[R5gtti]Injectie vragen-topic
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Nou heb ik een sportkoppeling in voorbereiding van het injectie gebeuren op mijn gtt aangeschaft.
En Frans van Improve had het erover dat deze platen 350nm (warm of koud?) aan moesten kunnen.
het zijn die Sachs platen.
En Frans van Improve had het erover dat deze platen 350nm (warm of koud?) aan moesten kunnen.
het zijn die Sachs platen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Nou lijkt me sterk voor een powerclutch die om een standaard koppeling is gebaseerd.
Ze kunnen max 250 [Nm] hebben zegt de een terwijl een ander zegt dat ze +25% meer vermogen kunnen hebben.
Maar voor de echt gruwelijke koppels moet je sinterplaat hebben en dan heb je heel wat anders.
Ze kunnen max 250 [Nm] hebben zegt de een terwijl een ander zegt dat ze +25% meer vermogen kunnen hebben.
Maar voor de echt gruwelijke koppels moet je sinterplaat hebben en dan heb je heel wat anders.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Steven schreef:Nou lijkt me sterk voor een powerclutch die om een standaard koppeling is gebaseerd.

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Tjah, ik wil er nooit zo op inhakken Erik. (Niet meer tenminste...
) Maar als ik over een race annex sportkoppeling praat heb ik het over bijvoorbeeld spul van AP Racing, Tilton en Sachs Racing. Geen andere meuk waarvan bepaalde mensen dingen beweren die niet helemaal stroken met de waarheid...
Serieus koppel roept om een serieuze koppeling. En die koop je niet voor onder de 250,- Zeker niet voor een 200mm koppeling die meer als 270Nm over moet kunnen brengen.
Je moet enkel en alleen afgaan op de uitlatingen van de fabrikant. Die geven een maximaal over te dragen koppel op. Daar moet je van uitgaan. Niet wat een wederverkoper beweert.
Serieus koppel roept om een serieuze koppeling. En die koop je niet voor onder de 250,- Zeker niet voor een 200mm koppeling die meer als 270Nm over moet kunnen brengen.
Je moet enkel en alleen afgaan op de uitlatingen van de fabrikant. Die geven een maximaal over te dragen koppel op. Daar moet je van uitgaan. Niet wat een wederverkoper beweert.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik heb die platen destijds gekocht van Frans van Improve tuning. Ik heb hem het idee uitgelegd en op zijn advies afgegaan. Ik was toen niet meer echt op de hoogte van de technieken en dan moet je op een (kenner) afgaan. en hij had het over die waarden en en ik heb hem duidelijk uitgelegd dat er injectie op de 5 komt en dat het koppel zeker boven de 200nm komt en waarschijnlijk ook boven de 250nm.
Ik zal Frans zowieso nog een mailtje sturen. Ben benieuwd hoe het dan zit.
Ik zal Frans zowieso nog een mailtje sturen. Ben benieuwd hoe het dan zit.
Owow Frans is ook een verkoper hoor, dit soort verhalen zijn heel normaal.
Verder zit er voorlopig nog geen injectie op en die koppeling er toch al in, dus ik zou het gewoon lekker afwachten.
Je kan em wel gaan zitten mailen, maar daar heb je toch nix aan. Beter zoek je de specs bij Sachs gewoon op.
Zelfde verhaal als met Joost laatst (met z'n 139 ipv [Nm]
)
Verder zit er voorlopig nog geen injectie op en die koppeling er toch al in, dus ik zou het gewoon lekker afwachten.
Je kan em wel gaan zitten mailen, maar daar heb je toch nix aan. Beter zoek je de specs bij Sachs gewoon op.
Zelfde verhaal als met Joost laatst (met z'n 139 ipv [Nm]

-
- Über-Spammer
En wat voor een verkoper. TOP vent.
Als je wilt inversteren dan zoekt hij het tot de puntjes uit!
.
en idd zoals speedline al zei een goede koppeling heb je niet onder de 250euro, nou ik maar daar wel 600euro van.
Ondertussen heb ik al weer langere tijd mijn koppeling thuis liggen, maar door omstandigheden nog niet de rest van mijn onderdelen binnen. Ben bang dat dit nog lang gaat duren
Maarja, geduld is een schone zaak.
Als je wilt inversteren dan zoekt hij het tot de puntjes uit!

