Accu leeg/dood - oorzaak?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Ik wilde vandaag wat op m'n accu aansluiten (van de egtt), bleek dat er niks uit kwam (qua spanning). Accu compleet leeg (meting was 0.4 Volt). Ik wilde toen de auto starten via startkabels met m'n andere wagen, maar ook dat werkte niet...

Nu heb ik accu geswitched (uit de lpg -> gtt), dus heeft de gtt een sterkere accu nu (van 44Ah naar 74Ah).

De lege accu was alleen aan de minpool wat nat... Ook bij het schuinhouden kwam er een straaltje vloeistof "uit" de accu, de motorkap en auto waren alleen niet nat, het had niet geregend bedoel ik dus. Kan ik hieruit concluderen dat de accu de geest heeft gegeven en ik een andere nodig heb? En waar zou het door komen?

Ik hoop niet door kortsluiting ofzo ergens, dan gaat mijn andere accu er nu ook ongeveer aan omdat ik die nu heb aangesloten... Dan zou de voltmeter ook 0V moeten aangeven en er vonken moeten komen toch...?
michel 16v
Contacteer:

joost, is je accu niet lek!

de mijne was vanmiddag ook kapot :( !
jeroen.k

accu's gaan nu eenmaal op...zal wel gewoon zn tijd zijn geweest :)
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Jah ik dacht dus ook dat de accu lek was. Maar zijn dat tekenen van een lekke accu of kan het ook wat anders zijn?

En dat de accu zijn tijd heeft gehad lijkt me nogal raar, het was een redelijk nieuwe namelijk.
Tom
Moderator
Car: MB

effe laten testen dan, is twee minuten werk
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Goed weer even uppen, want:
De accu kwam ik een twee weken geleden weer leeg tegen. Ik weer met m'n andere auto erbij, opladen, starten, rijden, accu vol. Mooi. Ik haalde mijn eigen accu-aansluitingen eraf (ik heb namelijk draden in de auto liggen zodat ik op elke hoek van de achterbak 12V heb), en ging naar huis. Nu kom ik weer bij de auto, de accu is weer leeg. 't ligt dus niet aan mijn eigen aansluitingen.

Er is dus een sluimerend "iets" dat de accu leegtrekt. Alle verbruikers die met contact op zero aan kunnen blijven (zoals lampen en binnenlampje) waren uit. Het enige stroom verbruikende apparaatje is het klokje dat de gtt in 't dashboard heeft. Maar die trekt toch niet veel stroom dat de accu na 2 weken leeg is...

Welke apparatuur heeft nogal eens de neiging om stroom te verbruiken als de auto gewoon staat? En anders, hoe zoek ik de verbruiker op? Elke 2 weken een zekering er uit halen en kijken of de accu weer leeg is of niet? Leeg = andere verbruiker, vol = verbruiker die voor die zekering zit?

Ik gok dat dit een van de moeilijkst te vinden problemen is... Can someone give ideas?
Jasper11turbo

Joost ,
je kan de stroomafname meten met je multimeter .. ampere stand ,
je heb twee draden (of meer ) aan de plus zijde van de batterij , je haalt deze ervanaf en je zet de meetpennen in serie tussen de losgenomen pluskabel (interieurvoeding of motorvoeding)en de pluspool van de accu en je gaat meten.
Dat moet je dus doen met de portieren dicht en met het radiofrontje van je radio af (als je die heb)
meestal trekt het interieur gedeelte ongeveer 0.02 ampere weg , dus dan kan je zelf wel; berekenen hoelang het duurt voordat je accu "dood"is

Hoe weet je nu welke de motro en welke de interieurkabel is ? simpel , je zet de deur open en het binnenlicht is dan de verbruiker .

zet de meetpennen van je multimeter in godsnaam in serie en niet paralel tussen de te meten kabels, maar dat weet je wel.

meestal trekt de radio iets weg , klokje niet zo erg, en soms blijft er een lampje interieur branden door een slecht werkend portiercontact.. maar ook een alarm is niet heilig.

als je idd een verbruiker heb die na berekening meer wegtrekt als toelaatbaar word het simpelweg verwijderen of uitsluiten welke delen het wel niet kunnen wezen.

