Ik zie hier dat alle renaults 60.1 als naaf diameter. Er was een link naar een pdf over deze velg en daar staat dat de "mittenlochdurchmesser" 60.1 mm is.
Nu is mijn duits nog nooit zo slecht geweest, maar volgens mij moet het goed zitten.
Probleem. Ik had dus andere velgen besteld en al aangegeven dat mijn auto breder dan normaal is.
Afgelopen zaterdag langs gegaan om de velgen te monteren en wat blijkt!!!
De velgen staan alsnog veel te veel naar binnen!! Voor moeten ze nog minstens 3 cm naar buiten en achter minstens 5 cm. Er werd dus voorgesteld om permanente spoorverbreeders te gebruiken. Deze hebben 8 gaten. 4 om de spoorverbreeder aan de auto vast te maken en 4 om het wiel aan te monteren. Volgens hun is dit rif(een of andere afkorting) gekeurd, dus mag gewoon gemonteerd worden. Het zou eigelijk een verlenging van de as zijn.
Wat is jullie ervaring hiermee? Ik vond de velgen namelijk wel mooi, maar ze moeten er wel netjes onder komen natuurlijk
Als die dingen gewoon gekeurd zijn lijkt het mij geen probleem.
Ik heb ze ook weleens gezien maar dan werden ze gebruikt als omvormer. Zodat je met 4 gaats naven toch 5 gaats velgen kan monteren. Golf rijders gebruiken ze veel om porsche wielen te monteren.
Kan gewoon spoorverbreders monteren.
Is hetzelfde als een velg met een andere ET waarde.
Als je wielen dan niet buiten de wielkasten steken,
mag het ook gewoon voor de APK.
Ik weet niet hoor, maar het is toch hun fout of niet?
Als jij ze duidelijke informatie hebt gegeven is het toch verder aan hun om te zorgen dat het klopt? Ik zou dus niet zo snel van die verbreders pikken, maar hun met een passend setje velgen laten komen. Maarja, daar zullen zij het niet echt mee eens zijn denk ik zo... En misschien is het ook wel haast niet te doen om uberhaupt passende velgen te vinden.
Ik zou ze in ieder geval eersts nog even laten zweten, en niet meteen ja zeggen tegen die verbreders.
Ik heb duidelijk gezegd dat mijn auto verbreedt is en heb zelfs de auto aangewezen. Zij hebben voor de rest niet gekeken. Het was al een probleem om een setje velgen te vinden die op de 5 passen en ook nog leverbaar zijn in zowel 7 als 8 J.
SimonBalk schreef:Ik heb duidelijk gezegd dat mijn auto verbreedt is en heb zelfs de auto aangewezen. Zij hebben voor de rest niet gekeken. Het was al een probleem om een setje velgen te vinden die op de 5 passen en ook nog leverbaar zijn in zowel 7 als 8 J.
Ik wacht nog even af waarmee ze komen.
williams draagarmen, assen en coupe stuurhuis voor en je bent voor van het probleem af, daarna achter een clio 16V achteras en een was kleinere set spacers.
Tijn schreef:williams draagarmen, assen en coupe stuurhuis voor en je bent voor van het probleem af, daarna achter een clio 16V achteras en een was kleinere set spacers.
dan rijdt hij alles bij elkaar ook wat fijner.
Hmm. wordt gelijk wel weer duurder, maar misschien iets voor later. Bedankt voor het idee
Ik vroeg me even af, als ik 15 inch onder m'n express zet, welke banden ik moet hebben. Ik rijd nu met 14 inch en Pirelli P5000 Drago banden (185/60 R14TL 82H), en echt hoger moet het niet worden, want dan raakt de band de onderkant van de veer. Is er een 15 inch band die zo smal is dat de omtrek van wat ik nu heb bij 15 inch gelijk blijft? Breedte velg weet ik helaas niet.
Steven schreef:Sja wil je nou vermogen kwijt of wil je de eerste de beste bocht eruit zwabberen
Valt reuze mee. Bekijk je eens 175-50-13 potenza's bijvoorbeeld, zijn breder op het loopvlak dan de continental 195-55-13 van me. Trouwens, die ene cm breder doet 't em ook niet zo...
Steven schreef:Sja wil je nou vermogen kwijt of wil je de eerste de beste bocht eruit zwabberen
Valt reuze mee. Bekijk je eens 175-50-13 potenza's bijvoorbeeld, zijn breder op het loopvlak dan de continental 195-55-13 van me. Trouwens, die ene cm breder doet 't em ook niet zo...
onder mijn express zitten ook 15 inch velgen met 195 50 15 banden.er moeten alleen achter spoorverbreders tussen anders sleept hij aan. maar past wel en staat wel mooi
SimonBalk schreef:Probleem. Ik had dus andere velgen besteld en al aangegeven dat mijn auto breder dan normaal is.