en idd zoals speedline al zei een goede koppeling heb je niet onder de 250euro, nou ik maar daar wel 600euro van.
Ondertussen heb ik al weer langere tijd mijn koppeling thuis liggen, maar door omstandigheden nog niet de rest van mijn onderdelen binnen. Ben bang dat dit nog lang gaat duren

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik brand Frans ook totaal niet af hoor. Absoluut niet.
Maar ik ben wel op zijn advies afgegaan. Nou mag je neem ik aan een beetje vanuit gaan dat er een kern van waarheid inzit. Zoniet dan is dat uitermate jammer.
Ik weet dat er nu nog geen injectie op de auto zit, en dat komt er waarschijnlijk ook dit jaar niet van.
Maar het komt er wel op. En vanuit dat oogpunt heb ik deze koppeling besteld. Ik geloof niet dat dat een domme redenatie was.
Had het zo geweest dat ik een duurdere koppeling moest hebben, dan had ik zeker die aangeschaft.
Want het blok eruit sleutelen alleen om de koppeling weer te vervangen heb ik ook niet echt zin in.
Maar ik ben wel op zijn advies afgegaan. Nou mag je neem ik aan een beetje vanuit gaan dat er een kern van waarheid inzit. Zoniet dan is dat uitermate jammer.
Ik weet dat er nu nog geen injectie op de auto zit, en dat komt er waarschijnlijk ook dit jaar niet van.
Maar het komt er wel op. En vanuit dat oogpunt heb ik deze koppeling besteld. Ik geloof niet dat dat een domme redenatie was.
Had het zo geweest dat ik een duurdere koppeling moest hebben, dan had ik zeker die aangeschaft.
Want het blok eruit sleutelen alleen om de koppeling weer te vervangen heb ik ook niet echt zin in.
Sja ik vind het dom van jezelf, niet van Frans.
Misschien ben je zelf ook wel niet duidelijk geweest, je zal niet de eerste bij hem zijn die met grootste plannen aankomt maar nix waarmaakt. (let op, ik zeg niet dat dit puur op jou terugslaat!)
Hoe moeilijk is het nou om zelf een beetje onderzoek te plegen, beetje google-en, beetje kijken wat ze bij andere brute ombouwprojectjes gebruiken etc.
howstuffworks.com bekijken etc.
Densnoods pm je de goeroe's van het forum even wat hun opinie is.
En ik zeg niet dat ik alles weet en altijd alles tot op het laatste draadje uitzoek, maar als ik zoiets meemaak vind ik eerder dat ik het zelf wat beter had kunnen zoeken. Je kunt niet klakkeloos altijd op 1 iemand vertrouwen, ookal weet ie nog zo veel.
En als je een beetje met de searchfuntie op dit forum kan omgaan (gewoon op logische woorden zoeken) dan kun je al gauw 80% van je vragen terugvinden, want er wordt wel geklaagd dat die functie slecht is, maar goed zoeken is ook een lastige blijkt....
Misschien ben je zelf ook wel niet duidelijk geweest, je zal niet de eerste bij hem zijn die met grootste plannen aankomt maar nix waarmaakt. (let op, ik zeg niet dat dit puur op jou terugslaat!)
Hoe moeilijk is het nou om zelf een beetje onderzoek te plegen, beetje google-en, beetje kijken wat ze bij andere brute ombouwprojectjes gebruiken etc.
howstuffworks.com bekijken etc.
Densnoods pm je de goeroe's van het forum even wat hun opinie is.
En ik zeg niet dat ik alles weet en altijd alles tot op het laatste draadje uitzoek, maar als ik zoiets meemaak vind ik eerder dat ik het zelf wat beter had kunnen zoeken. Je kunt niet klakkeloos altijd op 1 iemand vertrouwen, ookal weet ie nog zo veel.
En als je een beetje met de searchfuntie op dit forum kan omgaan (gewoon op logische woorden zoeken) dan kun je al gauw 80% van je vragen terugvinden, want er wordt wel geklaagd dat die functie slecht is, maar goed zoeken is ook een lastige blijkt....
