Omdat mijn auto een beetje inhoud en af en toe stotterd heb ik net even bij de bougie's gekeken. (las hier op het forum ergens dat het niet mooi lopen van de motor daaraan kan liggen).
Bij 1 kabel is in een bocht het rubber gescheurd. (zie 1e foto)
Ook viel me op dat het bij de bougiekabels een beetje vettig van olie is. Ik heb toen even die staven eruit getrokken (weet niet hoe dat heet dus zie 2e foto). En als je in die staven kijkt (gat aan de onderkant) zit daar ook een beetje olie aan/in bij 2 van de 4. Bij de andere 2 is het gewoon droog.
Rond de bovenste kap zit rondom zowieso een zwarte rand van (waarschijnlijk dus) olie. (zie 3e foto)
Mijn vraag is dus, wat is normaal, en wat niet? Ik neem aan dat de olie hier niet hoort te komen, dus waar kan dat vandaan komen?
Graag advies, want ik heb er geen verstand van...
Gr, Frits.
[img]http://home.planet.nl/~bruss393/Frits/DSC02627.JPG[/img]
[img]http://home.planet.nl/~bruss393/Frits/DSC02626.JPG[/img]
[img]http://home.planet.nl/~bruss393/Frits/DSC02628.JPG[/img]
[clio 16v] Na revisie houd de motor nog steeds in !?!?
-
Laatst gewijzigd door Frits Clio 16v op di 1 jun 2004 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is normaal dat daar soms een beetje olie terecht komt. Het moet alleen niet zo zijn dat er om de 2 weken olie in staat. Als de olie hoge druk heeft moet die het ergens kwijt en gaat door je vloeibare pakking heen. Kan bijvoorbeeld gebeuren bij te veel olie bijvullen
Het beste is gewoon de ruimtes olie vrij maken en nieuwe bougies erin.
Dat knikje in je bougiekabel kan ook een oorzaak zijn van het slechte lopen van de motor dus die ook voor de zekerheid even vervangen.
Het beste is gewoon de ruimtes olie vrij maken en nieuwe bougies erin.
Dat knikje in je bougiekabel kan ook een oorzaak zijn van het slechte lopen van de motor dus die ook voor de zekerheid even vervangen.
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Die olie is idd iets wat meer bij clio's voor komt. En als je andere bougie kabels moet hebben kan je ook eens aan magnecor denken. kosten ongeveer hetzelfde bij een tuningzaak als originele kabels bij de dealer. En werken beter (wordt er altijd gezegd).
Als je een search doet zal je de verschillende bevindingen wel zien.
GR.Frits
Als je een search doet zal je de verschillende bevindingen wel zien.
GR.Frits
Project: GTT Blue Sport
-
Ok dus het is normaal dat daar een beetje olie terecht kan komen. Een paar weken geleden is de olie ververst dus dat kan er dan een oorzaak van zijn. Ik zal zo meteen even de ruimtes olie-vrij maken dan.
En binnenkort ga ik nieuwe bougiekabels (misschien magnecor, zal zo even een search doen) en bougies kopen.
Bedankt voor de reacties
Gr, Frits.
En binnenkort ga ik nieuwe bougiekabels (misschien magnecor, zal zo even een search doen) en bougies kopen.
Bedankt voor de reacties

Gr, Frits.
Als je je bougiekabels vervangt. Dan ook de verdeelkap en rotor. Tenminste als dit niet recent is gebeurd.
Je kunt eerst de bougiekabels vervangen en daarmee rijden en vaststellen of het inhouden c.q. stotteren weg is. Maar vervang ook de rotor en verdeelkap.
Je kunt eerst de bougiekabels vervangen en daarmee rijden en vaststellen of het inhouden c.q. stotteren weg is. Maar vervang ook de rotor en verdeelkap.
-
Heb net even renault gebeld, en ik schrok best van die prijzen.
Voor 4 bougie's, 1 bobinekabel en 4 bougiekabels zit je al snel op 170,- (vergeten te vragen maar ik hoop dat dit incl BTW is...) Ik had niet verwacht dat dit zo duur zou worden. Maarja het is niet anders.
Magnecor kabels zitten rond de zelfde prijs geloof ik, dus even kijken of dat hier in de buurt te krijgen is.
Geloof dat ik al uit kan gaan van 200,- alles bij elkaar
(Valt wel tegen, als je zo'n 60,- verwacht
)
Wat kosten verdeelkap en rotor ongeveer? (en wat is de rotor?)
Gr, Frits.
Voor 4 bougie's, 1 bobinekabel en 4 bougiekabels zit je al snel op 170,- (vergeten te vragen maar ik hoop dat dit incl BTW is...) Ik had niet verwacht dat dit zo duur zou worden. Maarja het is niet anders.
Magnecor kabels zitten rond de zelfde prijs geloof ik, dus even kijken of dat hier in de buurt te krijgen is.
Geloof dat ik al uit kan gaan van 200,- alles bij elkaar