De velgen staan alsnog veel te veel naar binnen!! Voor moeten ze nog minstens 3 cm naar buiten en achter minstens 5 cm. Er werd dus voorgesteld om permanente spoorverbreeders te gebruiken. Deze hebben 8 gaten. 4 om de spoorverbreeder aan de auto vast te maken en 4 om het wiel aan te monteren. Volgens hun is dit rif(een of andere afkorting) gekeurd, dus mag gewoon gemonteerd worden. Het zou eigelijk een verlenging van de as zijn.
Wat is jullie ervaring hiermee? Ik vond de velgen namelijk wel mooi, maar ze moeten er wel netjes onder komen natuurlijk
Eindelijk weer eens wat gehoord van die zaak en wat blijkt? De spoorverbreders die veilig zijn zouden niet meer dan enkele (1 a 2) cm mogen zijn. Aangezien ik 3a4 en 5a6 nodig heb gaat het niet.
Geen nieuwe velgen voor mij. Ik heb al bij andere geinformeerd, maar helaas. Door de sterk afwijkende et waarde is er niets meer voor mij te leveren. Op mijn huidige velgen kan ik nergens de et waarde etc vinden.
Dus maar weer even bellen met de velgen dokter of mijn velgjes opgeknapt kunnen worden en tegen welke prijs natuurlijk
ja dat kan gebeuren als je naar de eerste bandenboer gaat om iets aparts te willen en hun ook niet weten waar ze over praten
kan denk zo wel 8 of 9 inch breed op et waarde ?
kyk maar by de duitse sites dan zie je hoe het wel goed kan
of effe zoeken heb tyd terug reken som er op gezet hoe het zit met de et waarde en velg breedte.
die velge kan je toch gewoon niet betale , je hebt iets besteld maar toch heel iets anders gekrege als je wilde als ik het goed heb ?
marcel
SimonBalk schreef:Probleem. Ik had dus andere velgen besteld en al aangegeven dat mijn auto breder dan normaal is.
Eindelijk weer eens wat gehoord van die zaak en wat blijkt? De spoorverbreders die veilig zijn zouden niet meer dan enkele (1 a 2) cm mogen zijn. Aangezien ik 3a4 en 5a6 nodig heb gaat het niet.
Geen nieuwe velgen voor mij. Ik heb al bij andere geinformeerd, maar helaas. Door de sterk afwijkende et waarde is er niets meer voor mij te leveren. Op mijn huidige velgen kan ik nergens de et waarde etc vinden.
Dus maar weer even bellen met de velgen dokter of mijn velgjes opgeknapt kunnen worden en tegen welke prijs natuurlijk
Ik raad je aan een setje mattig sportstaalvelgen in duitsland te halen, en deze te laten verbreden. Voor de prijs haal je ze van VW of Opel. Hier ken ik een jongen die ze voor nix even uitkottert naar de goeie naafdiameter, dus dat zal jou ook wel lukken. Als je mazzel hebt vind je ze in 7 en 8j. Een stalen velg verbreden kost echt niet veel, en is de oplossing. Denk wel eraan dat je met dure banden komt te zitten! De velgen moeten voor een 400 euro wel klaar kunnen zijn. Dan zelf aan de slag met een spuitbusje lak in je eigen kleur en de polijstdoek voor de velgrand en voila
Banden heb ik er voor(195/50/15) 4 maanden op zitten en achter(225/50/15) een jaar en kunnen voorlopig nog wel mee. Op de "nieuwe" velgen moet dus wel deze banden passen.
Heb je voorbeelden van die velgen toevallig? De naaf van een golf was dacht ik iets van 59 en voor de renault 60.1 en dat valt dus gewoon groter te maken. Dat is dan iig weer een meevaller.
Weet iemand waar je de volgende maat velgen kan halen voor een Renault 5 GTTurbo of misschien iemand een internet adres.
Voor: 195 16 inch
Achter: 225 16 inch
Hou je er wel rekeking mee dat de velg die goed is voor de 5 centimeters naar binnen staat omdat je body kit je auto breder maakt. Dat probleem had/heb ik namelijk ook
SimonBalk schreef:Hou je er wel rekeking mee dat de velg die goed is voor de 5 centimeters naar binnen staat omdat je body kit je auto breder maakt. Dat probleem had/heb ik namelijk ook
Waar had jij deze velgen besteld??
Weet iemand misschien een duitse site waar ik diepe/ brede velgen kan vinden
SimonBalk schreef:Hou je er wel rekeking mee dat de velg die goed is voor de 5 centimeters naar binnen staat omdat je body kit je auto breder maakt. Dat probleem had/heb ik namelijk ook
Waar had jij deze velgen besteld??
Weet iemand misschien een duitse site waar ik diepe/ brede velgen kan vinden
http://www.felge.de
Van dit merk worden velgen tot 10x14 en 10x15 verkocht. Kost wat, maar dan heb je ook wat.