ik heb een vraagje.
ik ben van plan een clio te kopen. maar ik zou graag wat tips willen hebben, waar ik naar moet kijken als ik een renault clio koop.
en wil graag weten of mijn velgen van mijn huidige auto onder een clio passen
ik denk dat het een clio uit 93 of 94 wordt
band en velgmaat:
band:195/50/r 15 82 v
velg: 15' ET: 40 (dacht ik)
al vast bedankt
rubbereendje
hoi mensen
rubbereendje schreef:ik heb een vraagje.
ik ben van plan een clio te kopen. maar ik zou graag wat tips willen hebben, waar ik naar moet kijken als ik een renault clio koop.
en wil graag weten of mijn velgen van mijn huidige auto onder een clio passen
ik denk dat het een clio uit 93 of 94 wordt
band en velgmaat:
band:195/50/r 15 82 v
velg: 15' ET: 40 (dacht ik)
al vast bedankt
rubbereendje
Ik denk t wel maar weet t niet zeker stel je ev nvoor bij wie is wie


-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
De bandenmaat moet goed zijn, de ET waarde is voor een clio 35 of 36. Door er een wiel met ET 40 op te zetten komt het wiel 4 of 5 mm meer naar binnen te staan, dit kun je oplossen door spoorverbreders van een aantal mm (is niet nodig als het nergens aan gaat lopen). De wielen moeten wel een steek hebben van 4x100.
Welke uitvoering van de clio heb je op het oog?
Gr, Frits.
Welke uitvoering van de clio heb je op het oog?
Gr, Frits.
-
- Moderator
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
en anders ken je altijd nog de plastic kapjes uit de wielkast verwijderen.
Ik heb een lange tijd rond gereden met et 42 zonder spoorverbreders

