Aangezien we beiden een auto hebben die nog een hele tijd meekan (Scénic en Ka) en we ook helemaal geen geld hebben voor een nieuwe auto, gingen we alleen kijken naar auto's die we leuk vonden en dan kom je al snel op een cabriolet uit, te meer omdat je daar in dit zonnige klimaat ook daadwerkelijk wat aan hebt.
StreetKa: leuk ding, maar nogal duur en een erg lelijk interieur.
BMW Z4: leuk ding; ik heb niet naar de prijs gevraagd.
Mercedes: not my thing.
Alfa Spider: leuk, maar rijdt al een hele tijd rond en is ook vrij prijzig.
Lotus Elise: tja.

Opel Astra: nogal vierkante bak.
Rover (geen idee welk type): écht vierkante bak.
Citroën C3 Pluriel: betaalbaar, plaats achterin, maar beetje onhandig dat je je dak thuis moet laten.
Dus als je dan de 206 CC even vergeet, blijven de 307 CC en de Mégane CC over. Een niet onaantrekkelijke juffrouw stopte me een brochure in de handen en het is inderdaad geen lelijke auto, maar met de 206 CC ernaast moet je met een vergrootglas naar de verschillen zoeken. Van de voorkant zijn ze echt nauwelijks van elkaar te onderscheiden.
De eerste stand waar ik naar toe liep was uiteraard die van Renault, laten we wel wezen. Even de nieuwe Scénic bekeken, die ik nog niet eerder gezien had. Aardige bak, maar dat leuke op en neer schuivende koelkastje zat er niet in. En oei, de goedkoopste (1.6) is 35% duurder dan wat ik voor mijn 1.4 betaald heb - en ik heb metallic lak en sportvelgen, die volgens mij niet in die prijs zijn inbegrepen, anders zou het dik 40% zijn.
Bijna was ik langs de CC gelopen - hij lijkt oppervlakkig op de Classic - want hij was helemaal niet aangekondigd. Hij was de dag voor de beurs toevallig binnengekomen; er waren dan ook geen foldertjes of prijslijsten. Wel wisten ze me te vertellen dat de 1.6 Lm 14.700 kost (33.180) en de 2.0 Lm 16.700 (38.410), heel toevallig exact dezelfde prijzen als de 307 CC.
Okee, het goedkoopste model is dus dik 7000 duurder dan in Nederland, maar wat is dit een prachtige auto, zeg. Met de lengte van mijn benen heeft de passagier achter me ongeveer 5 cm beenruimte, maar aangezien we toch met ons drieën zijn maakt dat niet zoveel uit.
Laat ik het zo zeggen: als over een paar jaar de Ka ingeruild gaat worden wil ik eens goed naar deze auto kijken. De kofferruimte is groot en goed bereikbaar als coupé, dus daar hoeven we het niet voor te laten. Dat is eigenlijk het grootste nadeel van de Ka, plus dat je nauwelijks achterin komt.
Ben ik de enige die er zo over denkt? Ik vind het dus echt een hele mooie auto. Alleen de prijs... maar misschien dat toetreding tot de EU en nieuwe richtlijnen het mogelijk zouden maken om een auto vanuit Italië of zo in te voeren. Alleen dan zorgen dat het stuur aan de goede kant zit.

- Peter