clio16v luchtfilter + uitlaat

Post hier al je vragen over de Clio
Erik de Bruijn

Nu het weer wat warmer wordt merk ik duidelijk dat mijn auto minder vermogen heeft. In de winter trok die voor mijn idee gewoon beter door, ook had ik toen nog een hitteschild om mijn openluchtfilter (pipercross). Nu vroeg ik me af wat ik het beste kan doen:

1. Openluchtfilter schoon maken en aluminium hitteschild bouwen met twee aanvoerbuizen. 1 vanaf de gril en 1 vanaf mijn mistlamp.
2. Gewone standaard luchtfilter nemen. KN vervangingsfilter erin en de twee koudelucht aanvoerbuizen erin monteren.

Verder had ik nog een vraag over mijn uitlaat. Hij was onderlaatst onderhanden genomen door Jeroen lubking en hij vertelde mij dat de uitlaat voor de 80% uit devil bestaat, maar dat 1 korte buis van een clio 1.2 is. De katalysator zit er nog wel onder. Zou dit vermogen kunnen schelen?

alvast bedankt, :worship:

Erik de Bruijn

P.S de auto is gechiped en rijdt dus op 98.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Katalysator scheelt altijd wel iets geloof ik jah...
Erik de Bruijn

het gaat mij om dat 1.2 pijpje 8) , sorry had het wat duidelijk moet zetten.
MartijnG
Über-Spammer

En over dat luchtfilter, ik denk sowiezo wel dat je er een fatsoenlijk hitteschild omheen moet bouwen, want je weet waarschijnlijk wel dat er anders warme lucht van demotor wordt aangezogen en dat vindt ie niet zo fijn :)

Open luchtfiler of inlegfilter...ik denk dat de open wel goed is.

De aanzuigbuizen zijn ook verstandig voor de extra 'koude' lucht natuurlijk ;)
Jasper16v

Diameter is zelfde, dus zal geen invloed hebben lijkt me.
Erik de Bruijn

is de diameter van 1.2 hetzelfde als de diameter van devil uitlaat?
MartijnG
Über-Spammer

Waarschijnlijk wel, anders zou het niet passen he... :wink:
Erik de Bruijn

Heeft iemand het weleens geprobeerd om een gewone filter te nemen daar twee gaten in te boren en dan twee koudeluchtbuizen aan te sluiten. 1 van de gril, 1 vanaf de plek naast je mistlamp. Lijkt mij opzich een goede manier op koude lucht buiten te houden.
Erik de Bruijn

heb je gelijk in, kan het niet zo zijn dat alleen de flenzen hetzelfde zijn?
MartijnG
Über-Spammer

Ik weet ook het verschil niet tussen de diameter van een 1.2 en een 16v....als die diameter hetzelfde is, zou het qua vermogen niks uitmaken waarschijnlijk...
Jasper16v

Erik de Bruijn schreef:heb je gelijk in, kan het niet zo zijn dat alleen de flenzen hetzelfde zijn?
nee is gelijk
Erik de Bruijn

nee maar ik begrijp niet waarom iemand dit eronder zou zetten, kosten besparend?. Jeroen zei dat het misschien iets te maken kon hebben met het geluid. Maar dan neem ik aan dat er toch iets anders aan die buis moet zijn.

Niemand een idee?
MartijnG
Über-Spammer

Misschien zat daar een middendemper en hebben ze zie goedkoop vervangen met een 1.2 pijpje...zou kunnen natuurlijk...
Jasper16v

Het materiaal zal ongetwijfeld anders zijn, maar je betaald vaak ook wel wat voor de merknaam...
Erik de Bruijn

ja zou best kunnen. Als de diameter hetzelfde is maakt het vermogen dus niet uit. Dus laat ik hem maar lekker zitten.

