[GTT] problemen starten na lange rit

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
jshock
Contacteer:

Hoi, ik (jos) ben net samen met twee vrienden de trotse eigenaar van een gtt uit 1985 geworden (rood) motor en interieur zijn uit een fase 2 (92). Hij is nog helemaal standaard! We zijn net terug gereden vanuit eindhoven naar Amsterdam, hij reed echt perfect en we zijn er superblij mee. Ik heb zelf ook nog een peugeot 106 gti, maar dit is toch ff andere koek! super die turbo.

[img]http://www.one2chat.nl/images/gtt.gif[/img]

Nu komt het probleem, voordat we thuis waren gooide ik hem ff vol, maar daarna wilde die met geen mogelijkheid starten. ff aangeduwd en hij reed weer. nu stond ie ff stil voor de deur en starte die ook weer meteen. iemand ideeen? ik kon op het forum alleen wat dingen vinden over startproblemen met een koude motor!
Steven
Car: M536

85 er had nog geen percolatiefan, waar jij last van hebt gehad is een flinke dampbel in de carb.
Na 86 hebben ze een percolatiefan erop gezet die er af en toe wat frisse lucht doorheen blaast, dan start ie iets beter.

Moet je ff een tijdje volgas starten, en dan beetje spelen met het gas. Dan slaat ie op het gegeven moment wel aan.
jshock
Contacteer:

He Steven,

De auto wilde helemaal niets geven, je hoorde ergens onder het raam een tikje en verder deed ie helemaal niks. dus ook geen geluid van de startmotor. maar als die even is afgekoeld dan start ie meteen. (hij heeft overigens wel een half jaartje stil gestaan)
Steven
Car: M536

Oooh, dan is waarschijnlijk de startmotor overleden, die heeft dan ws. weinig zin meer na een lange winterslaap ;)

Als je een nieuwe laat/gaat monteren kijk dan ff of er nog ene hitteschildje overheen hangt, zoniet moet je ff ene alu schildje of een nieuwe (iets van 40 euro) kopen bij de dealer.

Startmotoren kunnen slecht tegen de hitte van het uitlaatspruitstuk.

Oja nog ene tip, neem een startmotor van de 1.7 multipoint injectiemotor (F3N) die zijn kleiner en draaien een hoger toerental waardoor ie eerder aanslaat.
jshock
Contacteer:

tnx, net ff een stukkie gesport tegen mijn peugeot 106 gti. turbootje is sneller! ik vind hem echt super. peugeot de deur uit :p ik (wij) zijn niet echt supertechnisch onderlegd, maar dat gaan we met deze auto proberen te bereiken. leuk projectje voor de zomermaanden. ik heb wat vraagbaken etc. dus het moet lukken. ff naar de sloop voor die startmotoren of naar de dealer? (of gewoon maar ff lid worden van de club :p ) ps kilometerteller is er ook al mee gekapt. ff morgen stekkertjes nakijken!
Maarten GTT

jshock schreef:ps kilometerteller is er ook al mee gekapt. ff morgen stekkertjes nakijken!
heb ik ook met mijn zwarte gtt af en toe ook last van maar als je een flinke klap aan de zij kant geeft heb je kans dat hij het weer normaal gaat doen :lol: :lol: :lol: in ieder geval veel rij plezier in je gtt (Y)
----------------------------------------------------
Rij nooit sneller als je beschermengel vliegen kan!!

2x Renault 5GTT phII / Renault Clio Williams / Renault 21 TQ / Renault 5 SD
The Saint

Als ik ook ff mag,
zie mijn Fuego Turbo topic.

Ik kan ernaast zitten, maar ik had precies hetzelfde, heb met veel gepriegel en andere "G" woorden mijn startmotor vervangen ZONDER resultaat. (N)

De chef van de werkplaats moest lachen toen ik het hem vertelde en zei toen dat het het contactslot was.
Ik kon het niet geloven, maar heb het toch maar even vervangen.

