Ice prolemos
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11214
- Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Hey, ik hoop dat iemand me kan helpen!!
Ik heb een JBL Decade DA 3504 = 4 kanaals versterker met een maximum vermogen van 4 X 70 W, continu vermogen is 4 X 35 W.
Bridged continu 100 W
Hierop aan gesloten heb ik een 12 inch woofer van Jbl met 225 watt RMS en achterboxen van Jvc.
Telkens als ik m TE hard zet, knalt ie m er achter uit en na een seconde komt ie weer terug, heb een keer mijn achterboxen eraf gehaald, toen deed ie het ook, heb de sub bij een ander op de versterker gehad, daar bleef ie gewoon doorspelen, dus het zal aan de vertserker liggen!!
Weet iemand van jullie wat het precies kan zijn!!
TNX
Ik heb een JBL Decade DA 3504 = 4 kanaals versterker met een maximum vermogen van 4 X 70 W, continu vermogen is 4 X 35 W.
Bridged continu 100 W
Hierop aan gesloten heb ik een 12 inch woofer van Jbl met 225 watt RMS en achterboxen van Jvc.
Telkens als ik m TE hard zet, knalt ie m er achter uit en na een seconde komt ie weer terug, heb een keer mijn achterboxen eraf gehaald, toen deed ie het ook, heb de sub bij een ander op de versterker gehad, daar bleef ie gewoon doorspelen, dus het zal aan de vertserker liggen!!
Weet iemand van jullie wat het precies kan zijn!!
TNX
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Kortsluiting in de draden! Check alle draden na!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 3702
- Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
- Car: Talisman sedan
- Locatie: St. Annaland
- Contacteer:
Of overbelasting van de versterker ivm stroom tekort.
Cleaned Style
Projecttopic
Projecttopic
-
- Berichten: 2019
- Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
- Locatie: Catsop
Ik denk dat de versterker het gevraagde vermogen niet kan leveren, niet te hard zetten is de enige optie denk ik 

@RenaultclioII16v: Een subwoofer vraagt geen vermogen een luidspreker is een passief element. Het enige wat de versterker merkt is het impendantie verloop van de luidsprekerunit.
Versterkers hebben in het algemeen 4 beveiligingen:
- hitte beveiliging
- impendantie beveiliging (meestal DC protection genoemd)
- Clip beveiliging
- Ingangsspanning beveiliging
als inderdaad de versterker zichzelf uitschakelt zal dat komen door een van deze 4 beveiligingen. Om je een beetje een denkrichting te geven zal ze ff belichten.
Hitte beveiliging: wanneer je transistoren hun uiterste vermogen moeten leveren worden ze lekker warm. Als dan ook nog de zon op je versterker staat te schijnen of de versterker geen ruimte heeft om zichzelf te koelen kan het zijn dat het zooitje te warm wordt. Om je transistoren te beschermen tegen doorbranden wordt dan meestal het inkomende audio signaal geblokkeerd. Aangezien je amp helemaal uitvalt maar een paar seconden uitblijft (afkoelen duurt wel langer dan paar seconden) lijkt me dit niet de reden.
impendantie beveiliging: je zegt dat je 3 luidsprekerunits op de versterker hebt aangesloten. Controleer of je de luidspreker goed hebt aangesloten, zeker de subwoofer aangezien je die hoogstwaarschijnlijk gebrugd hebt. Bij sommige versterkers dient bij een gebrugde configuratie de speaker op beide +L en +R te worden aangesloten terwijl bij andere versterkers +L en -R gebruikt wordt. Een tweede mogelijkheid is dat het impendantie verloop van je subwoofer niet helemaal stabiel is. Als de subwoofer een zogenaamde 4ohms luidspreker is, is deze 4ohm de nominale impendantie. Dit is echter alleen een richtwaarde. Bij elke ingestuurde frequentie reageerd de luidspreker op zijn eigen manier. Zo zal de impendantie extreem oplopen wanneer de frequentie de 'Fs' frequentie benaderd van de subwoofer terwijl deze op andere punten ver onder de 4ohm kan liggen. Zoek voor de aardigheid eens de opgegeven 'Re' van de luidspreker op en controleer ook wat de minimale impendantie is die de versterker nodig heeft voordat deze zichzelf gaat opblazen.
