[5GTT] Oliedruk en oliepeilmeter vertonen kuren

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
H8bal

Gisterenavond/nacht stap ik in de gtt en terwijl ik vertrek zie ik ineens dat mijn oliedrukmeter volledig op 0 staat (koude motor, kan dus niet). Oliepeil meter gaf normale waarde aan.
Ik was maar op 300meter van thuis, dus ff tot daar gereden. Wagen stilgelegd en zelf eens gepeild: alles in orde qua oliepeil. De wagen terug op contact gezet : gaf zelfs de oliepeil geen kick meer.
Beiden meters zijn nu blijkbaar dood, terwijl het oliepeil op de peilstok volledig normaal is.

Eerst had ik een beetje schrik voor oliepomp ofzo, maar nu mijn oliepeilmeter ook weg is, kan ik gerust aannemen dat het de sensoren zelf zijn ?
Waar moet ik straks naar kijken : Stekker bij koplamp ? En die sensoren zelf, is dat de sensor aan de voorkant van het blok onderaan, of zijn het twee verschillende sensoren ?
Abel
Über-Spammer

kan de stekker bij de koplamp zijn.

anders de drukmeter is die paddestoel aan het begin van de olie toevoerslang van de turbo

olie pijl sensor zit daar een stukje onder in het carter

ff goed schoonmaken met remreiniger (het wil daar wel eens vies van de olie zijn)

en met contactsprai in spuiten
H8bal

Na mijn werk in de wagen gestapt en beiden werkten terug.

Héél raar, maar ik hou het goed in het oog de volgende dagen.
Marcel J.

Anders eens stekker van dashboard cq klokkenset schoonmaken.
pierre

Hi,

Olieafleesnivo op het dashboard gaat meestal eerst stuk, oliedruk meestal niet ( is gecombineerd )
Dit zijn de stekkers zoals door Abel gezegd, even zoeken en goed schoonmaken.

De 2 Sensoren aan het motorblok zijn meestal niet stuk, ondanks rare of geen aflezingen.

pierre.
H8bal

Deze morgen deden ze weer niks, even later onderweg werkten ze beiden terug.

Toch maar eens een badje geven van contactspray :smile:
pierre

H8bal schreef:Deze morgen deden ze weer niks, even later onderweg werkten ze beiden terug.

Toch maar eens een badje geven van contactspray :smile:
Stekkers van de oliedrukmeter en olienivometer eraf halen ( totaal 4 stekkertjes ), geen contactspray, goed afnemen met een droge doek.

pierre
Bart GTT

Bij mij gaat de meter een beetje op en neer wanneer ik mijn knipperlicht aan zet... Zeg maar 1 streepje naar links en dan eentje naar rechts.

Heeft iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

massa
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

ja massa is echt zwaar klote gemaakt bij renault
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

valt zelf prima te modificeren :D , maar idd, Het elektrisch systeem van bv een GTT is zwaar klote. heb nogal wat aanpassingen gemaakt,

En dat heeft bijvoorbeeld van het weekend weer kortsluiting bespaard
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

ja wij hebben zelf ook al nieuwe massa gemaakt en ook hebben we bij de koplampen al die overbodige relais ertussenuitgeknipt enzo :D
weg met die troep
nu is die weer weg
ander uitlaatje kleine dingetjes en natuurlijk stalen remleidingen en betere blokken en gelijk ff wat camber geven voor de 24e april :D :D :D :D :D :D :D :D
al met al toch alweer behoorlijk wat uitgegeven terwijl die duur zat was :smoke:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Bart GTT

Dan ga ik dat proberen!!

Bedankt! :worship:
Giovanni

Is er iemand die ma kan vertellen of aan de oliepomp van een gtt ook een "overdrukventiel" staat?
Ik dacht mij te herinneren dat ik daar ergens onderaan een klep zag?
Want ik rij nu al een paar weken rond met een oliedruk die maar niet zakt.
Volgens mij stond de wijzer bij stationair toerental tot net onder de 1 bar bij mooi warme olie.
Tuurlijk, bij koude start klom het wijzertje helemaal bovenaan maar na 10km rijden zag je al aardig wat beweging in het standaard oliedrukmetertje.
Sinds ik de motor heropgebouwd heb dus niet meer.
Ik krijg de teller niet onder de 3 bar.
En bij het minste tikje op het gaspedaal springt de wijzer terug helemaal verticaal.
Na het monteren van een mocal oliekoeler met ingebouwde thermostaat nog steeds zelfde probleem.
5w30 competition elf erin, nog altijd het zelfde...
Andere tellerbak, want misschien was de teller zelf stuk, nope, terug 3 bar.
De zender is ondertussen ook al vernieuwd dus volgens mij steekt de pomp ergens teveel.

Iemand?
Want zolang ik die olie niet op temperatuur krijg, of toch aan een normale druk durf ik de turbo niet echt te gebruikten, want continu zo een hoge oliedruk kan toch niet goed zijn voor de keerringen?

Thanks!
Plaats reactie