ratelend geluid in motor

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
PaDtje

Goeiedag-schotel.
naast dat ik aan een gtt aan het hobby-en ben. Rijdt ik voor woon-werk en woon-vriendin verkeer een peugeot 306xsi(2.0 8v). Nu heb ik daar het volgende probleem mee (zie topic).
Kheb op het 306 forum ook al gepost ,maar mede door het gebrek aan sleutel-ervaring daar ,wil ik hier ook graag de mening hierover horen.
Na een stuk of wat sprintjes (Met een maatje in zijn gtt).
Reden we een industrieterrein op. Eerste lange doordraaier (volgas in 3) ,een tik in het blok gevolgd door een ratelend geluid. Na de bocht gestopt en ff motorolie gecheckt: voor het starten (met wegrijden van huis) al elektrisch op het dashboard gecheckt en dat was goed ,meter sloeg uit voorbij de helft.
Nu bleek dattie een halve cm onder het minimum zat :oops: ,bij het checken aan de peilstok.

Het ratelende geluid is stationair minder als bij gas bij geven. Ik heb ook gemerkt dat ik wat power mis ,mede hierdoor denk ik dat er serieus wat mis is :-(
De motor loopt niet op 3 pitten en klinkt nog hetzelfde ,het enige wat erbij gekomen is is het ratelende geluid in het blok.
Na een stuk rustig doorgereden te hebben rook ik ook wat olie die aan het meeverbranden was. Een maatje van me reed achter me en dacht een pluimpje te zien (niet zeker).

Ik heb vanochtend ff de kleppendeksel eraf gehaald ,waardoor ik nokkenas en klepzitting(?) is kon bekijken ,dat zag er niet verkeerd uit.
Kheb net al ff een search gedaan op het forum maar kon weinig soortgelijks vinden. Iemand suggesties of vragen over dit ,die mij misschien kunnen helpen? Morgen gaat ik er ff mee naar de dokter. Die kan met zekerheid dingen zeggen hoop ik.

Mvg. Patrick :?
Steven
Car: M536

Nou ik weet 100% zeker dat er iets mis is in je onderblok.
Meestal zijn dit soort geluiden een (of meerdere) krukas- of drijfstanglager die gewoon aan diggelen gedraaid is doordat je in de bocht alle olie aan 1 kant in je carter hebt waardoor je oliepomp ff droogstaat en dan ist heel snel gebeurd zoals je merkt.

Alleen die oliepluim kan ik zo snel ff niet thuisbrengen, dus misschien dat er ook een zuiger aan puin is gegaan. Maar die zal niet zo snel drooglopen.

Maargoed je blok is sowieso aan een grondige revisie toe, daar kun je niet omheen.
Steven
Car: M536

Trouwens half vol op het metertje is ook nooit goed hoor. Hij moet altijd tegen max aanzitten, zeker als je sportieve dingen gaat doen.
Daarbij moet je gewoon altijd peilen met de peilstok op een recht stuk, die metertjes zijn vaak niet te vertrouwen.

Verder ist rot, kost altijd ene hoop centen dit
PaDtje

hmmm dat is niet zo leuk nieuws :(
Bedankt voor je reactie.
Aan de andere kant (ja happy thoughts :D ) Heb nu wel gelijk een goede reden om er een 2lturbo in te lepelen (Y)
Nog meer mensen met gedachten hierover?
Matijs
Contacteer:

Bijna zeker een drijfstanglager.
PaDtje

@steven Ik las dat je zoiets in maart 2002 ook gehad heb. Je hebt er toen een nieuw blok in gehangen. Heb je niet meer onderzocht wat het nou was??

drijfstanglager is iig niet meer mee rijden ivm beschadigen van de krukas ,heb ik ondertussen gelezen.
En het repareren zou niet al te duur hoeven te zijn ,iets van 250euro bij een erkend bedrijf(?)

