Opgevoerde Renault motor in Volvo340 Het turbo virus broeit.

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Niet echt nuttig, maar wel leuk dacht ik zo :p

Een tijdje geleden heb ik m'n blokkie van de 343 aan gort gereden...
Hij is nu weer klaar....en rijdt weer als een zonnetje 8)

fotootje:
[img]http://www.tomaatnet.nl/~elfer/3432.jpg[/img]

Wel lachuh dat er meer mensen binnen de club zijn die wat hebben met de variomatic :)


nu is mijn gtt weer aan de beurt :)
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Nou
Ik ben net terug van een stuk van 120 km.
En hij kwalmde bijna niet onderweg en hij knalt dus echt naar de 100 toe >-) .
Na een tijdje zag ik ook geen rook meer.
En op de snelweg ging het ook prima.

Eenmaal thuis aangekomen trapte ik het gas eventje een paar keer kort achtermekaar in en daar was het weer! :(
Het was zelfs wat donkerder.
En het blok ging wat minder lopen.
(Had ie wat te veel benzine of zo?)
Nou is de compr. naar 10,5 op 1 gebracht maar dat zou geen prob. moeten zijn aangezien er alleen maar euro 98 in gaat.
Ik ga morgen alle bougies er weer eens uitdraaien om te kijken hoe de verbranding gaat.

Ik ga morgen zoiezo naar Eggens want ik vertrouw dit dus echt niet meer!

En Turbo Tinus :p .
Ik had die motor kleuren eerst uitgezocht man! >-)
Ik zie je mischien wel eens bij een meeting.

Greets
Andries
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Het blokkie blijft mooi :smoke:

[img]http://www.tomaatnet.nl/~elfer/3431.jpg[/img]
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Hallo

Ik heb nie zulk mooi nieuws :@ .
Ik ben naar autobedrijf Wekema in tynaarlo geweest.
Voor een oordeel over mijn motortje.
Want vanochtend heb ik ter controle de bougies er even uitgehaald.
En was er 1 helemaal vettig van de olie. :evil: .
En hij kwalmt na de proeftrit van gisteren nog steeds.(mischien nog wel meer.)
Het klopt in iedergeval niet.
Dus ik schijf het olie verbruik om de 100 km's goed op.
Ook maak ik fotos van de bougies.
Als ik genoeg info verzameld heb ga ik terug naar Eggens.
En ik heb Bovag garantie dus ik hoop dat het allemaal nog weer goed komt.

Greets
Andries
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Zo ben even aan het compr. meten geweest.
En vanaf de vliegwielkant 1e cil. 121 psi.
2e cil 120,5 psi.
3e 120,5 psi
4e 122 psi.
Dus ik denk dat het olieverbruik niet aan de zuigerveren ligt.
Ook is de cartervent. ok. (Y)
Mischien de klepgeleiders dan?
Ik haal volgende week het inl.spruitstuk er voor weg.
Om te controleren of de kleppen of spruitstukken vettig zijn.

Heeft iemand anders nog tips?

Greets
Andries
Andries
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Exact en exact hetzelfde verhaal als mijn gtturbotje!

Ik denk ook de klepsteelrubbertjes. Mijn compressie was ook perfect.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

same here,heb ze nu vervangen.
ze zaten er gewoon helemaal los tussen en hij pluimde ook als een gek.
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ach als het alleen op de uitlaatkant is dat ze er niet opzitten is geen ramp an sich. Achterberg monteerd ze ook alleen op de inlaatkleppen dacht ik.

Alleen het rookt en het stinkt en je hebt wat meer olieverbruik. Maarja als ie verder goed vlamt, boeie... gaaan 8)

Ik heb het trouwens ook sinds kort, ik verdenk alleen de turbo ervan.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Das een pak van mijn hart jongens :worship: .
Eggens had het er al over of die dingen nodig waren of niet.
En ik kon het hem ook niet zo 123 vertellen.
(Tja! Wie zijn werk is het nu eigenlijk?)
Nou ja lijkt me dus garantiewerk voor Eggens van de week.

