Weet er misschien iemand of de carterpan van een clio 16v eraf kan, zonder de hele motor uit de auto te halen? Dus van onder de auto de carterpan er af/onderuit. Eventueel misschien 1 motorsteun los???
Wie weet het??
Alvast bedankt,
Stephan.
Carterpan er onderuit zonder de motor te demonteren???
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 16:07
Das mooi,
En moet je daarvoor nog een motorsteun los halen of gaat dat gewoon ook wel lukken??
Heeft iemand misschien nog tips e.d. (misschien iemand die dit al een keer gedaan heeft??)
Alvast bedankt,
Stephan.
En moet je daarvoor nog een motorsteun los halen of gaat dat gewoon ook wel lukken??
Heeft iemand misschien nog tips e.d. (misschien iemand die dit al een keer gedaan heeft??)
Alvast bedankt,
Stephan.
Bij een GTT moet je de voorste motorsteun loshalen van de motor (dus aan het subframe vast laten) en moet je de motor aan de kant van de krukaspully een stuk omhoog duwen, en zelfs dan is het nog vloeken. Succes.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Motor goed warmrijden, en dan gelijk de olie aftappen.Low Clio 16v schreef:Das mooi,
En moet je daarvoor nog een motorsteun los halen of gaat dat gewoon ook wel lukken??
Heeft iemand misschien nog tips e.d. (misschien iemand die dit al een keer gedaan heeft??)
Alvast bedankt,
Stephan.
Dan een nacht laten staan, en dan pas de pan eraf pakken.
Dan heb je na een half uur onder de motor (zonder pan) te staan geen halve liter 10w40 in je haar.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 16:07
Geldt dit ook bij een clio 16v? Dus een motorsteun los, of is dat niet nodig?Calle schreef:Bij een GTT moet je de voorste motorsteun loshalen van de motor (dus aan het subframe vast laten) en moet je de motor aan de kant van de krukaspully een stuk omhoog duwen, en zelfs dan is het nog vloeken. Succes.
@canonballman: Bedankt voor de tip

Gr,
Stephan.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Waarschijnlijk is het makkelijk/noodzakelijk de rechter motorsteun (passagierszijde) los te maken en de motor een stuk omhoog te hijsen.Low Clio 16v schreef:Geldt dit ook bij een clio 16v? Dus een motorsteun los, of is dat niet nodig?Calle schreef:Bij een GTT moet je de voorste motorsteun loshalen van de motor (dus aan het subframe vast laten) en moet je de motor aan de kant van de krukaspully een stuk omhoog duwen, en zelfs dan is het nog vloeken. Succes.
@canonballman: Bedankt voor de tip![]()
Gr,
Stephan.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 16:07
Volgens de garage zijn ze er ongeveer 8 uur mee bezig om de drijfstanglagers te vervangen, maar als het meezit kon het een uurtje minder worden.
Is volgens jullie 7 / 8 uur een beetje realistisch, of moet dat veel sneller kunnen?
Het gaat dus om een clio 16v.
Groeten, Stephan.
Is volgens jullie 7 / 8 uur een beetje realistisch, of moet dat veel sneller kunnen?
Het gaat dus om een clio 16v.
Groeten, Stephan.
Volgens mij kun je de drijfstang lagers echt wel vervangen binnen 2-3 uur. Tenzij je de motor eruit haalt. Maar volgens mij is het wel te doen zonder die eruit te takelen.
Bij de GTT duurt het 1-2 uur. Afhankelijk van de stemming
Bij de GTT duurt het 1-2 uur. Afhankelijk van de stemming
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
halve dag is haalbaar dus 4 uurtjes, als je het netjes wil doen natuurlijk...
blok plus/minus 20 cm liften:
uitlaat los, motorsteun rechtsvoor los misschien een paar kleine dingetjes nog...
liften, pan los:
doe dit met een SLAGschroefdop!!! anders gaan die klote Torx-bouten geheid rond en moet je ze uitboren...
veel succes...
blok plus/minus 20 cm liften:
uitlaat los, motorsteun rechtsvoor los misschien een paar kleine dingetjes nog...
liften, pan los:
doe dit met een SLAGschroefdop!!! anders gaan die klote Torx-bouten geheid rond en moet je ze uitboren...
veel succes...

-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 16:07
Nee alleen de drijfstanglagers, waarschijnlijk is de krukas nog gewoon goed. De lagers hoor je alleen bij koude motor, bij warme motor hoor je ze niet en de oliedruk is ook gewoon goed. Volgens de garage was het verstandig om de drijfstanglagers nu te vervangen om problemen te voorkomen, voor de rest zou de motor namelijk gewoon goed zijn.Abel schreef:laat je ook gelijk een nieuwe krukas monteren?
Maar 7 / 8 uur bezig zijn met alleen de drijfstanglagers vervangen is dus vrij lang, en moet dus sneller kunnen volgens jullie. Ik ga zowieso nog wat andere bedrijven af om te kijken wat zij voor kostenplaatje roepen...
Gr, Stephan
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 16:07
Geldt dit voor een clio 16v of voor een reno 5 ?PtrGte schreef:halve dag is haalbaar dus 4 uurtjes, als je het netjes wil doen natuurlijk...
blok plus/minus 20 cm liften:
uitlaat los, motorsteun rechtsvoor los misschien een paar kleine dingetjes nog...
liften, pan los:
doe dit met een SLAGschroefdop!!! anders gaan die klote Torx-bouten geheid rond en moet je ze uitboren...
veel succes...
In ieder geval bedankt

