Jeroen W. schreef:Ik ben net even wezen rekenen met de verschillende bakverhoudingen van de JB3-048 (16V) en de JC5-014. (williams)
Nu blijkt dus dat voor circuitgebruik de JB3-048 veel betere verhoudingen heeft. De eindoverbrenging is hetzelfde en de 1e en 3e versnelling zijn ook gelijk. De 2e en de 4e versnelling zijn van de JB3-048 iets langer en de 5 van de JB3-048 is duidelijk een stuk korter.
Dit klopt niet. Zie onderaan.
Jeroen W. schreef:Nu heb ik op de Nürburgring vaak problemen dat ie in zijn 5 slecht trekt met de JC5-014. Dat zou heel mooi op te lossen zijn met de JB3-048. Een langere 4 en een kortere 5. Ideaal voor mij.
Daar zijn andere oplossingen voor icm een JC5.
Jeroen W. schreef:Nu is dus mijn vraag. Kun je zonder problemen een JB3-048 op een 2 liter schroeven en kan de JB3-048 het hogere koppel en vermogen van de 2 liter t.o.v. de 1.8 wel aan?
Ja, in principe wel. Als het een JB3 is die al gemodificeerd is voor (constant) hoge toerentallen hoeft dat geen probleem te zijn.
Minimaal een JB3 met coupe modificaties. Waarmee je er dus een halve JC van maakt.
Het is allemaal leuk en aardig maar daar klopt geen hout van.
Een JB3-048 van een Clio 16v heeft een eindoverbrenging van
4.22:1 en niet de in jouw verhaal vermelde 4.06:1. Dus verkeerde data gooien hier roet in het eten...
Ik heb in een post een x de werkelijke goed kloppende bakverhoudingen op een rijtje gezet en de voor en nadelen besproken. Maar ik kan hem niet meer terugvinden...
Een JC5-025 van een Megane heeft een kortere 5 tov de JC5-014 0.82:1 tegenover 0.79:1 bij de Williams. De 5e versnelling kun je overigens met weinig werk uitwisselen. Geef canonballman maar een pm.