Clip beveiliging: Het zwakste punt van de versterker is de voeding. Dit is expres zo gedaan zodat je je transistoren niet 1-2-3 kan opblazen. Wanneer je meer vermogen van de voeding vraagt dan deze kan leveren zal de voeding deze uiteraard nooit leveren. De transistoren kunnen de gevraagde versterking niet leveren en de signaalpiek wordt dus afgevlakt. Als je een beetje een fatsoenlijke versterker hebt zal dit netjes worden afgehandeld om toch een redelijk stabiel signaal te krijgen zo niet dan zal het signaal enorm gaan vervormen. (zeer slecht voor je luidsprekerunits!). Het kan nu zo zijn dat je zoveel te veel vermogen vraagt aan je versterker, dat de signaal pieken als ze versterkt zouden worden dusdanig boven de limiet uitsteken, je versterker zegt: 'bekijk het maar' en in protectie springt omdat zo'n grote vervorming toch geen zin heeft.
ingangsspanning beveiliging: het audio signaal wat je met je headunit uitstuurt heeft een bepaald voltage. Sommige headunits hebben als nominale waarde 1,5 volt, 3 volt en sommige headunits gaan uit van een nominale waarde van 4,5 volt. Let op! dit is net als bij de opgegeven luidspreker impendantie een nominale waarde en kan dus wat afwijken. Je versterker heeft hier ook een standaard, meestal kunnen ze wel tot 4,5 volt met een kleine marge. Het is dus mogelijk dat jouw voltage van je audio uitgang van je headunit de limiet van de ingang van je versterker overschrijdt. Dat kan komen omdat de drempelwaarde van je amp te laag is of je uitgestuurde waarde van je headunit te hoog is, al dan niet door de nodige vervorming.
Het gelul over dat de versterker te weinig stroom zou krijgen van je auto is een beetje onzin, alsook de benodigde kabeldikte van je voedingskabels. Natuurlijk moeten deze voldoen aan een bepaalde dikte. Maar als je kijkt naar wat er gebeurd als je kabels toch te dun zijn: hiervoor zijn formules waarbij je een aantal parameters nodig hebt. Soort spanning (wissel/gelijk), voltage, kabel lengte, aantal door te voeren amperage. Wat er nou gebeurd als je kabel te dun is dat de electronen zich niet meer snelgenoeg door de kabel kunnen verplaatsen waardoor je hetzelfde effect krijgt als bij een spiraal verwarming. Je kabel wordt warmer en er gaat powercompressie plaatsvinden. Je verliest dus vermogen aan warmte. Echter je versterker vraagt bijvoorbeeld wel 15 ampere en door power compressie verlies je 10%. Je accu zal in die situatie gewoon 16,5 ampere leveren. Je verspilt dus alleen wat energie uit je accu en er onstaat een kans dat je isolatie smelt van de voedingskabel met kans op kortsluiting.
Probeer ook eens verder te kijken dan alleen de versterker. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je headunit het probleem is. Deze draai je namelijk ook open en bevat ook de nodige beveiligingen. Zo kan het zijn dat deze geen audiosignaal meer uitstuurt of misschien de remote uitschakeld.
Suc6 ermee
Versterkers hebben in het algemeen 4 beveiligingen:
- hitte beveiliging
- impendantie beveiliging (meestal DC protection genoemd)
- Clip beveiliging
- Ingangsspanning beveiliging
als inderdaad de versterker zichzelf uitschakelt zal dat komen door een van deze 4 beveiligingen. Om je een beetje een denkrichting te geven zal ze ff belichten.
Hitte beveiliging: wanneer je transistoren hun uiterste vermogen moeten leveren worden ze lekker warm. Als dan ook nog de zon op je versterker staat te schijnen of de versterker geen ruimte heeft om zichzelf te koelen kan het zijn dat het zooitje te warm wordt. Om je transistoren te beschermen tegen doorbranden wordt dan meestal het inkomende audio signaal geblokkeerd. Aangezien je amp helemaal uitvalt maar een paar seconden uitblijft (afkoelen duurt wel langer dan paar seconden) lijkt me dit niet de reden.
