[GTT] Motor dieselt na, en loopt onregelmatig, HELP!!!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

We hebben vandaag de tussendemper ertussen uitgehaald en vervangen door een RVS buis. Natuurlijk moesten we daarna even de boel checken of ie ook luchtdicht is.

Het viel me op dat de motor niet mooi loopt, vrij onregelmatig, en bij verhogen toerental heeft ie er echt moeite mee. Net of ie zich inhoudt en de eerste verhoging gaat dat in stukjes. Wat kan dit zijn?

En heeft het te maken met het volgende:

Ik mis hier volgens mij een slangetje:
[img]http://www.maxtune-d.com/Afbeelding(045).jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/Afbeelding(046).jpg[/img]

Ook is de choke kabel naar den kloten, is deze te bestellen via de dealer? of heeft er iemand toevallig nog 1 liggen?
Laatst gewijzigd door Erik Olijnsma op wo 17 mar 2004 15:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
peter5GTTurbo
Contacteer:

Nou daar zit bij mij ook geen slangetje, dus dat zal wel niet je probleem zijn.
Mijn liep ook onregelmatig en het bleek de afstelling van de carb te zijn.
Misschien ook ff al je slangen nakijken op scheurtjes.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

peter5GTTurbo schreef:Nou daar zit bij mij ook geen slangetje, dus dat zal wel niet je probleem zijn.
Mijn liep ook onregelmatig en het bleek de afstelling van de carb te zijn.
Misschien ook ff al je slangen nakijken op scheurtjes.
Heb ik gecontroleerd, en alleen de benzineleiding was niet helemaal fris, begon te scheuren, dus stuk afgeknipt en weer gemonteerd.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Menno

Klinkt toch wel heel erg als afstelling.

Dat pijpje is geloof ik een overloopje.
rev it like a rental
The Saint

Wat Menno zegt, dat slangetje is een overloop, volgens de fabriek zit dat daar om de benzine weg van (te)warme delen te leiden.

Ik zou eerst afstellen proberen, daarna pas denken aan carburateurrevisie, misschien versleten membraam voor de extra benzinetoevoer bij acelleratie met turbo.
Of eerst eens kijken bij de gewone acceleratiepomp, beweegt het stangetje ongeveer 7 MM??
bij meer zuipt ie bij minder houdt ie in.

Maarten
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Daar zit wel een slangetje op maar dat is om de benzine dampen weg te leiden, die slang loopt gewoon recht naar beneden.

Hij zou als het goed is ergens voorin de auto richting grond te gaan.
.:: TurboPowerr ::.
drgman

as other people have said this exit has a pipe that goes lower than the engine. Its main purpose is to lead (overflown) petrol away from place that it could be ignited. This petrol overflow could also happen because of a carb malfunction. The haynes manual stresses the importance of that pipe and suggests NEVER to be removed.
So think again before you leave it as it is without a hose.

Greg
Steven
Car: M536

Burn baby burn 8)
Riël
Über-Spammer

Idd. En er komt wel eens wat uit lekken!!! Ik heb daar ook meteen een goed slangetje naar beneden aangehangen, en ik zie nog teveel gtt's die dit niet hebben!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Morgen dus direct ff een benzine leiding ophalen, nog suggesties voor de routing ervan?
Riël
Über-Spammer

voor je bak langs naar de grond. Niet langs je uitlaat i.e.g. :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Ok dan, was ook niet van plan nee, anders kon de verwarming wel ergheet worden, dus via de voorkant van het blok voor de turbo langs naar linksvoor benee
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb de CO schroef nu praktisch helemaal ingedraaid, en hij is beter gaan draaien, Maar hij heeft nog steeds het vanaf lage toeren naar hoge dat ie zeg maar stukjes overslaat.

is moeilijk te omschrijven, maar hij gaat met trapjes in toeren klimmen.
Abel
Über-Spammer

