speling stuur

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

kheb wat speling op het stuur asl ik naar links en rechts stuur hoe los ik dit op??
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Rechtuit blijven sturen? :wink: :lol:

Kan je beter ff naar laten kijken voordat het een keer fout gaat.
5 GT Turbo '88 GT5
Tim B.
Berichten: 553
Lid geworden op: ma 14 jan 2002 0:00

Vraag ff aan Spir@l die had hetzelfde, heeft toen het stuurhuis vervangen geloof ik.
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

D'r zitten rubbers tussen de schakel koppeling. (weet de naam er niet precies voor). Deze rubbers verslijten wel eens. Dus moeten dan vervangen worden. Dit is inderdaad wat Spiral gedaan heeft. Dus pm hem even er over.
Drive it like you stole it
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Check je PM.

Bij mij was het idd die kruiskoppeling tussen stuurkolom en stuurhuis.
De rubbers daarin waren verrot.
Daar kwam de speling door.

Ik heb wel mn volledige stuurhuis vervangen aangezien dat stuurhuis van mij ook niet alles meer was.

Ik heb geen flauw idee hoe dit bij een clio zit.
Maar het zal iets soortgelijsk zijn.


Succes ermee!


mazzl.
michieldordt
Berichten: 51
Lid geworden op: do 6 mei 2004 12:39

spir@l schreef:Check je PM.

Bij mij was het idd die kruiskoppeling tussen stuurkolom en stuurhuis.
De rubbers daarin waren verrot.
Daar kwam de speling door.

Ik heb wel mn volledige stuurhuis vervangen aangezien dat stuurhuis van mij ook niet alles meer was.

Ik heb geen flauw idee hoe dit bij een clio zit.
Maar het zal iets soortgelijsk zijn.


Succes ermee!


mazzl.
Die koppeling, zit die aan het stuurhuis of de stuurkolom? Want de laatste heb ik net nieuw besteld. :worship:

Grt

Michiel
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

hij zit op je stuurhuis.
En daaraan vast zit dus je kolom.
Iig, zo zie ik het...

Het gaat waarschijnlijk alleen maar om dat rubber geval dat in die koppeling zit.
Dat is probably gewoon gaar en dat geeft speling.
Klein beetje ruimte in het rubber geeft al behoorlijk wat vrije slag in je stuur.

maarreeeehhhmmm....
heb je al die tijd met die speling rondgereden???....
Ik weet niet hoe erg die speling is, maar ik kon er echt niet tegen.
dat vage stuurgedrag...
Vooral bij hard optrekken wilde hij alle kanten opvliegen... :(
Kreeg er niet echt een vertrouwd gevoel van.

Maar ja, het voelt heeerlijk als het dan ineens weg is!

succes.

Oh...ik denk dat je dr dus niet bent met alleen het vervangen van je stuurkolom...
maar misschien ist bij jouw een ander verhaal.
daar kom je vanzelf achter.


EDIT!!:
oops, ander persoon, sorry! :)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ik zie in "wie is wie" dat t om een clio gaat...

IK heb het dus over een GTT hè! (dat dat duidelijk mag zijn...)

succes.
michieldordt
Berichten: 51
Lid geworden op: do 6 mei 2004 12:39

spir@l schreef:ik zie in "wie is wie" dat t om een clio gaat...

IK heb het dus over een GTT hè! (dat dat duidelijk mag zijn...)

succes.
hihih thanks voor de info in ieder geval :-)
Wat ik hier op het board heb gelezen geeft me o pzcih wel een goed gevoel over mijn bestelling ..
Ja in de bebouwde kom vind ik het niet zo heel erg eng of erg .. maar op de snelweg .. ik houd mijn hart vast hoor.. dammn .. je moet dan je coreccties weer corrigeren .. Ik hoop dat ie dan zaterdag weer als nieuw rijdt (ach ik ken die auto niet zonder..)
Nu eerst de bekabeling leggen voor een versterker :-)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Hi,

Voordat je het stuurhuis eruit haalt, eerst maar de spoorkogels vervangen, alle 2.
vergeet niet opnieuw het uitspoor in te stellen (uitlijnen)

pi.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

  • stuurhuisbussen
    stuurkolom trillingsdemper (-> deze zorgt naar alle waarschijnlijkheid voor de speling)
    binnenste en buitenste spoorstangkogels
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bij een clio word de boel vaak gewoon vastgelast.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
clio-sport
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 28 apr 2004 20:42
Locatie: ridderkerk

ik had met mijn clio psies hetzelfde een speling op mijn stuur die steeds erger werd.
vervolgens ben ik opzoek gegaan en de rubberen balg weggehaald (bij de pendalen ) en daar bleek het probleem te zitten. verrotte breek pennen. hiervoor moes ik een nieuw stuurkolom aanschaffen en da koste me 150 eurie. gelukkig dat ik er zelf naar keek met een onpartijdige monteur want die van de dealert smeerde me bijna een nieuw stuurhuis aan met een kostenplaatje van 900 eurie incl. montage :(

hoe durven ze een clio rijder zo te bedonderen :@ de homo's
michieldordt
Berichten: 51
Lid geworden op: do 6 mei 2004 12:39

