Bumper spuiten

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Bart V

Hoi,

Ik wil de voorbumper van mijn 1916V overspuiten, maar nou vroeg ik me 1 ding af. Ik hem hem eerst met 600 en daarna 1200 waterproof geschuurd, en hij is echt super mega glad. Maar is het alsnog verstandig om eerst nog een plamuurlaag aan te brengen op de doodgeschuurde laklaag???? De bumper is verderz strak, en heeft vrijwel geen steenslag omdat hij al eens is overgespoten met een primerlaag.

Dus is het noodzakelijk voor een strak resultaat om primer te gebruiken?? of is dit alleen om eventueel op kaal plastic en/of oneffenheden weg te werken???

Gr Bart
Mrtn
Car: R5GTT

das niet nodig, maar spuitplamuur is wel goed, echt voor de finishing touch :)
Mrtn = Maarten
Bart V

Wat is het verschil tussen een laag primer en spuitplamuur?? Is spuitplamuur soms dikker???
Mrtn

spuitplamuur is juist dun, anders ken je het niet spuiten. Het is iets dikker dan verf. Spuitplamuur heeft een vullende werking, zodat kleine krasje van het grovere schuurwerk ed. worden gevuld. Erop spuiten, laten drogen en naschuren (nat) met 1200, niet eraf schuren, beetje naschuren alleen. echt supermooi dan :)
Mrtn = Maarten
Bart V

Zal eens kijken wat die rommel kost bij de spuiter dan :)

Iemand ervaring hoeveel verf je nodig hebt om een bumpertje met luchtpistool te spuiten???? Ikzelf gok dat het met een kwartliter van elk wel moet lukken????
Mrtn

red je makkelijk met een Œ liter :)

ik heb met 1 liter (1 liter basis excl. harder, verdunner en 1 liter blankelak excl. harder, verdunner e.d.) het volgende gespoten;

-voorbumper
-achterbumper
-2 deuren
-motorkap
-achterklep
-linkerskirts

spuitplamuur ken je overal kopen, o.a. bij de Praxis, merk Alabastine :)
Mrtn = Maarten
Bart V

Moet je het dan nog verdunnen ofzo?

Ik moet toch naar de spuiter namelijk om verf te halen.
Mrtn

jaja, kheb er ook niet bijster veel verstand van, maar metalliclakken bestaan uit 3 componenten. de kleur (basis genoemd), harder en verdunner. Op de verpakking staan de mengverhoudingen. De blanke lak, die je achteraf spuit bestaat ook uit die 3 componenten als ik mij niet vergis en nog kan herinneren van mijn eigen spuitervaringen.
Mrtn = Maarten
Bart V

De verf die ik haal bij de spuiter is al voorzien van de juiste hoeveelheid verharder en verdunner. Voor de blanke lak moet ik het zelf mengen. Het spuiten gaat prima heeft gebleken (motorruimte) maar die stond gewoon netjes in de geschuurde primer.

Ik rij wel ff langs de spuiter, weet ik zeker dat het goed is. Hopelijk is die spuitplamuur niet peperduur.
Mrtn

is niet zo duur, en aan 1 busje heb je meer dan genoeg :)
Mrtn = Maarten
John B
Contacteer:

Mrtn schreef: spuitplamuur ken je overal kopen, o.a. bij de Praxis, merk Alabastine :)

Vorige x had ik iets in de spuitplamuur staan, toe ik bij de spuiter kwam voor het aflakken begon die meteen te huilen :wink: :wink:

Volgens hun een duidelijke NOT die zooi van Alabastine :D
Mrtn

kheb t ook gebruikt en nergens last van gehad ofzo, niet dat het spuitwerk echt mooi is geworden... zal dat dan niet aan mijn spuitkunsten liggen maar aan de alabastine? :p
Mrtn = Maarten
edwin19
Contacteer:

alabastine is troep!!!!!!
Robert Clio S.

edwin19 schreef:alabastine is troep!!!!!!
Precies, gewoon een verfgrossier opzoeken die Sikkens of Metalak (Spies Hecker) verkoopt, dat zijn de meest voorkomende lakmerken bij autoschadebedrijven!

Of anders:

PPG; Glasurit; IXELL (verfmerk van Renault, ontwikkelt door Renault) of Du-Pont.

Dan heb je goede verf. Echt een heel groot kwaliteitsverschil, maar ja, je betaalt ook iets meer!

Waarom niet gewoon een paar laagjes grondverf? Krijg je het net zo glad, en je schuurt je niet een ongeluk.
Clio 1.4 S strak in de lak!
edwin19
Contacteer:

wij gebruiken zelf altijd RM, is ook super spul (Y)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

In overleg met je spuiter kijken wat er op kan. want daar zit ook nog verschil in. Dus eerst ff langs de spuiten en neem desnoods daar je primer/grondlak/spuitplamuur mee. dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt. 8)

Daarbij komt dat de meeste spuiters ook het voortraject het liefst in handen hebben omdat ze dan prescies weten wat er mee gebeurd is. dit ivm met het spuiten, garantie, en materialen enz. Als ze al jouw werk eerst nog een keer moeten herstellen kost dat alleen maar meer. :wink:

GR.Frits
Robert Clio S.