Niets met het onderblok mis dus PFEWWW! :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

eb je nou al es goed gas gegeven of niet? ;)
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Jazeker

En dat ding gaat nu echt Godgloeiende hard. >-)(Nog nie zo hard als een GTT natuurlijk.)
Maar een stuk harder dan het oude blokje met vacuum tank en vol op 6000 rpm.
Na 70 km/u was het koppel een beetje weg maar nu jankt ie pas echt weg op die snelheid.
En hij brult dankzij die nokkenas lekker hard en argresief door die Pipercross filter.
Echt compleet doelloos met zo'n 340 :p .
En ik heb hem nog niet eens boven de 5000 rpm gehad.

Ik heb tijdens mijn laatste proefrit nog een Smart roadster compleet zoek gereden toen ik bij Groningen de snelweg weer opging.
Die vertegenwoordiger lekker "flippen" met die schakel"flippers" en die wanna bi "sportwagen".
Van 0 naar 100 in iets van 14 sec! :lol: :lol:
En nog een paar Golf4 TD(rooie)I tjes in Assen.
Die dingen kwalmden nog meer dan mij! :lol:

Van 0 naar honderd doet ie dus in iedergeval zekers in 10 sec.

Voor het uitlaatsysteem moet ook nog eens wat groters verzonnen worden want het knettert er over.
En hij wordt zo wat afgeknepen.
En dan iets met uitlaatspruitstuk en iets dikker.

En ik broed samen met een kameraad al op een idee om een "iets" aangepaste monopiont injectie systeem van een Renault 19 1,4 met 80 pk er nog eens op te bouwen.
Mischien met wat 1,7 monopiont onderdelen erbij om hem niet af te knijpen.
Maar dat zien we wel weer als het "oliezuip" probleem is opgelost.

Greets
Andries
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Oh sorry ik had de "SMART" iets overschat :lol: :lol: .

Topsnelheid: 160 km/h
acceleratie 0-100 km/h 15,5 s
verbruik binnen b.k. 6.2 l/100km
verbruik buiten b.k. 4.1 l/100km
verbruik gecombineerd 4,9 l/100km
CO2 uitstoot 117 g/km

Zelfs een compleet std. 340 cvt is nog sneller! :p
Laat staan bijna alle types renault.
Hoewel het tegen een R4 1100 mischien nog spannend word. :wink:
elwin81
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 16 mar 2001 0:00
Locatie: Leek, Groningen

Én past het ringetje?! :D
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Ja prima (Y)
Maar de olie gaat nu via de uitlaat weg. :(
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Nou! :D

Ik ben vanmidag bij Eggens geweest en ben daar prima geholpen.
Er zat in iedergeval 1 klepgeleiderrubbertje los.
Dus alle rubbertjes zijn voor de zekerheid vastgelijmt.
Dus ik rij opgelucht weer naar huis.
Trek ik rustig weg bij een stoplicht.WEER EEN PLUIM! :(
En hij rookt dus nog net zoals voorheen.
Ik zal zo nog met een kameraad eens kijken of er weer een rubbertje los is geschoten.
Maar ik vrees het ergste.

Mocht het het geval zijn dat er niets is losgeschoten dan gaat de motor er weer uit en gaat waarschijnlijk komende vrijdag weer terug naar Eggens. :(
(Kwor der al aardig flauw van hier! :evil: )

Greets
Andries
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Zo ben terug van Eggens en die zei dat ik mischien de motor te voorzichtig heb ingedraaid.
Een beetje Opoe stijl dus. :wink:
Dus ik moet het nog een paar duizend km aanzien kwa olie verbruik.
Mischien is dat nu ook wat minder nu alle klepgeleider rubbers erop zitten. :wink:
En dus moet ik wat meer gasgeven. >-)
En als ik de vacuum tank er vanavond weer opknal zal dat zekers geen probleem worden.