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik snap jouw redenatie ook wel, maar denk nou ff eens terug, ik was toen nog helemaal niet into het forum, was net lid, paar posts gedaan, en de auto moest opgebouwd worden. Dan bel je wat rond en als er iemand mee komt dat het goed spul is en het schijnt een goed bedrijf te zijn en ik heb duidelijk aan gegeven dat er injectie op kwam en dat hij dat moest hebben, met voorgenoemde criteria. Als leek moet je toch van een prof uit kunnen gaan toch?
En er zijn idd een aantal lulhannessen die veel beloven en weinig doen, maar de weinige die hier van het forum mij persoonlijk kennen weten dat ik niet aan windeieren doe.
En er zijn idd een aantal lulhannessen die veel beloven en weinig doen, maar de weinige die hier van het forum mij persoonlijk kennen weten dat ik niet aan windeieren doe.
Voordat dit uit de hand loopt. Ik ken "Frans" van Improve niet. Daar ging mijn opmerking ook helemaal niet over. Ik wil er alleen op wijzen dat fabriekdocumentatie de enige leidraad mag zijn bij de keuze voor een koppeling.
Sachs powerclutch = overigens een redelijke keus. De fastchip "gtt-i", had er ook een gemonteerd zitten. Ging prima tot je hem echter ging belasten.
Ik zal een rekenvoorbeeld met prijzen geven aan de hand van de componenten van ZF Sachs. Sachs kent 2 koppelingslijnen. Performance en Race Engineering.
Ik begin met Sachs Performance koppelingen Er is een kant en klare organische koppeling voor de gtt. Prijzen en over te dragen koppels zijn gebaseerd op de fabrieksdocumentatie.
234,- excl. btw
220Nm met organische plaat
meerprijs onbekend
250Nm met speciale organische plaat
meerprijs onbekend
280Nm met sinterplaat
Bij de Race Engineering afdeling moet je een 200mm koppeling samenstellen uit catalogus componenten.
Een Sport 200mm organische koppeling voor de gtt komt dan op 435,- Deze kan 265Nm overbrengen. De drukgroep heeft een bedieningskracht nodig van 2400-3100N.
Een Rally 200mm sinter koppeling voor de gtt komt dan op 453,- Deze kan 370Nm overbrengen. Ook hier heeft de drukgroep een bedieningskracht nodig van 2400-3100N.
Carbon koppelingen beginnen niet onder de 2400,-...
Interessante techniek dat wel, maar zeer kostbaar.
Voor all out race doeleinden zou je de kleinst mogelijke koppeling kiezen vanwege zijn lage inertie en kleine massa. Hier komen de meerplaats en carbon koppelingen om de hoek kijken.
Zo zie je maar dat een goede koppeling zeer kostbaar is... [Helaas]
Sachs powerclutch = overigens een redelijke keus. De fastchip "gtt-i", had er ook een gemonteerd zitten. Ging prima tot je hem echter ging belasten.
Ik zal een rekenvoorbeeld met prijzen geven aan de hand van de componenten van ZF Sachs. Sachs kent 2 koppelingslijnen. Performance en Race Engineering.
Ik begin met Sachs Performance koppelingen Er is een kant en klare organische koppeling voor de gtt. Prijzen en over te dragen koppels zijn gebaseerd op de fabrieksdocumentatie.
234,- excl. btw
meerprijs onbekend
250Nm met speciale organische plaat
meerprijs onbekend
280Nm met sinterplaat
Bij de Race Engineering afdeling moet je een 200mm koppeling samenstellen uit catalogus componenten.
Een Sport 200mm organische koppeling voor de gtt komt dan op 435,- Deze kan 265Nm overbrengen. De drukgroep heeft een bedieningskracht nodig van 2400-3100N.
Een Rally 200mm sinter koppeling voor de gtt komt dan op 453,- Deze kan 370Nm overbrengen. Ook hier heeft de drukgroep een bedieningskracht nodig van 2400-3100N.
Carbon koppelingen beginnen niet onder de 2400,-...

