PC inbouwen in auto
Ik loop al een tijdje met het idee om eventueel een (mini)pc in te bouwen in mn auto. Hierop zou ik dan veel mp3's en veel films kunnen zetten. Er zijn al kleine moederborden te koop die tv-out en 6-kanaals geluid hebben, dus er zou dan een klein tft-schermpje op gezet kunnen worden en waarschijnlijk zal het geluid ook wel lukken. Ik zit alleen te denken of het mogelijk is qua stroomverbruik enzo. Ik weet dat DoubleYou ook al met dit idee liep, maar zijn er meer mensen die dit idee al hadden en misschien al verder uitgewerkt hebben?
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Als je het niet erg vindt: ik vergeet dit altijd dus is het wel handig om even hier te vermelden:
Een normale auto-accu heeft 44 Ah, dat is volgens bovenstaande tekst effectief 22 Ah. Bij 12 Volt is de accu 12 x 22 = 264 Wh (watt-uur). Dus als alle systemen in de auto 260 Watt gebruiken, is de accu na 1 uur leeg. Als je een flinke pentium er in wil zetten (zo'n kast met 300 W voeding), en de standaard autosystemen gebruiken al 50 W, gebruik je in totaal 350 W. Uitrekenen: 260 Wh (accu) / 350 W (verbruikt) = 0,75, dus 45 minuten voordat de accu leeg is.
Als je rijdt wordt de accu ook opgeladen. Ik weet alleen niet hoe snel en met hoeveel Ampere, dus ik weet ook niet hoe snel de accu leeg raakt tijdens het rijden. Wie weet raakt hij helemaal niet leeg. Kan iemand hier meer uitsluitsel over geven?
Aan de hand hiervan is ook een auto-accu te bepalen, en hoeveel Watt er uit getrokken kan worden. En dát is juist van belang als je een computer in de auto wilt zetten.De capaciteit van een accu wordt weergegeven in Ampère x uur ( Ampère x hour), afgekort als Ah. Dit betekent dat een verbruiksaccu van bijvoorbeeld 120 Ah in theorie een stroom kan leveren van 12 Ampère gedurende 10 uur (12 Ampère x 10 uur = 120 Ah). De accu is dan in theorie helemaal leeg. In werkelijkheid wordt de accu maar tot 50% ontladen. Dit houdt in dat er slechts een capaciteit beschikbaar is van 60 Ah, dus 12 Ampère gedurende 5 uur. Wordt er minder stroom verbruikt dan kan dit gedurende langere tijd of andersom, echter steeds met het maximum van 60 Ah. Belangrijk is dus de tijd die een bepaalde hoeveelheid stroom geleverd kan worden.
Een normale auto-accu heeft 44 Ah, dat is volgens bovenstaande tekst effectief 22 Ah. Bij 12 Volt is de accu 12 x 22 = 264 Wh (watt-uur). Dus als alle systemen in de auto 260 Watt gebruiken, is de accu na 1 uur leeg. Als je een flinke pentium er in wil zetten (zo'n kast met 300 W voeding), en de standaard autosystemen gebruiken al 50 W, gebruik je in totaal 350 W. Uitrekenen: 260 Wh (accu) / 350 W (verbruikt) = 0,75, dus 45 minuten voordat de accu leeg is.
Als je rijdt wordt de accu ook opgeladen. Ik weet alleen niet hoe snel en met hoeveel Ampere, dus ik weet ook niet hoe snel de accu leeg raakt tijdens het rijden. Wie weet raakt hij helemaal niet leeg. Kan iemand hier meer uitsluitsel over geven?
Zodra je de auto start maak je in principe gebruik van de stroom die geleverd word door de dynamo, dus computeren terwijl de motor draait mag geen probleem zijn 
Hoe snel de accu weer op zijn volledige capaciteit zit hangt af van het maximaal amperage wat de dynamo kan leveren NAAST het voeden van de huidige verbruikers op dat moment.
@joost: Jij gaat uit van een slordige 350 watt, maar lijkt me wel erg veel voor een compact pctje. Neem nou een notebook, die dingen zijn ook retezuinig, van zoiets moet je uitgaan. Een noteboek met eventueel extern TFT scherm is sowieso de meest praktische oplossing in dit geval denk ik.......waarom moeilijk doen als het makkelijk kan??
Gr Bart