Tussen twee retondes bij mij in de buurd haalde ik met mijn GTT 100 km/u.
Kijken of dat met mijn 340R te evenaren is. :D
80km/u redt ie in iedergeval op zijn slofjes heb ik zonet geprobeert. :p
Dan trap ik em tot 4500 rpm door.
Met vacuum tank erop gaat ie naar 5500/6000rpm >-) .

Greets
Andries
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik zei het toch, blazen met dat ding :)
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Heb de handleiding van Motoman nooit gelezen over hoe een blokje in te rijden, de eerste 10 a 15 km zijn cruciaal. Je moet dan (als hij warm is) vol op het gas tot iets van 3000 toeren door je versnellingen en ook weer zo op de motor remmen, dan slijten je zuigervern het beste op de cylinderwand in. Daarna je olie en filter vervangen en je blokje heeft een topcompressie en nauwelijks olieverbruik. Ik heb het ook met mijn gereviseerde GTT blokje gedaan en daar heb ik de binnenkant later van mogen bekijken, als spiegeltjes zo strak en geen gebrek aan oomph als je op het gas ging staan naderhand.

De procedure is met een CVT natuurlijk wat moeilijker omdat je het toerental niet zo goed kan bepalen en dus ook niet de belasting daarbij.

Voor mensen die dit willen doen, doe het bij voorkeur op een circuit (dus als het rustig is op een vertrouwd stuk weg :D ).
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Gelukkig kan ik het toerental nu met 2 schakelaars veel beter regelen.(Overdrive,kickdown.)
Dus heeft ie de eerste 500 km's niet hoger dan 3500 rpm gedraaid.
En de cvt zorgt er eigelijk al voor dat er op de motor afgeremt wordt.

Maar ik heb op het moment een groot probleem met witblauwe kwalmen uit de uitlaat als mijn motor warm word.
Er zaten eerst 2 klepsteelhoedjes los.
Het olie verbruik is nu weer wat minder maar echt beter is het niet.
En de kwalmen zijn ook niet weg.

Heeft het mischien met de compr. verhouding te maken?
Std. 9,2:1
Nu 10,5:1

Bij Eggens zeggen ze dat mijn Carter ventielatie niet voldoende is.
Te veel carterdruk.

Maar ik weet het dus echt niet meer
En durf me eigelijk met zo'n kwalmende auto niet op meetings te vertonen. :(

Greets
Andries.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Daar was ik weer.

Ik ben er inmiddels achter dat het niets te maken heeft met de carterventilatie.
Maar ik check vanmidag nog even of er mischien een klepsteel hoedje los zit.
En ik haal het spruitstuk er even vanaf zodat ik dat zeker kan uitsluiten.

Als ik het niet kan vinden gaat het blok terug naar Eggens.

Bij Eggens heb ik niet zoŽn best gesprek gehad.
Aangezien daar nu beweert word dat het blok is "opgefrist" ipv. gereviseert terwijl daar eerst wat anders gezegt werd.
Ik ben dus echt kwaad op ze.
En dat slaat dan op de "oude" onderdelen die erin zitten.
zoals zuigers, cilinders, krukas en de rest van de oude onderdelen. :@
Maar deze zijn door Eggens nog in goede staat bevonden voordat ze erin kwamen.
En deze onderdelen voldeden prima voor de 138.000 km dat ze in het oude blok zaten.

Ik heb echter wel weer garatie op de onderdelen die ze helemaal nieuw erin hebben gezet.
Zoals de complete cilinderkop, lagers, zuigerveren en andere onderdelen die er nieuw zijn ingezet.
Maar ik moet nog maar weer een gesprek aangaan over wie voor de uurloon kosten opdraait om het blok weer uitmekaar te halen.

Een ding weet ik wel zeker de volgende keer doe ik alles zelf.
Dat is dan mischien even een investering maar dan heb ik zeker wat geld bespaart.
En ik leer er ook weer wat van.

