[ 5 GTTurbo ] Twee dubbele carbarateur

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Diddy

Hey menksen,

Ff een vraagje, een maat van mij heeft een 205 1.9 GTI hijs zelf ook monteur en liet mij een 2-dubbele carbarateur zien, dat zijn er dus zegmaar 4... Hij zei dat dat bij mijn 5-je ook zou gaan.

Weet iemand hier misschien meer vanaf en wat dat nou eigenlijk pcies doet, wrom je auto daar zegmaar zoveel sneller van wordt?

Alvast bedankt eej :worship:
Laatst gewijzigd door Diddy op do 13 mei 2004 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
* Renault 5 GTTurbo ph.1 *
Roy
Moderator

Hij word er zker weten sneller van. Maar hij gaat ook meer gebruiken natuurlijk. Doe ff een search. Er zijn meerdere mensen met dubbele carb's :)

Hier een foto ervan
[img]http://www2.clio-16v.com/speed04/nipples-04.jpg[/img]
5 GT Turbo '88 GT5
Diddy

Roy schreef:Hij word er zker weten sneller van. Maar hij gaat ook meer gebruiken natuurlijk. Doe ff een search. Er zijn meerdere mensen met dubbele carb's :)

Hier een foto ervan
Oeh damn ziet er nice uit, is dat jou motor? Hoeveel vermogens winst haal je daar uit dan?
Roy
Moderator

Nee is niet mijn motor. Ik rijd nog met een enkele groep A carb. En wacht nog steeds op het injectie-systeem van JL-Tuning :)

Hier nog een pic. :)
[img]http://www.r5turbo.org/images/weber-1.jpg[/img]
5 GT Turbo '88 GT5
Roy
Moderator

5 GT Turbo '88 GT5
Roy
Moderator

5 GT Turbo '88 GT5
Diddy

Brute :foto:

Maareh weet iemand misschien iets over de kosten van zo'n ding en hoeveel vermogenswinst je ervan hebt?

Dus of et de moeite is om zoiets aan te schaffen?
Matijs
Contacteer:

Twee dubbele carburateurs op een vijfje is bijna niet te doen omdat ze er simpelweg niet in passen. Op het standaard spruitstuk past maar 1 dubbele Weber of Dellorto (of Solex of Zenith of throttlebody etc...). Een andere optie zou zijn om zelf een inlaatspruitstuk te maken voor twee sidedraft carburateurs (wederom weber, dellorto etc...), maar deze passen dan niet tussen de cilinderkop en het schutbord. Kan er gewoon niet tussen.
Mijn carburateur is een Dellorto DRLA 40 van een Alfa 33 1.7 QV uit 1986 (is alleen in dat jaar geleverd en erg zeldzaam, omdat daarna de injectie modellen kwamen), maar welke carburateur je ook kiest, deze zal moeten worden aangepast om onder druk te werken. Doe je dit niet, dan spuit de benzine er aan alle kanten uit.
Er zijn uitzonderingen: De hierboven getoonde oplossingen met twee GTT carburateurs, en de Webers van een Maserati Biturbo, en misschien zijn er nog wel meer opties...

Wat het oplevert is in ieder geval een enorme afname in de weerstand van je hele druksysteem, waardoor de turbo veel minder hard hoeft te werken om de zelfde effectieve laaddruk te leveren. Bovendien zijn veel carburateurs beter af te stellen dan de standaard GTT Solex, waardoor er bovenin veel betere verrijking plaats kan vinden (zonder dat de benzine bij lage toeren in zwarte walmen uit je uitlaat komt).

En verder is het natuurlijk gewoon erg stoer :smoke:
Vergeet overigens niet in het hele plaatje de benzinedrukregelaar en de benzinepomp mee te nemen. En als je het echt bont maakt zal je ook nog dikkere benzineleidingen van en naar de tank moeten leggen.
Pr0f

Wat zijn die aanpassingen eigenlijk? Een maatje van me heeft 2 van die dubbele carbs uit een 205 rallye en als dat aan te passen is dan zou dat wel erg gaaf zijn.
Matijs
Contacteer:

Die aanpassingen zijn er een heel aantal, en natuurlijk per carburateur weer iets anders, maar om even een paar dingen te noemen:
- seals op gasklep-as en evt. andere plekken waar lekken naar buiten kunnen optreden
- niet samendrukbare vlotter (probleem bij weber)
- turbo emulsie buisjes
- modulator rings
- vulkap op de carburateur waarmee ook de vlotterkamer onder druk komt
- aangepaste sproeierbezetting natuurlijk
- ...

Vraag mij niet hoe of wat, want ik heb dat niet zelf gedaan.
Je kan eens een PM sturen naar Blue Tunder, die heeft er verstand van. En hij heeft nog een volledig aangepaste Dellorto zoals die van mij op de plank liggen, dus...
limburgio

Roy schreef:Hij word er zker weten sneller van. Maar hij gaat ook meer gebruiken natuurlijk. Doe ff een search. Er zijn meerdere mensen met dubbele carb's :)

Hier een foto ervan
en werkt dat echt goed als je dan zelf ook zo'n spruitstuk aanpast???
Sander
Contacteer:

Matijs
Contacteer:

Och waren ze jou toch helemaal vergeten :wink:
Sander
Contacteer:

Matijs schreef:Och waren ze jou toch helemaal vergeten :wink:
[img]http://www.sandergorissen.com/webercarb/tn_carbV2-1.jpg[/img]

Dit is de tweede versie hé, weet niet of je het verschil ziet?

Versie 1:
[img]http://www.sandergorissen.com/weber0-se ... pleet1.jpg[/img]

Zoek de verschillen? :lol: :lol:

gr s :D nder

P.s. veel verschillen zie je niet want die zitten in de carb. :p [/img]
Matijs
Contacteer:

Ja ik had het gezien. Is nog wel dezelfde carb toch, alleen een paar inwendige aanpassingen?
Sander
Contacteer:

Matijs schreef:Ja ik had het gezien. Is nog wel dezelfde carb toch, alleen een paar inwendige aanpassingen?
En een ander, beter gevormd, inlaatspruitstuk en hij is 90 graden gedraait! + inwendig dan. :wink:

gr s :D nder
Plaats reactie