Voor all out race doeleinden zou je de kleinst mogelijke koppeling kiezen vanwege zijn lage inertie en kleine massa. Hier komen de meerplaats en carbon koppelingen om de hoek kijken.
Zo zie je maar dat een goede koppeling zeer kostbaar is... [Helaas]
En wat voor is voldoende om nu het injectie aan te kunnen ???Een Sport 200mm organische koppeling voor de gtt komt dan op 435,- Deze kan 265Nm overbrengen. De drukgroep heeft een bedieningskracht nodig van 2400-3100N.
LOL, wat kan vriend gerrit toch heerlijk het doel uit oog verliezen, en doordraaien op geile foldertjes en getalletjes
Reeele zinvolle opties zijn ook:
Een geveerde sinterbronzen plaat van een gerenomeerd merk (+- 150 euro) en bijvoorbeeld een Williams drukgroep.
Een (versleten) standaard plaat laten bekleden met kevlar, en een zwaardere veer in de drukgroep laten zetten. Ook dit is niet echt prijzig, en ik ben al uitgedaagd door de koppelingsboer om 'm om zeep te helpen. Hij vertelde dat dat nog niemand gelukt was. Voordeel van zo'n kevlar koppeling is, dat wanneer ie overmatig slipt (doordat je dat zelf doet, of omdat ie 't koppel niet aan zou kunnen), de wrijving omhoog gaat, en het slippen stopt. Dit in tegenstelling tot een normale koppeling die dan gelijk de geest geeft. Wel is het aan te raden om je vliegwiel ff netjes vlak te laten draaien.
Reeele zinvolle opties zijn ook:
Een geveerde sinterbronzen plaat van een gerenomeerd merk (+- 150 euro) en bijvoorbeeld een Williams drukgroep.
Een (versleten) standaard plaat laten bekleden met kevlar, en een zwaardere veer in de drukgroep laten zetten. Ook dit is niet echt prijzig, en ik ben al uitgedaagd door de koppelingsboer om 'm om zeep te helpen. Hij vertelde dat dat nog niemand gelukt was. Voordeel van zo'n kevlar koppeling is, dat wanneer ie overmatig slipt (doordat je dat zelf doet, of omdat ie 't koppel niet aan zou kunnen), de wrijving omhoog gaat, en het slippen stopt. Dit in tegenstelling tot een normale koppeling die dan gelijk de geest geeft. Wel is het aan te raden om je vliegwiel ff netjes vlak te laten draaien.
rev it like a rental
ik rij nu met 199Nm en een standaard koppeling. gaat ook nog steeds goed....
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Verklaar u nader. Tot wanneer ging het goed?speedline schreef:Sachs powerclutch = overigens een redelijke keus. De fastchip "gtt-i", had er ook een gemonteerd zitten. Ging prima tot je hem echter ging belasten.
Ik denk dat ik deze heb, ik heb overigens wel een iets duurdere koppeling aangeschaft.speedline schreef: 234,- excl. btw
Met 220NM zou ie dus de basis injectie (fase 1) kunnen hebben?
Haha Menno, "hopeloze theoreticus" was het toch...
250Nm moet ie kunnen hebben Erik. Die Sachs powerclutch was niet voldoende voor die 250Nm.
Menno's oplossingen zijn prima. Zal eens wat prijzen bij elkaar sprokkelen voor een Willi drukgroep en de aanpassing zoals Menno die aangeeft bij verschillende leveranciers... Nu zou ik nog willen narekenen (nee, niet slaan Menno...
) wat ie dan aan kan (koppeling).
Ennuh Ray, moet je nagaan wat ie met een grotere gasklep (injectie) doet...
Whoehaah... 

250Nm moet ie kunnen hebben Erik. Die Sachs powerclutch was niet voldoende voor die 250Nm.
Menno's oplossingen zijn prima. Zal eens wat prijzen bij elkaar sprokkelen voor een Willi drukgroep en de aanpassing zoals Menno die aangeeft bij verschillende leveranciers... Nu zou ik nog willen narekenen (nee, niet slaan Menno...