Wat kosten verdeelkap en rotor ongeveer? (en wat is de rotor?)
Gr, Frits.
Setje van 5 kabels kost bij Reichhard 50 euri meen ik. Bougies van Champion betaal ik iets van 12 euri voor per 4.
Prijs verdelerkap/rotor weet ik niet uit mijn hoofd, meen iets van 35 euri. Verdelerkap verdeelt, zoals de naam als zegt, de spanning over de 4 bougies, terwijl de rotor roteert, ronddraait dus. Deze combinatie zorgt voor de ontbranding van de juiste kamer op het juiste tijdstip.
Dat zwarte 'ding' waar je bougiekabels en je bobinekabel opzitten, dat is je verdelerkap. Als je deze erafhaalt zie je ook de rotor zitten en snap je het principe vanzelf...
Prijs verdelerkap/rotor weet ik niet uit mijn hoofd, meen iets van 35 euri. Verdelerkap verdeelt, zoals de naam als zegt, de spanning over de 4 bougies, terwijl de rotor roteert, ronddraait dus. Deze combinatie zorgt voor de ontbranding van de juiste kamer op het juiste tijdstip.
Dat zwarte 'ding' waar je bougiekabels en je bobinekabel opzitten, dat is je verdelerkap. Als je deze erafhaalt zie je ook de rotor zitten en snap je het principe vanzelf...
-
OK, bedankt voor de uitleg
Ik zal eens even kijken.
Gr, Frits.

Ik zal eens even kijken.
Gr, Frits.
-
Bij de renault dealer die ik belde kreeg ik deze prijzen:Tom schreef:ORIGINEEl RENO:
bougie >> 4.29 euro per stuk
rotor+verdelerkap >> 51.08 euro samen
bougiekabels 4 stuks >> 118.08 euro samen
bobine kabel >> weet ik zo effe niet
bougiekabels 4 stuks 129,xx (xx = "nog wat"

Bougie 5,xx
bobine kabel 19,xx
Zijn de prijzen die jij noemt incl. BTW en gewoon via de dealer?
Gr, Frits.
-
- Moderator
- Car: MB
dit heb ik een aantal maanden geleden betaald bij reno in den bosch. Dealer prijzen dus inclusief. Zou kunnen dat het weer wat duurder is geworden
. Ik vond het toen ook vrij duur!

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
Ik heb nu sinds vorige week nieuwe magnecor kabels gemonteerd, en tegelijk een nieuwe verdelerkap + rotor (met dank aan speedline). Maar het heeft voor het inhouden c.q. stotteren niks geholpen (moet wel zeggen dat er nog geen nieuwe bougie's in zitten). Dus beetje vaag...
Gr, Frits.
Gr, Frits.
Laatst gewijzigd door Frits Clio 16v op di 1 jun 2004 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Zoals jullie hiervoor kunnen lezen had ik het probleem dat mijn auto (clio 16v) bij koude start erg inhoud. Bij warme motor stotterde hij bij het doortrekken.
De motor is nu helemaal gereviseerd (niet om dit probleem natuurlijk
ik had namelijk olie in de 1e cilinder, maar hij is dus gereviseerd). Ik had gehoopt dat het inhouden/stotteren hier een bijwerking van was.
Maar helaas, hij houd nog steeds in bij een koude start. Na zo'n 250 meter rijden is het probleem weg, maar het is gewoon heel irritant. Of hij ook nog stottert bij het doortrekken weet ik niet, omdat ik nog aan het inrijden ben
.
Verdelerkap, bougiekabels, bobinekabel en bougies zijn ook vervangen. Dat kan het dus niet zijn. In de motor kan het ook niet zitten, want die is dus weer "als nieuw".
Donderdag gaat de auto terug naar de garage en gaan ze ernaar kijken, maar misschien hebben jullie enig idee waardoor het kan komen??
Gr, Frits.
De motor is nu helemaal gereviseerd (niet om dit probleem natuurlijk

