Laguna audio upgrade

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Anonymous

Hoi,

Ik ben nieuw op het forum, maar ik dacht als iemand het zal weten dan zijn het wel reanult enthousiasten zelf. Ik ben momenteel een nieuwe leaseauto aan het uitkiezen. Momenteel lijkt de weegschaal wat door te slaan naar de laguna gran tour tech line.

Wil het natuurlijk zo zijn dat ik de standaard audio daarin niet kan waarderen. Daarom vroeg ik me af of iemand hier ervaring had met het verbeteren van de audio in de laguna. Daarbij moet ik wel zeggen dat het gaat om een leaseauto, waardoor ik niet mag zagen of knippen. Ook wil ik wel de originele radio behouden wegens het navigatiesysteem en de inbraakgevoeligheid.

Ik zat zelf te denken aan bv (van pioneer) 2 maal de ts-h1303 composet met een gmx374 versterker en deze eventueel uit te breiden met een subwoofer. Bij elkaar is dit ongeveer460 euro zonder de sub.

Daarnaast zou ik ook kunnen kiezen voor de versterker van sony die ook door renault wordt geboden. Alleen hoor ik van verschillende mensen dat de geluidskwaliteit van sony niet super zou zijn. Heeft een van jullie misschien hier ervaring mee en kunnen jullie wellicht een verschil aangeven tussen het sony en pioneer geluid.

Ik sta open voor betere suggesties van een mensen die er meer kennis over hebben dan ik (dus zo goed als iedereen hier lijkt me ). Ik wil wel een beetje in dezelfde prijsklasse blijven ... Het mag wat hoger maar niet te (leasebudget).

mvg,

René
Stefan S.

Welkom op het forum (Y)

Er is inderdaad meer te koop dan JVC en Sony.
Zelf(kunnen veel mensen beamen hier) ben ik een fanatiek voorstander van Ground Zero(zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding). Een goede opstelling is bijv:
Composet: GZRC13 80W rms -> 129 euro
Versterker: GZRA4200 4x85W rms -> 249 euro
Subwoofer+kist: GZRBX 225W rms -> 219 euro

Dit is de instapserie van Ground Zero en klinkt al super! Er zijn natuurlijk veel meer merken dan Ground Zero, maar GZ is in ieder geval tig keer beter dan JVC(deze compo heeft trouwens maar 35W rms)

Bron: http://www.magma-audio.nl
TechLine9000

Hoi,

ook ik ben nieuw op dit forum.

Zelf heb ik ook sinds kort een Laguuna Gran Tour Tech Line. Fantastische kar met heerlijkveel opties. Ik heb zelf de radio van 4 x 15 W af-fabriek laten opwaarderen naar de variant van 4 x 30 W. Geeft op zich een fatsoenlijk geluid, alleen mis ik wel wat in de bass. Ook overstuurt ie bij een hoog volume. Ik wilde de stuurbediening en de weergave op het scherm van de navigatie behouden, daarom heb ik toch voor een originele radio gekozen. Achteraf misschien niet helemaal handig, maar goed. Geluid is dus wel okee, maar niet geweldig. Ik mis met name bass.

In mijn vorige auto (een Saab) had ik luidsprekers achterin liggen met een fatsoenlijke bass, het geluid kwam ook duidelijk van verder achter uit de auto en dat vond ik voor de bass ook wel zo prettig.

Zouden andere speakers achterin mijn Laguna hier een uitkomst zijn?. En zo ja, welke dan? Ik wil geen subwooferkast in de laadruimte (ik heb deze ruimte te vaak nodig) en kan ook nergens gaten boren (leaseauto). Andere zaken kunnen wel (misschien een kleine losse sub onder de passagiersstoel ofzo?, wellicht voorzien van een beperkte eindversterker (het hoeft geen zware knalharde voelbare bass te worden, maar wel meer aanwezig dan nu het geval is). Ik sta open voor suggesties die enigszins betaalbaar zijn. Tweede hands heb ik ook geen bezwaar tegen. Het vervangen van de radio is echter geen optie.