GEEN probleem meer mee (Y)
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

jshock schreef:ff naar de sloop voor die startmotoren of naar de dealer? (of gewoon maar ff lid worden van de club :p )
Startmotor kan je beste nieuw halen, heb je meeste zekerheid van werken. Van de sloop is voornamelijk ook erg oud, en dus onbetrouwbaar. En zeer veel moeite doen om het er uit te halen!

Er staat trouwens een FAQ op het forum over startmotor eruithalen (ff search doen naar "faq startmotor" oid.

Suc6!

PS. Ik had startmotor voor 100 eur kunnen krijgen, bij dealer kost het iets van 170 eur dacht ik.
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

The Saint schreef:... toen ik het hem vertelde en zei toen dat het het contactslot was.
Ik kon het niet geloven, maar heb het toch maar even vervangen.
Een kapotte startmotor heeft een kenmerkende sound, hoe die te omschrijven is lastig maar je hoort iig iets onder de motorkap vandaan komen :D

Kapot contactslot klinkt denk ik niet als een kapotte startmotor ;) Maar idd wel goed om het eerst zeker te weten of het het contactslot of de startmotor is.
The Saint

Een kapotte startmotor hoor je niet :D

Bij mij was het probleem precies zo als jshock het omschrijft.
En ik denk dat het makkelijker is om eerst even het kontaktslot te verwisselen om te proberen, dan om meteen de startmotor te vervangen en daarna misschien nog hetzelfde probleem te hebben.
Zoals ik dat dus ook had :evil:
jshock
Contacteer:

vanavond ga ik er ff naar kijken. Ik hoop dat het het contactslot is. Ik heb dat topic over je startmotor eruithalen gevonden, maar dat is nog best lastig. eerst ff het contactslot eruit en kijken of er wat aan mankeert.

ziezo ook nog ff lid geworden, kan ik mooi naar wat meetings etc.
~thijs~
Contacteer:

Ik heb het ook gehad met mijn auto dat me startmotor het niet deed als hij warm was, dat bleek het contact van de startmotor te zijn die uitzet en daardoor geen contact meer maakt als ie koud is krimpt ie weer en maakt ie weer contact. Ik vermoed dat jij hetzelfde heb

Enne Jshock welkom op her forum! zou je je misschien voor willen stellen in het wie is wie topic!! :)

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 50#1429250

Thanx
Jobba
Contacteer:

als je een tikje hoort lijkt me dat het relais van de startmotor -> contactslot oke -> startmotor kapot.
correct me if im wrong ;)
jshock
Contacteer:

@Thijs: sta er al tussen! :) en wat heb jij gedaan om te zorgen dat het contact niet meer zo heet wordt?

@Jobba: Hij start s'ochtends en na normale ritten meteen. Maar als je ff 150 km aflegt dan begint ie moeilijk te doen.
Thadarkraven
Contacteer:

Als je je contactslot op starten draait en
je hoord wel een tik onder de motorkap dan
lijkt het me dat de startmotor naar een volgend
leven is gegaan. het relais wordt dan wel aange-
stuurd ( die tik die je hoord ) maar je startmotor
blijft hangen. Als je dat hebt probeer dan eens een
tik met bijv een staaf ijzer o.i.d. te geven terwijl
iemand start en kijk of ie dan aanslaat. Zo jah kun je een andere startmotor gaan regelen, Zo nee kan het
zijn dat de aansluiting/stekkertje v/d startmotor
geoxideerd is waardoor deze geen contact maakt. Let op je hoord dan geen klik als je probeerd te starten.
Schuur dan eerst ff het schuifje op je startmotor op
waar het schuifstekkertje opzit en kijk dan wat ie
doet. Doet ie dan nog nix zou ik toch eens naar het contactslot gaan kijken en daarna evt naar je bedrading er naartoe.

