[GTT]Motor overleden?? Opgelost!

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Marc

Ik ben bang dat het einde oefening is voor m'n blokkie.
Ik reed vanmorgen op de snelweg, motor was warm en ik was zo'n 3 a 4 km van m'n afrit vandaan, dus ik geef gas. Ik trek 'm helemaal vol open op zo'n 0,8 bar in z,n 5 (+/- 5300 rpm)tot dat ik bij de afrit ben. Eenmaal van de snelweg af sta ik bovenaan voor het stoplicht te wachten, komt er ineens allemaal rook onder de kap vandaan. Ik ben toen naar m'n bestemming gereden(renault garage), 500m verderop, en heb toen onder de kap gekeken. Onder de kap zat alles behoorlijk onder de olie.
Ik heb toen alles onder de kap schoongespoten en ben weer een klein stukje gaan rijden, blijkt dus dat bij volgas de olie bij de peilstok eruit spuit. De koppakking is op het eerste gezicht niet lek en de turbo werkt verder ook normaal. Hij rookt ook erg blauw uit de uitlaat. Bij de garage zeiden ze dat m'n lagers er waarschijnlijk uit liggen, maar motor draait nog perfect en stil.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn.

Cheers :(
Laatst gewijzigd door Marc op di 8 jun 2004 6:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Motor loopt nog gunstig, dus toch geen gat in de zuiger...

Doe eens een compressietest, misschien zuigerveren? Anders verstopte carterontluchting? Op een of andere manier komt de druk van de turbo in je carter terecht, dit is sowieso niet goed.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Marc

Riël schreef: Doe eens een compressietest, misschien zuigerveren? Anders verstopte carterontluchting? Op een of andere manier komt de druk van de turbo in je carter terecht, dit is sowieso niet goed.
Kunnen zuigerveren ineens kapotgaan oid? :s
Steven
Car: M536

Nouja je geeft net zelf aan ff flink aan het gas gehangen te hebben, 5300 rpm in 5 zit je al gauw op 180/190, wat geen misselijke snelheden zijn voor een 5.

Gezien de ietwat onderbemeten intercooler, geen oliekoeler en kleine radiateur zal de olie en watertemp toch flink oplopen bij dit soort acties.

Dus dan is het best mogelijk dat ie een zuigerveer wegsmelt.
Roy
Moderator

Een R5 GTT heeft standaard een oliekoeler. Niet zo'n hele grote maar zit er wel :)
5 GT Turbo '88 GT5
Steven

Das geen oliekoeler, das een warmtewisselaar :p

Maar als je radiateur al te warm wordt met koelvloeistoftemp die oploopt tot rond de 90 graden dan heeft die warmtewisselaar voor de olie ook nog maar weinig nut.
Roy
Moderator

Het is een oliekoeler :@

En 180/190 is niet hard met een 5 :wink:
5 GT Turbo '88 GT5
Menno

Die snelheid moet zo'n 5je best een tijdje vol kunnen houden.
Heb je nog wel gewoon oliedruk?
Het lijken me niet je lagers. Doe eens een compressietest. Ik zou denken aan een dooie koppaking of gescheurde zuiger oid.
rev it like a rental
Steven

Roy schreef:Het is een oliekoeler :@

Neu ik heb wel es 225 op de klok gehad 8)
Maarja als er niet iets helemaal in de haak is (ouwe olie ofzo) dan moet je er iets voorzichtiger mee zijn eh ;)
mark 5t
Contacteer:

compressie test doen dus en daarna weer verder zien
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Roy schreef:Het is een oliekoeler :@

Voor de wagen van Mark 5T wel :p die kan niet eens harder als 180. die mafkees heeft 2 inch wielen eronder ofzo :lol: :lol: :lol:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Ad van Haperen
Contacteer:

Kwil niet lullig doen nu nadat dit is gebeurt maar trek jij hem 500 meter voordat je op je bestemming bent heel het gas nog een keer open?
laat jij je turbo niet een paar kilometer afkoelen?
Riël
Über-Spammer

Minuutje laten uitdraaien is ook goed.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Marc

Nou, wat een paniek over een klein probleem: het bleek dus de carterontluchting te zijn. Ik had zelf een metalen filtertje op het slangetje gezet, maar dat bleek dus compleet geen lucht meer door te laten. (N) Gevolg, druk in het blok, olie spuit er bij de peilstok uit en olie komt in de verbrandingskamers terecht ==> veel blauwe rook.
Mijn blok en turbo zijn gelukkig dus nog steeds goed :worship: . Weer een waardevolle les geleerd.

Cheers
Marc

Hooliead schreef:Kwil niet lullig doen nu nadat dit is gebeurt maar trek jij hem 500 meter voordat je op je bestemming bent heel het gas nog een keer open?
laat jij je turbo niet een paar kilometer afkoelen?
Minuutje laten uitdraaien is ook goed
psies, lijkt mij ook, 2 minuten als je dat nodig acht. Je moet wel met beleid met je turbo omgaan, maar je kunt het ook overdrijven.

Cheers
Plaats reactie