[R5GTTP2] Grmbl... Meer dan half gas == stotteren

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Jeeves
Contacteer:

Goed, mijn auto is dus een week of twee bij de Renault dealer geweest, en daar hebben ze de complete carburateur gereviseerd. Ik ben ondertussen zonder problemen heen en weer naar Frankrijk gereden.

Zondag (een dag na terugkomst) trok ik even flink op, en toen begon het gedonder. Bij vol gas Valt op willekeurig moment de toerenteller naar beneden, de motor 'stopt' (geen ontsteking lijkt het) en er komt een flinke berg rook uit de uitlaat.

Ik heb eergisteren een een flink rondje gereden om uit te vinden *wat* de logica in het probleem is, en ik kom tot de volgende conclusie:

1: het toerental is niet belangrijk. Ik kan van 0-6500 rpm zonder problemen halen
2: Turbodruk is niet belangrijk. Ik kan de druk laten oplopen tot (net iets over) het eerste van de laatste (lekker duidelijk)streepjes.
3: Hoeveel gas ik geef is *wel* belangrijk. Er is geen enkel probleem zolang ik maar niet teveel gas geef.

Ik heb ondertussen wel een afspraak staan bij Renault, maar als ik het zelf op zou kunnen lossen zou wel mooi zijn natuurlijk. Maar goed, dan moet ik wel weten *wat* het probleem is, en kan niets vinden. :(

Ik heb al gekeken of de onsteking misschien raar was, maar het vervroeger-membraampje flip/flapt goed enzo.

Tips/ideeen anyone??

--
Mark Schouten
Alphen aan den Rijn
http://gallery.prevented.net/Renault5
Abel
Über-Spammer

heb je een ph2 met pingelsensor?
Jeeves
Contacteer:

Abel schreef:heb je een ph2 met pingelsensor?
Uhm... Het is wel een Phase 2. Waar kan ik de pingelsensor vinden? (Ervanuitgaande dat je aanneemt dat daar iets mis mee is... :))
H8bal

Jeeves schreef:Goed, mijn auto is dus een week of twee bij de Renault dealer geweest, en daar hebben ze de complete carburateur gereviseerd. Ik ben ondertussen zonder problemen heen en weer naar Frankrijk gereden.

Zondag (een dag na terugkomst) trok ik even flink op, en toen begon het gedonder. Bij vol gas Valt op willekeurig moment de toerenteller naar beneden, de motor 'stopt' (geen ontsteking lijkt het) en er komt een flinke berg rook uit de uitlaat.

Ik heb eergisteren een een flink rondje gereden om uit te vinden *wat* de logica in het probleem is, en ik kom tot de volgende conclusie:

1: het toerental is niet belangrijk. Ik kan van 0-6500 rpm zonder problemen halen
2: Turbodruk is niet belangrijk. Ik kan de druk laten oplopen tot (net iets over) het eerste van de laatste (lekker duidelijk)streepjes.
3: Hoeveel gas ik geef is *wel* belangrijk. Er is geen enkel probleem zolang ik maar niet teveel gas geef.

Ik heb ondertussen wel een afspraak staan bij Renault, maar als ik het zelf op zou kunnen lossen zou wel mooi zijn natuurlijk. Maar goed, dan moet ik wel weten *wat* het probleem is, en kan niets vinden. :(

Ik heb al gekeken of de onsteking misschien raar was, maar het vervroeger-membraampje flip/flapt goed enzo.

Tips/ideeen anyone??

