Clio 16V Start weer maar rare tik in motor. HELP

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Bram

goedemiddag allemaal.
Ik heb een probleempje met m'n auto. Ik reed net gewoon normaal zonder rare dingen en moest remmen voor een stoplicht, ik trap m'n koppeling in en rem en.. ik kijk vervolgens naar m'n tellers en zie dat mijn olie lampje en acculampje brandde, ook stond de toerenteller op 0 rpm dus ik kwam tot de conclusie dat m'n motor uit was. Ik probeer te starten en het enige wat ik hoor is mijn startmotor die 1 of 2 keer ronddraait en verder niks. M'n accu was niet leeg want m'n radio en lampen enzo deden het nog gewoon.
Gelukkig zag er gelijk iemand dat ik problemen had en sleepte me even bij het stoplicht weg naar een plaats waar ik iets veiliger stond.
Nu staat m'n auto daar geparkeerd bij de peugeot dealer...

Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe moeilijk het is om dit te maken of te laten maken...

Alvast bedankt!

Gr Bram
Laatst gewijzigd door Bram op vr 16 apr 2004 8:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Merijn.V
Contacteer:

onderste massakabel losgetrild?

Heb ik ook gehad met m'n Willi namelijk. Ik heb me kleurenblind gezocht.

Maar het kan nog 1000-en-1 dingen zijn.
Arnoud

distributieriem gebroken?????

ik heb zoiets ook eens meegemaakt, alleen toen reed ik 150km/u
was geen leuke grap kan ik je vertellen :( :@ (N)

ik hoop voor je dat dit niet het geval is want dat gaat een hoop geld kosten anders...

succes ermee en hopenlijk is t maar een kleinigheidje

gr, Arnoud
Bram

Misschien was het niet helemaal duidelijk in mijn verhaal dat de startmotor nu nog steeds 1 of 2 keer draait en that's it! :(
Zal me waarschijnlijk wel weer een hoop geld gaan kosten dit :@
Bram

straks de auto maar wegslepen daar en voor de deur zetten. Misschien dat m'n vader zaterdag wat tijd heeft om te kijken. Die massakabel ga ik straks gelijk naar kijken..
alvast bedankt voor de reacties en als er meer mensen zijn die misschien een tip hebben of een suggestie zet het naar. Bedankt!
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

niet bijladende dynamo
accu met inwendige kortsluiting
enz enz
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Bram

Maar is het dan niet raar dat de radio enzo het nog wel doen?
evo
Contacteer:

tank leeg? :X
TimV

Startmotor zelf niet helemaal lekker meer???
Een paar tikken er op geven mischien?? |:
Gezocht: vraagbaak R5 GTT
Emad

Ik zou ook maar niet proberen door te starten want als de distributieriem geknapt is en ga altijd maar uit van het ergste dan zou ik niet doorstarten meer want dan zou je het alleen maar erger kunnen maken. Maar ik zou even ergens rondom om de motor kijken of er geen sticker of iets dergelijks staat opgeschreven ofzo met een km stand erop. Want dat zou de km stand zijn waarbij de distributieriem vervangen is. Als je niks kan vinden dan zou ik het even na laten kijken. En stel dat er je distributieriem is geknapt en er een paar kleppen krom zijn dan zou je die moeten vernieuwen. En meestal zijn je zuigers wel in orde. En ik denk dat het wel een flinke rekening wordt als er een paar kleppen krom zijn. Maar iedergeval niet starten totdat je zeker weet of de riem in orde is ofniet. Succes verder.
Vos

Tim schreef:Startmotor zelf niet helemaal lekker meer???
Een paar tikken er op geven mischien?? |:
idd pak een hamer geef dat ding een ros... en dan moet hij wel weer willen... dit kun je tijdje doen maar dit houd ook op.....
Clio 16v.....
Emad

Of een makkelijke manier om te controleren of je riem is geknapt ofniet is dat je een sleutel legt op je krukas en een heel klein beetje met de klok mee draait en weer trug. Terwijl je dat doet moet er iemand de oliedop eraf halen bovenin op je kleppendeksel en kijkt of de nokkenassen meedraaien. Als ze niet meedraaien is je distributieriem waarschijnlijk wel zeker geknapt. Maar je riem hoeft niet altijd geknapt te zijn hij kan ook een paar tanden zijn gesprongen en dan zou je egt je distributiekap eraf moeten en helemaal goed nakijken. Maar ik hoo voor je dat de riem in orde is en dat het iets kleins is. mazzl
Bram

Vanavond als ik thuis ben dat maar eens gaan testen...
Ook hoorde ik nog dat als je een kwartier de stroom van je accu haalt en dan weer erop zet dat dan je motormanagment reset?
Klopt dit?
Marcel B.

dat klopt wel
Don't walk the grass... smoke it
Bram

oke, zou het ook de oorzaak van mijn probleem kunnen zijn?
Marcel B.

Weinig kans, volgens mij is de 'software' nog wel in orde
RO 16v

Hij vonkt wel???