Ennuh Ray, moet je nagaan wat ie met een grotere gasklep (injectie) doet...

daarom zeg ik ook... nog steeds 

Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Contacteer:
een goede koppeling kost gewoon 500-600 euri klaar 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Hierbij de reactie op mijn mail
Dag Erik,
Bij Sachs geven ze aan dat de platen in koude/koele toestand tussen de 300-350Nm
aankunnen, in hete toestand zo'n 250Nm. Mits de esrt goed is, dus belangrijk is zeer
zeker een goede plaatsing en een recht vliegwiel, dat laatste vergeten de meeste van
de knutselaars nl.. Als de plaat recht is heb je groter oppervlakte van de plaat dat
gebruikt wordt en ten tweede zal een krom vliegwiel bij het koppeling op laten komen
hele tijd klappen gaan uitdelen aan de plaat (klein stukje van de plaat wordt dan
maar gebruikt, klapt er nl. dan tegen aan) waardoor de veren in de plaat overbelast
raken en en later hun zegen zal gaan geven en natuurlijk krijg je dan hetzelfde met
de drukgroep.
Kortom de set kan het aan, de rest ligt aan plaatsing en conditie van de rest
waarbij trouwens slechte krukaslagers ook een slechte invloed zouden kunnen gaan
leveren, en dat zou tevens dan ook weer andersom gezegd kunnen worden.
Ik hoop dat een en ander een beetje duidelijk is.
M vr gr, Frans
Hoe lijkt het met de foto's van het spruitstuk? Of heb ik weer es iets gemist......

-
- Car: 5 GT Turbo
- Contacteer:
nou, met die foto's zit het prima!
Ze hebben een mooi stukkie spruit geknutseld.
Ik vind het echt heel erg vet om te zien dat er mensen ZO intensief bezig zijn om dat ouwe bakkie te blijven verbeteren.
Jeroen, Speedline en al die andere mensen die hier hun tijd en energie in hebben gestoken:
Helaas moet ik dit staaltje engineering, om financiele redenen, (nog) even aan mn neus voorbij laten gaan...
Maar als dit systeem eenmaal helemaal goed functioneerd denk ik dat de R5 GTT-i een hete-hatch gaat worden die zn weerga niet kent!
Aan alle GTTi-medewerkers: SUCCES!
Ze hebben een mooi stukkie spruit geknutseld.

Ik vind het echt heel erg vet om te zien dat er mensen ZO intensief bezig zijn om dat ouwe bakkie te blijven verbeteren.
Jeroen, Speedline en al die andere mensen die hier hun tijd en energie in hebben gestoken:

Helaas moet ik dit staaltje engineering, om financiele redenen, (nog) even aan mn neus voorbij laten gaan...
Maar als dit systeem eenmaal helemaal goed functioneerd denk ik dat de R5 GTT-i een hete-hatch gaat worden die zn weerga niet kent!
spir@l schreef:nou, met die foto's zit het prima!![]()
Ze hebben een mooi stukkie spruit geknutseld.![]()
Jeroen, Speedline en al die andere mensen die hier hun tijd en energie in hebben gestoken:![]()
![]()
Ik wil ook wel es even zien wat voor mooi spruitstukkie ze inelkaar hebben gebakken. Het is te ver weg anders was ik wel even langsgegaan....
Heb het spruitstuk ook gezien. Mijn 5je is 1 van de testversies voor het spruitstuk. Op dit moment zijn ze het in RVS aan het bouwen. Er zijn foto's, maar die zijn genomen van het spruitstuk in aanbouw en kunnen een verkeerd beeld geven.
Gisteren is er weer gepast en gemeten met een wat verder uitgewerkt spruitstuk. Zo blijven ze het stap voor stap aanpassen en verbeteren.
Deze RVS versie wordt dan getest. Als deze voldoet wordt het spruitstuk in alumimium uitgevoerd.
Het ziet er nu al prachtig uit. Als ik toestemming krijg van Jeroen en Speedline zal ik foto's plaatsen.
Gisteren is er weer gepast en gemeten met een wat verder uitgewerkt spruitstuk. Zo blijven ze het stap voor stap aanpassen en verbeteren.
Deze RVS versie wordt dan getest. Als deze voldoet wordt het spruitstuk in alumimium uitgevoerd.
Het ziet er nu al prachtig uit. Als ik toestemming krijg van Jeroen en Speedline zal ik foto's plaatsen.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Nu je het zo zegt::Job-turbo schreef:spir@l schreef:nou, met die foto's zit het prima!![]()
Ze hebben een mooi stukkie spruit geknutseld.![]()
Jeroen, Speedline en al die andere mensen die hier hun tijd en energie in hebben gestoken:![]()
![]()
Ik wil ook wel es even zien wat voor mooi spruitstukkie ze inelkaar hebben gebakken. Het is te ver weg anders was ik wel even langsgegaan....
Ik ben in Rotterdam op het moment!
Dus als iemand weet waar JL zit, ga ik morgen ff langs
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
[quote="Olijnsma]
Nu je het zo zegt::
Dus als iemand weet waar JL zit, ga ik morgen ff langs[/quote]
Laat maar
Nu je het zo zegt::
Dus als iemand weet waar JL zit, ga ik morgen ff langs[/quote]
Laat maar