--
Mark Schouten
Alphen aan den Rijn

Turbodruk beveiliging ?
Jeeves
Contacteer:

H8bal schreef:Turbodruk beveiliging ?
Is die er dan?
Matijs
Contacteer:

Nee, het was niet afhankelijk van de turbodruk zegt ie.
Ik denk eerder aan het membraan van de acceleratiepomp. Maarja, als de carburateur net gereviseerd is...
Jeeves
Contacteer:

Matijs schreef:Nee, het was niet afhankelijk van de turbodruk zegt ie.
Ik denk eerder aan het membraan van de acceleratiepomp. Maarja, als de carburateur net gereviseerd is...
.... Dan is er best een kans dat ze dat niet goed genoeg hebben gedaan? :)
Matijs
Contacteer:

Ja die kans bestaat natuurlijk...
Of misschien zit het hendeltje van de acceleratiepomp niet goed gemonteerd ofzo?
Matijs
Contacteer:

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/RedCarb.jpg[/img]

Het zwarte dingetje rechts is de acceleratiepomp, en onderaan zit een stangetje dat ergens met de gashendel verbonden is. Als je gas geeft moet dit pompje extra benzine inspuiten (kan je horen als je de kap van de carburateur af haalt en ff met de hand de gashendel beweegt).
Jeeves
Contacteer:

Matijs schreef:Het zwarte dingetje rechts is de acceleratiepomp, en onderaan zit een stangetje dat ergens met de gashendel verbonden is. Als je gas geeft moet dit pompje extra benzine inspuiten (kan je horen als je de kap van de carburateur af haalt en ff met de hand de gashendel beweegt).
Hmm. Naja, dat gaat goed. De acceleratiepomp beweegt gewoon mee, en ik hoor ook een pompend geluid.

Dus...
Matijs
Contacteer:

Dus dan is dat het niet :lol:
En dan weet ik het ook even niet meer. Vreemd probleem.
Je zou voor de grap even langs de dealer kunnen gaan, maar als ze de diagnose computer nergens in kunnen pluggen zijn ze meestal snel klaar.
Beter even wachten wat de techneuten hier op het forum nog kunnen bijdragen.
Riël
Über-Spammer

Retourslangen, vacuumslangen voor benzinedrukregelaar of de regelaar zelf misschien.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer

Check of je gaskabel geen sluiting maakt bij de kabels van de onsteking oid bij het schutbord! Als de toerenteller valt maak je daar kortsluiting. Kijk eens voor slijtage --> aftapen.
H8bal

Riël schreef:Check of je gaskabel geen sluiting maakt bij de kabels van de onsteking oid bij het schutbord! Als de toerenteller valt maak je daar kortsluiting. Kijk eens voor slijtage --> aftapen.
Ik had laatst een kortsluiting op mijn hoofdstroomdraad met ongeveer dezelfde verschijnselen. Alleen zou het raar zijn als het enkel met volgas is.
Riël
Über-Spammer

Ja, dan bewoog de gaskabel er nét tegen.
Jeeves
Contacteer:

Naja, ik kan nu niet echt uitgebreid kijken. Ik zit op mijn werk enzo, maar ik zag niet direct waar het probleem zou moeten zitten. Op de plek waar de gaskabel het schutbord ingaat oid?
Matijs
Contacteer:

Ja riel, waar zou het nou contact maken volgens jou? Tussen de gaskabel en wat?
Riël
Über-Spammer

Bij mij tussen de gaskabel en de kabelboom die door het schutbord het dash ingaat. Stoort de hele boel i.e.g. Ik kan je zo niets concreets zeggen, loop de kabel even na?
oldskool

heb je misschien al eens je benzine filters nagekeke wordt veel over het hoofd gezien =nooit vervangen
krygt als tie een beetje dicht zit ook te weinig benzine in de carb dus effe checken
of de drukregelaar is niet meer in orde
marcel
Abel
Über-Spammer

Jeeves schreef:
Abel schreef:heb je een ph2 met pingelsensor?
Uhm... Het is wel een Phase 2. Waar kan ik de pingelsensor vinden? (Ervanuitgaande dat je aanneemt dat daar iets mis mee is... :))
als je teveel gas geeft kan het zijn dat de motor te weinig benzine krijgt en daarom gaat pingelen.

kijk eens naar je ontsteking, als daar die stekkers opzitten heb je een pingel sensor aangesloten. vol die onderste kabel maar eens.. die gaat naar een rond metalen busje dat is hem. ik doe er dus op dat de motor te weinig benzine krijgt en dat de pingel sensor dan aan slaat.

te hoge turbo druk kan ook het probleem zijn.. op de korte slang naar de intercooler zit een ding met 2 draaden.. trek een eens los als het dan over is dan is het je turbo druk meter die te weinig aan geeft. dit kan ook door een gescheurde slang komen hoor..