Daarnaast wil ik er een wisselaar op aansluiten, maar het is me nog niet duidelijk welke wisselaars geschikt zijn. Ik weet inmiddels dat de stekker hetzelfde is als voor Philips en Blaupunkt en ik geloof dat VDO ook zou kunnen. Maar als ik een gewone Philips-wisselaar probeer, dan krijgt deze wel spanning, maar ik kan 'm niet bedienen.
Ik vond de wisselaar van Renault VEEEEL te duur. Weet iemand wat ik hierop kan aansluiten (Cabasse Auditorium 4 x 30W dus). Liefst ook meer dan 6 cd's. Ik heb nog een uitstekende 12-wisselaar van Pioneer liggen (CDX-P2000), maar mij is verteld dat dit niet zou kunnen. Klopt dat?
Ook voor de wisselaar vind ik 2e hands (mits in orde en geen 10 jaar oud) geen probleem.

Alvast bedankt voor eventuele suggesties.

8)
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Welkom op het forum!

Stel je ff voor in het wie is wie topic.
Cleaned Style
Projecttopic
Ollie

Ik kom deze vaak tegen op de Duitse Ebay...aktieve subwoofer voor onder de stoel (klik op plaatje).

[img]http://www.hifisystems.nl/product/speakers/830235.jpg[/img]

Daar te koop vanaf zo'n 100 euro (Y)

Wisselaarverhaal weet ik niet zo 123...
TechLine9000

Lijkt me best interessant. Heeft er iemand ervaring met zo'n actieve Blaupunkt subwoofer? En hoe sluit ik deze aan?

Greetz, Harrie
Ollie

Als ik het goed heb kun je dat ding op de RCA uitgang aansluiten en met high-level input, dus gewoon parallel aansluiten op je speakerkabels. Hij heeft een eigen instelbaar filter voor de lage tonen en een instelbare versterking.
Alle benodigde aansluitkabels zitten erbij. Deze heeft dus geen extra stroom en massakabel nodig, maar wordt gewoon op de massa en stroomvoorziening van de radio aangesloten.
Ideaal voor jouw situatie lijkt me (Y)
Maar wacht maar eens af wat de ICE mensen nog te brengen hebben...
Stefan S.

Dit is inderdaad een oplossing voor het "probleem". Maar ik zou iig zo'n actieve subwoofer eerst beluisteren, want ik kan me voorstellen dat deze achteraf vies kan tegenvallen als je verwachtingen hoog waren. Naar mijn mening komt hier geen mooie bass uit, als er überhaupt iets uitkomt dat als een bass klinkt :D . Je zult meer resultaat boeken met kwalitatief betere speakers. Een hele mooie optie
is om voorin een composet te hebben en achterin
16cm Kickbass speakers. Naar mijn inziens haal je
hieruit veel meer bass dan een actieve subwoofer,
zoals de bovenstaande Blaupunkt! Als je dan een
4 kanaals versterker koopt en deze bijv. onder de
stoel monteert, weet ik zeker dat je wel tevreden
bent. :p
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Is een subwooferkist aan de zijkant van je koffer ruimte niks?
Caliber levert voor een groot aantal auto's een precies passende kist met woofer zonder verlies van vloer oppervlak.
Cleaned Style
Projecttopic
Maus

Alleen de pech is (was) met de originele Reno radio's dat er geen RCA-uitgangen op zitten. Dus je moet de speakerdraden gaan gebruiken als signaalkabel naar de versterker. :s
Stefan S.

Of een High-low converter :wink:
Maus

En dat is? Zo'n ding dat de speakerkabel omzet naar tulipkabel?
Stefan S.

Ja dat klopt, en indien dit van een gerenomeerd merk is gaat de kwaliteit niet verloren :wink:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

dtune_stefan schreef:Ja dat klopt, en indien dit van een gerenomeerd merk is gaat de kwaliteit niet verloren :wink:
Jawel, alleen minder dan de "goedkope" converters die in de meeste versterkers zit. Bij een low-construction audio systeem ga je het niet direct merken. Maar je hoort het zeker wel.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
TechLine9000