Hoe snel de accu weer op zijn volledige capaciteit zit hangt af van het maximaal amperage wat de dynamo kan leveren NAAST het voeden van de huidige verbruikers op dat moment.
@joost: Jij gaat uit van een slordige 350 watt, maar lijkt me wel erg veel voor een compact pctje. Neem nou een notebook, die dingen zijn ook retezuinig, van zoiets moet je uitgaan. Een noteboek met eventueel extern TFT scherm is sowieso de meest praktische oplossing in dit geval denk ik.......waarom moeilijk doen als het makkelijk kan??
Gr Bart
Hier nog ene die dat al gedaan heeft: klik
Lijkt me mooi om die dan in de koffer in te bouwen met wat neon's erin ofzo
Ik zou trouwens dan wel gebruik maken van verschillende notebook onderdelen, zoals een compacte HD en een slimline DVD-speler enzo.
Lijkt me mooi om die dan in de koffer in te bouwen met wat neon's erin ofzo

-
- Contacteer:
D'r zijn mensen die het echt goed doen, zoals de link die storm geeft.
Zoals je ziet wordt daar een gewoon moederbord gebruikt, en dus waarschijnlijk ook een gewone processor en dus een gewone normale PCvoeding. De pcvoeding in mijn berekening is 300W en niet 350W, ik heb 50W voor elektrische systemen in de auto genomen.
Tuurlijk is een laptop of mini-pc zuiniger. Maar er zijn altijd mensen die meer willen, en dus heb je ook meer power nodig. Mijn notebook bijvoorbeeld gebruikt maar 45 W (15V 3A), maar die ga ik niet in mijn auto zetten. Ik ga er hooguit een converter voor bouwen en die in de auto zetten zodat ik tóch mijn laptop mee kan nemen. De laptopaccu is na 3 jaar wel een beetje aan het doodgaan
Voor degenen die omzettertjes nodig hebben:
http://www.voltageconverters.com/220_vo ... rters.html
Maar zoek rustig verder natuurlijk. Ik was zelf op zoek naar eigen makelaardij knutsel-elektronica, da's namelijk goedkoper dan wat daar staat
Storm, je kan wel laptoponderdelen gebruiken, maar als je compleet zuinig wil doen moet je een laptop nemen. Tweedehands zijn ze goed te doen. Maar mooi versieren is cool. Ik moet toch de binnenkant van de auto eens mooi maken denk ik
Zoals je ziet wordt daar een gewoon moederbord gebruikt, en dus waarschijnlijk ook een gewone processor en dus een gewone normale PCvoeding. De pcvoeding in mijn berekening is 300W en niet 350W, ik heb 50W voor elektrische systemen in de auto genomen.
Tuurlijk is een laptop of mini-pc zuiniger. Maar er zijn altijd mensen die meer willen, en dus heb je ook meer power nodig. Mijn notebook bijvoorbeeld gebruikt maar 45 W (15V 3A), maar die ga ik niet in mijn auto zetten. Ik ga er hooguit een converter voor bouwen en die in de auto zetten zodat ik tóch mijn laptop mee kan nemen. De laptopaccu is na 3 jaar wel een beetje aan het doodgaan

Voor degenen die omzettertjes nodig hebben:
http://www.voltageconverters.com/220_vo ... rters.html
Maar zoek rustig verder natuurlijk. Ik was zelf op zoek naar eigen makelaardij knutsel-elektronica, da's namelijk goedkoper dan wat daar staat

Storm, je kan wel laptoponderdelen gebruiken, maar als je compleet zuinig wil doen moet je een laptop nemen. Tweedehands zijn ze goed te doen. Maar mooi versieren is cool. Ik moet toch de binnenkant van de auto eens mooi maken denk ik

