[clio 16v] koelfan handmatig bedienen?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Frits Clio 16v

Om (in de zomer) ook bij weinig of geen rijwind de motor koel te houden wil graag zelf de koelfan kunnen bedienen.

Als het mogelijk is wil ik het zo maken dat de koelfan aanslaat als ik het knopje van het achter-mistlicht omzet. Want m'n achtermistlicht gebruik ik toch heeel zelden.

Het is dus de bedoeling dat de koelfan gewoon automatisch aangaat, maar dat ik het OOK zelf kan regelen als ik dat wil.

Weet iemand of dit te realiseren is, zoja: hoe ga ik dit doen??? (het gaat om een clio 16v)

Gr, Frits.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

dat is wel te doen maaaaaaar
je hebt gelijk een afkeur als je voor de apk gaat als je de mistachterlicht schakelaar gebruikt
je kan er het beste een mooie flipswitch bijzetten
het licht er aan hoe je fan geschakeld is
maar meestal is het een kwestie van de plusdraad op de sensor in je radiateur door middel van die schakelaar aan massa te leggen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Frits Clio 16v

Ja dacht ook al aan de apk, maar wat misschien wel kan is dat de koelfan maar ook nog steeds het mistachterlicht aan gaan. Want dan haal ik gewoon het lampje eruit, en met de apk doe ik hem er weer effe in. Is dit misschien een idee?

Waar vind ik deze sensor in de radiateur? Misschien kan iemand mij vertellen welke draadjes allemaal verbonden moeten worden, en waar ik deze draadjes vind?

Heeft iemand dit misschien eerder gedaan?

Gr, Frits.
Ollie

Ik weet dat Rob. H dit op zijn Clio 16V heeft, die handmatige bediening. Misschien een tip om hem eens een PM te sturen, die kan je zeker zeggen hoe het zit.
Robke
Car: Lexus IS250

Ik heb mijn fan ook handmatig geschakeld gemaakt, die heb ik aangesloten op de schakelaar van de achterruitwisser omdat ik toch geen wisser meer heb aan de achterkant.
Ik heb er gewoon een relais tussen gezet en een 2-aderige draad naar de fan toe getrokken, aangesloten op de 2 draden van de fan (wel effe meten wat de plus en de min moeten zijn natuurlijk) en het werkt perfect.
Ik heb er ook een contolelampje tussen gezet, zodat ik ook kan zien wanneer hij automatisch aanspringt, dan kan ik ook zien dat de fan op volle toeren meedraait als je boven de 200 km/h komt. :lol:
Mrtn
Car: R5GTT

kheb ze ook handbediend, zowel de fan als pompje, OOK met controlelampje :)
Mrtn = Maarten
Frits Clio 16v

Heeft misschien een van jullie een fototje of tekening (of wil deze even maken :worship: ) van hoe het bij jou zit. En wat is een relais precies (waarschijnlijk een domme vraag maarja... :D).

Even ervan uitgaande dat ik hem op het knopje van mijn achtermistlamp zet (als het kan), hoe ga ik dit aanpakken? Waar moet ik draden tussen trekken/verbinden, en waar komt die relais?

Alvast heel erg bedankt!
Gr, Frits.
RonaldClio16v
Contacteer:

Het relais van de koelvan zit in het zwarte bakje (met het Reno logo erop) naast je accu. Daarin heb ik hem afgetakt naar binnen.

Met een relais kun je door middel van een klein stoompje een andere (grootere) stroom in en/of uit schakelen.
AT YOUR SERVICE
Rob.H

robclio16V schreef:Ik heb er ook een contolelampje tussen gezet, zodat ik ook kan zien wanneer hij automatisch aanspringt, dan kan ik ook zien dat de fan op volle toeren meedraait als je boven de 200 km/h komt. :lol:
Dat is wel handig maar met 200 km/h heb je toch zat windkoeling?!?
Ik heb ook een schakelaar voor de fan, alleen mijn probleem is dat mijn fan maar heel af en toe automatisch aanspringt. Je moet gewoon de schakelaar tussen de + en de fan leggen. En je ledje kan je aan de min of plus van je fan leggen (boeit niet).

