[GTT] Waarom gaat de fan alleen aan als de motor uit is?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Hey allen,

Ik heb eindelijk de Fan in orde, maar de fan doet het alleen als je de motor uit doet,

Het streepje stond tussen de 2 en 3e(laatste dus) en de fan ging niet aan, ik voor de zekerheid de motor maar afzetten, en jawel daar ging de fan mooi draaien.
Auto op contact, fan weer uit, auto van contact fan ging weer aan :s

Is dit normaal? Hoort dit zo?
En zo nee, wat moet ik eraan doen?

PS. bij het CO schroefje staat een beetje benzine in het busje, is dit ook normaal?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Mrtn
Car: R5GTT

dan is de aansturing van je relais niet goed vriend, dan krijgt ie wss geen massa als de motor loopt :wink: nogmaals meten dus
Mrtn = Maarten
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb alles weer nagemeten, maar zodra je de auto op contact zet. dan verandert de negatieve pool van de dynamo in een plus. Dit klopt natuurlijk niet

Ik heb alle draadjes eraf gehaald, en blijkt dat 1 draad, een zwarte, verandert van pool. Weet jij of iemand anders wat dit draadje doet?

Foto volgt met een aantal minuten.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Hier zijn de foto's voordat ik de boel ga afknippen, ben ik toch benieuwd of iemand weet waar 1 van die draden voor is. ! ervan lijkt de massa van het relais, de ander..... Wat zou het kúnnen zijn.

Het is dus het middelste bundeltje, rood omcirkeld
[img]http://www.maxtune-d.com/fanprob4.jpg[/img]

[img]http://www.maxtune-d.com/fanprob3.jpg[/img]

[img]http://www.maxtune-d.com/fanprob2.jpg[/img]

[img]http://www.maxtune-d.com/fanprob1.jpg[/img]
Jnn

Heb hetzelfde probleem gehad. Uiteindelijk bleek dat er niet goed ontlucht was. Auto (16v) naar de dealer gebracht en die kreeg het voor elkaar.

succes
Calle

Draadjes naar de dynamo is eigenlijk redelijk hufter-proof, op voorwaarde dat het standaard gelaten is.

Buiten een stekkertje zit alles op twee stukken draadeind vastgeschroeft, de een met een moertje 10 en een met een moertje 13 als ik het me goed herinner. De oogjes aan de uiteinden van de draadjes passen hebben gaatjes op de maat van die draadeinden dus dan weet je welke waar hoort. :beer:

En anders zou je de haynes of een boek met het elektrische schema erbij kunnen pakken.

Weet je zeker dat je niet liever mijn GTT wil hebben? Daar is dat allemaal al in orde. :wink: :wink:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Calle schreef:Draadjes naar de dynamo is eigenlijk redelijk hufter-proof, op voorwaarde dat het standaard gelaten is.

Buiten een stekkertje zit alles op twee stukken draadeind vastgeschroeft, de een met een moertje 10 en een met een moertje 13 als ik het me goed herinner. De oogjes aan de uiteinden van de draadjes passen hebben gaatjes op de maat van die draadeinden dus dan weet je welke waar hoort. :beer:

En anders zou je de haynes of een boek met het elektrische schema erbij kunnen pakken.

Weet je zeker dat je niet liever mijn GTT wil hebben? Daar is dat allemaal al in orde. :wink: :wink:
Met al het geld wat ik nu geinvesteerd heb niet meer nee :p

Alleen dit is ff kloten, de rest voldoet mij prima, heb voor het eerst vandaag een grote rit gedaan naar Euromastr, voor de uitlijning en rijd nu perfect
alleen slaat die kutfan niet aan.
Mrtn
Car: R5GTT

dat lijkt me een massakabel, dat is een massakabel!

die toevallig niet op een geschakelde draad aangesloten, dus een gesch. + draad. Op contact staat er dan spanning op = geen massa, dus geen draaiende fan. Contact uit = geen spanning op die gesch draad = massa draad pakt dan massa erop.
Mrtn = Maarten
-Matthy-

Ik weet niet of ik dit hier kwijt kan, maar bij mijn clio 16v draait de fan wel als de motor loopt.
En niet meer dat nadraaien als ik de motor uitzet. Is dit een soortgelijk probleem?
Clio 16V=Alive again!
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Mrtn schreef:dat lijkt me een massakabel, dat is een massakabel!

die toevallig niet op een geschakelde draad aangesloten, dus een gesch. + draad. Op contact staat er dan spanning op = geen massa, dus geen draaiende fan. Contact uit = geen spanning op die gesch draad = massa draad pakt dan massa erop.
Kan dit aan de dynamo liggen? want de fan deed het ook niet, en heb ik een directe massa gegeven aan de accu. Nu werkt de fan perfekt, alleen dus de aansturing niet.

De draden zitten allemaal wel juist op de juiste polen, dus massa op B- en positief op de B+.

Ik ben er ook zeker van dat het aan de massa ligt, kan alleen nergens een fout of storing vinden. Wordt er gek van.
Ad van Haperen
Contacteer:

en als je de - van de aansturing aan dezelfde draad doet als de - van de fan?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Wil ik wel doen, en dan is het ook met de fan wel goed, maar wil zo weinig mogelijk omkloten met de draden en...

dan is het syndroom onderdrukking, in plaats van het probleem te onderscheppen en te elimineren.
Plaats reactie