1.8-->2.0 ombouwen??? ZUIGERS OP!!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
speedline

PtrGte schreef:op de tomaatnet film zeker?

ja...echt half gas heeft ie afgelopen vrijdag niet gedraaid geloof ik... :wink:

zeker niet toen het ging regenen... :)

nu de wegligging nog een beetje aanpassen, en dan komt het helemaal goed met deze banaan-clio :wink:
Toch tijd voor 15" velgen, meerzuiger remklauwen, grote 285mm remmen, poly urethaan bussen, Williams grotere spoorbreedte, harde Coupe demping en vering, Coupe motorsteunen, short shift, teflon shifter bussen om maar eens een paar dingen te noemen?

:wink:

Zoiets als dit...

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UADRAo0Z ... e_side.bmp[/img]

En speciaal voor Menno...
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0VQAJA0sb ... e-back.bmp[/img]
PtrGte
Contacteer:

nou eeuuhh...speedline, laat ik eerst maar eens beginnen met het monteren van een RECHT subframe, ik denk dat dat al een paar secondes per rondje scheelt, aangezien ik op het rechte stuk VOL naar rechts moest sturen om 'm op de baan te houden :D

maar ja...het ging om de motor he...

wegligging is voor later...

jaja ik weet dat mensen het hier niet mee eens zijn maar dat was niet MIJN opzet van deze circuitbak :)
Michel S.
Contacteer:

PtrGte schreef:nou eeuuhh...speedline, laat ik eerst maar eens beginnen met het monteren van een RECHT subframe, ik denk dat dat al een paar secondes per rondje scheelt, aangezien ik op het rechte stuk VOL naar rechts moest sturen om 'm op de baan te houden :D
je kunt ook nascar gaan rijden. Dan zit je goed :P
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Tom
Moderator
Car: MB

toevallig op Zolder nog een e30 BMW 325 zien rijden in de kleur antraciet met een nummerbord waar "puin" op stond?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robert dB.

speedline schreef: Toch tijd voor 15" velgen, meerzuiger remklauwen, grote 285mm remmen, poly urethaan bussen, Williams grotere spoorbreedte, harde Coupe demping en vering, Coupe motorsteunen, short shift, teflon shifter bussen om maar eens een paar dingen te noemen?

je bent wel altijd makkelijk in het uitgeven van andermans geld :p

keap it real!
speedline

Robert dB. schreef:
speedline schreef: Toch tijd voor 15" velgen, meerzuiger remklauwen, grote 285mm remmen, poly urethaan bussen, Williams grotere spoorbreedte, harde Coupe demping en vering, Coupe motorsteunen, short shift, teflon shifter bussen om maar eens een paar dingen te noemen?

je bent wel altijd makkelijk in het uitgeven van andermans geld :p

keap it real!
En dat zegt Mr.big brake full spec Clio Turbo Maxi Kitcar replica ? Ennuh wie vraagt krijgt antwoord...

:lol: :lol: :lol:
Robert dB.

whehe :lol: :wink:

back on-topic.
Lotti

Tom schreef:toevallig op Zolder nog een e30 BMW 325 zien rijden in de kleur antraciet met een nummerbord waar "puin" op stond?
Ik in ieder geval wel :D
PtrGte
Contacteer:

misschien dattie op onze on board video staat, moet ik ff kijken, ik weet wel dat met de regen alle bmw-tjes rond gingen in de chicane voor de bult :D
canonballman

PtrGte schreef:oke dat filmpje kon ik nog niet...

jammer dat je het toptoeren van de auto net niet goed kan horen als we van de bult af komen... :)

wel leuk... :D
Nou dat kun je toch wel horen als je goed luistert.....en het zijn er veel, niet?

Ding gaat goed vooruit zo te zien! (understatement)
Donleben
Contacteer:

speedline schreef:
De resultaten:

Wielvermogen tussen 150 en 160pk...

Wielkoppel van maximaal 172Nm...