Nog iemand een mening over de luchtilter, openluchtfiler+hitteschild+2aanvoerbuizen of standaardluchtfiler+gaten in boren aansluiten koudeluchtbuizen+vervangingsfilter KN

alvast bedankt,

Erik
Jasper16v

Ik zie geen voordeel van een open filter (op het geluid na), eerder nadelen omdat er toch altijd koude lucht wordt aangezogen lijkt me. En als je stil staat heb je niks aan een aanzuigbuis...en of dat hitteschil dan voldoende is, geen idee. Hoe moet dat hitteschild eruit zien?
MartijnG
Über-Spammer

Ik denk toch dat het makkelijkste is om een open luchtfilter te pakken...een hitteschild fixen van aluminium ofiets zodat de warme lucht wordt vermeden...en dan de twee luchtslangen richting het open luchtfilter leggen...

Het zou veel werk en zonden zijn om in je originele luchtfilterhuis te gaan boren...kun je makkelijker een hitteschild maken...
Erik de Bruijn

Ik lees altijd veel over hitteschilden maar nooit over een standaardfitler mer daarin aanvoerbuizen. Iemand dit toevallig een keer gedaan.
Erik de Bruijn

ik heb nu een pipercross luchtfilter, ik weet niet of je deze kent, maar hij is eeeerg groot het valt niet mee om daar een hitteschild om heen te maken. Ik heb het 1 keer gemaakt uit biplex. Een kist vorm met twee gaten erin voor de koudelucht. Was alleen bang dat de ruimte misschien niet groot genoeg was, waardoor hij niet genoeg lucht aan kon zuigen. Toen mijn versnellingsbak vervangen werd moest het schild eraf, daarna kregen we het er niet meer om.
MartijnG
Über-Spammer

Ik heb ook wel eens van mensen gehoord, die hadden tientallen gaatjes/gaten in hun luchtfilterhuis geboord en dan de luchtslangen voor die gaatjes gehangen...dat zou dus ook kunnen...
Erik de Bruijn

Ik denk dat ik het maar eens met een gewone luchtfilter ga proberen met koude lucht aanvoerbuizen. Zal alleen niet makkelijk zijn deze deze te vinden. Weet iemand of dat het luchtfilter- huis van een megane 2.0 16v past?
markus16v

nog even over dat 1.2 pijpje..

ik had m er ook onder, met n devil einddemper die aan vervanging toe was.

heb bij Veban een compleet Peco systeem eronder laten zetten, maar hij vertelde mij dat het 1.2 pijpje wel degelijk iets anders is.

ik weet niet wat hij precies zei, maar hij vertelde iig wel dat niet exact past(wat dus nadelig kan zijn)

ik wil binnenkort ook een vervangingsfilter in mijn clio zetten, heb een prijsverschil bemerkt in K&N en Green, waar de Green aanzienlijk goedkoper is, iemand ervaring mee? of betaal je bij K&N alleen voor de naam?

mzzl
"it's not how you stand by your car, it's how you race it" -->F&F
MartijnG
Über-Spammer

Green is ook een goed luchtfilter hoor ;) Wordt ook vaak gebruikt...de prijs van de K&N zal wel meer voor de naam zijn ja :) Alhoewel die luchtfilters ook erg goed zijn...
~thijs~
Contacteer:

ik heb hetzelfde verhaal gehoord en hij had het over de diameter van een 1.2 pijp die nadelig zou zijn
MartijnG
Über-Spammer

Nog een leuke discussie over luchtfilters:

http://forum.fok.nl/topic/313431/1/1000
Ollie

Middendemper van een 1.2 tov een Clio 16V....die van een 1.2 is alleen een buis, dus geen demper aanwezig en dus meer geluid! Verschil tussen een (imitatie)1.2 buis en een Devil oid...waarschijnlijk de diameter, maar voornamelijk de kosten :wink:
Een inlegfilter in het originele luchtfilterhuis met een extra koude luchttoevoer is hier al meer dan eens langsgekomen hoor, dan lees je de discussies toch niet echt goed.
Verschil tussen K&N en Green...de kleur en de prijs :p , denk niet dat je over een echt kwaliteitsverschil kunt praten. Zijn beide trouwens ontzettend duur, kun je heel wat papieren filtertjes voor vervangen!
Erik de Bruijn

Erg moeilijk verhaal geloof ik dat 1.2 pijpje :lol:

is de het verloop misschien anders?
Erik de Bruijn

Ollie, aangezien jij de topics wel goed door gelezen hebt 8) , heb jij vast ook het resultaat gelezen van het plaatsen van de koude luchttoevoerbuizen.
Bennie

