met pech langs de weg, HELP!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Jobba
Contacteer:

oke het is mijn pechdag vandaag.
vanmiddag heb ik mn 5 (GTL '86) volledig schoongemaakt, OOK onder de motorkap.
vervolgens wilde ie niet meer starten. af en toe liep ie even op de choke maar zodra ik gas gaf kwam er een dikke wolk rook uit de uitlaat en sloeg de motor af.
na alle kabels te hebben gecontroleerd bleek de verdelerkap vanbinnen nat te zijn, afgedroogd en hij reed weer.
op weg naar huis begint de auto grof in te houden bij optrekken met lage toeren. er moest nog net genoeg benzine inzitten (volgens de meter dan) dus mijn conclusie: water wat nog niet verdampt is.
bijna thuis wordt het inhouden steeds erger.. stotter stotter.. dood. ik kon hem nog net op een laad- en losplaats van een bedrijf draaien.
nu begon ik sterk te twijfelen of de benzine toch niet op was. ben naar het tankstation gelopen en heb van mijn laatste 8 euro 5 liter benzine gehaald. in de auto gegooit en... nog steeds dood :(
hij doet echt helemaal niets!
ik kan nu 2 oorzaken bedenken:
- de tank was inderdaad helemaal leeg en er zit nu lucht in de leidingen.
- de tank was niet helemaal leeg en de oorzaak zit onder de motorkap (water?)

de auto moet morgenochtend weg zijn bij dat bedrijf anders wordt ie weggesleept. ik ben niet lid van de anwb en volledig blut :(

HELP!
Pr0f

verdeelkap nog een keer nagekeken?
bij m'n vorige auto (ax) is een keer de bobine overleden door vocht.
lucht in de benzineleidingen komt er vanzelf uit als je 20 seconden doorstart.
Heb je een vonk op de bougie en bobinekabels? te controleren door te starten en het kabeluiteinde vlak bij het chassis te houden, je zou dan vonken moeten zien. Als je lenig bent kan het in je eentje :lol: (en ik kan het weten)
Jobba
Contacteer:

ik heb de verdeelkap nog een keer goed nagekeken maar deze is helemaal droog en schoon.
wat is de bobine precies? zit dat onder de verdeelkap?
ik heb nog wel het 'ding' opengeschroeft waar de benzine slang binnenkomt, zitten in totaal 3 slangen aan.. deze stond vol benzine wat volgens mij oke is en er volgens mij op wijst dat het geen benzine probleem is???
de auto wordt vannacht naar mn huis gesleept dus kan ik morgen de bobinekabels testen :) bedankt voor de tip pr0f!
Tom
Moderator
Car: MB

bobineKABEL en bougieKABELS! 1 bobine kabel en 4 bobine kabels
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Pr0f

heb je gedronken tom :D 1 bobine en 4 bougie :lol:
ik zei het misschien onduidelijk in m'n zin, maar ik bedoel het goed :P
en de bobine is het apparaat waar de middelste van je kabels op je verdeelkap naar toe gaat.
Jobba
Contacteer:

:lol:
maar zouden de bobine, verdelerkap, bouchies of de kabels ook de reden kunnen zijn voor het harde schokken bij rijden op lage toeren, met als gevolg dat de motor afslaat en nooit meer aanwil? ik heb al schokkend nog ongeveer 5 km af gelegd op de A10 tot het zo erg werd dat ik eraf moest waarna ie spontaan afsloeg.
de startmotor werkt prima maar de motor geeft geen enkel teken van leven :evil:
Bart V

dat kan idd heel goed daarmee te maken hebben. Ik zou toch ff de hele zooi loshalen en nalopen op vocht en/of corrorsie etc.
Jobba
Contacteer:

ik heb net de bobine-kabel getest maar ik zag geen vonk, ik heb het getest vlakbij het motorblok. zou moeten vonken toch? vervolgens heb ik de bobinekabel losgehaald en het met een andere draad aan de ontsteking geprobeerd, weer niets.
hoe kan ik testen of de ontsteking kapot is?
er zitten 2 stekkerblokjes in, een met 3 draden (zwart, bruin en eeuhm wit?) en 1 met 2 draden (zwart en rood geloof ik). en er zit ook iets van een relais bovenop met een enkel groen draad.

tot slot is de accu nu ook leeg :(
Bart V

Stomme vraag mischien...maar heb je wel een bougie in je bobine kabel gestopt??? Anders gaat er niet zoveel vonken.
pierre

Hi,

Motor NOOIT meer natspuiten, hier krijg je GROTE problemen van en hoge kosten, zeker als je hem heet natspuit.
Hoop dat het opgelost is.

pi.
Jobba
Contacteer:

Bart V schreef:Stomme vraag mischien...maar heb je wel een bougie in je bobine kabel gestopt??? Anders gaat er niet zoveel vonken.
hahaha nee! ik begreep uit pr0fs antwoord dat er vonken van de kabel zelf af moesten komen.. ik kan mn bougies er niet uitkrijgen want daar heb ik geen goede tang voor, zal er maandag 1 gaan halen :)
Laatst gewijzigd door Jobba op zo 23 mei 2004 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

pierre schreef:Hi,

Motor NOOIT meer natspuiten, hier krijg je GROTE problemen van en hoge kosten, zeker als je hem heet natspuit.

pi.
Leg uit. Spuit mijn blokje altijd lekker af. Uitkijken voor electronische delen, maar zie het gevaar niet zo in.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
H8bal