impendantie beveiliging: je zegt dat je 3 luidsprekerunits op de versterker hebt aangesloten. Controleer of je de luidspreker goed hebt aangesloten, zeker de subwoofer aangezien je die hoogstwaarschijnlijk gebrugd hebt. Bij sommige versterkers dient bij een gebrugde configuratie de speaker op beide +L en +R te worden aangesloten terwijl bij andere versterkers +L en -R gebruikt wordt. Een tweede mogelijkheid is dat het impendantie verloop van je subwoofer niet helemaal stabiel is. Als de subwoofer een zogenaamde 4ohms luidspreker is, is deze 4ohm de nominale impendantie. Dit is echter alleen een richtwaarde. Bij elke ingestuurde frequentie reageerd de luidspreker op zijn eigen manier. Zo zal de impendantie extreem oplopen wanneer de frequentie de 'Fs' frequentie benaderd van de subwoofer terwijl deze op andere punten ver onder de 4ohm kan liggen. Zoek voor de aardigheid eens de opgegeven 'Re' van de luidspreker op en controleer ook wat de minimale impendantie is die de versterker nodig heeft voordat deze zichzelf gaat opblazen.
Clip beveiliging: Het zwakste punt van de versterker is de voeding. Dit is expres zo gedaan zodat je je transistoren niet 1-2-3 kan opblazen. Wanneer je meer vermogen van de voeding vraagt dan deze kan leveren zal de voeding deze uiteraard nooit leveren. De transistoren kunnen de gevraagde versterking niet leveren en de signaalpiek wordt dus afgevlakt. Als je een beetje een fatsoenlijke versterker hebt zal dit netjes worden afgehandeld om toch een redelijk stabiel signaal te krijgen zo niet dan zal het signaal enorm gaan vervormen. (zeer slecht voor je luidsprekerunits!). Het kan nu zo zijn dat je zoveel te veel vermogen vraagt aan je versterker, dat de signaal pieken als ze versterkt zouden worden dusdanig boven de limiet uitsteken, je versterker zegt: 'bekijk het maar' en in protectie springt omdat zo'n grote vervorming toch geen zin heeft.
ingangsspanning beveiliging: het audio signaal wat je met je headunit uitstuurt heeft een bepaald voltage. Sommige headunits hebben als nominale waarde 1,5 volt, 3 volt en sommige headunits gaan uit van een nominale waarde van 4,5 volt. Let op! dit is net als bij de opgegeven luidspreker impendantie een nominale waarde en kan dus wat afwijken. Je versterker heeft hier ook een standaard, meestal kunnen ze wel tot 4,5 volt met een kleine marge. Het is dus mogelijk dat jouw voltage van je audio uitgang van je headunit de limiet van de ingang van je versterker overschrijdt. Dat kan komen omdat de drempelwaarde van je amp te laag is of je uitgestuurde waarde van je headunit te hoog is, al dan niet door de nodige vervorming.
Het gelul over dat de versterker te weinig stroom zou krijgen van je auto is een beetje onzin, alsook de benodigde kabeldikte van je voedingskabels. Natuurlijk moeten deze voldoen aan een bepaalde dikte. Maar als je kijkt naar wat er gebeurd als je kabels toch te dun zijn: hiervoor zijn formules waarbij je een aantal parameters nodig hebt. Soort spanning (wissel/gelijk), voltage, kabel lengte, aantal door te voeren amperage. Wat er nou gebeurd als je kabel te dun is dat de electronen zich niet meer snelgenoeg door de kabel kunnen verplaatsen waardoor je hetzelfde effect krijgt als bij een spiraal verwarming. Je kabel wordt warmer en er gaat powercompressie plaatsvinden. Je verliest dus vermogen aan warmte. Echter je versterker vraagt bijvoorbeeld wel 15 ampere en door power compressie verlies je 10%. Je accu zal in die situatie gewoon 16,5 ampere leveren. Je verspilt dus alleen wat energie uit je accu en er onstaat een kans dat je isolatie smelt van de voedingskabel met kans op kortsluiting.
Probeer ook eens verder te kijken dan alleen de versterker. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je headunit het probleem is. Deze draai je namelijk ook open en bevat ook de nodige beveiligingen. Zo kan het zijn dat deze geen audiosignaal meer uitstuurt of misschien de remote uitschakeld.
Suc6 ermee

-
- Über-Spammer
- Berichten: 11214
- Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Whaha, wat een lap tekst zeg, uhm aan de radio kan het niet liggen, heb de set van een vriend van me gekocht en hij had het ook al!! Hij had een VDO Dayton radio!!
Warmte kan ie goed afgeven, want hij ligt op de bodem, dus warmte kan stijgen.
