het probleem was dat mijn gt op 3 cylinders liep en er kwamen ongeloofelijke blauwe rookpluimen uit mijn uitlaat.
toen heb ik een monteur bij ons op de straat gevraagd of hij even wou kijken wat dat kon zijn ,hij heeft alle cylinders op druk getest, en er was 1 die veel te weinig druk had. 3,4 bar en de andere 3 hadden 8 bar
daarna heb ik hem naar de garage gebracht en die hebben er een nieuwe bougie in gedraaid en hem afgesteld op co
maar hij rookt nog steeds als een gek (blauw)en als ik een beetje gas geef dan kan ik al voelen dat de meeste kracht weg is .
wie weet wat ik moet doen
en of wie wil mij helpen tegen een vergoeding want ik snap er helemaal niks van
waarom rookt mijn 5gtt blauwe rook
-
- Contacteer:
Ik denk dat de turbo gaar is of de koppakking 

hmmmmm, dat klinkt als een olieprobleem... blauwe rook duidt altijd op olie... haal de slang van de intercooler naar de turbo (dikke slang) eraf en check in het turbohuis (waar de schoep zit) of er olie te zien/ voelen is... zo ja, kan het zijn dat je turbo gaar is zoals de reactie hierboven al aangeeft..
duizend antwoorden, duizend meningen,
Als ie zo rookt, en weinig compressie heeft op die cilinder, klinkt 't me niet onwaarschijnlijk dat het een met het ander te maken heeft.
Ik zou denken aan beschadigde zuigerveren, waardoot je compressieverlies hebt, en olie in de verbrandingskamers komt. Je zou dan wel iets moeten kunnen zien aan de bougie van die cilinder.
De olie kan natuurlijk ook ergens anders vandaan komen, bijvoorbeeld de turbo. Check het inlaatgedeelte eens op overmatige olie.
Compressieverlies kan ook via de kleppen komen; een verbrande klep of klep die veel te strak staat. Check de klepspeling eens, en kijk of ie bij de bewuste cilinder veel afwijkt.
Succes
Als ie zo rookt, en weinig compressie heeft op die cilinder, klinkt 't me niet onwaarschijnlijk dat het een met het ander te maken heeft.
Ik zou denken aan beschadigde zuigerveren, waardoot je compressieverlies hebt, en olie in de verbrandingskamers komt. Je zou dan wel iets moeten kunnen zien aan de bougie van die cilinder.
De olie kan natuurlijk ook ergens anders vandaan komen, bijvoorbeeld de turbo. Check het inlaatgedeelte eens op overmatige olie.
Compressieverlies kan ook via de kleppen komen; een verbrande klep of klep die veel te strak staat. Check de klepspeling eens, en kijk of ie bij de bewuste cilinder veel afwijkt.
Succes
rev it like a rental
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Geef ff aan wanneer je weer thuis bent, dan kan ik de turbo wel even nagaan.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Ligt dat nu aan mij, maar wat kan een bougie met compressie te maken hebben ? Compressie wordt toch gemeten zonder bougies ????gerard lanting schreef:
toen heb ik een monteur bij ons op de straat gevraagd of hij even wou kijken wat dat kon zijn ,hij heeft alle cylinders op druk getest, en er was 1 die veel te weinig druk had. 3,4 bar en de andere 3 hadden 8 bar
daarna heb ik hem naar de garage gebracht en die hebben er een nieuwe bougie in gedraaid en hem afgesteld op co
maar hij rookt nog steeds als een gek (blauw)en als ik een beetje gas geef dan kan ik al voelen dat de meeste kracht weg is .
wie weet wat ik moet doen
en of wie wil mij helpen tegen een vergoeding want ik snap er helemaal niks van
Klein trukje is ook druk zetten in die cilinder via het bougiegat, en luisteren waar er ergens lucht ontsnapt
-via uitlaat controleren met aansteker --> uitlaatklep
-via carburateur ----> inlaatklep
- luisteren onder oliestop --> druk verlies via cilinder/schraapveren/...
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik ben er zonet even geweest, en de buizen van de turbo gecontroleerd. Deze waren inderdaad vettig, dus is in elk geval de turbo gaar.
Maar het probleem van de compressie blijft.
Maar het probleem van de compressie blijft.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Buizen aan de inlaatkant van de turbo zijn altijd vettig door de carterontluchting. Het belachelijke recycle-systeem van de oliedampen resulteert in behoorlijk wat oliedrab in de inlaat van de turbo (aansluiting op de "telefoon"slang van het luchtfilterhuis naar de turbo). Pas als de uitlaat vol staat met olie weer je zeker dat de turbo kapot is (lekt ook eerder aan de uitlaatkant).
Die telefoonslang is toch die U-slang hé? Idd, na 15 jaar dienst wat vettige slangen is een conclusie 'turbo defect' wel vergezocht. Door de lage compressie is een lek langs de zuigerveren goed in te denken, dus bedenk waar die veel druk in komt: carter.
Zorgt eerst dat die compressie weer in orde is, dat moet sowieso. Moet dan de turbo ook vervangen, kan dat altijd nog toch? Misschien is er nog de koppakking defect, maar de kans dat er dan een oliekanaal lekt is vrij klein.
Zorgt eerst dat die compressie weer in orde is, dat moet sowieso. Moet dan de turbo ook vervangen, kan dat altijd nog toch? Misschien is er nog de koppakking defect, maar de kans dat er dan een oliekanaal lekt is vrij klein.
was vandaag op zoek naar een andere turbo(olie + water gekoeld), ben alleen een goede uit een phase 1 tegen gekomen, is dus niet te gebruiken, heeft iemand ervaring met deze gasten ?
http://www.onderdeel-nodig.nl/
http://www.onderdeel-nodig.nl/
Ik zou nog even wachten met een turbo. Ken dat bedrijf niet. Zijn waarschijnlijk sloop onderdelen, en waarschijnlijk weten ze net zo weinig van de staat van de onderdelen af dan jij, 't blijft dan een gokje.
De meeste sloop turbo's zijn in hun leven al eens gereviseerd, maar dat kan al weer heel lang geleden zijn, dus het zegt niet zo veel. Tot je het ding in de hand hebt en eens flink aan het asje kan wiebelen en de huizen checken voor aanloopsporen en scheuren, weet je niets.
Maar zoals Riël al zegt, concentreer je eerst op het belangrijkste probleem. Randorganen vervangen kan altijd nog.
Maar zoals Riël al zegt, concentreer je eerst op het belangrijkste probleem. Randorganen vervangen kan altijd nog.
Het gaat zich er hier om dat we eraan twijfelen of je turbo olie lekt. Je hebt een grote kans dat als je die turbo even laat zitten en dat andere maakt, dat ie niet meer rookt...
Kzie, jij bent de topicstarter nietNorbert schreef:weet zeker dat het de turbo is, er zat eerst al speling op en nu piept hij als hij op komt, rookt als de ziekte als ik gas in houd, behalve met de choke er op

