Ik heb een probleempje met het stationair lopen van de motor.
Als ik de auto start, loopt het toerental terug naar 500-600 tpm. en dan regelt meestal de computer het wel bij zodat hij dan tussen 900 en 1100 tpm. blijft schommelen.
Dat is dus niet goed. Henk heeft de auto op de testbank goed afgesteld en toenliep hij heel even ook perfect, maar daarna was het weer een drama en ik moet nu dus ook met links remmen om hem met het gas aan de praat te houden.
Ik denk dat het probleem hem zoals gewoonlijk in de stationairregelklep zit. Ik heb vandaag wat dingen gemeten, maar ik weet niet of dit normale waarden zijn. Wie weet er toevallig wat voor spanning hij op alle 3 de draden moet krijgen met lopende motor??
[Clio 16V] loopt beroerd of niet stationair.
Nee, hij loopt gewoon niet zoals het hoort. 
Hij heeft eventjes fatsoenlijk gelopen, maar daarna was het weer hetzelfde.
Ik heb vandaag de stationair stelschroef maar iets verdraaid, dan slaat hij tenminste niet elke keer af.
Hij schommelt nog wel steeds in toerental, dus we blijven doorzoeken.

Hij heeft eventjes fatsoenlijk gelopen, maar daarna was het weer hetzelfde.
Ik heb vandaag de stationair stelschroef maar iets verdraaid, dan slaat hij tenminste niet elke keer af.
Hij schommelt nog wel steeds in toerental, dus we blijven doorzoeken.

Is het stationaire gebied wel netjes afgesteld, zowel qua brandstof als ontsteking?
Als je rond je stationaire toerental echt enorm op een vullingsflank zit, kan je wat verlaten om een en ander wat te dempen.
Heeft de tuner wel een stationair toerental gekozen wat mooi bij je VE-verloop past?
Als je rond je stationaire toerental echt enorm op een vullingsflank zit, kan je wat verlaten om een en ander wat te dempen.
Heeft de tuner wel een stationair toerental gekozen wat mooi bij je VE-verloop past?
rev it like a rental
Ja, dat is allemaal goed.
Henk had ook een XRD display meegenomen en die ha dik dus ook even aangesloten om te kijken of de gasklep wel goed werkte. Ik had dat display aangesloten en hij deed het toen ineens wel goed, dus was er ook niks vreemds te zien.... Toen had ik hem los gehaald en weer een paar keer gestart en een paar kleine stukjes gereden. Hij bleef het goed doen, totdat ik weer onderweg naar huis was begon hij weer af te slaan bij het intrappen van de koppeling.
Henk vind het zelf ook vreemd en hij heeft ook al aangeboden om er naar te kijken, dus het komt wel goed uiteindelijk.
Henk had ook een XRD display meegenomen en die ha dik dus ook even aangesloten om te kijken of de gasklep wel goed werkte. Ik had dat display aangesloten en hij deed het toen ineens wel goed, dus was er ook niks vreemds te zien.... Toen had ik hem los gehaald en weer een paar keer gestart en een paar kleine stukjes gereden. Hij bleef het goed doen, totdat ik weer onderweg naar huis was begon hij weer af te slaan bij het intrappen van de koppeling.

Henk vind het zelf ook vreemd en hij heeft ook al aangeboden om er naar te kijken, dus het komt wel goed uiteindelijk.

