hoe erg is een verkeerde ET

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
mark -19- 16v

Ik heb mijn velgen van mijn 19 16v over gezet op mijn clio 16v

volgens veban waar ik de auto gekocht kan dit wel maar moet je de ET grens verleggen m.b.v spoorverbreders. in middels rondom spoortverbreders gemonteerd staat erg leuk. (25mm voor 20 achter)

enkel achter loopt hij aan die dus er maar af gehaald. va verlaging met enkel veren 35mm loopt het voor nu ook aan bij max instren door een hobbel cq drempel. dus die er ook af.

alleen nu heb ik dus die velgen zonder de spoorverbreders er op zitten en klopt er geen zak meer van de ET.

Hoe erg is dit i.v.m slijtage
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Aanlopen is zeer grote snelle slijtage aan de banden. Moet je absoluut niet hebben dus. Even spoorverbredertjes scoren dus (Y)

Had iets gehoord van 10% verbreden van de spoorbreedte is toegestaan. Kan het alleen niet verifiëren.
Daniël W.
Car: 5TL-T

Joost (DoubleYou) schreef:Aanlopen is zeer grote snelle slijtage aan de banden. Moet je absoluut niet hebben dus. Even spoorverbredertjes scoren dus (Y)

Had iets gehoord van 10% verbreden van de spoorbreedte is toegestaan. Kan het alleen niet verifiëren.
ja je mag zoveel verbreden als je wil; mits de wiel niet uitsteekt van de carosserie. wil je tog nog verder verbreden moet je tog ff andere schermen kopen of uitkloppen, nieuwe stukken inlassen etc etc.

let wel, kloten met spoorverbreders is erg slecht voor je wiellagers; je kan t ongeveer vergelijken met een buis op een sleutel zetten om meer kracht te zetten. je lagers zullen dus veeeeel sneller slijten. óf dan moet je zwaardere lagers erin zetten...wel wat duurder maar stukken beter.
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Geert Claes

AREXSTYLE schreef:
Joost (DoubleYou) schreef:Aanlopen is zeer grote snelle slijtage aan de banden. Moet je absoluut niet hebben dus. Even spoorverbredertjes scoren dus (Y)

ja je mag zoveel verbreden als je wil; mits de wiel niet uitsteekt van de carosserie. wil je tog nog verder verbreden moet je tog ff andere schermen kopen of uitkloppen, nieuwe stukken inlassen etc etc.

let wel, kloten met spoorverbreders is erg slecht voor je wiellagers; je kan t ongeveer vergelijken met een buis op een sleutel zetten om meer kracht te zetten. je lagers zullen dus veeeeel sneller slijten. óf dan moet je zwaardere lagers erin zetten...wel wat duurder maar stukken beter.
Je zegt dus dat het zoals een buis op een sleutel is voor de lagers, dat wil ook zeggen dat het zo is voor de krachten die op je stuurwiel komen. Dat is allemaal mooi , een auto die breder op zijn wielen staat, maar als je eens moet remmen op een weg waar de links en rechts een verschillen de tractie op je wielen is kan je wel eens in de problemen komen. (bv bij remmen op wegmarkeringen, bij zand op de rijbaan,....)
Kijk dus uit wat je doet, en overdrijf niet met spoorverbreders, zeker niet op de voorste wielen.
:wink:
Daniël W.
Car: 5TL-T

helemaal mee eens (Y)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
mark -19- 16v

heb dus nu geen spoorverbreders er meer op zitten

enkel klopt de ET nu niet hoeveel verschil mag erin zitten kwa afwijking

ik hoor mensen wel is over 25 ET maar ook over 37

dus.......
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Steven
Car: M536

Renault is over het algemeen rond de de 35-37 aan ET waardes
oldskool

als je velgen normaal by het insture niks raakt is gewoon de et goed en anders de velgen verbrede met spoorverbreders of andere velgen halen
antoine
Car: Renault Clio III RS

oldskool schreef: de velgen verbrede met spoorverbreders
kan dit ook al ja :lol:
andere velgen seat halen
Maus

Ik heb pas geleden gelezen dat een verkeerde ET-waarde het weggedrag aardig kan beinvloeden, in negatieve zin....
Anonymous

Volgens mij mag je voor de APK niet breder gaan met spoorverbreders dan 15mm extra????
Calle

Al dat vage gedoe over wel of niet spoorverbreders...

Wat is de ET (en de andere maten) van de velgen die van de R19 afkwamen en wat zijn die van de cliko, vergelijk ze en dan kun je zien of je spoorverbreders zou moeten hebben of niet.

Eigenlijk lijkt het me niet zeer waarschijnlijk dat je spoorverbreders nodig hebt. Reno gebruikt dacht ik nagenoeg dezelfde configuratie voor de ophanging van de R5, de R19 en de clio en besteld zijn velgen erg vaak bij speedline (nee, speedline niet bij jou, de fabrikant :p ) wat het waarschijnlijker maakt dat ze hetzelfde zijn. Bijv. de 'Grandprix' velgen van de R19 en Clio 16V waren ook nagenoeg gelijk dacht ik (ander kleurtje voor het kapje).
edwin19
Contacteer:

yunadezign schreef:Volgens mij mag je voor de APK niet breder gaan met spoorverbreders dan 15mm extra????

2% spoorbreedte meer is toegestaan
Plaats reactie