Check tevens je ontsteking door aan dat plastic buisje te zuigen. die moet niet lek zijn.. ff aan zuigen en dan je tong tegen het gaatje die met dan vast blijven zitten en mag dus niet van zich zelf los komen.
Riël
Über-Spammer

Als ie pingelt, houdt ie niet in hoor, die pingelsensor is 't niet. Die vervroegt alleen maar. Overdruksensor zou ik ook uitsluiten uit zijn verhaal, en met defecte onsteking kon ik altijd nog volgas rijden ... maarja, you never know :)
Abel
Über-Spammer

Riël schreef:Als ie pingelt, houdt ie niet in hoor, die pingelsensor is 't niet. Die vervroegt alleen maar. Overdruksensor zou ik ook uitsluiten uit zijn verhaal, en met defecte onsteking kon ik altijd nog volgas rijden ... maarja, you never know :)
Extreem pingelen dat deed de mijne, die ging op eens niet meer sneller en begon raar te lopen
Jeeves
Contacteer:

oldskool schreef:heb je misschien al eens je benzine filters nagekeke wordt veel over het hoofd gezien =nooit vervangen
krygt als tie een beetje dicht zit ook te weinig benzine in de carb dus effe checken
of de drukregelaar is niet meer in orde
marcel
Naja, ik heb een nieuw brandstoffilter liggen, die moet ik alleen nog monteren. Maar, het is echt een exact punt waarop ie raar gaat doen. En je schrikt je echt de klere als het gebeurt. :)

Maar ik zal morgen dat filter ook maar eens vervangen.
Jeeves
Contacteer:

Abel schreef: als je teveel gas geeft kan het zijn dat de motor te weinig benzine krijgt en daarom gaat pingelen.

kijk eens naar je ontsteking, als daar die stekkers opzitten heb je een pingel sensor aangesloten. vol die onderste kabel maar eens.. die gaat naar een rond metalen busje dat is hem. ik doe er dus op dat de motor te weinig benzine krijgt en dat de pingel sensor dan aan slaat.
Dat zou op zich wel wat kunnen zijn. Ook in verband met de reparatie die er is gedaan aan de carburateur enzo. Als daar iets mis is gegaan, kan het best zijn dat ie te weinig brandstof krijgt. Zo maar eens kijke.
Abel schreef: te hoge turbo druk kan ook het probleem zijn.. op de korte slang naar de intercooler zit een ding met 2 draaden.. trek een eens los als het dan over is dan is het je turbo druk meter die te weinig aan geeft. dit kan ook door een gescheurde slang komen hoor..
Dus die kabel kun je gewoon lostrekken? Eens kijken of dat helpt...
Abel schreef: Check tevens je ontsteking door aan dat plastic buisje te zuigen. die moet niet lek zijn.. ff aan zuigen en dan je tong tegen het gaatje die met dan vast blijven zitten en mag dus niet van zich zelf los komen.
Ja, dat hebbik al gedaan. 'k zal het nog wel eens doen straks.
Matijs
Contacteer:

Jeeves schreef:
Abel schreef: te hoge turbo druk kan ook het probleem zijn.. op de korte slang naar de intercooler zit een ding met 2 draaden.. trek een eens los als het dan over is dan is het je turbo druk meter die te weinig aan geeft. dit kan ook door een gescheurde slang komen hoor..
Dus die kabel kun je gewoon lostrekken? Eens kijken of dat helpt...
Ja gewoon de twee stekkertjes eraf halen. Wel oppassen dat als de druk echt te hoog oploopt (wastegate van de turbo hang vast?) de boel dus gewoon stuk kan gaan als de beveiliging eraf is (knalt waarschijnlijk ergens een slang los, of de intercooler klapt uitelkaar i.o.d.).
Jeeves
Contacteer:

Goed, leuk enzo.

