Hey gasten,
Ik wil voor mijn vriendin twee speakers naast haar hoedenplank installeren. Hoeveel cm is de diameter van die ruuimte? Kan ik daar 16.5 of 13 cm boxen in kwijt?
Ik wil graag de sony 16.5cm boxen (XS-F1723 45 euri bij de halfords). Die pompen best wel toch?
Greetz Jay
Speakers naast hoedenplank in clio 1
ik dacht al 10 cm. Die heb ik ook in het dashboard. Komt gewoon geen bass uit! Komt uit de 13 cm al meer bass? Of kan ik beter gelijk die 16.5cm nemen?
Kan ik ze niet in de standaard hoedenplank monteren? Of is die te slap?
Kan ik ze niet in de standaard hoedenplank monteren? Of is die te slap?
binnenkort hoop ik een mazda 6 sport!
-
- Moderator
- Car: MB
kan wel (eventueel met extra riggels) maar is in mijn ogen altijd zonde en minder sterk dan een strak MDF plankie (18mm of meer). 13 klinkt natuurlijk al een stuk beter maar ik zou voor 16,5 gaan (voor ook in de deur monteren
) of nog beter: een leuk klinkende 6x9"'er

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
MDF haalt ook de resonantie weg, waardoor de speakers aanzienlijk beter gaan klinken
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
Ik heb in mijn kofferbak een baskast staan .. Maar de hoedenplank vervangen voor een mdf plank zou het geluid een stuk moeten verbeteren? Of heb ik daar niks aan omdat in de kofferruimte nu een baskast staat?Olijnsma schreef:MDF haalt ook de resonantie weg, waardoor de speakers aanzienlijk beter gaan klinken
-
In dat geval dan neemt je baskast de bas over, en zijn de speakers in je mdf plank voor de overige tonen. Ik heb het zelf nog niet in m'n Clio, maar weet wel dat het geluid tig keer beter is dan je normale hoedenplank en de 10cm speakers te benutten die naast je hoedenplank zit. Zeker doen dus die mdf plank!michieldordt schreef:Of heb ik daar niks aan omdat in de kofferruimte nu een baskast staat?
Clio 1.4 S strak in de lak!
-
ik heb die standaard boxjes er nog inliggen maar ook 2 x 300 watt lanzar speakers (hoeveel de rms is weet ik niet) en dan die baskast .. maar die lanzars zou ik dus het best in die mdf plaat kunnen plaatsen en die baskast gewoon daaronder in de kofferruimte?Robert Clio S. schreef:In dat geval dan neemt je baskast de bas over, en zijn de speakers in je mdf plank voor de overige tonen. Ik heb het zelf nog niet in m'n Clio, maar weet wel dat het geluid tig keer beter is dan je normale hoedenplank en de 10cm speakers te benutten die naast je hoedenplank zit. Zeker doen dus die mdf plank!michieldordt schreef:Of heb ik daar niks aan omdat in de kofferruimte nu een baskast staat?
Hmmm .. dammn het begint allemaal wel te jeuken hoor.. (heb al 2 jaar mijn rijbewijs maar nu sinds een week of 3 mijn eerste auto .. )
Hahaha leuk woordTom schreef:extra riggels

Dacht toch dat het richels was
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Dit is een verkeerde opvatting, de SUB-woofer neemt de laagste tonen voor zijn rekening, afhankelijk van jouw eigen voorkeur vanaf 18-20 Hertz tot aan 50 of 80 Hertz. Alles erboven laat je de speakers doen.Robert Clio S. schreef:
In dat geval dan neemt je baskast de bas over, en zijn de speakers in je mdf plank voor de overige tonen. !
De bas zit ongeveer tot een 300 Hz, dus houden de speakers nog steeds bass over en moeten die voor hun rekening nemen.
De basskast neemt de sub-woofer voor zich, en heeft niets te maken met de overige speakers.
hier komt dan weer de hoedenplank terug. De MDF plank is dermate veel stijver dat je de speakers er gerust in kan hangen.
Omdat de plank veel stijver is, neemt de resonantie gigantisch veel af, waardoor de speakers effectiever aan de gang kunnen. hierdoor verbetert het geluid aanzienlijk.
Dit is echt een must-have als je betere speakers neemt dan de gewone.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.