[GTT] Startmotor vervangen: hoe/waar/foto's?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

edit: startmotor moet waarschijnlijk vervangen worden, waar zittie, hoe ziet-ie er uit en hoe moet het? Zie laatste reply.

Ik heb zojuist de ontsteking achter het schutbord gezet, en het is een andere ontsteking (wel zelfde type, 208). Na alles weer aansluiten zet ik de auto op contact, d'r gaan mooi dashboardlampjes branden, en als ik wil starten hoor ik uit de motorkap een redelijk harde TIK vandaan komen, en alle lampjes op het dashboard vallen uit en de metertjes vallen naar beneden.

Na proberen met mijn oude ontsteking (om te kijken of het aan de ontsteking lag) bleef het probleem.

Die harde tik lijkt me van de startmotor vandaan te komen, het is alleen erg moeilijk om de sleutel om te draaien en tegelijkertijd de positie van de tik te bepalen. Maar betekent dit dat de startmotor kortsluiting maakt? Alle andere elektronica doet het wel. En ik had dit probleem eerst niet (dus vóór ik het achter het schutbord zette).

Iemand enig idee?
Laatst gewijzigd door Joost (DoubleYou) op zo 28 mar 2004 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Dit klinkt als een overleden startmotor.

Heeft weinig te maken met het verplaatsen van je ontsteking.
.:: TurboPowerr ::.
ActionHank
Contacteer:

je moet echt ff doen wat ik net vertelde! Dat werkt echt!
Diede is my name, fast is my game!
Diede is my name, no I'm not insane...
Diede is my name, livin' in vain :smoke:
Diede is my name, the pain is insane! :(
laguna2
Contacteer:

10 tegen 1 dat het het schakeldraadje is naar de startmotor. Ik ben na 3 uur kloten om er een nieuwe startmotor onder te hangen ook achter gekomen dat die draadjes makkelijk een breukje oplopen. :(
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

laguna2 schreef:10 tegen 1 dat het het schakeldraadje is naar de startmotor. Ik ben na 3 uur kloten om er een nieuwe startmotor onder te hangen ook achter gekomen dat die draadjes makkelijk een breukje oplopen. :(
Als er een draadbreuk is, neem ik aan dat je geen tik hoort omdat de startmotor geen spanning kan krijgen.

Is de startmotor vervangen makkelijk zelf te doen, waar staat/ligt/hangt die precies? Ik zal ook nog wel ff searchen.
laguna2
Contacteer:

Bij mij begon het ook met tikken...

Maar het vervangen is een eitje :X

Op de brug, rechtervoorwiel eraf, fusee los, aandrijfas eruit en je kan er zo bij >-)
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

laguna2 schreef:Maar het vervangen is een eitje :X

Op de brug, rechtervoorwiel eraf, fusee los, aandrijfas eruit en je kan er zo bij >-)
Het klinkt op zich simpel, maar toch, omdat ik er nog geen ervaring mee heb, wil ik toch wel wat weten van mensen die er wel ervaring mee hebben.

De rechterkant, is in dit geval de bijrijderskant heb ik via msn vernomen :) Ik haal dat altijd door elkaar omdat je in de auto kan zitten en voor de auto kan staan, je hebt beide keren een andere kant.

Goed, aandrijfas er uit is dan op zich geen probleem, die moet ik ook al vervangen dus kan ik 2 dingen tegelijk doen. Maar heeft iemand dan een fotootje van waar hij precies zit, en waar ik bij het vervangen op moet letten?

Oja, een search leverde niet echt noemenswaardige info op.
Riël
Über-Spammer

Alles lekker laten zitten.

Demonteer wiel passagierskant
Demonteer even je luchtfilterbak
Kijk naar je motorblok via het gat in je wielkast, je kijkt zo tegen de aansluitingen van de startmotor op. Er zit een hitteschild omheen gevouwen, hij zit een beetje achterdoor.
Kijk goed hoe de startmotor eruit ziet en waar ie in de versnellingsbak gaat. Je kan het 13ér moertje aan de achterkant even losnemen.
Dan ga je terug bij je luchtfilter. Je zoekt 3 bouten waarmee de startmotor in de bak gaat. Met een ratel ratel je deze 3 even eruit.
Dan ga je weer naar je wiel. Steek je arm helemaal door de wielkast heen en pak de startmotor stevig vast, even rammelen, pielen, draaien, vloeken etc en je hebt hem in je handen. Wél de kabeltjes eerst ervanaf halen.

Je zult best een poos lopen kutten, maar na 1x doe je het de volgende keer in 20 min.

*tip* controleer voordat je alles losneemt de aansluitingen nog eens goed, en je accu. Startmotor van de een op de andere keer is wel wazig. Je kan er ook eens een flinke ros op geven.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
r5alpine-turbo

nog een tip,haal de accupolen los voordat je begint anders heb je kans op een paar mooie vonken.

klinkt misschien als een domme tip maar er zijn nog nog wel eens mensen die dit vergeten
ActionHank
Contacteer:

mijne is ook aan het overlijden. maar als ik dit zo lees...snik...WHY MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
haha

dank je voor de tip. (Y)
Merijn.V
Contacteer:

ActionHank schreef:mijne is ook aan het overlijden. maar als ik dit zo lees...snik...WHY MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!
haha

dank je voor de tip. (Y)
Heb nog wel een startmotor voor je.
ActionHank
Contacteer:

eerst ff een nieuwe brandstofpomp eronder, dan kijken wat er nog meer "mis" is.
Merijn.V
Contacteer:

Misschien heb ik ook nog wel een brandstofpomp liggen, weet het niet zeker.
ActionHank
Contacteer:

oh, haha, dankje, maar die heb ik al. Gister op de post gekregen
Plaats reactie