Maar heb je dan last van hoge olie tempraturen?
Frits Clio 16v

RonaldClio16v schreef:Het relais van de koelvan zit in het zwarte bakje (met het Reno logo erop) naast je accu. Daarin heb ik hem afgetakt naar binnen.

Met een relais kun je door middel van een klein stoompje een andere (grootere) stroom in en/of uit schakelen.
Dit bakje zit alleen vol met draadjes en relais', en in het boekje van de auto kan ik niet vinden welke van de koelfan is/zijn.

Als je een digitale camera hebt, zou je dan misschien een fototje ervan willen maken? :worship: :worship: :worship:

Gr, Frits.
Florus

Rob.H schreef:
robclio16V schreef:Ik heb er ook een contolelampje tussen gezet, zodat ik ook kan zien wanneer hij automatisch aanspringt, dan kan ik ook zien dat de fan op volle toeren meedraait als je boven de 200 km/h komt. :lol:
Dat is wel handig maar met 200 km/h heb je toch zat windkoeling?!?
Ik heb ook een schakelaar voor de fan, alleen mijn probleem is dat mijn fan maar heel af en toe automatisch aanspringt. Je moet gewoon de schakelaar tussen de + en de fan leggen. En je ledje kan je aan de min of plus van je fan leggen (boeit niet).

Maar heb je dan last van hoge olie tempraturen?
Denk dat rob meer bedoeld dat door de rijwind de
vin gaat draaien en de koelvinmotor als dynamo gaat
functioneren en daardoor zijn controlelampje
gaat branden (Y) :wink:
Frits Clio 16v

Clio Baccara 16v schreef:
RonaldClio16v schreef:Het relais van de koelvan zit in het zwarte bakje (met het Reno logo erop) naast je accu. Daarin heb ik hem afgetakt naar binnen.

Dit bakje zit alleen vol met draadjes en relais', en in het boekje van de auto kan ik niet vinden welke van de koelfan is/zijn.
Gr, Frits.
Iemand die me kan vertellen welke draadjes ik moet hebben en waarmee die verbonden moeten worden??

Gr, Frits.
Frits Clio 16v

UP...
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Als je een schakelaar parallel zet met het thermocontact, dan gaat de fan aan via het thermocontact, én via de schakelaar. Dan kan je dus kiezen. Zo bypass je ook het relais, daar hoef je dus niet met draadjes te spelen. In de schakelaar (tenminste bij die van de gtt) zit een controlelampje die gaat branden als de schakelaar ingedrukt wordt, het enige wat je dan moet doen is uitvinden welke twee connecties de schakelaar zelf zijn.

Van een clio weet ik het helaas niet, maar misschien heb je wat aan deze info.
Mrtn

Relais? dat hoeft niet om het goed werkend te krijgen hoor.

Ik heb een continue + van de accu gepakt, naar een schakelaar geleid, en vanaf de schakelaar naar de aanstuurdraad vd ventilator :)

hmmmm... kwilde een foto uploaden, maar de uploadsite van Dennis doet 't niet, dus helaas :wink:
Mrtn = Maarten
Frits Clio 16v

@ Mrtn: Misschien doet de site het morgen? :wink: :worship:

Eigenlijk wil ik dat de koelfan aangaat als ik het knopje van het achtermistlicht omzet (zie eerdere posts in dit topic).

Aan dit knopje zitten 2 draadjes? (=vraag :) ). Deze moeten dan dus parallel met het thermocontact (waar vind ik die? =vraag :) ). Welke draadjes van het knopje moeten aan welke draadjes van het thermocontact??

Misschien is dit trouwens ook wel erg lastig uitleggen zo, en kan ik beter even bij een garage langsgaan om het aan een monteur te vragen.

Gr, Frits.
Mrtn

euhmmm, zo moeilijk is het niet om uit te zoeken hoe dat moet.

even een hersenspinsel hoor;

schakelaar heeft 6 pinnetjes, nu weet ik niet welke knop hoeveel bezettingen heeft;

maar 1 massa, 1 stuurdraad +, 1 doorgeefdraad +, instr.paneel aansturing, gesch + om zowiezo te functioneren en 1 verlichting knopje.

