Hallo, ik ben nieuw op dit forum.
Heb mijn vraag al elders gesteld oa bij anwb en autoweek forum maar nog geen goed antwoordt gekregen.
Inmiddels bij jullie al veel topic gelezen .Nu mijn vragen en hoop door jullie ervaring van Renault
mij verder te kunnen helpen en een verstandige keus te maken. Ik heb zelf een Trafic 82pk,wat is het verschil met een 100 pk, beide 1.9,de 100 heeft 6 vernellingen,is er een verschil in turbo,aandrijflijn e.d.
Mijn 82 pk heeft moeite met het rijden van de caravan.
Ik wil hem dus laten chippen is dat dan een verstandige keus.De chipper verhoogt het koppel naar 240nm nu[190] en de pk gaan naar 110, ook wordt geadviseerdt een ander lucht filter te monteren ik denk dat er dan meer lucht naar de turbo gaat dus meer koeling?Een heel verhaal alvast bedankt voor de antwoorden.
Groeten Jan.
Trafic 82pk verschil met de 100pk.
-
- Contacteer:
Je originele luchtfilter vervangen door een vervangingsfilter van bijvoorbeeld K&N. Dit tevens voorzien van genoeg koude lucht.
Het verschil zit hem volgens mij gewoon in de computer en de verstuivers. Kijk maar naar de verschillen van een golf TDI met de rode letters.
Als je de search functie gebruikt, kun je er best veel info over terugvinden. Succes ermee!
Het verschil zit hem volgens mij gewoon in de computer en de verstuivers. Kijk maar naar de verschillen van een golf TDI met de rode letters.
Als je de search functie gebruikt, kun je er best veel info over terugvinden. Succes ermee!
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Voor zover is de turbo identiek (Garrett Honeywell GT15) maar is de (tussenkoeler) intercooler vervallen uit kostprijs overwegingen. (Hier zit het prijsverschil gedeeltelijk in! De zesbak is ook nog een hap.) De common-rail systemen zijn identiek. Hier een foto van de 100pk versie tussenkoeler.Jan 51 schreef:Ik heb zelf een Trafic 82pk,wat is het verschil met een 100 pk, beide 1.9,de 100 heeft 6 vernellingen,is er een verschil in turbo,aandrijflijn e.d.
Mijn 82 pk heeft moeite met het rijden van de caravan.
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0SADVAhMU ... 67_IMG.JPG[/img]
Als dit ding bij jouw ontbreekt is het verstandig om deze te monteren. Relatief prijzig koelertje maar absolute must om het vermogen betrouwbaar te verhogen.
Met een tussenkoeler kun je langer over het maximale vermogen beschikken. Dit omdat de EDC (Electronic Diesel Control) regeling het motorvermogen niet hoeft terug te regelen vanwege een stijgende inlaatluchttemperatuur.
Met een tussenkoeler kun je veilig opvoeren naar waarden boven 125pk en 300Nm.
Prima. Maar zonder tussenkoeler is de vermogensstijging beperkt. De beste manier is zo'n tussenkoeler van een sloper/ schadeauto te verkrijgen, dat ding vervolgens te monteren en pas daarna te laten chippen. Dan heb je een gechipte 100pk versie zonder de zesbak. Dat is pas waar voor je geld...Jan 51 schreef:Ik wil hem dus laten chippen is dat dan een verstandige keus.
Kan je berg op de concurrentie voorbij "stomen"...
Een open luchtfilter (mits op de juiste plek gemonteerd!) of een vervangingsfilter is absoluut een aanrader bij turbomotoren.Jan 51 schreef:De chipper verhoogt het koppel naar 240nm nu[190] en de pk gaan naar 110, ook wordt geadviseerdt een ander lucht filter te monteren ik denk dat er dan meer lucht naar de turbo gaat dus meer koeling?
Wat moet je eigenlijk betalen voor dit chippen als ik vragen mag? Ik ben redelijk thuis in Diesel c.q. EDC tuning land. Misschien kan ik je aan een adres helpen met een betere prijs/kwaliteit verhouding. MAIL/PM me ff.
Ik weet ook een uit/inschakelbaar systeem zodat je alleen als je daarom vraagt over het extra potentieel kunt beschikken. Met aanhangwagen bijvoorbeeld. Kun je met solo auto het brandstofverbruik op hetzelfde peil houden.
En ff ter illustratie! Wat weegt jouw caravan? Want als je het maximun GVW van zowel auto als aanhangwagen benut loopt het treingewicht op naar 4700kg! Dan is 80pk en 190Nm gewoon leuk om van A naar B te komen. Voor de rekenaars... 4700/80=59kg/pk en 4700/190=25kg/Nm. Als we nu opvoeren naar 130pk en 325Nm (en dat kan met die tussenkoeler!) beschikken we opeens over 36kg/pk en 15kg/Nm. Nogal een verschil...

In dit geval werpt een zesbak ook zijn vruchten af. Aangezien deze meer close ratio is kun je dus met optrekken beter in het groene gebied blijven en dat levert weer een brandstofbesparing op.
Maar ik dwaal af.