dtune_stefan schreef:Dit is inderdaad een oplossing voor het "probleem". Maar ik zou iig zo'n actieve subwoofer eerst beluisteren, want ik kan me voorstellen dat deze achteraf vies kan tegenvallen als je verwachtingen hoog waren. Naar mijn mening komt hier geen mooie bass uit, als er überhaupt iets uitkomt dat als een bass klinkt :D . Je zult meer resultaat boeken met kwalitatief betere speakers. Een hele mooie optie
is om voorin een composet te hebben en achterin
16cm Kickbass speakers. Naar mijn inziens haal je
hieruit veel meer bass dan een actieve subwoofer,
zoals de bovenstaande Blaupunkt! Als je dan een
4 kanaals versterker koopt en deze bijv. onder de
stoel monteert, weet ik zeker dat je wel tevreden
bent. :p
Okee, dit klinkt interessant. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat zo'n actieve sub niet persé het gewenste effect geeft. Ik heb thuis in de huiskamer ook geen sub bij mijn verder zeer goede HomeCinema systeem. Mijn zeer goede gewone speakers leveren namelijk al een uitstekend resultaat.

Maar ik blijf dan toch nog met een aantal vragen zitten. Klinkt knullig, maar ik zou niet eens weten wat een Composet is. En passen er achetrin (in de deur dus) überhaupt wel 16 cm speakers?. En waarom heb ik een extra 4 kanaals versterker nodig? En hoe sluit ik DIE dan weer aan?
Je ziet, ik ben hier nog helemaal niet in thuis en heb ook geen verdere connecties op dit gebied, dus tips zijn en blijven welkom.

Alvast bedankt.

Groeten, Harrie
bartuitlauwe
Contacteer:

Een composet zijn 2 speakers voor in je deuren. en 2 tweeters die je boven in plaatst. (bij je deurstijl bijv)
De speakers in je deuren kunnen 13 of 16 cm zijn, ligt er maar net aan wat in je deuren past. al is 16cm wel beter. Zeker omdat je dan wat meer bass kunt genereren.

De 16cm kickbass speakers moet je achterin de hoedenplank plaatsen.
En met een 4kanaals versterker sluit je dan alle speakers aan. 2 kanalen voor voor, en 2 voor achter.
Stefan S.

Een composet bestaat uit een aparte woofer en tweeter met daarbij een scheidingsfilter(crossover), zie onderstaande afbeelding.
[img]http://www.magma-audio.nl/gz/uranium/img/GZUC-165C.gif[/img]. Het signaal gaat rechtstreeks van je radio naar het filter. Deze scheidt het geluid in lage frequenties en hoge frequenties. De hoge frequenties stuurt het filter door naar je tweeter en de lage frequenties naar de woofer. Het grote voordeel van een composet is dat je de tweeter kunt richten. Je kunt de tweeter namelijk onder iedere gewenste hoek monteren.Het geluidsbeeld is dus heel goed af te stellen. Een composet is doorgaans te verkrijgen van 10cm,13cm en 16,5cm. Hoe groter de woofer van een composet hoe meer lucht deze verplaats, dus des de meer bass deze produceert. Dus een 16,5cm composet geniet de voorkeur. Maar uit een 13cm composet kan ook aardig wat laag komen, dus indien een 16,5cm niet past, zou ik gewoon voor een 13cm gaan. Kickbass speakers, zie onderstaande afbeelding, hebben alleen een woofer en produceren alleen maar bass.
[img]http://www.magma-audio.nl/gz/radioactiv ... GZRK65.jpg[/img]
De Kickbass speakers zouden in de houdenplank moeten of in de achterdeuren bij een 5 deurs.
Het nadeel van het monteren in de achterdeuren is dat de achterpassagies alleen maar bass horen en geen hoge tonen. Dus in de achterdeuren een gewone 2- of 3 weg speaker monteren en in de hoedenplank de Kickbass speakers.
Met deze opstelling heb je geen versterker nodig, maar het is wel aan te raden. Indien je een versterker koopt heb je een minimaal een 4 kanaals nodig. Ik zou dan zelf de composet op 2 kanalen aansluiten en de Kickbass speakers op 2 kanalen. De achterboxen in de deur, zou ik gewoon laten rechtstreeks op de radio aansluiten.
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Ik heb nog een kicker subwoofer in de aanbieding :p , mochten de speakers te weinig bass geven.
Cleaned Style
Projecttopic
Plaats reactie