Jammer dan nog ff geen 2lturbo :wink: (ivm met verhuizen e.d.)
TimV

Steven schreef:Nou ik weet 100% zeker dat er iets mis is in je onderblok.
Meestal zijn dit soort geluiden een (of meerdere) krukas- of drijfstanglager die gewoon aan diggelen gedraaid is doordat je in de bocht alle olie aan 1 kant in je carter hebt waardoor je oliepomp ff droogstaat en dan ist heel snel gebeurd zoals je merkt.

Alleen die oliepluim kan ik zo snel ff niet thuisbrengen, dus misschien dat er ook een zuiger aan puin is gegaan. Maar die zal niet zo snel drooglopen.

Maargoed je blok is sowieso aan een grondige revisie toe, daar kun je niet omheen.
Bij mij motortje was er ook een tik in het blok waarvan je in eerste instantie zou zeggen dat het lagers waren, naderhand onderzoek heeft uitgewezen dat een zuiger+cilinderbus waren die naar de klote zijn gegaan, dusss wie weet :wink: .

maar dat zal dus wel revisie worden succes :) .
Gezocht: vraagbaak R5 GTT
Bram

Ik heb hetzelfde probleem met m'n clio.. Komt ook weer een ander gereviseerd blokkie in... Kost wel weer een hoop geld maarja er zat toch weer wat onderhoud aan te komen ( distributie) dus dat spaar ik nu weer uit..
Succes ermee!
Bart V

Never een electrische peiler vertrouwen op je dash......ziet er allemaal leuk uit, maar kloppen doen ze zelden.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

dit had ik dus ook met mijn alpinetje
maar deels ook door andere oorzaak
mijn drijfstanglager is 2 keer zo breed geworden en deel van de krukas is opgevreten
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
PaDtje

De krukas... Hoe snel istie versleten. En dat kan je gewoon meten heb ik begrepen uit andere topics (ja een search doet wonderen ) :worship: Hopelijk is de krukas niet ver- of afgesleten.
Ik heb namelijk nog een kilometer of 10 doorgereden ,met dit gedoe. Morgen maar slepen naar de dokter ,kijken wat tie denkt. Als het de drijfstanglagers zijn wil ik dat zelf ook wel proberen.
Om de krukas eruit te krijgen moet je de motor demonteren?
(Tis niet me gtt he ,maar peugeot306xsi(2.0)
Bart V

Ga er maar vanuit dat er minstens 1 kruktap ingevreten is. In dat geval dus óf een andere krukas scoren, of je huidige laten slijpen.

Om de krukas uit te bouwen zal de versnellingsbak eraf moeten, en om het jezelf gemakkelijk te maken kan je het beste ff het hele blok eruit halen, en dan het blok uitelkaar slopen. beste kan je dan overwegen om het hele blok te (laten) reviseren omdat er vermoedelijk ook wel wat staalslijpsel door je blok heen gegaan is. En als het toch open ligt is het de moeite niet, en heb je meteen weer een perfect blok.

Lijkt me overigens leuk rijden een 306 2.0 (Y) dus zeker de moeite waard om te maken.

Succes
PaDtje

Bart V schreef: Lijkt me overigens leuk rijden een 306 2.0 (Y) dus zeker de moeite waard om te maken.
Niet zo leuk als in een GTT ,of in een 2l turbo. Waar ik overigens naar opzoek ben ,als ik deze motor eruit haal wil ik er wat snellers in hebben (is best zwaar een 306 1100kg),hetzij de gti-6bak motor(167pk) of de 2lturbo(150 ,en met chip175 >-) )
Als jullie iets weten/vinden contact me aub
pdijkshoorn@hotmail.com
0624657139
omg wtf bvd mvg bbq Patrick
Anonymous

Het is een bekend probleem bij XU motoren die lang op een hoge belasting hebben gedraaid. 9 van de 10 keer zijn het de drijfstanglagers.
Revisie kost klauwen met geld, je kunt beter een blok uit een Citroen XM/Evasion Turbo CT of Peugeot 605/806 halen.
Uit zo'n blok is best 200 pk of meer te halen, mits er goed gekoeld en gesmeerd wordt natuurlijk.
Plaats reactie