Accu borrelt
Toen ik zojuist de auto starte en alles nakeek, zag ik, dat mijn accu water uit de gaatjes van de dopjes drukte, het is een nieuwe accu en het was me al vaker opgevallen, dat ie een beetje nat was van boven, maar nu zag ik ook waar het vandaan kwam.
Waar kan dat nou weer van komen??
Waar kan dat nou weer van komen??
-
- Berichten: 3702
- Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
- Car: Talisman sedan
- Locatie: St. Annaland
- Contacteer:
Bij mijn scooter heb ik dat ook wel es gehad.
Die werd toen te warm van het opladen...
Die werd toen te warm van het opladen...
Cleaned Style
Projecttopic
Projecttopic
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Zou er ergens kortsluiting zijn?
Ik heb ook zo eens m'n accu teruggevonden, compleet leeggetrokken. En m'n nieuwe accu was na een week ook leeggetrokken, al zat er geen water bij de pin (in mijn geval was het de minpool).
Ik zou dus ook graag wel willen weten wat het is!
Ik heb ook zo eens m'n accu teruggevonden, compleet leeggetrokken. En m'n nieuwe accu was na een week ook leeggetrokken, al zat er geen water bij de pin (in mijn geval was het de minpool).
Ik zou dus ook graag wel willen weten wat het is!
-
- Berichten: 3702
- Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
- Car: Talisman sedan
- Locatie: St. Annaland
- Contacteer:
Voelt de accu ook warm aan?
Cleaned Style
Projecttopic
Projecttopic
Ow ja toevallig in bezit van een ampere tang dan meet ff als tie lek stroom heeft. Auto van contact af en de tang om de + kabel van de accu houden en hopsa weet je zo als je accu naar de verdome is.
Ow ja het was een nieuwe accu he maar dat zegt niet veel trouwens. Veel autoboeren leveren goedkope accu's en die willen nog wel eens kapot zijn voordat ze over de toonbank gaan.
Ow ja het was een nieuwe accu he maar dat zegt niet veel trouwens. Veel autoboeren leveren goedkope accu's en die willen nog wel eens kapot zijn voordat ze over de toonbank gaan.
Bedankt zover, de accu wordt niet leeggetrokken, want als ik de auto een week of twee niet heb gestart springt ie wel meteen aan.
De accu was een nieuwe (ongeveer drie maanden) van Renault, hoewel ik het merk niet weet, zo'n smalle, speciaal voor de Fuego.
Hoeveel spanning hij geeft weet ik niet,iig genoeg om meteen zonder vertraging te starten.
En of hij warm wordt, niet gevoeld, maar kan ik me haast niet voorstellen, omdat hij meteen begon te lekken toen ik starte.
Omdat het begon te regenen dacht ik voor ik ga meten en zoeken, waar ik overigens bijna geen verstand van heb, vraag ik eerst hier.
O ja, het vloeistof niveau is goed, platen net onder water.
Wat kan het zijn, ik heb overigens geen amperetang, maar wel een multimeter, kan ik daar ook iets mee na kijken??
Kan het de spanningsregelaar zijn of zo??
De accu was een nieuwe (ongeveer drie maanden) van Renault, hoewel ik het merk niet weet, zo'n smalle, speciaal voor de Fuego.
Hoeveel spanning hij geeft weet ik niet,iig genoeg om meteen zonder vertraging te starten.
En of hij warm wordt, niet gevoeld, maar kan ik me haast niet voorstellen, omdat hij meteen begon te lekken toen ik starte.
Omdat het begon te regenen dacht ik voor ik ga meten en zoeken, waar ik overigens bijna geen verstand van heb, vraag ik eerst hier.
O ja, het vloeistof niveau is goed, platen net onder water.
Wat kan het zijn, ik heb overigens geen amperetang, maar wel een multimeter, kan ik daar ook iets mee na kijken??
Kan het de spanningsregelaar zijn of zo??
Teveel volt van de dynamo. Dan gaat de accu koken.
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:


Boven de 15 volt gaat ie koken toch ???
even een accu tester geleend,
gewone spanning is ongeveer 12,8 volt, dus OK.
Bijladen gebeurt met 14,5 Volt dus ook OK.
Twee mogelijkheden ??
1. Accu naar de kloten, is garantie.
2.
Te veel water in de accu, het water sttat ver boven de platen, ongeveer een halve centimeter onder de bovenkant.
Maar toch, da auto staat stil, en de gasvorming gebeurd direkt bij de start al.
Wat is de tip, nu de dynamo/spanningsregelaar m.i. uit te sluiten is?
gewone spanning is ongeveer 12,8 volt, dus OK.
Bijladen gebeurt met 14,5 Volt dus ook OK.
Twee mogelijkheden ??
1. Accu naar de kloten, is garantie.
2.
Te veel water in de accu, het water sttat ver boven de platen, ongeveer een halve centimeter onder de bovenkant.
Maar toch, da auto staat stil, en de gasvorming gebeurd direkt bij de start al.
Wat is de tip, nu de dynamo/spanningsregelaar m.i. uit te sluiten is?
14.5 is te hoog denk ik.
15V is nog ok, wel hoog, maar nog niet kritiek. Ik heb een originele Voltmeter in de auto van Volvo en die geeft rood vanaf 16V en hoger.
Hoe ken je meten dan of de accu overladen wordt, vol=vol namelijk (bekende spreuk
)
Hoe ken je meten dan of de accu overladen wordt, vol=vol namelijk (bekende spreuk

Mrtn = Maarten
Accu trekt ook niets meer als ie vol is. Overladen kan niet in de auto, dat is onzin.
14.5 volt kan best veel zijn. Mijn dynamo geeft niet zoveel spanning af. Blijf het daarop houden tot het tegendeel bewezen is
probeer eens een andere dynamo?
14.5 volt kan best veel zijn. Mijn dynamo geeft niet zoveel spanning af. Blijf het daarop houden tot het tegendeel bewezen is

Start hem es zonder dynamo, zou ik zeggen.
Als je garantie hebt, ga er gewoon mee terug, ze kunnen bij de verkooppunten vaak een tijdelijke zware belasting nabootsen (ze sluiten een apparaat erop aan dat een startmotor nabootst) en dat is dan ook vaak afdoende. Of kijk anders op de site van Halfords, daar staat onder "raad en daad" een a4 met eventuele oplossingen voor Accustoringen. Misschien heb je er iets aan.
hey mannen......
nog ff een vraagje over een spanningsregelaar, helaas heeft die bij mij ook de geest gegeven. (laadt 16,5V bij 3000 toeren , 2 jaar geleden dynamo laten reviseren!!)
gisteren op de duitse snelweg na 15min 180 a 190 km/h
begon de hele accu te roken / borrlen en in de auto natuurlijk een stank van jewelste...
Nu heb ik morgen een afspraak bij een dynamo-revisie-bedrijf in Velp. Kan ik daar nu nog heen rijden?? (is ongeveer 30km.....)
Zal proberen zo min mogelijk toeren te maken en zo veel mogelijk stroom te verbruiken! (lampen / ventilator)
nog ff een vraagje over een spanningsregelaar, helaas heeft die bij mij ook de geest gegeven. (laadt 16,5V bij 3000 toeren , 2 jaar geleden dynamo laten reviseren!!)
gisteren op de duitse snelweg na 15min 180 a 190 km/h


Nu heb ik morgen een afspraak bij een dynamo-revisie-bedrijf in Velp. Kan ik daar nu nog heen rijden?? (is ongeveer 30km.....)
Zal proberen zo min mogelijk toeren te maken en zo veel mogelijk stroom te verbruiken! (lampen / ventilator)
Nee. Dynamo loskoppelen en maar op de accu rijden. Accu gaat nu koken en kan exploderen. Ruim het zuur goed op in je accubak --> roest
nou, borrelen in je accu betekent 1 ding.
accu kaduk, nieuwe dus! is toch garantie zei je.. zou ik mooi gebruik van maken!
accu kaduk, nieuwe dus! is toch garantie zei je.. zou ik mooi gebruik van maken!
of gewoon een eitje er in gooien en 5 minuten wachten en klaar 