Riël schreef:

pi.
Leg uit. Spuit mijn blokje altijd lekker af. Uitkijken voor electronische delen, maar zie het gevaar niet zo in.
Ik ontvet altijd alles en spuit dan ook alles lekker af. Zolang als je de dynamo enzo een beetje vermijdt is alles in orde normaal hoor.
Matijs
Contacteer:

Ja als je in de regen rijdt wordt de motor ook goed nat hoor...
Jobba
Contacteer:

weet iemand een manier om de bdp-sensor te testen?
en wat doet deze precies?
peter5GTTurbo
Contacteer:

Jobba schreef:weet iemand een manier om de bdp-sensor te testen?
en wat doet deze precies?
Uit m`n hoofd moet je tussen de 50 en 200 Ohm meten op je bdp sensor.
Pr0f

Bart V schreef:Stomme vraag mischien...maar heb je wel een bougie in je bobine kabel gestopt??? Anders gaat er niet zoveel vonken.
au contraire my dear friend...
ook zonder bougie's vonkt je bobinekabel wel, je moet dan alleen of ff het hoesje wat naar achter trekken, of er ff een schroevendraaier in steken (die je daarna natuurlijk niet aan het staal beetpakt).
Jobba
Contacteer:

Ik heb vandaag na het opladen van de accu hetvolgende geprobeerd:

Eerst de bobine getest, deze heeft op contact spanning op de gele draad (zwart aarde) en geen spanning op de bruine draad. klopt dit?
[img]http://www2.hku.nl/~job/R5/images/pech/3.jpg[/img]
[img]http://www2.hku.nl/~job/R5/images/pech/2.jpg[/img]
daarna de bobine kabel getest maar deze gaf geen vonk... bobine of bdp-sensor?

vervolgens heb ik het luchtfilter open gemaakt om te kijken of er benzine in de carburateur zat. (dit zou je toch moeten kunnen zien na een paar keer gas geven toch?) stond in ieder geval droog...
[img]http://www2.hku.nl/~job/R5/images/pech/4.jpg[/img]

tot slot heb ik deze ook open gehad en die stond wel vol benzine :S
[img]http://www2.hku.nl/~job/R5/images/pech/1.jpg[/img]
nu weet ik niet zeker of een r5 GTL uit '86 een mechanische of electrische benzinepomp heeft? als het een electrische is hoor ik die ook niet als ie op contact staat, maar ik denk dat ie mechanisch is.
als ik probeer te starten en ik geef gas begint de startmotor wel iets meer toeren te draaien.
en zou de ontsteking het wel moeten doen mocht de benzinetoevoer niet werken?

ik snap het ff niet meer, iemand ideeen/suggesties?
peter5GTTurbo
Contacteer:

Test eerst je bdp sensor eens met een Ohm meter.
Moet idd tussen de 50 en 200 Ohm zitten.
Als dit niet klopt kijk dan eerst eens naar de bedrading van de sensor, die was bij mij ook aardig rot.
Als dit goed is, ga je kijken of je een vonk uit een bougie kan krijgen.
Trek daarvoor een bougiekabel van je bougie af en draai je bougie uit je blok.
Stop vervolgens de bougie in de kabel en leg deze tegen je motorblok aan.

Als dit ook goed is dan is je rekeneenheid in orde.
Bart V

Geen spanning op de bruine draad lijkt mij in orde, aangezien het vermoedelijk de massa draad is. Je kan het even nameten met de multimeter. De weerstand tussen de bruine draad en de - pool van de accu moet dan 0 Ohm zijn. Haal voor je gaat meten wel even de stekker los van de ontstekingsunit.

Je benzinepomp word mechanisch aangedreven, dus levert alleen benzine als de motor draait (of gestart word)

Je brandstof toevoer lijkt in orde, en kan ook weinig aan mankeren, dus idd even aandacht op het ontstekingsgedeelte, zoals al gezegd de bdp sensor en de onstekingsmodule en bobine zelf. Het kan nooit erg ingewikkeld zijn. eventueel als de bdp sensor goed blijkt te zijn op de sloop even een andere onstekingsunit proberen, kan een hoop zoekwerk schelen.

Succes
Abel
Über-Spammer

kan ook de puls draad zijn voor de toeren teller :wink:
Bart V

kan ook...maar dan meet je dus geen 0 ohm.
pierre

Riël schreef:

pi.
relais gaan kapot, sluiting en motorbrand gehad, uitlaatspruitstuk gescheurd op diverse plaatsen, sensoren gaan kapot.

pierre !
Bart V

pierre schreef:
Riël schreef:

pi.
relais gaan kapot, sluiting en motorbrand gehad, uitlaatspruitstuk gescheurd op diverse plaatsen, sensoren gaan kapot.

pierre !
hmm, je moet de relais ook niet natspuiten :) en zoals je zelf al aangeeft, motor niet warm afspuiten, dan heb je geen last van al die dingen die je nu zelf noemt. Enige waar je vrijwel altijd last van zult hebben is vocht in de verdeler, dat is zo verholpen.
Jobba
Contacteer:

HIJ DOET T WEER!!! :beer:
vandaag met de bus naar de sloop en een 'nieuwe' ontsteking gehaald voor 40 euro :P
toen ik de nieuwe erop zette deed ie nog steeds niets..
bovenste spoel (bobine?) van mijn ontsteking afgehaald en op de nieuwe gezet -> nog steeds niets..
daarna de nieuwe spoel op mijn oude ontsteking gezet -> 8) loopt als een zonnetje!!
[img]http://www2.hku.nl/~job/R5/images/pech/5.jpg[/img]
bedankt voor de goede hulp allemaal! zonder jullie was ik er niet uitgekomen. (Y)
Plaats reactie