Ik zou zelf als basis een 17x17 cm moederbord nemen zoals ze hier staan: klik
Hierbij zou ik dan een laptop harddisk nemen en een kleine voeding. De DVD-speler zou dan vanvoor in de auto moeten komen. Ik denk dat je met een zelfbouw systeem toch wel goedkoper uit kan komen dan door een laptop te kopen.
Hierbij zou ik dan een laptop harddisk nemen en een kleine voeding. De DVD-speler zou dan vanvoor in de auto moeten komen. Ik denk dat je met een zelfbouw systeem toch wel goedkoper uit kan komen dan door een laptop te kopen.
Als iemand intresse heeft ik heb de spullen daar nog voor liggen
2x schermpie en een mini-itx
Had het idee ook, maar door omstandigheden wil ik het nu allemaal verkopen.
Er zijn meerdere die het hebben gedaan en succesvol.
Het enige probleem is dat je met een toetsenbord zit of een muis, maar die heb je tegenwoordig ook in mini uitvoering.
2x schermpie en een mini-itx
Had het idee ook, maar door omstandigheden wil ik het nu allemaal verkopen.
Er zijn meerdere die het hebben gedaan en succesvol.
Het enige probleem is dat je met een toetsenbord zit of een muis, maar die heb je tegenwoordig ook in mini uitvoering.
In plaats van een muis zou ik dan een trackball of iets dergelijks nemen.
Ik heb gisteren nog ff wat meer info erover gezocht op het internet, en ik heb nu ook al een handig programma gevonden voor de besturing van de muziek en films.
Ik heb gisteren nog ff wat meer info erover gezocht op het internet, en ik heb nu ook al een handig programma gevonden voor de besturing van de muziek en films.
hmmmz microsoft is k#t
Leuke opmerking met een MSN link in je ondertitel...Alleycat schreef:hmmmz microsoft is k#t

Ja, dat is het probleem; je kunt er niet omheen.laguna2 schreef:Leuke opmerking met een MSN link in je ondertitel...Alleycat schreef:hmmmz microsoft is k#t
Ik zou het liefst Mandrake draaien ofzo, maar dan kan ik bijv. één van mijn favoriete programma's niet draaien: Msn messenger.....
Het is altijd hetzelfde met windows, een hele poos loopt het goed, maar op een gegeven moment draait het in de soep en als het dan in de soep loopt, doet het dat ook goed en kun je uiteindelijk alleen nog maar je harddisk formatteren en helemaal opnieuw beginnen.

-
- Contacteer:
Voice commando's... "car noise detected, please repeat your command"...Bart V schreef:Je kan hem ook op stem-commando's o.i.d laten werken. Maar een trackball is idd de beste optie. Heeft BMW enzo ook voor de besturing van boordcomp en navigatie.
Ook handig als je audio hebt aanstaan en in de song komt ineens een stukje tekst voor wat nou precies een command triggert...

@de rest: 't gaat over pc in auto niet over hoe slecht microsoft wel is.
Het probleem van computerbesturing is wel een goede. Je hebt ze inderdaad in mini-uitvoering, maar waar zet je dat neer? Wat ik ga maken is een automatische computer, dus dat de comp automatisch aan en uit gaat, en dat er niet veel controlled hoeft te worden. Met een programmaatje op de computer en de parallele / seriële / wie weet wel usb-poort maak ik knopjes die bepaalde functies hebben, zoals winamp starten, next, previous enzovoorts. Dat is tot nu toe nog mijn idee, echt iets typen gaat later misschien komen. Wie weet is zo'n siemens mini-toetsenbordje die je in de telefoon plugt wel om te bouwen tot een pc-toetsenbord.
-
Ik heb vorig jaar tijdens Speed in Rosmalen een lowrider gezien met een pc ingebouwd tussen de pompen. Verder had ie zo'n scherm die je aan het dak van de auto vast zet.
-
- Contacteer:
je kan er ook een touchscreen in bouwen 

Touchscreen is zeker wel vetSchepjeS schreef:je kan er ook een touchscreen in bouwen