Voor het krukasvermogen en koppel kun je er 10-15% bij optellen.
Hoe zit het trouwens met de (levensduur) versnellingsbak? Een JC5 bak kan dit vastwel goed aan, maar hoe zit het dan met een JB3 bak? Als alles straks goed staat afgesteld, krijgt hij nog meer vermogen, en dan lijkt het mij niet fijn voor de JB3. Worden er nog speciale aanpassingen aan een JB3 gedaan of gaat het gewoon op goed geluk en hopen dat je niet binnen 10.000km een andere moet. :s
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
speedline

Donleben schreef:
speedline schreef:
De resultaten:

Wielvermogen tussen 150 en 160pk...

Wielkoppel van maximaal 172Nm...

Voor het krukasvermogen en koppel kun je er 10-15% bij optellen.
Hoe zit het trouwens met de (levensduur) versnellingsbak? Een JC5 bak kan dit vastwel goed aan, maar hoe zit het dan met een JB3 bak? Als alles straks goed staat afgesteld, krijgt hij nog meer vermogen, en dan lijkt het mij niet fijn voor de JB3. Worden er nog speciale aanpassingen aan een JB3 gedaan of gaat het gewoon op goed geluk en hopen dat je niet binnen 10.000km een andere moet. :s
Om de JB3 geschikt te maken voor de racerij zijn er karrevrachten andere onderdelen aangerukt voor modificatie. En dat was voor een 1800. Laat staan voor een dikke 2-liter.

Met wat beleid zal de bak het best ff uithouden. Maar met dit geweld doe ik geen voorspellingen hoe lang ie het uithoudt. Bakolietemperatuur kan wel eens een cruciale factor in dit verhaal zijn... :wink: Een dikke 75W/140 en eventueel een warmtewisselaar op de bak doen dan wonderen. En alle modificaties zoals de coupe bak die kent. En ik denk dat Reinier hier ook nog wel het een en ander aan toe kan voegen.

Maar conclusie? Zonder geluk vaart niemand wel... :biertjuh:
PtrGte
Contacteer:

oke ff over de bak... :D

die rammelde na 15 minuten rijden al! :wink:

maar dat schijnt wel even heel te blijven dus ik ga er nog ff niks aan doen...

de bak was trouwens uit elkaar geweest en in orde bevonden...wel nieuwe synchromeshringen erop en nieuwe schakelgaffels...

we zien wel hoe lang die het uit houdt
:)
PtrGte
Contacteer:

speedline schreef:
PtrGte schreef:op de tomaatnet film zeker?

ja...echt half gas heeft ie afgelopen vrijdag niet gedraaid geloof ik... :wink:

zeker niet toen het ging regenen... :)

nu de wegligging nog een beetje aanpassen, en dan komt het helemaal goed met deze banaan-clio :wink:
Toch tijd voor 15" velgen, meerzuiger remklauwen, grote 285mm remmen, poly urethaan bussen, Williams grotere spoorbreedte, harde Coupe demping en vering, Coupe motorsteunen, short shift, teflon shifter bussen om maar eens een paar dingen te noemen?

de 13" -ers trekken er toch vrij aardig aan, alleen heb ik bijna heel de tijd in 3 en 4 gereden, (dat trok ie toch wel! :wink: ) maar misschien met 15" dat ik ook de 2 eens kan gebruiken, daar trekt ie ook wel aardig denk ik...
Michel S.
Contacteer:

Zijn er nog plannen wat betreft de compressie/pingelen op te lossen.Zoja, wat dan? Of vind je het prima zo?
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
PtrGte
Contacteer:

nou ja, ik weet nu dat die hoge compressie net iets teveel van het goeie was, dus weer wat geleerd wat dat betreft...

ik heb nog gesproken met Henk Dijkstra van Fastchip, en hij vertelde me dat dat pingelen waarschijnlijk wel op te lossen was met goede brandstof, omdat ik ongeveer 10 liter 95 bij de 30 liter 98 had zitten...maar dat moeten we nog even bekijken...

ook was de inlaatluchttemperatuur bij DynoJet Goes erg hoog, denk dan aan een 20-25 graden, dus met dit weer (dus tot 10 graden) moet het ook nog wel op te lossen zijn...