Gr, Stephan
Weet je zeker dat het niet gewoon de klepstoters zijn die je hoort tikken met koude motor????
Als het overigens wel je lagers zouden zijn vrees ik toch dat je krukas tap(en) hier al wel onder geleden hebben.
Maar nogmaals........stoters van de 16V motoren tikken ook altijd ff met koude motor, en dat kan in principe geen kwaad. Dus zorg dat je zeker weet dat het de drijfstanglagers zijn alvorens je een hoop sleutelwerk voor nope gaat doen. Laat er ff iemand naar luisteren die er verstand van heeft, want je hoort het zo.
Succes
Als het overigens wel je lagers zouden zijn vrees ik toch dat je krukas tap(en) hier al wel onder geleden hebben.
Maar nogmaals........stoters van de 16V motoren tikken ook altijd ff met koude motor, en dat kan in principe geen kwaad. Dus zorg dat je zeker weet dat het de drijfstanglagers zijn alvorens je een hoop sleutelwerk voor nope gaat doen. Laat er ff iemand naar luisteren die er verstand van heeft, want je hoort het zo.
Succes
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 16:07
Mijn monteur wist het zeker, volgens hem waren het niet de klepstoters. Volgens hem hadden de drijfstanglagers beginnende slijtage, waardoor verdere slijtage (bijvoorbeeld krukas) voorkomen kon worden door ze te vervangen.
Maar misschien is het verstandig om nog langs een ander revisiebedrijf te gaan. Het probleem is alleen dat je het alleen zou horen als de motor goed koud is.
Gr, Stephan.
Maar misschien is het verstandig om nog langs een ander revisiebedrijf te gaan. Het probleem is alleen dat je het alleen zou horen als de motor goed koud is.
Gr, Stephan.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 16:07
Ik breng me auto altijd bij een klasse-1 bovag bedrijf, is geen renault specialist maar is wel een erg goed en eerlijk bedrijf. Hier doen ze ook revisies.
Ik ben ook al langs 2 dealers en een ander bovag bedrijf gereden. Alleen volgens hun is er met de drijfstanglagers niks aan de hand. Maar deze 3 monteurs hebben dus bij warme motor geluisterd/gekeken...
Ik ga volgende week maar eens naar een ander bovag-revisiebedrijf, en dan het verhaal even voorleggen.
Gr, Stephan.
Ik ben ook al langs 2 dealers en een ander bovag bedrijf gereden. Alleen volgens hun is er met de drijfstanglagers niks aan de hand. Maar deze 3 monteurs hebben dus bij warme motor geluisterd/gekeken...
Ik ga volgende week maar eens naar een ander bovag-revisiebedrijf, en dan het verhaal even voorleggen.
Gr, Stephan.
Uit ervaring
weet ik dat je bij drijfstanglager schade (waar ook forse slijtage onder valt) het juist pas goed hoort als de motor warm is. Als deze nog koud is is de olie nog dik en kan deze de ruimte tussen de lagers nog beter gevuld houden en stampt / tikt het niet zo. Pas als de olie op temp is en dus dunner is zal het tikken toenemen.
Vaak als er lagerschade is zal de krukas er ook onder geleden hebben. Niet alleen krassen door het kapotte lagermateriaal, maar ook vervorming door hoge temperaturen door de wrijving kunnen schade veroorzaken, het luistert allemaal nogal nauw, vooral bij blokjes die 7000 toeren moeten kunnen draaien.

Vaak als er lagerschade is zal de krukas er ook onder geleden hebben. Niet alleen krassen door het kapotte lagermateriaal, maar ook vervorming door hoge temperaturen door de wrijving kunnen schade veroorzaken, het luistert allemaal nogal nauw, vooral bij blokjes die 7000 toeren moeten kunnen draaien.
16v...Low Clio 16v schreef:Geldt dit voor een clio 16v of voor een reno 5 ?PtrGte schreef:halve dag is haalbaar dus 4 uurtjes, als je het netjes wil doen natuurlijk...
blok plus/minus 20 cm liften:
uitlaat los, motorsteun rechtsvoor los misschien een paar kleine dingetjes nog...
liften, pan los:
doe dit met een SLAGschroefdop!!! anders gaan die klote Torx-bouten geheid rond en moet je ze uitboren...
veel succes...
In ieder geval bedankt![]()
Gr, Stephan
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 16:07
Het lijkt mij juist logisch dat je het beter hoort bij koude motor. Want bij koude motor is de speling groter, omdat bij warme motor(olie) alles een beetje uitzet en je het dus minder goed hoort?Calle schreef:Uit ervaring...
...vooral bij blokjes die 7000 toeren moeten kunnen draaien.
Aan de andere kant klinkt jou verhaal (ook) wel logisch...
(Even voor de duidelijkheid, ik heb er erg weinig verstand van en misschien denk ik helemaal verkeerd