Hier de link naar dat programma dat eventueel als interface gebruikt kan worden: klik
Wat ze er op de site over zeggen:
MediaEngine is a user interface to be installed on a Microsoft Windows based PC in an automobile. It features a media file player based from Winamp and uses an internal Microsoft Access database to organize media within the program. New Features: New speed enhancements that allow for faster switching between the different screens. Resolved issue with X10 CPRemote not staying initialized All shutdown modes are fully supported (standby, hibernate, complete) Now has recursive playlist creation while browsing by folder. Press right arrow or "RIGHT" on the remote on a top level directory and all sublevel directories are added to the playlist. International settings are improved... Clock displays correctly now for overseas users. This version has the ability to launch multiple external applications, and also allow you to switch between them on the fly while still controlling the music that is playing. MediaEngine now supports any resolution... That includes custom resolutions of any size. Enhanced visualization support allows you to positively enter and exit visualization mode without any problems. You can control volume with your mouse wheel in this version... Easy trick to hack up a mouse and make a "volume knob" out of it. Added support for the USB-UIRT remote interface. Resolved some issues with the database functionality... This version allows you to manually update the database, and disable automatic updation upon load. This version also has enhanced stability and error handling. Many many new features have been added, far too many to list here.
Wat ze er op de site over zeggen:
MediaEngine is a user interface to be installed on a Microsoft Windows based PC in an automobile. It features a media file player based from Winamp and uses an internal Microsoft Access database to organize media within the program. New Features: New speed enhancements that allow for faster switching between the different screens. Resolved issue with X10 CPRemote not staying initialized All shutdown modes are fully supported (standby, hibernate, complete) Now has recursive playlist creation while browsing by folder. Press right arrow or "RIGHT" on the remote on a top level directory and all sublevel directories are added to the playlist. International settings are improved... Clock displays correctly now for overseas users. This version has the ability to launch multiple external applications, and also allow you to switch between them on the fly while still controlling the music that is playing. MediaEngine now supports any resolution... That includes custom resolutions of any size. Enhanced visualization support allows you to positively enter and exit visualization mode without any problems. You can control volume with your mouse wheel in this version... Easy trick to hack up a mouse and make a "volume knob" out of it. Added support for the USB-UIRT remote interface. Resolved some issues with the database functionality... This version allows you to manually update the database, and disable automatic updation upon load. This version also has enhanced stability and error handling. Many many new features have been added, far too many to list here.
-
- Contacteer:
Da's een best wel handig programma zeg!
Zou helemaal mooi zijn als da zou werken in combinatie met een touchscreen 

-
- Contacteer:
Als jij een touchscreen hebt, het is vast wel te implementeren.SToRM666 schreef:Zou helemaal mooi zijn als da zou werken in combinatie met een touchscreen
Ow moet je denk ik wel nieuw kopen of als "cover" er overheen. Moet je kijken of er een cd met drivers bij zit, die installeer je dan op je pc en voila, een werkend touchscreen.
Als je een cover neemt is het denk ik wel lastig om een passende te vinden.
-
- Contacteer:
Als je het dan toch in style wilt doen dan moet je een Apple inbouwen!!!! 

-
- Contacteer:
Waarom nou weer een Apple?
omdat sommige mensen zweren bij Macintosh
Immer wieder die verdammte Holländer
brrr
-
- Contacteer:
Foeke schreef:Hier heeft ie ook al last van uitroeptekens bij het toetsen van een punt![]()
![]()

Mac rules heren
waar denken jullie dat de nieuwsbrief op gemaakt wordt?? op me Mac titanium powerbookje 

-
- Contacteer:
Cd rommetje zit er bijna altijd bij.. op markt plaats stond er laats 1 tje met een hele zooi 13 inch touchscreen schermen wel een btje groot ghehehJoost (DoubleYou) schreef:Als jij een touchscreen hebt, het is vast wel te implementeren.SToRM666 schreef:Zou helemaal mooi zijn als da zou werken in combinatie met een touchscreen
Ow moet je denk ik wel nieuw kopen of als "cover" er overheen. Moet je kijken of er een cd met drivers bij zit, die installeer je dan op je pc en voila, een werkend touchscreen.
Als je een cover neemt is het denk ik wel lastig om een passende te vinden.

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Koste dat?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Contacteer:
Vraagprijs was 200 euro.