5GTT dashboard dood

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
limburgio

heb al heel wat zoekwerk verricht maar kvind niets!
heb daarstraks een gtttje in orde gezet, turbo erop en nog eens gestart, was al even geleden, nu in het begin werkte het dashboard, zoals parkeerlichtje, oliedruk, temp en benzine. maar na een toertje rijden kwam ik thuis, zette hem stil en na 15 minuutjes starte ik opnieuw maar als ik het contact ronddraai geeft de dash geen reactie, de motor gaat rond maar start nu ook nietmeer, kan dit met mekaar te maken hebben???? benzine kan ook op zijn maar dan zouden de metertjes moeten werken he

greetz
Robby
The Saint

Moeilijk te bepalen vanaf hier, maar ik gok op de zekeringkast.
De stekkers die daar op zitten zullen van de winter wel een beetje te veel condens hebben gezien en gecorodeerd zijn.
Ik zou alles eens los schroeven en voorzichtig schoonmaken
peter5GTTurbo
Contacteer:

Zoek eens naar een kapotte zekering.
Grote kans dat dat het probleem is.
Bij mij doet m`n dashboard verlichting het ook niet, maar m`n auto start nog wel.
-Ray-
Contacteer:

dat kan bij jou de draai schakelaar zijn die het licht in je tellerbak dimt. alles doet het wel, alleen geen verlichting. die draaiknop zit normaal gesproken onder je stuurkolom, ff zoeken dus.

als je die aansluit of iig doorverbind moet ie het doen.
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom
Moderator
Car: MB

dat de motor niet start heeft denk ik weinig met het dash te maken. De centrale stekker van het dash wil ook wel eens los gaan zitten, dan doet ook niet veel het meer.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
The Saint

nog ff, de dynamo of accu zal het wel niet zijn, want dan is het zo dat de lichtjes het langer blijven doen als de startmotor.....
De dimmer is het niet, want die werkt niet op de controlelampjes.

De centrale stekker is zoals -Ray- al zegt de meest voor de hand liggende.

Succes
iwi

The Saint schreef:
De centrale stekker is zoals -Ray- al zegt de meest voor de hand liggende.

Succes
Dat zei Tom :D
limburgio

thanks kerels maar waar zit die centrale stekker van het dashboard ergens? kheb al zoveel aan de hand gehad met m'n gt en nog leer ik bij!!!
Michel S.
Contacteer:

Als de motor niet start, maar wel ronddraaid en je dashboard doet niks meer, ligt het denk ik niet aan je dash of een stekker ervan. Zou eens kijken bij de accu. Daar hangen 2 kabels aan. een dikke die naar de startmotor loopt, en een dunnere. Deze zorgt voor de voeding van de rest. Misschien die niet helemaal lekker? Zou zowel dashboard als de onsteking platleggen.

Maar dan zou die eigenlijk ook niet rond mogen draaien. Maar bekijk het eens. Zou zomaar kunnen.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Steven
Car: M536

Nou achter het dash :)

Je kunt de tellerbak eruit vissen:
-De klep erop omhoogschuiven
-De 2 bovenste schroefjes losmaken
-Mes onder de tellerbak zetten en em omhoog duwen en dan naar voren trekken (beetje lastig werkje, je kan er ook 2 schroevendraaiers onder pulken.)

Wat trouwens ook wel eens onregelmatige rommel wil geven qua metertjes is de hoofdstekker onder je expansievaatje.
Die ff inspuiten met contactspray is ook altijd wel handig.
Maja das vast niet de oorzaak hier ;)
limburgio

net iemand me gezegt dat het aan de massa kan liggen van het dashboard, een schroef ergens links naast die andere stekkers?
peter5GTTurbo
Contacteer:

Links onder je dashbord zit een kapje en daar achter zitten een paar stekkers.
Misschien dat daar de massa van je dash zit.
limburgio

ok dit heb ik dus allemaal gedaan:
- massa linksonderaan bij stekkers zuiver gemaakt
- massa rechtsonderaan naast zekeringkast zuiver gemaakt
- de relais eens anders aangesloten(wit met rood) en deze werkt want dan kan ik de motor starten

toerental werkt ook niet maar denk niet dat dit hier mee te maken heeft, weet niet,
maar de benzine-, oliedruk en temperatuurmeter doen het niet! ook niet als je het contactopzet
limburgio

nog ff iets

de hoofdstekker onder het watervaatje die gaat naar de alternator en naar de oliedruk meter dacht ik, wel nu de bovenste 2 aansluitpunten van de alternator, waar normaal die stekker op zit, hebben die iets met het dashboard te maken????

greetz
-Ray-
Contacteer:

alternator = dynamo?

in dat geval: nee
Immer wieder die verdammte Holländer
limburgio

ja da's de dynamo
peter5GTTurbo
Contacteer:

Mijn linker stadslicht deed het niet en mijn dash verlichting deed het niet meer.
Kabels van de stadverlichting vervangen want die waren helemaal rot en lagen tegen m`n chassis aan te bungelen.
Dit kan misschien kortsluiting hebben gemaakt, waardoor de zekering er uit is gesprongen.
Nieuwe zekering erin en alles deed het weer.

Misschien heb je hier iets aan.
limburgio

alle massapunten mooi gemaakt en stekkers met contactspray ingespoten en nog steeds niets!
de verlichting van de dash werkt wel maar de meterjes niet en de benzinepomp wordt niet samen met het contact gestart, zelfs het lampje van de parkeerrem doet het niet, de richtingaanwijzers, en lichtjes van dim en standlichten werken wel, wat nu ???
Steven
Car: M536

Volgens mij is je tellerbak kaduuk, test eens met een andere?

Als je een beetje pittige kortsluiting hebt gehad waarbij nogal veel hitte is kan ie best wel es wat meer functies uitbranden.
peter5GTTurbo
Contacteer:

Is er niet een of ander relais kapot?
Een relais dat in contact staat met je sleutelcontact.

Want je lichten enzo doen het wel en die kun je gewoon aanzetten zonder je sleutelcontact om te draaien.

Dus ik denk dat je via een relais al die metertjes en overige dingen moet inschakelen.
En dat die bij jou dus kapot is.
Naast je zekeringkast zitten een zooi relais, voor als je dat nog niet wist.

Ik gok ook maar een eind weg hoor, maar lijkt me geen slechte optie :) .

Veel succes nog
limburgio

ok iemand een idee welke relais ik moet nemen hiervoor? die van de benzinepomp heeft die ook wat met contact te maken?

greetz
limburgio

er zou ook een zekering ergens zitten vor de brandstofpomp? werkt deze dan nog rechtstreeks? via de rode en witte
limburgio

still dead, heb nog eens alle stekkers nagekeken en still nothing, de toeter doet het ook nietmeer sinds dat probleem, zit dat allemaal misschien odner dezelfde relais of bekabeling? waar moet ik zoeken? ben radeloos (N)
The Saint

misschien een beetje stomme vraag, maar kun je nog eens een samenvatting geven van wat er nu wel en niet werkt.
Het wordt een beetje onoverzichtelijk (maar kan ook zijn dat ik moe ben).
Abel
Über-Spammer

Heb je alle massa punten al gecheckt?
limburgio

The Saint schreef:misschien een beetje stomme vraag, maar kun je nog eens een samenvatting geven van wat er nu wel en niet werkt.
Het wordt een beetje onoverzichtelijk (maar kan ook zijn dat ik moe ben).
owkee
opeens deden de metertjes (oliedruk, benzine, temperatuur) het nietmeer en wou de benzinepomp niet meer aanslaan bij het contact, dus als ik aan de relais de witte en rode samen hang kan ik de wagen wel starten. kheb al de massapunten in de wagen al zuiver gemaakt en alle stekkers ingespoten met contactspray, kword hier gek!
limburgio

iemand? de wagen is nu wel verkocht maar toch had ik dat graag geweten voor't geval van! :D
Plaats reactie