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Turbo is inmiddels vervangen, binnenkort gaat Gerard met de compressie aan de gang.
Turbo was wel een eind heen, want er zat niet een heel klein beetje olie in. Was toch al aardig wat.
Turbo was wel een eind heen, want er zat niet een heel klein beetje olie in. Was toch al aardig wat.
blauwe rookwolken duiden op doorlating van olie door het lager van de turbo.
turbo vervangen door een nieuwe, kost 480 euro bij turbohoet in baarn.
deze levert slechts, dus zonder montage.
compressieverlies in een van de cylinders kan duiden op klepslijtage of een verkeerd afgestelde klep
klep moet vervangen worden of afgesteld.
goedkoop word het niet !
turbo vervangen door een nieuwe, kost 480 euro bij turbohoet in baarn.
compressieverlies in een van de cylinders kan duiden op klepslijtage of een verkeerd afgestelde klep
klep moet vervangen worden of afgesteld.
goedkoop word het niet !
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
pierre schreef:turbo vervangen door een nieuwe, kost 480 euro bij turbohoet in baarn.
Olijnsma schreef:Turbo is inmiddels vervangen, binnenkort gaat Gerard met de compressie aan de gang.

Ik heb dat blauwe roken nu ook al een tijdje. Bij mij is er wel wat meer aan de hand denk ik. Turbo is inmiddels vervangen (Turbo Hoet T2) maar hij rookt nog steeds als een bezetene, en dat met een gelijke compressie (rond de 10). Tjek het olieverbruik ook eens en je bougies (zijn bij mij supervet..letterlijk). Laat 'm eens stationair draaien voor 5 min. Bij mij rookti ie dan ontzettend (niet fijn bij optrekken voor stoplicht). Olieverbruik is bij mij nu meer dan het benzineverbruik, dus het blok gaat er komende maand uit.