maar de volgende motor moet maar iets lager op compressie gezet worden...maar ja...als je nooit iets probeert, dan zul je er ook nooit achter komen! :)

de "blueprints" voor de volgende motor liggen al klaar, en dat wordt nog wel een stukje extremer, dus qua vermogen moet het dit jaar zeker goed gaan komen :D

groeten uit Made

en voor diegene die het wagentje willen horen lopen, kom naar Assen a.s. zondag! 8)
Menno

op hoeveel graden is uiteindelijk het ontstekingstijdstip gezet in dat pingelgevoelige gebiedje? (6.5-7)
rev it like a rental
speedline

Menno schreef:op hoeveel graden is uiteindelijk het ontstekingstijdstip gezet in dat pingelgevoelige gebiedje? (6.5-7)
Toen ie flink warm was begon ie al bij veel lagere toerentallen te pingelen. Onder 2500min-1 al! Dus waarschijnlijk hot spot in de verbrandingskamer. Er waren nog wat details die voor verbetering vatbaar waren aan de motorbouw.

Rond de 20 graden stond ie op het laatst. Daarvoor 28+ graden of iets dergelijks. Toen pingelde ie als een gek.
PtrGte
Contacteer:

wat ik nu nog ga doen is kijken of ik de zuigeruitsparingen af kan ronden, en volgende keer iets minder dan 1,6 mm van de kop af halen, verder zit de motor puntgaaf in elkaar, al zeg ik het zelf...

en @ Cannonballman: het toerental daar van de bult af zit tegen begrenzing tussen 7000 en 7500, samen met een tellerstand van plus/min 180 in het uur...

dus ik ben benieuwd wat ie uit de Ramshoek voor de Geert Timmer bocht op Assen gaat doen, dan krijg je een soortgelijk geluid/snelheid als op het filmpje van zolder denk ik...

k' heb er nu al zin in! :D

groeten
canonballman

PtrGte schreef:wat ik nu nog ga doen is kijken of ik de zuigeruitsparingen af kan ronden, en volgende keer iets minder dan 1,6 mm van de kop af halen, verder zit de motor puntgaaf in elkaar, al zeg ik het zelf...

en @ Cannonballman: het toerental daar van de bult af zit tegen begrenzing tussen 7000 en 7500, samen met een tellerstand van plus/min 180 in het uur...

dus ik ben benieuwd wat ie uit de Ramshoek voor de Geert Timmer bocht op Assen gaat doen, dan krijg je een soortgelijk geluid/snelheid als op het filmpje van zolder denk ik...

k' heb er nu al zin in! :D

groeten
Same here, heb er ook zin in! Moet alleen nog effe een bevestiging krijgen.

Enigste nadeel van zelf rijden is alleen dat je niet of weinig naar andere autos kunt kijken.

Naja, dat moet dan maar op de baan!

Ik zal eerst je achterkant bekijken, en daarna, in mn binnenspiegel ook effe de voorkant! :wink: :wink: :wink: :lol:

Maar dat zijn veel toeren. Denk dat als ik schakel met mn 8 kleppertje (5500 tpm) dat jij zeker nog steeds niet IN je powerband zit?
PtrGte
Contacteer:

Ik zal eerst je achterkant bekijken, en daarna, in mn binnenspiegel ook effe de voorkant! :wink: :wink: :wink: :lol:
gezonde competitie, daar hou ik wel van :lol: :lol:

Maar dat zijn veel toeren. Denk dat als ik schakel met mn 8 kleppertje (5500 tpm) dat jij zeker nog steeds niet IN je powerband zit?[/quote]

Tot 5500 sputtert ie nog wat tegen, maar daarna gaat het feest echt beginnen... :wink: (zowel gevoelsmatig als akoestisch 8)
canonballman

PtrGte schreef:
Tot 5500 sputtert ie nog wat tegen, maar daarna gaat het feest echt beginnen... :wink: (zowel gevoelsmatig als akoestisch 8)
Damn........ :worship:
PtrGte
Contacteer:

nou vooruit hij sputtert niet, maar het duurt gewoon ff...

nu alleen weer gezever over geluid...