hoe is het met onze express electric ?
Renault Alpine V6 turbo 1989,Renault 11 Turbo 1987 , Renault 25 V6 baccara 1988
Jasper11turbo

uitsluiten van electrische delen kun je idd het beste doen door simpelweg de zekering eruit te halen.
Of in het geval dat de dynamo of startmotor de verbuiker is .. de plus ervanaf halen en meten ..

succes
Riël
Über-Spammer

Paar tips

Bij bovenstaande meetmethoden de multimeter op de gezekerde stand zetten.
De ene pen al op de accu en de ander al op de klem zetten, voordat je de klem loshaalt. Haal dan de klem met het kabeltje eraan los zodat je hem serieschakeld. Dit om een piek te voorkomen, welke de multimeter (kan) slopen.
Controleer de zekering van de multimeter.
Gebruik de gelijkspanning-ampere-stand van de multimeter, maar dat spreekt voor zich.

(Heb er zo mijn versterker mee gevonden die bleef 400mA trekken, kon eerst niets vinden door kapotte zekering en de multimeter op wisselspanning).

Succes!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jasper11turbo

Riël schreef:Paar tips

Bij bovenstaande meetmethoden de multimeter op de gezekerde stand zetten.
De ene pen al op de accu en de ander al op de klem zetten, voordat je de klem loshaalt. Haal dan de klem met het kabeltje eraan los zodat je hem serieschakeld. Dit om een piek te voorkomen, welke de multimeter (kan) slopen.
Controleer de zekering van de multimeter.
Gebruik de gelijkspanning-ampere-stand van de multimeter, maar dat spreekt voor zich.

:wink:

succes Joost ,
zal wel lukken denk ..

(Heb er zo mijn versterker mee gevonden die bleef 400mA trekken, kon eerst niets vinden door kapotte zekering en de multimeter op wisselspanning).

Succes!
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Goed, op de meeting heb ik meteen met de al in de auto liggende meter doorgemeten. Resultaat: lekstroom 140 mA, constant. Eén voor één zekering er uit halen, de hele tijd bleef de 140 mA op het schermpje staan. Dat betekent dus dat er een apparaat is dat 140 mA verbruikt wat niet aan een zekering vast zit.

Als ik ampere-uur goed heb begrepen, is de accu met 140 mA binnen 22 dagen leeg. 74 Ah/.14mA=529 uur = 22 dagen. Klopt dit wel?

Maargoed, na naar de meeting gereden te zijn dacht ik wel een vollere accu te hebben, maar hij weigerde nog steeds te starten. Een behulpzame duitser met een sterke accu heeft m'n auto weer aan de praat gekregen, en ik ben met een omweg over de snelweg lekker hard rijdend om de accu op te laden thuis gekomen. Daar zette ik de motor af, en om te testen of de accu vol was weer starten. Nope, accu nog steeds beetje leeg.

Ik denk dus dat het aan de dynamo ofzo ligt, de dynamo weet wel stroom te leveren voor de gebruikers in de auto, maar weigert de accu op te laden. Waar moet ik dit zoeken, in een draadje of is er dan in de dynamo iets fout?
-Ray-
Contacteer:

heb je nog steeds dezelfde accu? waarom koop je niet gewoon een nieuwe? die paar tientjes...
Immer wieder die verdammte Holländer
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Dit is m'n 3e accu in de auto, constant zelfde probleem. Dus nee, het is niet de accu.
Vos

ook al een nieuwe accu geprobeerd?? accu die er nu inzit zag d'r vanmiddag ook niet echt nieuw meer uit!
Clio 16v.....
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Trust me, die accu die er nu in zit is goed. Komt namelijk regelrecht uit de lpg-express.
FrankB

Heb je alle draadjes nagekeken op de dynamo? Friemel even aan die draadjes en wellicht dat er één loskomt die niet meer helemaal goed zat!
Vos

Joost (DoubleYou) schreef:Trust me, die accu die er nu in zit is goed. Komt namelijk regelrecht uit de lpg-express.
al die 2de hands shit doet je auto geen goed hoor zo val je van het een in het ander!
Clio 16v.....
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Als ik nieuwe spullen wil kon ik ook wel een nieuwe auto kopen want welk gtt blok is nooit nieuw. En dan had ik ook geen GTT maar een of andere wagen en kon ik ook wel beter leven dan nu :@

Aan dit soort antwoorden heb ik niks dus please houd daar mee op.