5 draden dus zo uit mn hoofd

nu moet je weten voor instr.paneel is, blauw is lampje, dan doorlussen naar de fan, massa aansluiten en de gesch. + omgooi naar continue +

volgens mij werkt t dan :)

kzal morgen even kijken of de upload t weer doet

suc6 iig :wink:
Mrtn = Maarten
Frits Clio 16v

Dankjewel Mrtn, ik zal morgen even kijken wat voor draadjes ik allemaal kan vinden achter het knopje.

Waar vind ik de aanstuurdraad van de fan?

En die foto --> heel graag :worship:

Gr, Frits.
Mrtn

d2k doet 't nog niet :( , maar op de foto zag je alleen de 2 knopjes die ik heb gemaakt voor de aansturing, verder niets belangrijks :)

aanstuurdraad van de fan....

even nalezen wat ik gister heb getypt......

de functie van de knoppen is contactgeschakeld +, zonder contact aan bv geen achterruitverwarming..

als je bv deze knop neemt ok, dan moet je die gesch. + vervangen voor een continue +, zodat je de fan kan laten nadraaien als je wilt terwijl de motor uitstaat. De draar die anders de achterruitverw. zou aanschakelen gooi je naar de fan.

duidelijk genoeg?
Mrtn = Maarten
Frits Clio 16v

Mrtn schreef:Ik heb een continue + van de accu gepakt, naar een schakelaar geleid, en vanaf de schakelaar naar de aanstuurdraad vd ventilator :)
Ik heb net effe gekeken en volgens mij is het een heel geklooi om goed bij dat knopje te komen voor het achtermistlicht. Dus ik doe het maar gewoon met een nieuw knopje, dus wat jij hebt (dacht ik).

Bij de Fan zag ik (als ik de goeie had) 2 draadjes naartoe lopen (rood en zwart --> plus en massa?). Als ik nu een continue + (waar haal ik die vandaan???) naar het knopje trek. En dan van het knopje naar de + die naar de koelfan gaat (aan dat draadje vast maar zo dat het bestaande draadje naar de fan ook heel blijft. Doet de fan het dan op het knopje EN als het knopje uit staat ook automatisch??

Als dit werkt stelt het namelijk niks voor :)

Gr, Frits.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Dat is ook een manier hoe het werkt. Je hebt het compleet goed gezegd idd.

Waar je een continu + vandaan haalt, kan de accu zijn, of ergens een plaats bij de zekeringkast of achter het dashboard ergens. Da's altijd erg lastig want er zijn zoveel draden daar...

Om niet met plussen en minnen te spelen, ik denk dat het thermocontact ook bij de Clio in de radiateur zit, dus je kan je schakelaar daarop parallel zetten. Dat is gewoon de 2 draadjes op de schakelaar vastmaken aan de twee draadjes van het thermocontact.
Frits Clio 16v

Manier 1:Als ik de continu + rechtstreeks van de accu haal (draadje aansluiten op de + v/d accu). Dit draadje dan naar de schakelaar trekken, en dan van de schakelaar naar de +draad van de koelfan.

Manier 2:
Via het thermocontact. Ik had vanmiddag gekeken bij de radiateur, en rechtsonderin (rechts gezien vanaf de achterkant van de auto) zat een stekkertje, is dit het thermocontact?? Dan het ene draadje van de schakelaar aan het ene draadje van het thermocontact aansluiten, en het andere draadje van de schakelaar aan het andere draadje van het thermocontact. Dus dat zeg maar de 2 draadjes van het thermocontact direct met elkaar verbonden worden als je de schakelaar omzet.

Bij beide manieren gaat de koelfan gewoon automatisch aan/uit als het schakelaartje uit staat. Ik denk dat de tweede manier het makkelijkste is, omdat ik dan geen continu + hoef te leggen.

Laat me even weten of ik het allemaal goed begrepen heb, dan kan ik op zoek naar een leuk schakelaartje.

Gr, Frits.
Twister

Hoe ik het heb gedaan is ook gewoon op het thermo contackt parallel een schakelaar zetten.
Zeg maar gewoon die 2 draden kortsluiten.
Zo kan ik hem handmatig inschakelen en automatisch.

Neem wel een schakelaar die veel vermogen aan kan ;)
Kheb al 2 schakelaars verneukr :(
Die konden 4 amp op 230, aan das dus niet genoeg.
Ik heb nu een schakelaar die 10A op 230 aan kan dat gaat wel goed.

