Verkoop in West-Europa niet uitgesloten
De eerste X90-derivaat:
Dacia Logan by Renault
door onze redactie
PARIJS - De afgelopen jaren is er veelvuldig over gesproken, de 5.000 euro-auto van Renault en nu is hij een feit. Het eerste model uit deze zogeheten X90-modelserie is door Renault onthuld. Dochtermaatschappij Dacia heeft de eer de spiksplinternieuwe budgetauto als Dacia Logan, by Renault, zoals de Fransen hem graag noemen, te presenteren, produceren en verkopen. Op termijn volgt een versie met Renault-wybertje. Verkoop in Wést-Europa staat nog niet gepland.
[img]http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie ... .1.gen.jpg[/img]
Met de Logan wil het Renault-concern (groei)markten als Centraal-Europa, Turkije, Noord-Afrika, Midden-Oosten, China en Rusland mobiel houden of juist maken. De producten uit de X90-reeks zijn vooralsnog ook niet voor de West-Europese markt bedoeld. Speciaal voor de specifieke afzetgebieden gaat óf laat Renault de Logan lokaal bouwen. In Roemenië start nog dit jaar de productie, gevolgd door Rusland (als Renault), Marokko en Colombia (Renault) in 2005 en Iran in 2006. Op termijn staat ook onder andere fabricage in China gepland. Renault verwacht van de X90-serie in 2010 zon 700.000 exemplaren per jaar te verkopen. De oorspronkelijke doelstelling bedroeg overigens 500.000 stuks, maar de ontwikkelingen op de Chinese en mogelijk ook Indiase markt hebben Renault ambitieuzer gemaakt. Met de Logan wil het concern concurreren met modellen als de Daewoo Kalos, Hyundai Accent, Kia Rio en Skoda Fabia.
De Logan is ontwikkeld in de kraamkamer van Renault, Technocentre genaamd. De ingenieurs hebben van de eerste X90-derivaat een vierdeurs sedan gemaakt met een liefst 510 liter grote bagageruimte. Hij is 4,25 meter lang en komt in de breedte en hoogte tot achtereenvolgens 1,74 en 1,53 meter. Het leeggewicht bedraagt 975 kg. Binnen het vierdeurs koetswerk is ruimte voor vijf personen. Vanaf 2007 lanceert Renault andere carrosserievarianten. Voor de technische basis is gekozen voor het nieuwe B-platform, waarop ook de Nissan Micra en Renault Modus staan. Het platform zal tevens dienen als technisch uitgangspunt voor de nieuwe Clio (2005) en Twingo (2006). Ook van de Clio komen onder andere besturing, achterremmen, voorwielophanging en instrumentenpaneel. De verwarming komt uit de kersverse Modus, terwijl de ventilatieroosters van de oude Espace afkomstig zijn.
Vanwege het slechte wegennet in bepaalde afzetgebieden is gekozen voor extra bodemspeling. De bodemvrijheid bedraagt 15,5 cm, twee meer dan gebruikelijk. De 1.4 8V- en 1.6 8V-benzinemotoren komen uit de Clio, maar zijn onder handen genomen om éventueel op slechte-kwaliteit brandstof met octaancijfer RON87 tot RON91 te kunnen draaien. Later voegt Renault nog een 1.5 dCi-diesel en 1.6 16V-benzine aan het gamma toe.
De Logan gaat vanaf september in de verkoop op de Roemeense markt. Kort daarna volgen omringende landen.
Productielocatie (introductiejaar) capaciteit investering*
Roemenië (2004): 300.000 n.b.
Rusland (2005): 60.000 230*.
Colombia (2005): 44.000 16.
Marokko (2006): 30.000 22.
Iran (2006): 300.000 300.
*in miljoenen euros
bron
de 5.000 euro-auto van Renault
-
- Contacteer:
Je bent me net voor met dat bericht

Op autoweek staan wat andere foto's. Net iets mooier omdat dan de gril meegespoten is.
Ik vind t geen gekke keuze. Nog steeds rijdt Roemenie rond in een Renault 12 en na elke facelift is die lelijker geworden.
(best handig, want op elke straathoek kan je R12 onderdelen kopen en de R12 radiator past perfect in mn spitfire!)
Het design van deze auto lijkt me wel ok, zeker voor een "wereldauto". Vergelijk bv met een VW Pol of een Fiat Palio.
Ik vind t geen gekke keuze. Nog steeds rijdt Roemenie rond in een Renault 12 en na elke facelift is die lelijker geworden.
(best handig, want op elke straathoek kan je R12 onderdelen kopen en de R12 radiator past perfect in mn spitfire!)
Het design van deze auto lijkt me wel ok, zeker voor een "wereldauto". Vergelijk bv met een VW Pol of een Fiat Palio.
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Nieuwe auto, 5000 euro, dus goedkoop bakkie. Ziet er anders niet goedkoop uit en past mooi in het straatbeeld bij de rest. Ik zeg: well done!
-
- Moderator
- Car: Megane
lekekr goedkoop dat wel maar het ziet eruit
Misschien leuk om zo'n ding min te voeren?
Kun je er een GTT blokje in hangen...
Het is iig speciaal!
Kun je er een GTT blokje in hangen...
Het is iig speciaal!

-
- Contacteer:
[img]http://www.daciagroup.com/eKontentDacia ... ges/88.jpg[/img]
Leverbaar zijn de renault K7j en K7M motoren.
Dus een 2 liter 16v blok zal er ook wel in te krijgen zijn. Dat bij een gewicht van 980 Kg, zal wel vooruit willen.
Hetzelfde geldt overigens voor het model "Solenza"
Heb het idee dat beide chassis erg veel op elkaar lijken.
De voormalige r12 maken ze volgens de site ook nog, maar dan idd wel ontzettend gefacelift.
Leverbaar zijn de renault K7j en K7M motoren.
Dus een 2 liter 16v blok zal er ook wel in te krijgen zijn. Dat bij een gewicht van 980 Kg, zal wel vooruit willen.
Hetzelfde geldt overigens voor het model "Solenza"
Heb het idee dat beide chassis erg veel op elkaar lijken.
De voormalige r12 maken ze volgens de site ook nog, maar dan idd wel ontzettend gefacelift.
Heel roemenie rijdt met zo'n R12 type dacia. T is dat ze m in verschillende kleuren hebben geleverd en af en toe een (vaak mislukte)facelift hebben gegeven anders zou je nooit je eigen auto kunnen vinden als Roemeen.
Een vervente R12 hobby-ist (of R15, R17) komt zowat klaar want op elke hoek kan je onderdelen krijgen!
Een vervente R12 hobby-ist (of R15, R17) komt zowat klaar want op elke hoek kan je onderdelen krijgen!
-
Wordt ie in elkaar gezet door een vrouw?
Wat ik bedoel te zeggen is dat je dat niet vaak ziet...
-
klopt, daar zie je veel vrouwen bij de assemblage werkenOllie schreef:Wel eens bij Nedcar geweest?

One clio to rule them all
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Zoals bij de dealer in ZwolleBram schreef:Maar je ziet steeds vaker vrouwen in de garage hoor...

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
afschuwelijk
Immer wieder die verdammte Holländer
voor een kleine 5000,- is die mooi zat.-Ray- schreef:afschuwelijk
voor dat geld zou ik er ook 1 kopen

idd een mengeling tussen oostblok en een tikkie renault a la france... ik vind het net een soort skoda vs. renault...
conclusie, ik vind het niets...
conclusie, ik vind het niets...