Ik zal de draadjes eens nakijken Frank. Nog meer mogelijkheden?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Ben het wel deels eens met Vosje, Joost, alleen doelt Vosje niet op gebruik van de motor, maar de randonderdelen, zoals de ontsteking, accu. We weten ook wel dat het studenten leven duur is, maar dan blijft het feit hetzelfde.

persoonlijk zou ik ff met de zekeringkast gaan klooien.

Meet de lekstroom en haal dan 1 voor 1 de zekeringen eruit, als je op een gegeven moment geen lekstroom meer hebt, weet je in ieder geval in welke sectie het zit. Vanuit dat punt kun je verder gaan zoeken.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Riël
Über-Spammer

Een nieuwe accu is in dit verhaal ook erg onlogisch, dus laten we het nog even met de oude proberen.

Misschien geeft de dynamo maar 12 volt, hij moet zeker meer leveren om de accu bij te laden. Ik zou idd even niet naar de lekstroom kijken.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

ff een stomme vraag, maar als je de motor op contact zet, brand dan wel het accu-lampje?

If not, dan kan er best de massa van de dynamo afliggen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Riël
Über-Spammer

Mzz, dat gaat via de bevestiging van de dynamo.

Wel kan een van de bovenste 2 kabeltjes in dat stekkertje los contact hebben (komt veeel voor). Die zijn mede voor 't lampje.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Riël schreef:Mzz, dat gaat via de bevestiging van de dynamo.
Ik had namelijk dat probleem wel, en ik heb een massa draad aan de dynamo gehangen naar een kaal carrosserie deel, en et voila, mijn dynamo laadde weer.

Alleen nu heb ik wel een beste lekstroom in dat ding van mij, ik kan m niet 3 weken laten staan, dan is de accu leeg, zal wel komen door het aantal stroomverbruikers in de auto. Komt toch een 2e accu in, dus laat dat maar mooi zo.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Olijnsma schreef:persoonlijk zou ik ff met de zekeringkast gaan klooien.

Meet de lekstroom en haal dan 1 voor 1 de zekeringen eruit, als je op een gegeven moment geen lekstroom meer hebt, weet je in ieder geval in welke sectie het zit. Vanuit dat punt kun je verder gaan zoeken.
Joost (DoubleYou) schreef:Eén voor één zekering er uit halen, de hele tijd bleef de 140 mA op het schermpje staan. Dat betekent dus dat er een apparaat is dat 140 mA verbruikt wat niet aan een zekering vast zit.
D'r zitten nogal veel stekkertjes aan de dynamo, ik zal eens kijken of er een iets los zit, wie weet dat het werkplaatshandboek wat meer zegt over de dynamo en welke draadjes wat zijn.
Riël
Über-Spammer

nogal wat?

3 stuks.

Grote en kleine met boutjes, en bovenop een met een (als ik het goed heb) roze en gele kabeltje.
Vos

Joost (DoubleYou) schreef:Aan dit soort antwoorden heb ik niks dus please houd daar mee
probeer je te helpen niet te sarren.....
Clio 16v.....
Jasper11turbo

Olijnsma schreef:ff een stomme vraag, maar als je de motor op contact zet, brand dan wel het accu-lampje?

If not, dan kan er best de massa van de dynamo afliggen.
goeie vraag ..

maar als de motor draait Joost .. laad de dynamo dan wel ??
Riel roepte dit ook al..
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:Ik denk dus dat het aan de dynamo ofzo ligt, de dynamo weet wel stroom te leveren voor de gebruikers in de auto, maar weigert de accu op te laden.
note to self:
-Matthy- schreef:Meet ff met een multimeter de spanning van de accu als de motor uit staat, en als de motor draait.
maak dan wel 2000 of meer toeren.
Als de spanning met lopende motor minder dan 12 volt is, is je dynamo kapot.
Laatst gewijzigd door Joost (DoubleYou) op za 5 jun 2004 6:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Jasper11turbo

en als je zonder verbruikers een multimeter op je accu plaatst ??
zie je dan 14 v ??

wat gebeurd er als je dan daarna het dimlicht , achterruitverwarming , kachelblower aanzet ?

Ik weet dat je niet de laadstroom kan meten met een simpele multi .. dus moeten we het zo doen ..

wat meet je dus met alle verbruikers aan en met draaiende motor ??
je mag eventueel ook direct op de dynamo meten ..