Die was ik vergeten.... :s

Zelf gebruikten wij Sikkens, perfect spul, maar nu hebben we sinds 2 jaar Metalak! Ook geweldig, mijn hele auto is ermee gegrond en gespoten, perfecte verf! En het blijft goed, de glans stort niet in!
edwin19
Contacteer:

lak, een schilder gebruikt verf :p
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

edwin19 schreef:lak, een schilder gebruikt verf :p
Een schilder gebruikt ook sikkens.... dus toch verf?? :p :p :D
Robert Clio S.

edwin19 schreef:lak, een schilder gebruikt verf :p
Lak is om te blanke lakken, verf om de kleur te zetten! :p Maar ok, vaak wordt dat ook lak genoemd. Maar ik woon in een gehucht genaamd Soest, wij gaan niet met de tijd mee, alles is bij ons verf! Komt daarbij dat ik schadehersteller ben en geen spuiter, weet wel wat van lakken, maar niet alles!
edwin19
Contacteer:

nee het ging erom dat een schilder verf verwerkt en een spuiter lak :) kleinigheidje maar :lol:
Robert Clio S.

edwin19 schreef:nee het ging erom dat een schilder verf verwerkt en een spuiter lak :) kleinigheidje maar :lol:
Zolang het resultaat hetzelfde is wat we bedoelen zijn we duidelijk. De hele dag in die troep gezeten, dus dan haal je nog wel eens dingen door elkaar :wink: !
Mrtn

Robert Clio S. schreef:De hele dag in die troep gezeten, dus dan haal je nog wel eens dingen door elkaar :wink: !
verf snuiver :p :wink:
Mrtn = Maarten
edwin19
Contacteer:

ik zit ook elke dag in de verflucht, maar vergeet gelukkig nog niks :lol: :lol:
Mrtn

werken jullie niet bij 's avonds?? :p
Mrtn = Maarten
edwin19
Contacteer:

:p nope :p
John B
Contacteer:

Ik heb mijn vorige auto zelf gedeeltelijk gespoten en als grondverf Shipcoat gebruikt....das (Y) (Y) spul.
Robert Clio S.

Mrtn schreef:werken jullie niet bij 's avonds?? :p
Jawel, maar beperkt.

Mijn auto die ik nu heb, daarvan heb ik alleen het plaatwerk gedaan en de voorbewerking. Het spuiten van de grondverf en de lak, dat heeft de spuiter gedaan.

Ik blijf lekker op de plaatwerkerij, spuiten is niets voor mij. Te nauwkeurig werk dat spuiten, echt een vak apart!
Bart V

vandaag mn bumper gespoten in de kleur. Opzich redelijk strak, alleen teveel vocht in de perslucht (ondanks de luchtdroger), en een te kleine compressor... :( Verder door omstandigheden buiten moeten spuiten, dus helaas is het resultaat niet geheel zoals ik zou willen. Had het ook eigenlijk vantevoren kunnen weten....maar eigenwijs, dus toch proberen. Als ik hem nu blank aflak is het geen porum denk ik.

Ik zit er dus over te denken om de bumper licht op te schuren, zakkers eruit en dan opnieuw in kleur spuiten. Is dit de beste manier???? en uberhaupt wel verstandig??? gaarne adviezen van de kenners (Y)

Gr Bart
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Is het misschien niet beter om de hele bumper licht op te schuren en daarna opnieuw te spuiten ivm kleurverschillen die kunnen ontstaan?

PS: Leuke routebeschrijving naar Emiel. Weet je het verschil tussen links en rechts niet meer? :wink: :p
Riël
Über-Spammer

op zich gaat 't wel, als je opschuurt heb je op zich een goede grondlak. Schuren weer met 800-1000 waterproof. Dan heb je 't weer zo afgelakt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V

Riël schreef:op zich gaat 't wel, als je opschuurt heb je op zich een goede grondlak. Schuren weer met 800-1000 waterproof. Dan heb je 't weer zo afgelakt.
Zo ga ik het idd maar doen. ik ben overigens helemaal fan van 1200 :worship: is ff werk, maar word ie wel spiegeltje glad (Y)
Mrtn

idd, opnieuw schuren met 1200, zodat ie weer lekker glas is en nogmaals een actie ondernemen om de verf er mooi op te krijgen (Y) over and over again :p tot het goed is!

Wat is er nou leuker dan alles zelf doen :smoke:
Mrtn = Maarten
Bart V

Precies, zo denk ik er ook over. En strak zallie worden :evil:
Mrtn

kijk, dat zijn DE gedachtes (Y)

Ik ben ook weer aan de beurt met 2 deuren, naakte achterklep en motorkap, even wachten nog een maandje ofzo op beter weer :)
Mrtn = Maarten
Plaats reactie