Ik heb inmiddels een gloedjenieuwe stuurkolom in de schuur liggen. Ga met een iets meer ervaren (hobby)monteur proberen dat ding erin te zetten.. Heb wat printjes gemaakt van de beschrijvingen die hier en daar op het forum staan ..
michieldordt
Berichten: 51
Lid geworden op: do 6 mei 2004 12:39

stuurkolom zit erin en hij stuurt weer geweldig .. klein detail wat ze bij renault dealer wel hadden mogen vermelden was dat de nieuwe stuurkolom geen schroefdraad aan het uiteinde heeft maar dat er een nieuwe bout voor nodig is .. uiteindelijk met een bout van de achter gordel het stuur vast gezet .. totaal 2 uur mee bezig geweest ..

Nu zit er nog een trilling op het stuur bij bepaalde snelheden .. nu heb ik hier al wat over gelezen op het forum en volgens mij is dit te verhelpen door het uitlijnen van de wielen (als ik het goed heb)

Volgende project wordt het inbouwen van een alarm afstandbediening voor mijn centr. deurvergrendeling :-)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Niet uitlijnen, maar balanceren van de wielen zal het probleem oplossen, als het goed is.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ga je trouwens zelf je alarm inbouwen?
michieldordt
Berichten: 51
Lid geworden op: do 6 mei 2004 12:39

Merijn schreef:Niet uitlijnen, maar balanceren van de wielen zal het probleem oplossen, als het goed is.
Oh ok .. haha thanks .. in ieder geval iets met de wielen ;-) Wat zit daar voor prijskaartje aan?
Merijn schreef:Ga je trouwens zelf je alarm inbouwen?
Jawel (bijna) zelf, met hulp van een oom, die wel wat technische ervaring heeft en vroeger ook volop gehobby`d heeft met auto`s..
Ik moet alleen nog een 'olislager' reparatie handleiding ergens zien te vinden .. En hopen dat dat alarm wel ok is .. (zo`n ms-650 van conrad :-S)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

1 tip voor de inbouw van dat alarm: gebruik GEEN kroonsteentjes of andere koppelstukjes. Alleen solderen en goed isoleren, want anders krijg je gegarandeerd problemen. Believe me, I know. :)
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Voor Balanceren betaal je 60-80 euro afhankelijk welke zaak het uitvoert, maar het is goed te doen :D .
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

dtune_stefan schreef:Voor Balanceren betaal je 60-80 euro afhankelijk welke zaak het uitvoert, maar het is goed te doen :D .
HEb je wel een dure zaak. was hier iets van 6 euro per band kwijt dacht ik en 30 euro voor het uitlijnen. En dat bij de bandenspecialist.

maar bij nieuwe banden hebben ze ze alle 4 voor me uitgebalanceerd, en alleen de banden en montage hoeven betalen :D
michieldordt
Berichten: 51
Lid geworden op: do 6 mei 2004 12:39

Merijn schreef:1 tip voor de inbouw van dat alarm: gebruik GEEN kroonsteentjes of andere koppelstukjes. Alleen solderen en goed isoleren, want anders krijg je gegarandeerd problemen. Believe me, I know. :)
thanks voor de tips, ik zal er zeker wat mee doen .. maar jij hebt dus sluiting gehad? hehe
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dat kun je wel zeggen, ja! De inbouwer van mijn alarm moet zich diep schamen... :( Om de haverklap ging dat ding zonder aanleiding af en soms kreeg ik 'm zelfs niet meer uitgeschakeld. Leuk, midden in de nacht met je kop onder de motorkap hangen waar een loeiende sirene hangt... Weken naderhand dacht ik nog dat ik mijn alarm hoorde gaan, terwijl die er al lang uitgesnoeid was. :)
michieldordt
Berichten: 51
Lid geworden op: do 6 mei 2004 12:39

Merijn schreef:Dat kun je wel zeggen, ja! De inbouwer van mijn alarm moet zich diep schamen... :( Om de haverklap ging dat ding zonder aanleiding af en soms kreeg ik 'm zelfs niet meer uitgeschakeld. Leuk, midden in de nacht met je kop onder de motorkap hangen waar een loeiende sirene hangt... Weken naderhand dacht ik nog dat ik mijn alarm hoorde gaan, terwijl die er al lang uitgesnoeid was. :)
LOL kan ik me wel voorstellen .. ja ik hoop dat dat ding van conrad ok is .. heb er weinig (slechts) over gelezen .. en je weet geen nieuws is goed nieuws
hahahaha
Plaats reactie