Ik heb een lange tijd rond gereden met et 42 zonder spoorverbreders


Carrosserie
· Achterschermen let op roest op de achterschermen ze hebben dit bijna allemaal (althans de geïmporteerde versies)
· Schades let op of de bumpers goed recht zitten vaak al een teken van schade
· Kijk op de brug of de kokerbalken nog netjes recht zijn, vouwen en knikken duiden op schades.
· Dorpels roest hoewel dit niet vaak voorkomt heb ik het wel al eens gezien
· Achterklep roest ter hoogte van slot bevestiging aan de binnenkant
· Verder algehele staat deukjes krasjes enz.
Interieur
· Voorstoelen bij deze wil de rugleuning het wel eens begeven TIP: even doen alsof je iemand achterin in laat stappen dit moet soepel gaan.
· Kijk onder de bekleding in de kofferbak voor eventuele schade verleden ribbels moeten recht zijn, tevens wil hier nog wel eens water onder te vinden zijn.
Motor
· Kijk in motorruimte of deze schoon is of dat er overal olie ligt, is redelijk gevoelig voor olie lekkage.
· Naast de accu zitten zekeringen en relais trek het zwarte bakje open en je weet of er aan deze auto in het verleden geknoeid is als het er niet netjes uitziet.
· Bij koude motor harde tikkende klepstoters dit hoor je duidelijk, maar moet weg trekken als de motor op bedrijfstemperatuur komt.
· Let op de oliemeter, er hoort tot vlak onder het maximum olie in te zitten, anders bijvullen voor de proefrit.
· Koppakking let op bruine drab in koelvloeistof vat en borrelen van koelvloeistof in expansie vat.
· De motor mag geen druppel koelvloeistof verbruiken, wederom lekke koppakking.
Versnellingsbak
· Clio's voor 93 zwakke versnellingsbak vaak gaan de synchrone ringen kapot zeer duren reparaties.
· Zou soepel moeten schakelen.
· Licht rammelen bij accelererend insturen duidt meestal op binnenkort versleten kruiskoppelingen. Niet te verwarren met een rammelend uitlaatsysteem, wat niet helemaal vrij hangt in de bochten.
Overige onderdelen
· Wiellagers willen nog wel eens kapot gaan.
· Fusee kogels zit vaak spelling op.
· Stuurhuis let op dat er geen spelling op het stuur zit.
· Veel 16V's zijn verlaagd, check of je wielen vrij kunnen draaien tijdens maximaal inveren en/of maximale wieluitslag. Inveren geldt ook voor achterwielen. Let daarnaast op de wegligging van sterk verlaagde Clio's.
Proefrit
· Koop NOOIT een Clio 16V zonder een proefrit te hebben gemaakt (geen enkele auto trouwens) !!! En zorg dat je zelf een stuk stuurt, dus niet alleen er naast zitten.
· Een koude motor heeft een extreem hoge oliedruk, voorzichtig warm rijden, op bedrijfstemperatuur zakt de oliedruk.
· Let tijdens het rijden op het volgende: Oliedruk (meest rechtse meter) Bij warme motor (100graden olie temp.) zou deze bij een toerental van 4000 toeren minstens 2,5 bar zijn. Is dit niet zo NIET kopen indien lagere oliedruk.
· Olie temp zou niet boven 120graden mogen komen.
· Koelvloeistof temperatuur dit is zeer verschild bij de Clio de een word wel warm en de ander niet, maar zou op de snelweg niet hoger als de helft van de meter moeten komen.
· Als je een stuk hebt gereden even stil gaan staan en de motor uitzetten, vervolgens onder de motorkap kijken naar koelvloeistof vat ziet u niets raar is het goed, maar borrelt het is de koppakking kapot. NIET kopen.
· Probeer een paar bochten iets harder te nemen dan dat je normaal zou doen, dit om te testen of wiellager aandrijfassen en fuseekogels te checken. Hoort u vreemde geluiden (tikken, bonken, scheurende enz) is er iets niet goed. Laat dit eerst oplossen al voor U een beslissing maakt.
· Let goed tijdens het rijden of hij wel spoort, daarmee bedoel ik of hij niet een kant optrekt of overgevoelig is voor spoorvorming. (bij banden groter als 195 is dit moeilijker te bepalen.)
· Let op spelling op het stuur tijdens het rijden, dit mag eigenlijk niets zijn tot een enkele millimeter.
Overige opmerkingen
· Naarmate een Clio meer getuned is, zal hij sneller slijten, meer en duurder onderhoudt vergen. (De plezierfactuur gaat weliswaar ook omhoog.)
· Kilometerstand; een Clio blok gaat gem. 250.000 km mee mits goed onderhouden.
· Ze zijn duur in onderhoud als men zelf niet kan sleutelen, kleine motorruimte met hele grote motor.
· Een genot om in te rijden
· Probeer er eerst een paar uit je zal merken dat geen van alle hetzelfde rijd en neem de beste.
· Neem indien mogelijk iemand mee die er verstand van heeft. Er zullen hier altijd wel mensen zijn die best met je mee willen gaan om er een te testen.
· Let op katvervangers en APK, met gechipte Clio's die een katvervanger hebben, moet de trukendoos open om ze door de APK te krijgen. Dit is wel te realiseren, maar een extra inspanning waarmee je rekening moet houden
mensen, bedankt voor de info
dus het is gewoon een kwestie van kijken en controleren.
de clio die ik op het oog heb is:
renault clio 1.8 rsi
dus het is gewoon een kwestie van kijken en controleren.
de clio die ik op het oog heb is:
renault clio 1.8 rsi
xtra hard een bocht nemen om te horen of de homokineten nog goed zijn vind ik een slecht puntje!
hard een bocht door gaat gepaard met meer geluid (overige rij-en motorgeluiden), dus ik raad aan om ongeveer 50km/h te rijden, contact uit te zetten (wel koppeling in of in vrij) en dan gaan slalommen, dan hoor je alles goed, wellicht kapotte homokineten, lagers e.d.
suc6
plaats 's een foto, wellicht kent iemand de auto
hard een bocht door gaat gepaard met meer geluid (overige rij-en motorgeluiden), dus ik raad aan om ongeveer 50km/h te rijden, contact uit te zetten (wel koppeling in of in vrij) en dan gaan slalommen, dan hoor je alles goed, wellicht kapotte homokineten, lagers e.d.
suc6

plaats 's een foto, wellicht kent iemand de auto

Mrtn = Maarten