Wat voor ervaring heb jij met drijfstanglagers gehad? En hoe is dit afgelopen / heb je ze (laten) vervangen?
@ PtrGte: Dank je! Wilde het even zeker weten
Je kent het verhaal van de Viscositeitsindexen wel waar 10W40 etc. op slaat? (zo nee doe een search)
Maargoed koude olie is dus erg dik (daarom ook hoge oliedruk als je op de metertjes kijkt) door die dikke olie blijven de lagertjes op hun juiste plaats gedrukt.
Zodra de olie dunner wordt en de oliedruk dus ook zakt krijgen de lagers meer ruimte om te rammelen.
Maargoed koude olie is dus erg dik (daarom ook hoge oliedruk als je op de metertjes kijkt) door die dikke olie blijven de lagertjes op hun juiste plaats gedrukt.
Zodra de olie dunner wordt en de oliedruk dus ook zakt krijgen de lagers meer ruimte om te rammelen.
het zijn naar MIJN MENING NIET de lagers die rammelen, maar de tik die de krukas krijgt van de drijfstang (met lager door de ruimte ertussen...je hoort ook goed wanneer het een lager is omdat ie dan tikt met een frequentie van de helft van het toerental...als er mechanisch iets goed mis is, dan zou je net zoveel tikken hebben als de motor toeren draait...
niet langer zoeken en die carterpan er onderuit...
breng 'm anders ff langs op zaterdag, dan regelen we het hier even...
ik kan hem ook ophalen als je wil...
niet langer zoeken en die carterpan er onderuit...
breng 'm anders ff langs op zaterdag, dan regelen we het hier even...

ik kan hem ook ophalen als je wil...
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: di 11 okt 2005 23:28
beste mensen,
Het is idd mogelijk om de carterpan eraf te halen
zonder het blok eruit te lichten,
Toelichting: Ik reed op de snelweg en er ging iets fout (vraag me niet wat )
toen hoorde ik even een getik/gebonk, waarna ik instinktief de koppeling intrapte.
Vervolgens kwam ik erachter dat er een lagerschaal kapot was.
Eenmaal de lagers besteld bij Renault kreeg ik de verkeerde (niet bij renault bestellen dus !!! die hebben geen nokje, dan gaan ze dus meedraaien !!!)
Heb ik ze maar bij Leco in eindhoven besteld ( 24uurs service )
Begonnen met het rechter voorwiel eraf te halen, vervolgens de motorsteun rechtsvoor los, krik onder de carterpan, en een kleine 10cm liften.
Een blokje tussen het chassis en de motorsteun gezet,
en toen alle (klote torx) boutjes van de carterpas los.
Vervolgens de carterpan half open laten hangen,
en de 4 boutjes van de oliepomp los gehaalt, dan kan de carterpan er zo onderuit !
Vervolgens de drijfstang kappen los en de lagerschalen vervangen ( niet vergeten in te olieen ! )
Ooh ja, vergeet ook niet de olie af te tappen alvorens te beginnen
anders zit je onder hahaha......
PS: ben met het hele klusje zo'n 3,5 - 4 uur bezig geweest
Hoop dat ik hiermee ook iets geholpen heb op dit forum.
PS: ben met het hele klusje zo'n 3,5 - 4 uur bezig geweest
Het is idd mogelijk om de carterpan eraf te halen
zonder het blok eruit te lichten,
Toelichting: Ik reed op de snelweg en er ging iets fout (vraag me niet wat )
toen hoorde ik even een getik/gebonk, waarna ik instinktief de koppeling intrapte.
Vervolgens kwam ik erachter dat er een lagerschaal kapot was.
Eenmaal de lagers besteld bij Renault kreeg ik de verkeerde (niet bij renault bestellen dus !!! die hebben geen nokje, dan gaan ze dus meedraaien !!!)
Heb ik ze maar bij Leco in eindhoven besteld ( 24uurs service )
Begonnen met het rechter voorwiel eraf te halen, vervolgens de motorsteun rechtsvoor los, krik onder de carterpan, en een kleine 10cm liften.
Een blokje tussen het chassis en de motorsteun gezet,
en toen alle (klote torx) boutjes van de carterpas los.
Vervolgens de carterpan half open laten hangen,
en de 4 boutjes van de oliepomp los gehaalt, dan kan de carterpan er zo onderuit !
Vervolgens de drijfstang kappen los en de lagerschalen vervangen ( niet vergeten in te olieen ! )
Ooh ja, vergeet ook niet de olie af te tappen alvorens te beginnen
anders zit je onder hahaha......
PS: ben met het hele klusje zo'n 3,5 - 4 uur bezig geweest
Hoop dat ik hiermee ook iets geholpen heb op dit forum.
PS: ben met het hele klusje zo'n 3,5 - 4 uur bezig geweest
Hoe lang?