Mzzls Jeroen
Jhaa, uhhhmmm
Frits Clio 16v

Dus gewoon "manier 2" :D

Ik wil eigenlijk een knopje zoeken met een ventilatortje d'r op (dus uit een auto slopen) is een beetje onzin ik weet het maar ben een detail-freak. :)

Ik weet niet of elk willekeurig auto-dashbord-knopje genoeg vermogen aankan hiervoor?

Gr, Frits.

PS. iedereen bedankt voor de reacties en uitleg (Y)
Mrtn

ik heb manier 1 :lol:
Mrtn = Maarten
Mrtn

[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/11_kno ... 20inet.JPG[/img]

bovenste is voor de fan, onderste voor het pompje, voor gelijkmatig afkoelen :)
Mrtn = Maarten
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Help die jongen nou even en vertel of dat het thermocontact is... Ik heb namelijk geen clio 16V en ken dus ook de motorinhoud en plaatsen van die dingen niet...

Maar als dat het thermocontact is, dan moet je het idd op die manier aansluiten. Manier 2 dus, die rules :D

4 amp erdoorheen? Dan doe je toch iets mis geloof ik... Dashboardknopje moet geloof ik wel werken. Ik ben ook wel een beetje detail-freak, mijn knopje is ook mooi in dash. Maarja, da's een gtt-knopje.
Frits Clio 16v

@ maarten: Knopjes zijn zeker mooi ingebouwd. Alleen een pompje voor gelijkmatig afkoelen, hoe gaat dat in zijn werk dan? Heeft een clio 16v dat pompje ook?

@ Joost: Kan bijna niet anders dan dat het stekkertje wat ik gevonden had het thermocontact is, want kon niks anders vinden op de radiateur. Maar misschien kan iemand dit inderdaad even bevestigen? En je zegt dat je een gtt-knopje hebt, heeft die standaard al een knopje voor de koelfan dan???

Gr, Frits.
RonaldClio16v
Contacteer:

[img]http://home.planet.nl/~adel0014/thermo.jpg[/img]
Dit is het temp schakelaartje.

[img]http://home.planet.nl/~adel0014/relaisThermo.jpg[/img]
Dit is het relais van de fan. Met de dikke rode en witte draad.
Optie 3)?
Ik heb een schakelaar tussen de rode (=voeding continu) en de geel/grijze (schakeldraad van tempschakelaar in radiateur)draad. Om storingen in het orgineele systeem te voorkomen heb ik de draden niet doorgeknipt, maar gelast doormiddel van een aftakklemmetje. Let wel even op de kleuren kunnen soms verschillen.
AT YOUR SERVICE
Mrtn

ronald, die skotchblokjes zijn echt troep!! maken ook niet altijd goed contact. beter ken je een stukje draad strippen (dus de originele, een cm ofzo) dan je andere draad hierom wikkelen, solderen en krimpkousen! Als ik skotchblokjes zie krijg ik al kriebels van 'sjonnieperikelen' :lol:
Mrtn = Maarten
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Clio Baccara 16v schreef:@ Joost: Kan bijna niet anders dan dat het stekkertje wat ik gevonden had het thermocontact is, want kon niks anders vinden op de radiateur. Maar misschien kan iemand dit inderdaad even bevestigen? En je zegt dat je een gtt-knopje hebt, heeft die standaard al een knopje voor de koelfan dan???
Te zien aan de foto is dat een bevestiging van de plaats van de thermocontact. (Y)

De gtt heeft geen standaard knopje, maar soms wel knopjes over. En die heb ik gebruikt, en parallel gezet aan de thermocontact en zodoende werkt mijn fan handmatig.
RonaldClio16v
Contacteer:

Mrtn schreef:ronald, die skotchblokjes zijn echt troep!! beter ken je een stukje draad strippen (dus de originele, een cm ofzo) dan je andere draad hierom wikkelen, solderen en krimpkousen! Als ik skotchblokjes zie krijg ik al kriebels van 'sjonnieperikelen' :lol:
Ja mee eens. :wink:
AT YOUR SERVICE
Frits Clio 16v

Bedankt voor de foto ronald (Y)

Moet goedkomen zo, ik plaats wel een foto als ik het klaar heb. (moet eerst nog vakantie krijgen, dan kan ik gaan knutselen :) )

Gr, Frits.
Plaats reactie