Want de hele reden dat ik het liet doen was dat het in 1 keer goed moest.
En dan al dit gezeik over garantie en voor 1422 euro verwacht ik niet anders dan pefect werk.
En eind deze maand moet mijn auto voor APK en ik weet niet of ik dat nu wel haal.

Duzz het word weer spannend. :p
Goed dat ik weer werkloos ben vanaf vrijdag.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Zo de motor is er weer uit en staat weer bij Eggens.
Daar word kosteloos bekeken wat er mis is.
Zelf vermoet ik dat de olieschaapveer vd. 4e cill. niet goed zit.
Hoe dan ook ze fixen het maar.(gloeiende,gloeiende. :D )

Ondertussen ben wat aan het bekijken of ik er toch nog een 5 bak onder zet.
Dat rijdt net even wat mooier op de snelweg met 140.
Want dat gebrul op 4300 rpm
met 120 ben ik een beetje flauw

En het mooie van die bakjes is dat het diff. er los achterop zit en dus uitwisselbaar is.
Std.3.82:1

Dan zou ik een diff van een oude type 4 bak kunnen monteren.3.91:1
Maar dan draaid ie dus bijna net zo veel toeren als met CVT.

En Volvo heeft destijds voor in Zweden en omliggende landen en bak met iets van 40% sper gebruikt.
Dus het zou mooi zijn als ik daar de hand op zou kunnen leggen.

En met de schakelstangen en koppeling
kun je schijnbaar ook nog met wat creatief knutselen ook nog wel wat moois te kunnen doen zodat het allemaal wat harder gaat. >-)

En ik haal binnenkort een monopiont injectie syteem van een renault 19 af.
Mischien stemmen we dat ook nog wat beter op het blokje af. :)

ik ben er nog lang niet klaar mee. :beer:

Greets
Andries
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

succes er mee!!!!!

ik vraag mij echter wel af of eggens wel zon goed tuning bedrijf is volgens mij zijn het meer revisie
mannen maar laat het maar eens horen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Ik heb goede dingen gehoord over Ausema in Roden.
Dus die ga ik ook eens opzoeken. :D
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ja die hebben mij ook al een keer gematst
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

gvd andries jij bent echt serieus aan het knutselen aan die volvo van je! ben je het nou nooit zat? en klaar zijn we nooit :D
Immer wieder die verdammte Holländer
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Zat?
ik noooit :p ik scheld af en toe wat meer als anders. :D

En het probleem is gevonden bij Eggens. (Y)
De olie schraapveren hadden de verkeerde voorspanning.
Ze hadden allemaal een speling van wel 1 mm.
Dat verklaard die rookgordijnen ook weer! :lol:

Ook zat er weer een klepsteelhoedje los dus daar word nog een betere oplossing voor gezocht.
(Ik denk gewoon orginele rubbertjes)

Ik krijg nog te horen wanneer ik het blokje weer in kan bouwen.
Ik heb ook al weer wat verbouwd aan het blokje.
Ik heb een veel betere plaats gevonden.
Er zat gewoon een stop op een plek die ik niet had gezien.
Vlakbij de brandstofpomp.

Er voorzichtig uitdraaien en "huppa" prima plek voor een oliedruksensor.

En diezelfde stop zit waarschijnlijk ook in GTT blokjes. :smoke:

Dit weekend het blokje er weer in.
Nwe olie/koelvloeistof en klepjes weer stellen.
En huppa! blazen.! :D

Greets
Andries
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Zat?
ik noooit :p ik scheld af en toe wat meer als anders. :D

En het probleem is gevonden bij Eggens. (Y)
De olie schraapveren hadden de verkeerde voorspanning.
Ze hadden allemaal een speling van wel 1 mm.
Dat verklaard die rookgordijnen ook weer! :lol:

Ook zat er weer een klepsteelhoedje los dus daar word nog een betere oplossing voor gezocht.
(Ik denk gewoon orginele rubbertjes)

Ik krijg nog te horen wanneer ik het blokje weer in kan bouwen.
Ik heb ook al weer wat verbouwd aan het blokje.
Ik heb een veel betere plaats gevonden.
Er zat gewoon een stop op een plek die ik niet had gezien.
Vlakbij de brandstofpomp.