Warmte kan ie goed afgeven, want hij ligt op de bodem, dus warmte kan stijgen.
-
- Berichten: 110
- Lid geworden op: wo 3 mar 2004 23:02
Het kunnen ook nog losse contacten in de versterker zijn.
gheh... dank je voor je buigingen Stefan
ik kan weer lekker slapen vannacht

ik kan weer lekker slapen vannacht

Te weinig spanning, je accu is niet goed genoeg voor de base
. Is toch een veel voorkomend verschijnsel dat de versterker er dan effe mee kapt, waarom zo'n lap uitleg? Met lopende motor/gas erop ook last van?

zal volgende keer als die er komt wel een 1-regel antwoord geven waar hij/zij misschien z'n probleempje mee op kan lossen maar verder niets van leert. Als jij daar vrolijk van wordt Riel...
De versterker levert max 4x70 watt. Dat is in totaal max 280 watt. Bij 12 volt komt dat neer op zo'n 23 ampere... dus waarschijnlijk is de versterker zelf afgezekerd op 25 ampere en heel misschien 30 ampere.
Zou mij beetje verbazen als die accu geen 30 ampere kan leveren. Lijkt me vrij moeilijk starten 's ochtends zegmaar.
De versterker levert max 4x70 watt. Dat is in totaal max 280 watt. Bij 12 volt komt dat neer op zo'n 23 ampere... dus waarschijnlijk is de versterker zelf afgezekerd op 25 ampere en heel misschien 30 ampere.
Zou mij beetje verbazen als die accu geen 30 ampere kan leveren. Lijkt me vrij moeilijk starten 's ochtends zegmaar.
Ho ho, wil je niet voor je kop stoten 
Maar lees: 'Spanning'

Maar lees: 'Spanning'

Spanning zakt pas als accu leegraakt
En bij hoge belasting. Waarvoor gebruik je een condensator?
Wat doet de versterker als de spanning zakt?
Wat doet de versterker als de spanning zakt?
Condensator gebruik je om piek aanvragen op te vangen. Soms wilt de versterker te snel te veel vermogen vragen. De chemische reactie tussen de platen is bij hoge pieken hier echter te traag voor. Omdat de condensator de energie op een andere manier opslaat heeft deze hier geen last van en kan dus als een soort buffer werken.
Is duidelijk de protectie van de versterker, zit wel een rood protectie ledje op die gaat branden (aan de zijkant). Check dit even voor de zekerheid.
Decade 3504, 54 ampErix schreef:De versterker levert max 4x70 watt. Dat is in totaal max 280 watt. Bij 12 volt komt dat neer op zo'n 23 ampere... dus waarschijnlijk is de versterker zelf afgezekerd op 25 ampere en heel misschien 30 ampere.
TOch ligt het naar mijn idee aan de stroomvoorziening. Van dat woofertje springt de versterker heus niet in de beveiliging 

En als ie afgezekert was, dan knalt de zekering ...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11214
- Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Hey mensen heb eens gekeken, let op!!
Op de versterker zit een oranje Jbl tekentje met ledjes erin!!
Deze flikkerd een beetje op de bass, wanneer de sub te hard gaat, gaat ie zelfs bijna uit, en op een gegeven moment springt ie uit!!
Op de versterker zit een oranje Jbl tekentje met ledjes erin!!
Deze flikkerd een beetje op de bass, wanneer de sub te hard gaat, gaat ie zelfs bijna uit, en op een gegeven moment springt ie uit!!
Ok na dit verhaal dus niet de protectie.
Dus is het waarschijnlijk de stroomvoorziening zoals Riël al zei.
Zelf heb ik deze versterker ook gehad. Als ik de radio dik een uur aan had ging die van mij precies hetzelfde doen. Mijn accu was toen leeg, en auto starte ook niet meer. Als jou auto gewoon nog start is het je accu waarschijnlijk niet.
Controleren:
- Stroom kabels, of ze wel goed contact maken. Vergeet daarbij de massa kabel (-) niet.
- Kabeldiameter, staat wel op de kabel aangegeven. (standaardset is zo'n 5mm²)
Dus is het waarschijnlijk de stroomvoorziening zoals Riël al zei.