HEb je een startkabel ??
plaats deze dan tussen motor en direct op de - klem van de accu
zo sluit je ook een slechte massa uit tussen motor en carros.
wat meet je dan ?

met de tips die hier gegeven worden door iedereen kom je heel ver .
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Jasper11turbo schreef:en als je zonder verbruikers een multimeter op je accu plaatst ??
zie je dan 14 v ??
Jep, dan is het 14 V.
Jasper11turbo schreef:wat gebeurd er als je dan daarna het dimlicht , achterruitverwarming , kachelblower aanzet ?
Ik wist dat ik wat vergeten was... Ik heb hem maar naar de ingang van de garage gereden, daar weer proberen te starten ging natuurlijk niet (zelfs de lampjes op het dash waren zeer onverlicht). Maandag gaat er weer vanalles gerepareerd worden.
pierre

Ja, dit is een vervelend probleem, heb ik zelf ook gehad......1,5 jaar lang, accu leeg na 10 dagen stilstand.
De oorzaak was een verkeerd aangesloten dynamo door een officiele dealer.

Ik ontdekte dit door een sloopdynamo inclusief aansluitdraden te transplanteren, op beide polen zitten geloof ik 4 draden waarvan er dus 4 bij contact uit altijd onder stroom staan, check dit, in ieder geval even veel op beide, bij mij was het 3 om 5 draden en foutief.
Het probleem is nu bij mij opgelost.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de dynamo niet bijlaadt, want dan is er eerder geen stroom meer.
De accu is het in geen geval.

Dus controleer de beide aansluitpolen van de dynamo en de apparatuur welke hierop is aangesloten zoals de carburateurkoelmotor en koelventilateur, trekken ze een lekstroom ?
Is er abusievelijk een massadraad op de spanningspool gemonteerd of maakt contact hiermee ?
pierre

pierre schreef:Ja, dit is een vervelend probleem, heb ik zelf ook gehad......1,5 jaar lang, accu leeg na 10 dagen stilstand.
De oorzaak was een verkeerd aangesloten dynamo door een officiele dealer.

Ik ontdekte dit door een sloopdynamo inclusief aansluitdraden te transplanteren, op beide polen zitten geloof ik 4 draden waarvan er dus 4 bij contact uit altijd onder stroom staan, check dit, in ieder geval even veel op beide, bij mij was het 3 om 5 draden en foutief.
Het probleem is nu bij mij opgelost.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de dynamo niet bijlaadt, want dan is er eerder geen stroom meer.
De accu is het in geen geval.

Dus controleer de beide aansluitpolen van de dynamo en de apparatuur welke hierop is aangesloten zoals de carburateurkoelmotor en koelventilateur, trekken ze een lekstroom ?
Is er abusievelijk een massadraad op de spanningspool gemonteerd of maakt contact hiermee ?
De dynamopool welke altijd onder spanning staat via de accu is aan de motorzijde en vaak afgedekt door een plastic kapje, hier lopen 4 rode draden naar stroomgebruikers, zoals eerder vermeld en zijn ongezekert.
Naar ik meen 2 sensoren (in carburateur en radiateur)en 2 bijhorende elektromotoren, welke hierdoor aangestuurd worden.
Als er meer draden zitten klopt het hoogstwaarschijnlijk niet en zit hier de oorzaak van de lekstroom.

Soms kan de dynamo kapot zijn zonder dat er een melding op het instrumentenpaneel is, dan laadt deze niet goed bij.
Dynamo meten op bijladen is gratis bij elke garage.

Als alles oke is moet een renault wel 3 maanden stil kunnen staan zonder problemen.
Riël
Über-Spammer

Heb je de accupolen eens goed schoon gemaakt? En dan praat ik geen onzin... Net weer hetzelfde.

Vroem... starten en rijden.
3 min later tanken.
Starten.
Klik.
Lampjes zo vallen bijna uit, zo zwak branden ze op 't dash.
ZOeken zoeken accupool met moeite bewogen (zat zeker vast) en HOP weer stroom... :)
Ralf G60

T was natuurlijk wel een franse auto hè?

Zoals 5 in 205 :lol:
pierre

Ralf G60 schreef:T was natuurlijk wel een franse auto hè?

Zoals 5 in 205 :lol:
wat doe jij hier eigenlijk ?
Plaats reactie