Ik hoop dat je hier iets mee kan, kom je er nog niet
uit laat het dan maar even weten

M.v.g. Tony
:smoke:
tyberium
Contacteer:

Heb ik ook gehad bij mijn GTTph1. Startmotor tikte netjes bij contact om, maar startte niet. Bij mij was het draad die de startmotor aanstuurd (stroomdraad?). Deze zit aan een combistekker bij de koplamp bij de bestuurderskant. De warmte zorgde voor teveel weerstand in de draad: Bij een snelwegrid meette de draad (volgens multimeter)9 volt vlak voor de startmotor. De startmotor heeft uiteraard 12 volt nodig. Na iets meer dan een half uur wachten gaf de draad weer netjes 12 volt aan en startte hij weer alsof er nix aan de hand was. Zet gelijk even een goed hitteschild tussen uitlaat en startmotor (origineel bij Renault te krijgen)en verleg de nieuwe draad, zodat deze niet meer onder de warme motor door loopt.
Mrtn
Car: R5GTT

Naar deze auto is PtrGte toch wezen kijken??
Mrtn = Maarten
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Is dit die auto die in de sneeuw gefotografeerd is met die Azev A's eronder dan?
Mrtn
Car: R5GTT

dat dacht ik wel..
Mrtn = Maarten
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Hoe lang hebben jullie de GT gehad dan?
Want ik zag hem te koop staan op marktplaats volgens mij.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
jshock
Contacteer:

Nee het is niet die GTT die in de sneeuw stond. Inderdaad hij staat nu wel weer op marktplaats. Maar dat heeft een reden. We (aankoop met nog twee vrienden gedaan) hebben nu de oude Blauwe GTT van Marko en daarvoor Jochem en daarvoor nog twee clubleden. [img]http://www.one2chat.nl/images/gttblauw.jpg[/img]
Dat vonden we toch wat vetter en hij zag er nog wel redelijk uit. Nu hebben we de auto een paar dagen en er zijn toch nog wel wat probleempjes (geeft flinke witte rookpluimen en dat ruik je ook in de auto en achtervering kraakt erg) en wat dingetjes (roestvorming the usual) hier en daar. Waarschijnlijk houden we de rode GTT uiteindelijk toch, die is nl praktisch roestvrij en technisch 100%. Wij weten verder ook niks over de geschiedenis van deze blauwe GTT. Dus als mensen mij er meer over kunnen vertellen graag! Ik ga morgen ff bellen met JL Tuning of hij beide auto's kan nakijken en de compressie kan meten.
5gt8vturbo

het is je start motor omdat die bij ongeveer 70 van de turboos zonder hitte schild zit wordt deze kokend heet en verbrand hij omdat hij vlak bij je uitlaat loopt.

Als je turbootje een beetje stug is kan het ook zijn dat je massa is losgetrild en niet meer mooi aansluit. dan start hij ook wel/ niet. of alleen je massa of startmotor draad is verbrand.

zelf vond ik het makkelijker om een startmotor te vervangen dat een contact slot. het beste wat je kan doen is ff je aandrijf as er uit halen kom je overal veel makkelijker bij en voor geloof ik " 80 euro" heb je in rotterdam bij jongeneel een revisie startmotor, en voor iets van 30 euro een hitteschild bij de dealer.

Maar als je lang rijdt hebben veel turboos er last van dat ze niet meer willen starten moet je nog oppassen dat hij niet verzuipt ook
pierre

weet niet of het de startmotor is, mijne is diverse keren vervangen zonder dat ie kapot was, bleek uiteindelijk een slechte stekkerverbinding in de multistekker onder het expansievat.

percolatiefan is wel sinds 1985 aanwezig, zie ik hier in een afbeelding, maar had toen nog geen aansluiting via een klep met de turboslang.
p-fan kan trouwens niet werken of de sensor die deze aanstuurt (zit tegen carburateur) is kapot.
Plaats reactie