K zie dat jullie het over een middendemper hadden :ff een vraagje (had ik ook al gevraagd in een ander topic maar toch :p ):

Hoe ziet de middendemper van een Clio 16v eruit... Kep net de vervanger gekregen alleen hij ziet er bijna het zelfde uit, alleen in de demper zit een verdikking in?
Florus

'K heb pas uitvoerig het verschil getest
tussen een open en het ori.filter,met een open
filter gaf ie duidelijk minder pk's en ook m'n
0-100 + 400m tijden waren slechter,metingen zijn gedaan met een g-tech pro.

Ik heb nu m'n originele filterhuis erop staan,
voorzien van een k&n verv.filter.
De originele aanzuigbuis die van het filterhuis
naar de bumper loopt heb ik vervangen door een grotere
pvc pijp die nu 80mm is i.p.v. de 55mm van de originele pijp,
daardoor heb ik nu m'n doorlaat met 75% vergroot, + dat pvc pijp
veel gladder a/d binnenkant is
dan dat de originele aanzuigbuis is.
:wink:
Erik de Bruijn

aha bedankt florus :worship: , toch wel erg handig zo Gtech pro, moet ik ook maar eens aanschaffen. Heb je toevallig ook een meting gedaan met het standaardluchtfiler en de standaardluchtfilter met KN inlegfilter + grotere buis.
Ollie

Kijk Florus, dat zijn de tests (Y)

Heb je de metingen op 1 en dezelfde dag gedaan onder dezelfde omstandigheden? En heb je ook de grafieken hiervan beschikbaar?
Florus

Verschil op de 400m sprint is 3 tiende sec.,volgens de g-tech pro,pk's heb ik niet gemeten.
Vind wel dat de motor gewoon wat sneller op pakt.

Is overigens wel een aardig klusje,die 80mm pijp
erin maken,je moet namelijk eerst het gat door het chasis
groter maken,dit is het plaatje waarop het
koelwaterpompje vast zit(onder het luchtfilterhuis),
plaatje eraf halen en onderste gedeelte eraf zagen.
Ben er ongeveer 2 lange avonden mee zoet geweest :smoke: .
Jeroen Lubking
Contacteer:

Diameter van de 1.2 midden pijp is 46mm
Diameter van de CLIO 16V is 52mm

Zit dus wel degelijk verschil in,daarbij komt dat er een vreselijk kut knikje in de midden inzit waardoor hij icm sommige aftermarket dempers slecht past.
Ook is de aansluiting van de einddemper iets kleiner wat alleen niet opvalt doordat deze kogel vormig is! (sluit toch wel af)Alleen zodra deze ouder word en roest gaat deze vrij snel lekken door de kleinere diameter.

1.2 midden pijp is in mijn ogen een waardeloze oplossing.
Koop dan een demperloze pijp van een "merk"
Of koop een originele middenpijp en haal de demper er tussen vandaan en las er een pijp tussen.

Mooiste en netste en eigenlijk enige goeie oplossing :wink:
Vind ik een Volledig rvs uitlaat systeem vanaf de kat met alleen eindemper.
(Laat ik nu deze net verkopen :lol: )
Levenslange garantie 1x aankoop nooit meer naar om kijken.Kwestie van goed monteren en nooit meer gezeik!

mvg jeroen lubking,
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Florus

Ollie schreef:Kijk Florus, dat zijn de tests (Y)

Heb je de metingen op 1 en dezelfde dag gedaan onder dezelfde omstandigheden? En heb je ook de grafieken hiervan beschikbaar?
Metingen zijn niet op dezelfde dag gedaan,maar wel
bij dezelfde weersomstandigheden,behalve dat 1e graadje temperatuur verschil :biertjuh: .
grafieken heb ik niet,zo uitgebreid is mijn g-tech niet :@ .

Weet 100% zeker dat ie met een OPEN filter slechter presteert :wink: ,alleen is het geluid van een open
filter wel :worship: ,dus je moet kiezen tussen:
herrie (~) of power >-)
Plaats reactie