Riël schreef:Idd. En er komt wel eens wat uit lekken!!! Ik heb daar ook meteen een goed slangetje naar beneden aangehangen, en ik zie nog teveel gtt's die dit niet hebben!
Lees 90% :lol:
jackel

heb je je stationair-sproeier al nagekeken?? heb ik ook paar keer last van gehad, zat er een stukkie vuil in...
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Ik had eerst te hoog CO, toen is het bij de apk weer ingesteld, maar ook toen ging het ook af en toe schokkend, soms motor afslaan. Nu is de CO ietsjes weer omhoog gesteld, en het gaat best zo. Misschien dat dat bij jou ook is.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Vandaag de eerste paar meters gereden, maar de motor loopt erg onregelmatig. Er is geen kracht voorhanden, en ik heb inmiddels de bougiekabels vervangen.

Dus wie weet raad, het lijkt op drie poten te lopen, maar ik weet het niet meer.

Toen ik ff met gas zat te spelen onder de motorkap vloog er een koelvloeistofslang eraf en kreeg een liter vloeistof tegen mijn hasses, Lekker!!! :s
robert

nou dan heb je het gevonden. Of het heeft jouw gevonden. :lol:
lekke koppakking.

sleutelze.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

hoezo lekke koppaking?, zie het verband ff niet, er vloog van de waterpomp een slang af, voor de rest lijkt ie droog. Nu niet meer :s
Calle

olijnsma schreef:Vandaag de eerste paar meters gereden, maar de motor loopt erg onregelmatig. Er is geen kracht voorhanden, en ik heb inmiddels de bougiekabels vervangen.

Dus wie weet raad, het lijkt op drie poten te lopen, maar ik weet het niet meer.

Toen ik ff met gas zat te spelen onder de motorkap vloog er een koelvloeistofslang eraf en kreeg een liter vloeistof tegen mijn hasses, Lekker!!! :s
Om te beginnen, alle aansluiting nalopen dat ze goed vast zitten is wel een goed idee... :p

Hortend en stotende loop van de motor kan aan van alles liggen. Electrisch: heb je een goed werkende ontsteking (bij voorkeur RE209 waarvan de vacuum"doos"niet lek is), is je verdeler niet versleten / vuil, zitten je bougiekabels in de goede volgorde, zijn je bougies in orde (goed type, gap goed afgesteld)?

Aan de inlaatkant kan er ook wat mis zijn, heb je voldoende brandstof toevoer (benzinepomp, -filter, ledingingen en -regelaar in orde), is je carburateur vies (oorzaak vaak van haperen), lekt er ergens valse lucht naar binnen (slangen naar je inlaatspruitstuk goed vast en terugslagklep in orde), heb je de goede brandstof getankt?

Staat je nokkenas wel goed uitgelijnd, is je BDP sensor in orde en goed aangesloten?

Ik weet dat er veel dingen bijna voor zich spreken, maar de stomste dingen kun je over het hoofd zien.

Succes
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Calle schreef:gap goed afgesteld
Hoe bedoel je?

Ik heb nu praktisch alles vernieuwd van de ontsteking, Bougie's, verdelerkap, rotor, bougiekabels. De renix werkte gewoon goed voordat we de motor vastliep, de brandstof is nog van de vorige eigenaar, dus zal wel het goeie zijn. Zou kunnen dat de carb. vuil is, maar moeilijk te controleren. Het nieuwe blok is lopend uit de witte GTT van Catrinus gekomen. Dus lijkt me dat ie daar al goed liep.

Dus dan zal of de carb. het moeten zijn of de ontsteking. Kloten!.

Er komen ook best wel veel knallen uit de uitlaat, misschien dat dit verhelderend is?
Tom
Moderator
Car: MB

zit het vacuum slangetje tussen ontsteking en carb wel goed vast? Als die los zit heb je ook een onregelmatige loop en flinke klappen uit je pijp
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Gaan we die ook ff checken, !!