Zelf heb ik deze versterker ook gehad. Als ik de radio dik een uur aan had ging die van mij precies hetzelfde doen. Mijn accu was toen leeg, en auto starte ook niet meer. Als jou auto gewoon nog start is het je accu waarschijnlijk niet.
Controleren:
- Stroom kabels, of ze wel goed contact maken. Vergeet daarbij de massa kabel (-) niet.
- Kabeldiameter, staat wel op de kabel aangegeven. (standaardset is zo'n 5mm²)
De bekabeling moet sowieso goed zijn, dus dat kun je wel eens bekijken. Ook kan je accu suf zijn. Een nieuwe wil wel eens helpen.
Als de motor loopt moet het wel verschil uitmaken. Het moet wat minder zijn, dat wegvallen. Als dat zo is, dan kan je op ebay een condensatortje kopen, dan zal 't wel weg zijn.
Als de motor loopt moet het wel verschil uitmaken. Het moet wat minder zijn, dat wegvallen. Als dat zo is, dan kan je op ebay een condensatortje kopen, dan zal 't wel weg zijn.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11214
- Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
De min-kabel is 10mm2
De pluskabel is volgens mij even dik!!
Een vriend van mij heeft deze set eerder in zijn auto gehad, jullie denken dus dat het of aan de accu ligt!! evt een condensator ertussen plaatsen! Of evt aan de min of plus?? De plus zit goed, de min heb ik kaal geschuurd,zit volgens mij ook goed!!
De pluskabel is volgens mij even dik!!
Een vriend van mij heeft deze set eerder in zijn auto gehad, jullie denken dus dat het of aan de accu ligt!! evt een condensator ertussen plaatsen! Of evt aan de min of plus?? De plus zit goed, de min heb ik kaal geschuurd,zit volgens mij ook goed!!
Heb je ook last van knipperende verlichting?
Ik zou eerst een Yellowtop Accu kopen en dan pas een condensator. Ik kan me haast niet voorstellen dat je dit probleem kunt oplossen dmv een condensator. Vraag anders ook deze vraag even op http://forum.showyoursound.nl (daar zitten ook veel deskundige audiofreaks en eigenaren van audiozaken), voordat je onnodig geld uitgeeft
Ik zou eerst een Yellowtop Accu kopen en dan pas een condensator. Ik kan me haast niet voorstellen dat je dit probleem kunt oplossen dmv een condensator. Vraag anders ook deze vraag even op http://forum.showyoursound.nl (daar zitten ook veel deskundige audiofreaks en eigenaren van audiozaken), voordat je onnodig geld uitgeeft
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11214
- Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Die vriend van me heeft nou veel meer ice in zijn auto,2 12 inch, 2 kanaals en 6 kanaals versterker, nu kan ik me voorstellen dat je een condensator nodig hebt, maar lijkt me zo raar dat ik dat nou al nodig zou hebben!!
Doorgaans wordt een condensator aanbevolen boven de 500W RMS. Natuurlijk is het altijd goed om een condensator toe te voegen aan je audiogebeuren, maar voor jou instal. geen noodzaak. Ik dacht zelf aan de Clip beveiliging. Ik vind namelijk 100W RMS vermogen op een 225W RMS Subwoofer veel te weinig. JBL woofers staan er ook bekend om dat ze veel vermogen nodig hebben. Dit verklaart dan dan de versterker bij hoge volume er mee kapt.Draai je gain eens 1/4 open en zet dan je volume eens voluit. Ik ben benieuwd wat de versterker en subwoofer dan doen
.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11214
- Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
ok, heb nu een paar dingen geprobeerd:
allebei de gains op 1/4 dan voluit zetten op radio
allebei de gains op 1/4 dan voluit zetten op radio en de sub regelen met de radio!!
Sub gain op 0 en gain van achterboxen voluit
boxen gain op 0 en sub gain voluit
Bij elke wijze klapt ie eruit!!
Of ik nou de sub uitschakel en de boxen voluit laat spelen of de boxen uit zet en de sub voluit laat spelen!!
allebei de gains op 1/4 dan voluit zetten op radio
allebei de gains op 1/4 dan voluit zetten op radio en de sub regelen met de radio!!
Sub gain op 0 en gain van achterboxen voluit
boxen gain op 0 en sub gain voluit
Bij elke wijze klapt ie eruit!!
Of ik nou de sub uitschakel en de boxen voluit laat spelen of de boxen uit zet en de sub voluit laat spelen!!