weg sprinten!

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Tri$16v
Berichten: 323
Lid geworden op: di 16 mar 2004 13:50
Locatie: Delft , zuid-holland

Hoe krijg ik het beste resultaat om vanuit stilstand weg te sprinten (stoplichtsprint) met mijn clio 16v , hoeveel toeren moet ik maken? , hoe snel laat ik mijn koppeling los? of is het gewoon een kwestie van blijven oefenen en kijken wat het snelst is? iemand misschien tips?
Een collega van mij daagt mij namelijk uit voor een sprintje binnenkort en ik wil natuurlijk wel winnen >-)
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Dat moet je gewoon zelf ondervinden, hangt van de staat van je koppeling/banden af, gewoon een paar keer proberen wat voor jou het lekkerst wegsprint met zo weinig mogelijk tot geen wielspin...
Don't walk the grass... smoke it
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Yepz gewoon testen speel wat met het toerental en kijk waar voor jouw auto de grens zit dat je wielspin krijgt en probeer daar net onder te blijven. Verder is het een kwestie van je auto leren aan voelen (Y) ondanks dat ik twingo 1.2 8v rij verbaas ik soms mensen door precies op de juiste momenten te schakelen daarmee kun je het winnen van snellere auto's :smoke: (binnen bepaalde grenzen natuurlijk :wink: )
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Klein beetje wheelspin is niet zo erg, is juist beter. Vervelende is dattie dan snel begint door te spinnen en dat je nauwelijks meer vooruit komt.

Let iig op dat je niet teveel op je koppeling gaat slippen, want dan issie snel weg.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Met meer als 4000min-1 op de toerenteller in een vloeiende beweging de auto aan het rollen brengen, wielspin creeren (vol gas geven dus terwijl je koppelt) en volledig koppelen. En niet van het gas afgaan om wielspin te verminderen. Lang genoeg wachten zodat je voldoende snelheid maakt voordat je overschakelt naar de 2e versnelling. Het toerental mag niet onder 3200-3500min-1 zakken in de 2e versnelling.

Doe het wel "soepel". Dus geen enorme klappen veroorzaken in de aandrijflijn. Zonder aangepaste motorsteunen e.d. slaat je motor behoorlijk heen en weer.

Doe je dit goed moet het mogelijk zijn om binnen 8 seconden naar de 100km/h te accelereren. Dit is overigens volledig afhankelijk van de staat van je koppeling en de kwaliteit van je banden.

Ennuh alles op eigen risico... :wink:
Droes
Berichten: 2060
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 11:55
Locatie: België

mogen we ook weten tegen wat je gaat sprinten? :wink:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dus speedy trekt wel met volle wielspin op :s
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Riël schreef:Dus speedy trekt wel met volle wielspin op :s
Euh ja en nee. Precies zoveel wielspin als nodig is om de motor sneller de powerband te laten bereiken. Dus +4200min-1 bij een 16v. Maar da's afkijken van de fabrieksmannen... :wink:
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Wel interessant dit. Als de mijne het weer doet zeker een keer proberen
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Gewoon op een verlaten stuk weg proberen. Goede banden en een perfecte koppeling maken het wel beter. Steeds je gas vast houden op een bepaald toerental en dan kijken hoe je het beste wegrijdt. Een klein beetje wielspin zul je altijd blijven houden. Hoe hoger je in de toeren wegkan, des te meer vermogen hij heeft en ben je ook sneller weg. Direct zo snel mogelijk overschakelen en de rest gaat dan wel vanzelf!

@Sream; Tegen wat voor een auto moet je dan rijden?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat hoger toeren meer vermogen is niet helemaal waar, het maximum koppel dus kracht aan de wielen ligt op een bepaald toerental. Meestal is dit in de 1 sowieso te veel om fatsoendelijk van de plek te komen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tri$16v
Berichten: 323
Lid geworden op: di 16 mar 2004 13:50
Locatie: Delft , zuid-holland

Droes schreef:mogen we ook weten tegen wat je gaat sprinten? :wink:
Tegen een Seat ibiza 2.0 gti 16v (cupra 2), wat denken jullie?
marcel16v
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 7 mar 2003 21:27
Locatie: Deutschland

$©®€@M schreef:
Droes schreef:mogen we ook weten tegen wat je gaat sprinten? :wink:
Tegen een Seat ibiza 2.0 gti 16v (cupra 2), wat denken jullie?
Moet je kunnen redden, als de Seat standaard is.
Droes
Berichten: 2060
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 11:55
Locatie: België

wordt toch nipt niet?
nouja we horen het wel 8)
*Stephan_RSI*
Berichten: 657
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard

Cupra zit volgens mij in 8.3 sec op de 100 (standaard).
Dus als jullie beide net zo goed kunnen optrekken bij het stoplicht, moet je het redden :D.
Droes
Berichten: 2060
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 11:55
Locatie: België

héhé very close dus :smoke:
clio16v: binnen de 8 sec.
ibiza: 8,3 sec.
wnr gaat dit duel door, wil het echt weten :)
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

Droes schreef:héhé very close dus :smoke:
clio16v: binnen de 8 sec.
ibiza: 8,3 sec.
wnr gaat dit duel door, wil het echt weten :)
D'r zit meestal wel meer dan een seconde verschil in de bestuurder :)

Dus veel oefenen, nieuwe voorbandjes, juiste bandenspanning, camber op 0, sporing op 0, schokdempers in goede staat en gaan met die clio !
wilco blue
Berichten: 1083
Lid geworden op: za 27 jul 2002 15:19
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Nieuwstadt

gewoon knallen en die cupra voor blijven en anders waardig verliezen.enja wat sprintjes trekken om te oefenen kan geen kwaad :)
GTE 16v
Berichten: 364
Lid geworden op: za 1 mar 2003 11:02
Locatie: Baarn
Contacteer:

kijk, zo moet je niet weg sprinten! dan blijf je nergens!