[Edit]

Zit dus ook goed vast, reden voor dat de koelslang eraf schoot, is dat er een slangeklem niet was aangedraaid, Oeps!
Calle

Tom schreef:zit het vacuum slangetje tussen ontsteking en carb wel goed vast? Als die los zit heb je ook een onregelmatige loop en flinke klappen uit je pijp
Dat bedoelde ik ook met de valse lucht, met als extra probleem dat je ontsteking niet vervroegd wordt wanneer dat nodig is.

De gap van de bougie is de afstand tussen de twee electroden en origineel zat er op het kleppendeksel van een GTT een sticker waarop stond welke bougies er in moesten en hoe groot de gap moest zijn. Deze kun je controleren met een vloelermaatje, maar is bij nieuwe bougies wel altijd in orde.
Calle

olijnsma schreef:Gaan we die ook ff checken, !!

[Edit]

Zit dus ook goed vast, reden voor dat de koelslang eraf schoot, is dat er een slangeklem niet was aangedraaid, Oeps!
Zit jij met je laptop in de motorruimte ofzo? Gaat wel vlug... :)
martin rs

koelvloeistof door de lucht heen recht in je gezicht.
ik zei nog slikken erik :lol:
smaakt lekkerhe koelvloeistof
robert

olijnsma schreef:Zit dus ook goed vast, reden voor dat de koelslang eraf schoot, is dat er een slangeklem niet was aangedraaid, Oeps!
ok, dan neem ik de koppakking optie weer weg. (Y)
Riël
Über-Spammer

Een goeie van calle:
Calle schreef: zitten je bougiekabels in de goede volgorde
Calle

Riël schreef:Een goeie van calle:
Oe, een veer in mijn reet, dank je. Ik heb nog een mooie foto :foto: van je met een Ph I grille voor je edele delen.

En, al progressie Olijnsma? Voor de bougievolgorde moet je even in het werkplaatshandboek kijken, staat daar heel duidelijk in, in de Haynes is het niet te vinden. Ik heb hem hier niet voor handen.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Calle schreef:
Riël schreef:Een goeie van calle:
Oe, een veer in mijn reet, dank je. Ik heb nog een mooie foto :foto: van je met een Ph I grille voor je edele delen.

En, al progressie Olijnsma? Voor de bougievolgorde moet je even in het werkplaatshandboek kijken, staat daar heel duidelijk in, in de Haynes is het niet te vinden. Ik heb hem hier niet voor handen.
Ik ben nu zowel door de olyslager als door de Haynes gelopen, maar kan niet de juiste volgorde vinden, ik denk dat ik de goede afstelling heb, omdat ik met een foto heb gewerkt van het motorblok, zoals hij in het begin eruit zag.
[img]http://www.maxtune-d.com/0402-2.jpg[/img]

Het is dat ik vandaag jarig ben, en veel visite heb, anders had ik wel wat dingetjes kunnen doen, maar door visite blijft dat er even bij.

Misschien iemand een foto voor de zekerheid van een andere motorruimte van een 5?
Tom
Moderator
Car: MB

zie werkplaatshandboek van reno (Zoals ie ook in dialogys staat). hoofdstuk 17-6. Staat een mooi tekeningetje
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
robert

kijk 1 bougiekabel fout kan niet, er zitten er minimaal 2 fout. Dus looptie maximaal op 2 cilinders. Das wel een stuk rotter dan "erg onregelmatig". Hij stationairt niet en je komt er niet eens mee van zn plek.

Dus het lijkt me niet dat je 2 kabels verwisseld hebt.
Calle

Gefeliciteerd! :beer:
Abel
Über-Spammer

mijn kabels zitten op deze mannier

........1
......2...3
........4

1 is aan de kant van het vliegwiel

en 1 op de verdeelkap zit tegenover de kleppen deksel
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Abel schreef:mijn kabels zitten op deze mannier

........1
......2...3
........4

1 is aan de kant van het vliegwiel

en 1 op de verdeelkap zit tegenover de kleppen deksel
Hoe bedoel je? zit de 1 vooraan de auto, dus het verst gezien vanaf de bestuurderstoel?
Plaats reactie