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
@ Speedline.. Hoe zit ditOlijnsma schreef:Hierbij de reactie op mijn mail
Dag Erik,
Bij Sachs geven ze aan dat de platen in koude/koele toestand tussen de 300-350Nm
aankunnen, in hete toestand zo'n 250Nm. Mits de esrt goed is, dus belangrijk is zeer
zeker een goede plaatsing en een recht vliegwiel, dat laatste vergeten de meeste van
de knutselaars nl.. Als de plaat recht is heb je groter oppervlakte van de plaat dat
gebruikt wordt en ten tweede zal een krom vliegwiel bij het koppeling op laten komen
hele tijd klappen gaan uitdelen aan de plaat (klein stukje van de plaat wordt dan
maar gebruikt, klapt er nl. dan tegen aan) waardoor de veren in de plaat overbelast
raken en en later hun zegen zal gaan geven en natuurlijk krijg je dan hetzelfde met
de drukgroep.
Kortom de set kan het aan, de rest ligt aan plaatsing en conditie van de rest
waarbij trouwens slechte krukaslagers ook een slechte invloed zouden kunnen gaan
leveren, en dat zou tevens dan ook weer andersom gezegd kunnen worden.
Ik hoop dat een en ander een beetje duidelijk is.
M vr gr, Frans

En???Radar One schreef:Heb het spruitstuk ook gezien. Mijn 5je is 1 van de testversies voor het spruitstuk. Op dit moment zijn ze het in RVS aan het bouwen. Er zijn foto's, maar die zijn genomen van het spruitstuk in aanbouw en kunnen een verkeerd beeld geven.
Heb je al toestemming??
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
nee,
Toestemming komt pas als de definitieve versie klaar is, maar ik heb het ook mogen aanschouwen en
hoor!
Ben vandaag weer ff bij Jeroen geweest voor de remklauw.

Toestemming komt pas als de definitieve versie klaar is, maar ik heb het ook mogen aanschouwen en

Ben vandaag weer ff bij Jeroen geweest voor de remklauw.
Dan blijven we nog even nieuwsgierig....... 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Zou toch ergens rond de 1500 gaan zitten incluis de montaazje?speedline schreef:Om iedereen voor te zijn.
Foto's komen pas online als het opgebouwd zit.
Prijsstelling ben ik nog mee bezig. Ik heb zelf geen idee.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Dat was/is een vvorlopige schatting , je kan het nooit precies zeggen van te voren .Olijnsma schreef:Zou toch ergens rond de 1500 gaan zitten incluis de montaazje?speedline schreef:Om iedereen voor te zijn.
Foto's komen pas online als het opgebouwd zit.
Prijsstelling ben ik nog mee bezig. Ik heb zelf geen idee.
Maar de pk's/koppel tegen over euro's is altijd gunstig met deze ingreep .
Soms betaal je alleen al 450 euro voor iets en krijg je er 7 pk bij en een betere oppak ergens in een bepaald gebied
-
- Über-Spammer
UP.
hoest met de

hoest met de