Maar helaas, hij houd nog steeds in bij een koude start. Na zo'n 250 meter rijden is het probleem weg, maar het is gewoon heel irritant. Of hij ook nog stottert bij het doortrekken weet ik niet, omdat ik nog aan het inrijden ben

Verdelerkap, bougiekabels, bobinekabel en bougies zijn ook vervangen. Dat kan het dus niet zijn. In de motor kan het ook niet zitten, want die is dus weer "als nieuw".
Donderdag gaat de auto terug naar de garage en gaan ze ernaar kijken, maar misschien hebben jullie enig idee waardoor het kan komen??

Gr, Frits.
Dit heeft bijna elke Clio 16V/Williams. Probeer je stationairklep eens schoon te maken. Als je de volgende keer naar Beuningen komt kan ik die wel effe aanwijzen. Bij mij heeft het in ieder geval wel wat geholpen.
Rot lopen in de opwarmfase wijst naar de lambda sonde. Maar het kan ook een defecte koelvloeistof temperatuur sensor zijn. Of vervuilde injectoren. En ga zo maar door...
De lambda sonde blijft echter 1ste verdachte. Zo ie zo een onderdeel wat eigenlijk na een x aantal bedrijfsuren vervangen dient te worden.
Tip: haal Žm bij een Bosch centrum. Nieuw exemplaar waar je bij sommige slopers nog geen 2e handsje voor hebt.
En haal een nieuwe!
De lambda sonde blijft echter 1ste verdachte. Zo ie zo een onderdeel wat eigenlijk na een x aantal bedrijfsuren vervangen dient te worden.
Tip: haal Žm bij een Bosch centrum. Nieuw exemplaar waar je bij sommige slopers nog geen 2e handsje voor hebt.
En haal een nieuwe!
Laatst gewijzigd door speedline op wo 2 jun 2004 9:04, 1 keer totaal gewijzigd.
is het niet zo dat de lambdasonde pas werkt als ie goed op temperatuur is, zodat het dus bij de koude start niet van toepassing is? Ik weet dattie verwarmd is, maar of je met 12 volt een lambdasonde verwarmt tot een paar honderd graden (bedrijfstemperatuur) lijkt me sterk...speedline schreef:Rot lopen bij koude start wijst naar de lambda sonde. Maar het kan ook een defecte koelvloeistof temperatuur sensor zijn. Of vervuilde injectoren. En ga zo maar door...
En haal een nieuwe!
koude startinjector is misschien een optie...mij part zit de stekker niet goed of is de bedrading klote ...
t kan inderdaad vanalles zijn maar de lambdasonde??? daar zet ik dus letterlijk(

-
De temperatuur sensor van de koelvloeistof is het denk ik niet, omdat hij heel netjes op temperatuur blijft. Vervuilde injectoren kan het ook niet zijn, omdat deze net ultrasoon gereinigt zijn.
Vlak na een koude start, dus als ik nog niet gereden heb, en ik geef een heeel klein beetje gas valt hij terug naar zo'n 500 toeren. Laat ik het gas dan los gaat hij weer terug naar zo'n 1000. Als ik een stukje gereden heb draaid hij netjes 900 toeren, en houd hij ook niet meer in met rijden.
Dus het is de lambda sonde, de koude startinjector of de stationairklep. Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Kan iemand mij misschien uitleggen wat de koude startinjector precies doet en waar die zit?
Bedankt voor de reacties
Gr, Frits.
Vlak na een koude start, dus als ik nog niet gereden heb, en ik geef een heeel klein beetje gas valt hij terug naar zo'n 500 toeren. Laat ik het gas dan los gaat hij weer terug naar zo'n 1000. Als ik een stukje gereden heb draaid hij netjes 900 toeren, en houd hij ook niet meer in met rijden.
Dus het is de lambda sonde, de koude startinjector of de stationairklep. Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Kan iemand mij misschien uitleggen wat de koude startinjector precies doet en waar die zit?
Bedankt voor de reacties