Er voorzichtig uitdraaien en "huppa" prima plek voor een oliedruksensor.

En diezelfde stop zit waarschijnlijk ook in GTT blokjes. :smoke:

Dit weekend het blokje er weer in.
Nwe olie/koelvloeistof en klepjes weer stellen.
En huppa! blazen.! :D

Greets
Andries
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mooizo :)

Beetje prutsers dan bij Eggens, maargoed hopelijk doen ze het nu wel goed en kun je straks mooi blazen.

Enneh die vario moet je erin laten man, van 0-100 isda gewoon vet.
Voor de snelweg en het zuinige moet je gewoon een 2e auto hebben ;)
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Jah!PRECIES! :p
Een 360 met een 2,3 turboblokje!
FAFAFOem! :lol:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kun je eigenlijk een beetje driften met zo'n vario? Lijkt me wel vet gezicht om dwars door de bocht te komen met je opapet en opplaksnor met megabril :D
Victor
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 20 feb 2004 14:47
Locatie: Amersfoort

Ik heb onwijs lopen jagen met een Volvo 360 sedan (achterwielaandrijving, grote kont, veel pk's) in Roemenie. Die heb ik er vorig jaar voor gekocht. Met 3 man naar roemenie en daar bij elke mooie en rustige bocht uitstappen en omstebeurt driftend de bocht door.
Erg gaaf. mooie flimpjes opgeleverd. Ook in de sneeuw lekker gejaagd.
Op snelweg in Hongarije bergaf liep dat ding 220. (liep van de teller af)
Na de vakantie auto weer verkocht, hij was nog prima.

Stond gelijkertijd met ons scheuravontuur een artikel in autoweek over de 360 "opa ze scheuren met je auto" erg lagge!
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Driften gaat prima hoor :beer:
Juist omdat je een traploze automaat hebt. :D
Nu met 185 tigers bandjes wat minder.
Maar hou dan wel een voorraadje secondiare cvt bakken op voorraad.(De diff.)
Ik heb er al 2 versleten waarvan 1 uitmekaar gebarsten is. :lol:

Greets
Andries
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Tja die B200 blokjes zijn echt goed.
Ze zijn als turbo blok ontworpen door volvo.
En voor de 360 en sommige 240,740 tigs teruggebracht naar atmosferisch.
Oerdegelijk dus. (Y)

Ik wil dus echt heel graag eens een 360 B200 Hatchback ombouwen naar 2,3 turbo.

Het blok komt uit een 740

Std.
180 pktjes :p
En koppel weet ik nie zo uit het hoofd maar dat zit dus ook wel goed. :worship:

En dus spul is gemakkelijk met andere ruim voor handen liggende onderdelen op 280 pk's te krijgen.

Een 240 sperdiff met langereoverbrenging erachter voor het betere drift werk en snelheden. :worship:
Maar ik moet denk ik wel een voorraadje cardan/aandrijfassen aanleggen.(Die kunnen dan wel eens stuk gaan.)
Maar hard gaat ie!
lekker begrensde porsches opdrukken op de autobahn.
met 260 ofzo :wink: Whoei!!!! :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Adries, wel met beide benen op de grond blijven staan he ;)

Maargoed tis wel koel jah, vriend van me had een zwaar roestende 360. 2 liter Daar zijn ook wel grappige carpiolen mee uitgehaald :D
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Tuuuurlijk :D
Maar er was een Duitser die met een 2.1 turbo in zijn 360 die vlak voor de 250 in de toerbegrensing sloeg.
Dus met een langere overbrenging. >-)
Maar you got a piont met 160 hou ik het stuur van mijn 340 al stevig vast :wink: .
Plaats reactie