Je kan eens kijken in het relai bakje bij je linkerkoplamp, daar zitten een grote witte en bruine stekker in, die wil wel eens slecht contact maken, even inspuiten.
WouterGraaff

probleem gevonden er zat geen olie meer in de motor :@
maar de meter in de auto gaf nog aan dat ie vol zat ook ging het lampje niet branden.
nu maar hopen dat er nix is stuk gelopen.
Jasper16v

auw

zo zie je maar dat je de meter iig nooit moet vertrouwen...en het lampje blijkbaar ook nie...

hopelijk is er niks kapot
Bram

Zo weer thuisgekomen..
Olie gepeild en daaruit bleek dat er geen olie meer in zat. Gelijk bijgevuld dus..
De auto startte nog wel.. met hulp van startkabels...

Nu heb ik er van de Shell X100 in gegooid 15W40.. Alleen de olie wordt erg warm tijdens het rijden.. Stilstaan issie al 80 graden, normaal rijden 100 graden en snelweg 120 graden.. Eerst was dit lager en werd de olie ook minder snel warm.. Kan dit kwaad? Heb ik de goede olie gebruikt?
joeri_16V
Car: megane 2

Bram schreef:Stilstaan issie al 80 graden, normaal rijden 100 graden en snelweg 120 graden..
ik heb ongeveer hetzelfde, alleen wordt ie bij mij op de snelweg niet warmer dan 110 graden.
Mrtn
Car: R5GTT

kvind die waardes niet verkeerd. en als het echt warmer wordt van de zomer met tropische temperaturen ( :p ) ken je altijd kijken voor een externe oliekoeler :)

en ja.... ik peil elke week, soms nog iets vaker, je hoort ook aan de motor wanneer er weer wat bijkan :)

maar ik denk dat 't je niet nog eens zal gebeuren :lol:

nog iets; hoe kan de motor afslaan als ie te weinig olie heeft?? wordt 't dan te warm zodat de uitzettingscoeffient groter wordt en door meer weerstand uitvalt?? dus eigenlijk een warmloper??
Mrtn = Maarten
Patrick L.

Normaal gesproken gebruik je voor de 16v een half- of volsynthetische 10w40 olie.
Bram

Oke, kan het kwaad dat ik deze 15W40 heb gebruikt?
Bart V

nee.....hoogstens je klepstoters die ietsje tikken bij de koude start, maar daar zal je in de zomer niet veel van merken. Voor de temperatuur van de olie zelf zou het weinig tot niets uit mogen maken.

Maar beter 10W40 next time :)
Bram

Oke, zal het onthouden.. Kan mijn motor hier nog verderen problemen mee krijgen aangezien ik dus even zonde olie heb gezeten?
Bart V

Tja merk je vanzelf wel dan. Als je niet al te hard door de bochten gegaan bent met dat lage oliepijl zal het wel meevallen, anders is vrijwel direct 1 of meerdere drijfstanglagers stuk, en dat hoor je snel genoeg. Denk dat je net mazzel gehad hebt.
Bram

Toch heb ik nog het gevoel dat die auto niet helemaal lekker meer is.. Olie wordt echt nog wel snel erg warm, was net al ruim 110 graden bij alleen rijden in de stad.. En ik heb ook het gevoel dat ie een beetje inhoud..

Is er iemand die ervaring heeft gehad met een motor die het niet meer deed omdat er geen olie meer inzat waarna hij na het bijvullen problemen geeft???

Gr, Bram
Marcel B.

Hoe zit het met de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur?
Bram

Niets mis mee, die is net zoals normaal. Wel hoor ik steeds vaker mn stofzuiger (;)) aan gaan..
Bram

Hmm net even goed naar mijn motor geluisterd.. komt boven de 2000 toeren een rare tik tevoorschijn.. Ik heb er geen lekker gevoel over en denk erover om hem weg te brengen en eens goed te laten nakijken.
Is er iemand die weet wat dit probleem kan zijn en hoeveel het eventueel zou gaan kosten??

Alvast bedankt weer allemaal (Y)
Matijs
Contacteer:

Bijna zeker één of meerdere drijfstanglagers kapot. Te lang zonder olie gedraaid. Door de extra weerstand die de kapotte lagers ondervinden wordt de olie ook warmer. Niet mee doorrijden, want dan sloop je de krukas ook nog eens. Als je geluk hebt hoeven er nu nog alleen nieuwe drijfstanglagers in. Als je door bijft rijden krijg je krassen in je krukas en ga je metaalschilfers door de motor pompen.
In dit geval in ieder geval goed dat je 15W40 olie hebt gebruikt, want dat beperkt de schade nog een klein beetje.

De kosten: hoog. Motor moet eruit en open, krukas eruit, naar een revisiebedrijf, nameten of hij nog recht is, waarschijnlijk drijfstangtappen afdraaien (en in geval van krom ook de hoofdlagertappen). Nieuwe lagers, oliepomp nameten, en dan alles weer monteren (+ evt. nieuwe distribietieriem als je toch bezig bent). Als je het zelf doet is het al duur genoeg, maar als je het moet laten doen...
Bram

Ik zal het helaas moeten laten doen omdat mijn kennis daar lang niet groot genoeg voor is :(

Ik rijd hem vanavond naar huis en breng hem volgende week wel naar een garage.. Is er iemand die een goedkope en goede garage weet in de omgeving van Haarlem e.o??
Jasper16v

Geen kennissen die handig of technisch zijn? Ik heb hulp gehad van een collega van me pa, scheelt een boel geld.
Bram

Ik ken wel wat mensen die handig zijn maar of die ook de tijd enzo hier voor hebben :S

Iemand van hier die handig is, tijd heeft, en eventueel een extratje wil verdienen?
Plaats reactie