Gr, Frits.
Je hebt gelijk. Ik heb het veranderd naar in de opwarmfase.PtrGte schreef:is het niet zo dat de lambdasonde pas werkt als ie goed op temperatuur is, zodat het dus bij de koude start niet van toepassing is? Ik weet dattie verwarmd is, maar of je met 12 volt een lambdasonde verwarmt tot een paar honderd graden (bedrijfstemperatuur) lijkt me sterk...
Sommige typen hebben geen koude start injector.PtrGte schreef:koude startinjector is misschien een optie...mij part zit de stekker niet goed of is de bedrading klote ...
In de opwarmfase wel degelijk. Vraag maar aan Henk. Die heeft wat dat aan gaat nog leuke weetjes.PtrGte schreef:t kan inderdaad vanalles zijn maar de lambdasonde??? daar zet ik dus letterlijk() mijn vraagtekens bij...
Ultrasone reiniging van je injectorenClio Baccara 16v schreef:De temperatuur sensor van de koelvloeistof is het denk ik niet, omdat hij heel netjes op temperatuur blijft. Vervuilde injectoren kan het ook niet zijn, omdat deze net ultrasoon gereinigt zijn.

Maar je koelvloeistof temperatuur sensor voor je motormanagement (je hebt er 2! 1 voor je dashboard en 1 voor de ECU) heeft niets te maken met de bedrijfstemperatuur van je motor. Dat regelt je thermostaat.
Als deze sensor kapot is en een andere waarde doorgeeft aan je rekeneenheid (bijvoorbeeld helemaal niets, te koud of te warm) dan kan het zijn dat er de verkeerde hoeveelheden brandstof worden ingespoten. Met een slechte motorloop als gevolg.
Dit is denk ik de stationair regelaar.Clio Baccara 16v schreef:Vlak na een koude start, dus als ik nog niet gereden heb, en ik geef een heeel klein beetje gas valt hij terug naar zo'n 500 toeren. Laat ik het gas dan los gaat hij weer terug naar zo'n 1000. Als ik een stukje gereden heb draaid hij netjes 900 toeren, en houd hij ook niet meer in met rijden.
Ding zit in je spruitstuk geschroefd en spuit gestuurd door de ECU, extra brandstof in als dat nodig is. En dat is dus tijdens de koude start. Dan moet er gechoked worden. Dus een extra rijk mengsel inspuiten omdat er een hoop brandstof aan de nog koude inlaatwand blijft kleven. Om dan toch een fatsoenlijk mengsel in je verbrandingskamer te krijgen wordt er een zeer rijk mengsel ingespoten.Clio Baccara 16v schreef:Kan iemand mij misschien uitleggen wat de koude startinjector precies doet en waar die zit?
Hier komt ook het verhoogde brandstofverbruik vandaan.
noodloop in verband met motortemperatuur staat geloof ik afgesteld op 80 graden, dus als de motor in noodloop staat en je start hem koud, dan denkt de computer dat je motor al warm is...dan krijg je ook problemen...
maar ik denk dat je om te beginnen je auto aan de XR25 moet hangen...als daar niks uit komt, dan moet je gewoon dingen gaan vervangen, uiteindelijk kom je er vanzelf uit...tis alleen wat werk...
en meestal (ik in ieder geval wel) heb je de pech dat je 10 dingen vervangt en dat het laatste dus helpt...het is mij nog nooit gelukt om in één keer het goeie onderdeel te vervangen, maar ja das clio 16v-eigen...
maar goed...succes in ieder geval...
maar ik denk dat je om te beginnen je auto aan de XR25 moet hangen...als daar niks uit komt, dan moet je gewoon dingen gaan vervangen, uiteindelijk kom je er vanzelf uit...tis alleen wat werk...
en meestal (ik in ieder geval wel) heb je de pech dat je 10 dingen vervangt en dat het laatste dus helpt...het is mij nog nooit gelukt om in één keer het goeie onderdeel te vervangen, maar ja das clio 16v-eigen...
maar goed...succes in ieder geval...

daar heb je gelijk in, maar stel dat je 10 opties hebt waar een probleem vandaan KAN komen...Ollie schreef:[flauwe modus]
logisch dat het laatste dat je vervangt helpt, daarna stop je meestal met vervangen![]()
[/flauwe modus]
dan is het in ieder geval bij mij zo dat ik dus NOOIT in één keer de goeie te pakken heb...
ik heb zelfs een keer "voor m'n gevoel" ALLES vervangen, en nog was er een stationair probleem...
bleek achteraf aan de kilometertellerkabel van de 16v te liggen...dat wist ik toen nog niet...dus het is NIET ALTIJD zo dat het laatste wat je vervangt ook het goede is, ollie

