Andere versnellingsbak beinvloed tussenacceleratie?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
AZ4L

Ik weet niet of ik dit goed zeg, maar volgens mij klopt het dat de slagen van een Clio 16v nogal lang zijn. Ik weet dat een bak met andere verhoudingen de topsnelheid kan beinvloeden. Geldt dit ook voor bijv. tussenacceleraties, kunnen die door betere verhoudingen positief worden beinvloed met inachtneming dat de topsnelheid niet van belang is? Ik las een keer een topic elders op een forum waarbij iemand een Peugeot GTI 8v had, maar een versnellingsbak had ingebouwd van een M16 waardoor zijn top max iets van 165 was maar de acceleratie stukken beter was dan dat van een standaard 8v GTI (of zoiets begreep ik uit het topic). Tussneacceleratie van 80 naar 120 van mijn Clio 16v is nu ca 6 sec. Dit zou ik graag wat sneller willen zien, zonder dat ik daarbij moet beginnen met motorische aanpassingen als bijv andere nokkenassen ed. Ik heb al wat ander topics over bakverhoudingen zitten bekijken, maar ik kon geen duidelijk antwoord op mijn vraag vinden.

Thx :)
Rick

Vergelijk het met fietsen, in een hogere versnelling moet je zwaarder trappen, maar is je snelheid stukken hoger, dus als je er een korte bak onder knoopt beinvloed dat wel degelijk je top. Heb zelf een 1.9 gti 8v gehad met een 1.6 gti bak top was iets van 190, maar hij trok veel beter!! Alleen bij lange stukken op de snelweg hoopte je dat je nog een extra verzet had.
AZ4L

Rick schreef:Vergelijk het met fietsen, in een hogere versnelling moet je zwaarder trappen, maar is je snelheid stukken hoger, dus als je er een korte bak onder knoopt beinvloed dat wel degelijk je top. Heb zelf een 1.9 gti 8v gehad met een 1.6 gti bak top was iets van 190, maar hij trok veel beter!! Alleen bij lange stukken op de snelweg hoopte je dat je nog een extra verzet had.
Duidelijk. Waar het mij dus specifiek om gaat is dus die tussenacceleratie van 80 - 120, omdat ik daar in de praktijk vaak mee te maken heb. Kan ik die door een andere bak positief beinvloeden? Of betekent het dat ik voor een betere tussenacceleratie juist langere verhoudingen moet hebben, zodat ik in de 3e versnelling bij 80 km, laten we zeggen, 5000 toeren maak dus in een beter toerenbereik zit (normaal geloof ik ergens bij 4000)?
Rick

ja idd, want als je fietst (weer fietsen :P) kom je vanuit een constante snelheid veel sneller weg met een lager verzet. Maar wat voor een bak je eronder moet zetten heb ik geen id van. PM anders reinier ff, die weet dat wel. suc6

P.s. Een kortere bak eronder knopen is wel zeer negatief voor je benzine verbruik, dat is wat mij erg opviel.
Plaats reactie