Zolder gaf ons twee maal de zwarte vlag, een keer 96,5 dB, en daarna 97,5 dB...terwijl 95 toegestsaan is...

ben benieuwd wat assen ervan zegt...
Tom
Moderator
Car: MB

Lotti schreef:
Tom schreef:toevallig op Zolder nog een e30 BMW 325 zien rijden in de kleur antraciet met een nummerbord waar "puin" op stond?
Ik in ieder geval wel :D
een gast bij mij uit de klas had namelijk wat rondjes met dat ding gereden. Gisteren nog effe wat filmpjes gekeken, zag er leuk uit
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
PtrGte
Contacteer:

29 april is het weer zover he...misschien dat er dan wat meer renaultjes meerijden...vorig jaar viel het nogal tegen...slechts één renaultje vertegenwoordigd in de "zware jongens klasse" :)

dit jaar misschien wel meer...

maar in ieder geval één!!! :D dus kom maar op met die BMW-gebakjes :wink:
Donleben
Contacteer:

Hoe zit het eigenlijk met de toevoer van je brandstof. Had de clio wel genoeg benzine voor de optimale prestaties?

Hoe heb je dit eventueel veranderd? Meestal moet de druk omhog of de injectoren aangepast worden. Hoe zat dat bij jou?
PtrGte
Contacteer:

of de aanpassingen die ik gedaan heb aan de brandstofvoorziening echt nodig waren moet ik nog horen van Henk Dijkstra van Fastchip...

er is wel een en ander aan gebeurd, er is een andere brandstofdrukregelaar op gekomen en er zijn andere injectoren gemonteerd...

dit was nu in ieder geval wel voldoende
Menno

bij een opgeleukte 2 liter is 't errug krap hoor, met std brandstofssysteem.

(bij m'n eigen 2.0 heb ik d'r 40% grotere injectoren in gepropt, lekker hoor, een beetje capaciteit :) )
rev it like a rental
Donleben
Contacteer:

Wat voor een brandstofdrukregelaar ie er op gekomen en wat is daar anders aan?

Wat voor injectoren zijn er gemonteerd?

Tevens ben ik ook wel benieuwd naar de prijzen hiervan.
PtrGte
Contacteer:

alles BMW... :wink:
Michel S.
Contacteer:

PtrGte schreef:alles BMW... :wink:
Freude am Fahren. Hhahahaha :lol:

Moet de vraag toch stellen. Staan er nog exotische dingen op de planning. Waterinjectie voor de hogere CR te behouden en pingelen tegen te gaan?
Of andere leuke dingen :D
Donleben
Contacteer:

En uit wat voor een BMW wordt wat gebruikt?
PtrGte
Contacteer:

Michel S. schreef:
PtrGte schreef:alles BMW... :wink:
Freude am Fahren. Hhahahaha :lol:

Moet de vraag toch stellen. Staan er nog exotische dingen op de planning. Waterinjectie voor de hogere CR te behouden en pingelen tegen te gaan?
Of andere leuke dingen :D
lagere CR... very simple... :wink:

ze zeggen altijd "water bij de wijn doen" ik heb nog nooit gehoord van "water bij de benzine doen" dus lijkt me ook gewoon geen goed plan...

ik ben intussen al wel wat gevorderd met de nieuwe set-up, zeg maar nieuwe motor...want na 29 april gaat deze eruit...maar daar zien jullie tegen die tijd wel een "FOR SALE" bordje op staan :wink:
Michel S.
Contacteer:

PtrGte schreef:
lagere CR... very simple... :wink:

ze zeggen altijd "water bij de wijn doen" ik heb nog nooit gehoord van "water bij de benzine doen" dus lijkt me ook gewoon geen goed plan...

ik ben intussen al wel wat gevorderd met de nieuwe set-up, zeg maar nieuwe motor...want na 29 april gaat deze eruit...maar daar zien jullie tegen die tijd wel een "FOR SALE" bordje op staan :wink:
Ik ben benieuwd. Maar ik hoef niet bang te zijn dat we niet op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen he.
PtrGte
Contacteer:

tja, je went snel aan een nieuwe motor he...dus moet je weer verder 8)
Plaats reactie