GT Turbo under construction..
Accu borrelen betekent teveel laadspanning. Hij kan het wel overleven, hij kookt alleen... dat is echter zeker niet goed voor de accu.GTE 16v schreef:nou, borrelen in je accu betekent 1 ding.
accu kaduk, nieuwe dus! is toch garantie zei je.. zou ik mooi gebruik van maken!
Teveel laadspanning is zeker geen garantie, dus ik zou eerst je dynamo fixen en het ergens anders op gooien 

kreeg van de dynamoboer en van een garage het advies om zoveel mogelijk stroom weg te trekken en alsnog naar velp te rijden om het te laten fixen
(dynamoboer had het mn over de achterruitverwarming, die kost VEEL stroom)
Met dit advies ga ik morgen toch maar op weg....enne er is nog geen accuzuur gelekt hoor
tenminste niet zichtbaar.
Hopen dat het goed gaat......(ben er mee naar duitsland en ook weer mee terug gereden dus die 30km extra neem ik maar op de gok...)
Ook even naar Varta gebeld en die raadden het overigens AF om nog te rijden. Dit omdat er knalgas (H2) vrij komt in grotere hoeveelheden +O2 = boem.
(dynamoboer had het mn over de achterruitverwarming, die kost VEEL stroom)
Met dit advies ga ik morgen toch maar op weg....enne er is nog geen accuzuur gelekt hoor
Hopen dat het goed gaat......(ben er mee naar duitsland en ook weer mee terug gereden dus die 30km extra neem ik maar op de gok...)
Ook even naar Varta gebeld en die raadden het overigens AF om nog te rijden. Dit omdat er knalgas (H2) vrij komt in grotere hoeveelheden +O2 = boem.
Ik zou ook niet rijden. Als je accu nog gewoon vol is, haal voordat je de auto start, na een poosje stilstaan, de stekker van je dynamo af. 30km moet wel lukken zonder dynamo, en dan GEEN RADIO en GEEN LICHTEN, niks.
oke riel....wellicht de betere optie ja!
Ik zal eens kijken of ik weet welke stekker en dan zal ik dat zeker doen.
En anders .... t moet snel gemaakt worden want ik wil nog op vakantie met die wagen (3000+km)
Bedankt voor de tips!
JP.
Ik zal eens kijken of ik weet welke stekker en dan zal ik dat zeker doen.
En anders .... t moet snel gemaakt worden want ik wil nog op vakantie met die wagen (3000+km)
Bedankt voor de tips!
JP.
Als je accu gelekt heeft maak dan ook je accu bak grondig schoon! Maar dan ook echt grondig, en gebruik iets wat accuzuur neutraliseerd (weet niet meer welk goedje dat was uit me hoofd) anders zit je over een half jaartje met een rotte accubak. Een beetje aanslag vreet al door je lak en je staal heen geloof me...
soda opgelost in water of waspoeder opgelost in water.Erix schreef:Als je accu gelekt heeft maak dan ook je accu bak grondig schoon! Maar dan ook echt grondig, en gebruik iets wat accuzuur neutraliseerd (weet niet meer welk goedje dat was uit me hoofd) anders zit je over een half jaartje met een rotte accubak. Een beetje aanslag vreet al door je lak en je staal heen geloof me...
ik dacht dat als de accu borrelt dat hij in de accu zelf korsluiting maakt. maar teveel spanning zou je meten, en hij meet dat dat niet teveel is.. dus blijft er weinig over.
pierre schreef:teveel laadstroom gaat de dynamo ook snel kapot, duurt niet lang, dus niet mee op vakantie gaan.
dynamo vervangen !
bij marktplaats volgende 507 advertenties voor 25 euro, meteen doen !!! nieuw !
Deze dynamo is 2 jaar terug compleet gereviseerd (111 euro) dus hopelijk kom ik weg met het vervangen van de spanningsregelaar. Zal navraag doen morgen bij de dynamoboer.
Accu borrelen = teveel laadstroom. Kortsluiting in de accu is KABOEM, kan ook eigenlijk niet, hoe kun je in de accu nu kortsluiting maken? Weet je hoe een accu van binnen uitziet?GTE 16v schreef:ik dacht dat als de accu borrelt dat hij in de accu zelf korsluiting maakt. maar teveel spanning zou je meten, en hij meet dat dat niet teveel is.. dus blijft er weinig over.
En over die spanning:
Die is dus stuk, is gewoon een diode doorgebrand, kun je als je handig bent ook zelf maken, nieuwe dynamo is overdreven.nog ff een vraagje over een spanningsregelaar, helaas heeft die bij mij ook de geest gegeven. (laadt 16,5V bij 3000 toeren , 2 jaar geleden dynamo laten reviseren!!)