Van alle auto's die hij afgesteld heeft vertoont er 1 problemen door naar alle waarschijnlijkheid een defect onderdeel en jij begint over dit soort details te vragen?Menno schreef:Is het stationaire gebied wel netjes afgesteld, zowel qua brandstof als ontsteking?
Als je rond je stationaire toerental echt enorm op een vullingsflank zit, kan je wat verlaten om een en ander wat te dempen.
Heeft de tuner wel een stationair toerental gekozen wat mooi bij je VE-verloop past?
Uiteraard een goed punt maar als het op de bank goed heeft gedraaid en daarna niet meer dan zijn deze vragen (nog) niet op zijn plaats.
Hoho, je hoeft je niet zo aangevallen te voelen, ik zoek problemen gewoon bij mogelijke oorzaken. Jij laat je objectiviteit wel heel makkeljk varen.....speedline schreef:Van alle auto's die hij afgesteld heeft vertoont er 1 problemen door naar alle waarschijnlijkheid een defect onderdeel en jij begint over dit soort details te vragen?Menno schreef:Is het stationaire gebied wel netjes afgesteld, zowel qua brandstof als ontsteking?
Als je rond je stationaire toerental echt enorm op een vullingsflank zit, kan je wat verlaten om een en ander wat te dempen.
Heeft de tuner wel een stationair toerental gekozen wat mooi bij je VE-verloop past?
Uiteraard een goed punt maar als het op de bank goed heeft gedraaid en daarna niet meer dan zijn deze vragen (nog) niet op zijn plaats.
rev it like a rental
Je hebt gelijk. Als zelfs het "ongeleide projectiel" dit tegen mij zegt...Menno schreef:Hoho, je hoeft je niet zo aangevallen te voelen, ik zoek problemen gewoon bij mogelijke oorzaken.
Goed punt. Ik had ook begrepen van Henk dat het (naast een elektronische storing) ook een combinatie kan zijn van een aantal punten. De basisinstelling van de stat.regelaar is daar 1 van. De korte inspuittijd een 2e.Menno schreef:Jij laat je objectiviteit wel heel makkeljk varen.....
Maar het niet stationair lopen ligt naar alle waarschijnlijkheid toch aan een defecte stationair regelaar.
Excusez moi...

Na veel telefonisch overleg met Henk is het opgelost.
Het bleek dus dat de gaskleppositie schakelaar niet helemaal goed stond. Die had ik dus goed gezet en hij liep ineens een heel stuk beter. Ik heb de stationairstelschroef nu een halve slag open staan, anders sloeg hij nog constant af met sturen bij lage snelheid omdat de pomp dan net wat teveel vermogen nodig heeft denk ik.
Dus nu loopt hij netjes tussen 1000 en 1150 toeren stationair, dus ik ben weer helemaal happy.

Het bleek dus dat de gaskleppositie schakelaar niet helemaal goed stond. Die had ik dus goed gezet en hij liep ineens een heel stuk beter. Ik heb de stationairstelschroef nu een halve slag open staan, anders sloeg hij nog constant af met sturen bij lage snelheid omdat de pomp dan net wat teveel vermogen nodig heeft denk ik.
Dus nu loopt hij netjes tussen 1000 en 1150 toeren stationair, dus ik ben weer helemaal happy.

Ik ben met Henk Dijkstra (fastchip) bezig aan een artikel wat alle mogelijke problemen rond de stationairloop bespreekt, hoe dit komt, de werking van het systeem, en probleem oplossing.
Dit kan indien goed bevonden worden gepubliceerd op deze site en gebruikt worden voor de FAQ.
Misschien kan de verantwoordelijke contact op nemen via de mail of PM. Ik kan dan hem/haar een concept laten zien.
Dit kan indien goed bevonden worden gepubliceerd op deze site en gebruikt worden voor de FAQ.
Misschien kan de verantwoordelijke contact op nemen via de mail of PM. Ik kan dan hem/haar een concept laten zien.
-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
Ik heb sinds het weekend (nadat mijn hele luchtinlaat eraf heb gehaald en gereinigd) nergens meer geen last van met mijn GTE maar voor het geval het toch terug komt zou ik dit bestand ook graag hebbenspeedline schreef:Ik ben met Henk Dijkstra (fastchip) bezig aan een artikel wat alle mogelijke problemen rond de stationairloop bespreekt, hoe dit komt, de werking van het systeem, en probleem oplossing.
Dit kan indien goed bevonden worden gepubliceerd op deze site en gebruikt worden voor de FAQ.
Misschien kan de verantwoordelijke contact op nemen via de mail of PM. Ik kan dan hem/haar een concept laten zien.