-
Dus de lambda sonde valt af als mogelijke oorzaak?speedline schreef:Je hebt gelijk. Ik heb het veranderd naar in de opwarmfase.PtrGte schreef:is het niet zo dat de lambdasonde pas werkt als ie goed op temperatuur is, zodat het dus bij de koude start niet van toepassing is? Ik weet dattie verwarmd is, maar of je met 12 volt een lambdasonde verwarmt tot een paar honderd graden (bedrijfstemperatuur) lijkt me sterk...
Is deze gemakkelijk te vervangen, of is het na te gaan of hij nog naar behoren werkt?speedline schreef:Koelvloeistof temperatuur sensor voor je motormanagement
Is dit iets anders dan de stationairklep?speedline schreef:Dit is denk ik de stationair regelaar.
Stationair draaid hij bij een koude start gewoon 1000 of 1100 toeren p/min, alleen als ik dan een klein beetje gas geeft zakt hij naar 500/600 toeren. Laat ik het gas los, dan gaat hij weer goed draaien. Kun je ook nagaan of de koude startinjector nog goed werkt, zonder hem dus eerst te vervangen?speedline schreef:Ding zit in je spruitstuk geschroefd en spuit gestuurd door de ECU, extra brandstof in als dat nodig is. En dat is dus tijdens de koude start.
Eehm, wat is de XR25??PtrGte schreef:maar ik denk dat je om te beginnen je auto aan de XR25 moet hangen
Gr, Frits.
Laatst gewijzigd door Frits Clio 16v op wo 2 jun 2004 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Eehm, wat is de XR25??PtrGte schreef:maar ik denk dat je om te beginnen je auto aan de XR25 moet hangen
Gr, Frits.[/quote]
dat is de testkast bij de renault dealer...
gewoon afspraakje maken, een eurootje of 40 betalen en je weet of er iets KAPOT is...
wat wel jammer is, is dat als bijvoorbeeld een sensor een SLECHT signaal afgeeft, maar dus WEL een signaal AFGEEFT, wordt dat niet geregistreerd door de testkast...dan zegt ie dat er geen foutmeldingen zijn, maar je probleem zit dan waarschijnlijk TOCH in de randapparatuur van de motor...
maar er zijn al heel wat problemen verholpen met behulp van dit "dure speelgoed"
nogmaals succes
-
40 euro is wel duur zeg, want dan wordt er nog niks aan de auto gedaan. Denk dat ik eerst mijn eigen garage ernaar laat kijken.
Maar ik weet nu in iedergeval wat de XR25 is
Gr, Frits.
Maar ik weet nu in iedergeval wat de XR25 is

Gr, Frits.
Ik heb nog nooit hoeven te betalen om aan de kast te mogen.....(ook erna niet)
Hangt dus heel erg af van hoe leuk je met die lui weet te praten!
Kijk je kan nu wel van alles en nog wat gaan vervangen, maar ik vrees dat je dan eerst 20 andere dingen heb vervangen voor veel geld terwijl het iets simpels was.
Maar idd niet altijd heeft het nut......
Hangt dus heel erg af van hoe leuk je met die lui weet te praten!
Kijk je kan nu wel van alles en nog wat gaan vervangen, maar ik vrees dat je dan eerst 20 andere dingen heb vervangen voor veel geld terwijl het iets simpels was.
Maar idd niet altijd heeft het nut......
kan het misvhien ook zijn dat de ontsteking niet helemaal staat zoals het moet want die van mij begon er vorige week mee stotteren en pruttelen in de uitlaat en niet doortrekken als je iets extra gas geeft toen zij dus iemand je ontsteking staat niet goed afgesteld maar maandag kijkt m'n oom m ff na en gaat ie ook voor de apk dus ik kom er nog wel ff op terug 

nou m'n clio is weer voor een jaartje goedgekeurd
alleen nog steeds stotteren
het had niks te maken met ontsteking zag er prima uit dus binnekort ff aan de kast kijken of we iets kunnen vinden of weet een van jullie wat het is

het had niks te maken met ontsteking zag er prima uit dus binnekort ff aan de kast kijken of we iets kunnen vinden of weet een van jullie wat het is