http://www.superkitcar.net/fotortc/7.AVI

blijft mooi! :p
Laatst gewijzigd door GTE 16v op zo 18 apr 2004 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Corniels
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 21 nov 2003 8:31
Locatie: Katwijk
Contacteer:

GTE 16v schreef:kijk, zo moet je niet weg sprinten! dan blijf je nergens!

http://www.home.zonnet.nl/van_drie49/100_0014.AVI

blijft mooi! :p
Waarom doet die ut niet :(
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

niet de eerste x dat ie het niet doet :p
GTE 16v
Berichten: 364
Lid geworden op: za 1 mar 2003 11:02
Locatie: Baarn
Contacteer:

Jasper16v schreef:niet de eerste x dat ie het niet doet :p
:D
GTE 16v
Berichten: 364
Lid geworden op: za 1 mar 2003 11:02
Locatie: Baarn
Contacteer:

nu wel! :wink:
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

GTE 16v schreef:kijk, zo moet je niet weg sprinten! dan blijf je nergens!

http://www.superkitcar.net/fotortc/7.AVI

blijft mooi! :p
Het kan wel, maar dan moet het asfalt droog zijn en je banden ook genoeg profiel hebben! Bevalt ie wel trouwens?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
GTE 16v
Berichten: 364
Lid geworden op: za 1 mar 2003 11:02
Locatie: Baarn
Contacteer:

Donleben schreef:
GTE 16v schreef:kijk, zo moet je niet weg sprinten! dan blijf je nergens!

http://www.superkitcar.net/fotortc/7.AVI

blijft mooi! :p
Het kan wel, maar dan moet het asfalt droog zijn en je banden ook genoeg profiel hebben! Bevalt ie wel trouwens?
jah zeker!! profiel is idd.. aan de magere kant! maarem zitten nu Dunlop sport 2000 wel goeie, maar peperduur!

droog asfalt, :D roken :wink:
J. Reekers
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Ik heb zelf wel een aardige snelle Williams die door achterberg gebleuprint is, er zit een andere bak onder en een koplete uitlaat van devil. Ik heb ook vaak gesprint en kan vertellen dat het temperatuur van de banden het grootste belang is want daar maak je grip mee en als die koud zijn lukt het mij bijna niet om echt snel weg te komen want de wielspin is dan al erg snel door de kracht dat deze motor kan leveren. Dan licht het ook aan de vering die je hebt en die soort banden. Heb je orginel veren slaat de auto aan de voorkant erg veel omhoog daar door is het gewicht op de voorwielen een stuk kleiner dan als je een goede veringset met schokbrekers hebt. De soort hardheid van het rubber van de banden is ook van belang want bij zacht rubber heb je meer grip dan met hard rubber.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Steven schreef:Klein beetje wheelspin is niet zo erg, is juist beter. Vervelende is dattie dan snel begint door te spinnen en dat je nauwelijks meer vooruit komt.

Let iig op dat je niet teveel op je koppeling gaat slippen, want dan issie snel weg.
nou heb ik laatst van iemand gehoord dat 30% wielspin optimaal schijnt te zijn >-) :lol:
Immer wieder die verdammte Holländer
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

Als het asvalt droog is kan je toch beter geen profiel hebben voor de beste grip.
Dat profiel is er toch juist voor om het water van de weg via je banden weg te laten gaan??
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

-Ray- schreef:
Steven schreef:Klein beetje wheelspin is niet zo erg, is juist beter. Vervelende is dattie dan snel begint door te spinnen en dat je nauwelijks meer vooruit komt.

Let iig op dat je niet teveel op je koppeling gaat slippen, want dan issie snel weg.
nou heb ik laatst van iemand gehoord dat 30% wielspin optimaal schijnt te zijn >-) :lol:
Klopt, jij had daar toch een meter voor? :p :lol:
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ja in de A-stijl :lol:
Immer wieder die verdammte Holländer
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

GTE 16v schreef:kijk, zo moet je niet weg sprinten! dan blijf je nergens!

http://www.superkitcar.net/fotortc/7.AVI

blijft mooi! :p
:S vroeoeoe dadadadadadadadada vroeoeodadadadadadada waar heb jij leren rijden? :smoke:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Riël schreef:
GTE 16v schreef:kijk, zo moet je niet weg sprinten! dan blijf je nergens!

http://www.superkitcar.net/fotortc/7.AVI

blijft mooi! :p
:S vroeoeoe dadadadadadadadada vroeoeodadadadadadada waar heb jij leren rijden? :smoke:
Zou idd ff wat sneller gaan schakelen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

$©®€@M schreef:
Droes schreef:mogen we ook weten tegen wat je gaat sprinten? :wink:
Tegen een Seat ibiza 2.0 gti 16v (cupra 2), wat denken jullie?
Zo'n apparaat heeft veel te lange bakverhoudingen en is daarom niet zo snel als je denkt. Je moet dit mits je Clio nog genoeg vermogen en koppel levert (hij zal al wat km's gedraaid hebben neem ik aan) moet je dit makkelijk kunnen winnen. Maar dan ga ik er van uit dat je niet verliest op basis van banden, koppeling en ervaring.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Die motortjes van VW leveren ook verbazingwekkend weining vermogen vanaf 5000 tpm (N) daaronder wil het soms nog wel.....maar echt toerenblokjes zijn het niet. Worden daarom soms een langere bakverhoudingen gebruikt?????
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Renault clio 16v, specificaties;
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 6&cache=no

Seat Ibiza Cupra 2, specificaties;
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 9&cache=no

Volgens mij moet dat wel gaan lukken. (Y)
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Plaats reactie