Ik heb nog niets verandert. Maar, hij heeft het de afgelopen dagen goed gedaan. Alleen gisteren ging ie even raar doen.

Het is een sprong in het diepe, maar *ER LIJKT* een verband te zijn met mijn eerdere posting: [R5GTTP2] Oliemeter rare uitslag?

Op het moment dat de oliedrukmeter een lage waarde aangeeft, lijkt de kans dat hij raar gaat stotteren groter. Op het moment dat de oliedruk in orde is, loopt ie prima.

Durft er iemand nog? :) Het lijkt dus ergens een electronisch raar ding ofzo. Heeft iemand daar veel kijk op? Zou iemand kunnen verzinnen wat het verband zou kunnen zijn?

Anyways, thanks alvast. :)

--
Mark Schouten
Alphen aan den Rijn
Abel
Über-Spammer

controleer de massa van je blok eens
Riël
Über-Spammer

Riël schreef:Bij mij tussen de gaskabel en de kabelboom die door het schutbord het dash ingaat. Stoort de hele boel i.e.g. Ik kan je zo niets concreets zeggen, loop de kabel even na?
Ik zat hier ook, met rare wijzertjes die dansten enzo. Heb je het al gecontroleerd???
Jeeves
Contacteer:

Goed, ik heb even een blik geworpen op de gaskabel, en wat blijkt, als je volgas geeft beweegt ie inderdaad wel en stoot ie tegen een kabelboompje aan. De kabelboom van de turbodruk beveiliging, en de toerensensor bij de bak (BDP-sensor?).

Ik heb wat met die kabelboom lopen rommelen, met een draaiende motor, en daar merkte ik niets van. Ik heb wel de gaskabel bij wijze van test anders om die kabelboom heengelegt, zodat die em niet 'wegduwt', maar dat mocht ook niet baten.

Gisteren leek het goed te gaan, maar nadat ik hem in zijn twee helemaal doortrok (dat ging goed), en toen schakelde naar drie, was het weer mis.

Ik moet nu alleen nog ff kijken wat er gebeurt als ik die stekketjes van de turbodruksensors lostrek. Misschien dat dat helpt?

Zijn er hier trouwens klanten van Kempenaar Alphen?
mathijs

het kunnen heel goed die stekkertjes van je turbodruk sensor zijn.
met hoeveel druk(max) rij je?
Riël
Über-Spammer

: Hoeveel gas ik geef is *wel* belangrijk. Er is geen enkel probleem zolang ik maar niet teveel gas geef.
Iedereen blijft zo bij die stekkertjes hangen, ik geloof daar niet aan adh van zijn omschrijving. Die stekkers 'hakken' er echt in.

...Meer vulling, moet je goede vonk hebben. Is je bobine niet lam? Slechte massa/plus? Andere ontsteking proberen?
Stefijn

Lees dit topic en trek je conclusie:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... highlight=

Zelfde probleem zo'n beetje
jackel

kan je niet een andere BDP-sensor erop zetten? Die van mij was ook gaar en allemaal problemen mee gehad. Als ie het dan nog doet ff een andere ontstekingsunit eropzetten (lenen van iemand).
Succes
mathijs

Riël schreef:
: Hoeveel gas ik geef is *wel* belangrijk. Er is geen enkel probleem zolang ik maar niet teveel gas geef.
Iedereen blijft zo bij die stekkertjes hangen, ik geloof daar niet aan adh van zijn omschrijving. Die stekkers 'hakken' er echt in.

...Meer vulling, moet je goede vonk hebben. Is je bobine niet lam? Slechte massa/plus? Andere ontsteking proberen?
ja daar heb je gelijk in als het aan die stekkerjes ligt dan merk je dat meteen, dat is zoals je zegt hakkerig, er valt totaal niet meer te rijden op dat moment.
Riël
Über-Spammer

Toerenteller valt naar beneden -> bdp-sensor storing ... ?
Plaats reactie