Olie en water temperatuur meters

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Ik heb een R5 tr en daar zit geen enkele meter in behalve een km teller en benzine meter :S.
Nu heb ik wel eens geprobeerd om een GTT teller en een GTE teller te monteren maar door de bezetting van de stekkers kan dat niet.

Nu zit ik te denken aan die (veel te dure) autostyle-tellers.
Die zijn inclusief zender, dat wel. Maar voldoen ze? en heeft er iemand andere tips misschien?
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Die van olie is heel makkelijk aan te sluiten en is erg handig :)

De water temp kan ik je helaas niets over zeggen, maar zal denk ik wel heel erg duidelijk aangeven wat je wat er doet.. (hier is hij ook voor gemaakt :D )
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

wat een ontzettend verhelderende post maik....

een olietemperatuurmeter kan je aansluiten dmv een peilstoksensor, die vervangt je normale peilstok. draad naar binnen en klaar ben je. andere optie is om een extra sensor in je oliekanaal te draaien onder je dynamo (dit geld voor een GTT, weet niet of dit ook voor een normale R5 geldt). dit is een enkelpolige sensor, draad naar binnen naar je meter en klaar.

watertemp kan je aansluiten op de standaard aansluitingen op je waterpomp of een sensor plaatsen in 1 van je waterslangen.

denk alleen niet dat het erg interxant is voor een normale R5, ik heb zelf een 1.1 en die krijg je met de beste wil niet heet :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

het spijt mij zeer, bedankt voor de opheldering + toevoeging Ray :).
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

leer daarvan hè :p
Immer wieder die verdammte Holländer
iwi
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 16 feb 2003 12:43
Locatie: Noord Holland

-Ray- schreef:wat een ontzettend verhelderende post maik....

een olietemperatuurmeter kan je aansluiten dmv een peilstoksensor, die vervangt je normale peilstok. draad naar binnen en klaar ben je. andere optie is om een extra sensor in je oliekanaal te draaien onder je dynamo (dit geld voor een GTT, weet niet of dit ook voor een normale R5 geldt). dit is een enkelpolige sensor, draad naar binnen naar je meter en klaar.

watertemp kan je aansluiten op de standaard aansluitingen op je waterpomp of een sensor plaatsen in 1 van je waterslangen.

denk alleen niet dat het erg interxant is voor een normale R5, ik heb zelf een 1.1 en die krijg je met de beste wil niet heet :)

Ik wil dit ook gaan doen bij mijn 5. Die heeft vreemd genoeg niet zoveel moeite met warm worden... Zeker de olie temperatuur vind ik wel interresant.

Ik zit er trouwens ook aan te denken om een grotere tank te instaleren voor de koelvloeistof, hij zuipt bijna meer koelvloeistof dan een Fiat olie :D
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

nouja, laatst ging de termostaat kapot en bleef dus gelukkig open staan ipv dicht. Dus niks aan de hand. Het lijkt me juist wel handig op dat soort momenten. Weten wanneer je blokkie op temp. is.

Maar er zijn geen tellers die zo over te zetten zijn verder (tellerbakken)?
iwi
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 16 feb 2003 12:43
Locatie: Noord Holland

als je de kabelboom ook aanpas wel ja. Ik heb een GTX dash. Ik kan alleen pas over een tijdje zeggen of het allemaal werkt :D
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

IWI ik denk dat je het probleem dan eerst ergens anders moet gaan zoeken.

koppakking misschien lek of euh ergens anders een lekkage??
iwi
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 16 feb 2003 12:43
Locatie: Noord Holland

Er worden binnekort wel een paar pakkingen vervangen iig. Het brommertje is vandaag weer een stukje meer losgehaald en over een tijdje zal hij even naast de rest van het 5je moeten staan, dus mooi de gelegheid om alles even te vervangen.

Verder verbruikt hij alleen en hoop koelvloeistof als er rally mee wordt gereden in Frankrijk >-)
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Kun je ze ook ergens (online) bestellen voor minder dan 50 euro? Of is dat redelijk voor een teller zonder behuizing?
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Immer wieder die verdammte Holländer
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bij de olietemperatuur meters wordt een carter dop meegeleverd, die komt op de plaats waar normaal de olie-afvoerbout zit. Deze stop je erin en dan ben je klaar. Die peilstok dingen zijn een stukje duurder!

en ik geloof dat je bij de watertemperatuurmeter een gat moet boren bovenin de radiateur, vlakbij de dop, en daar een zender in moet doen.

De prijzen van biesheuvel maken niets uit: 42,60 voor biesheuvel en 42 voor autostyle, beide komen ze bij dezelfde fabrikant weg en ik vind de autostyle meter er net iets beter uitzien.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

olijnsma schreef:Bij de olietemperatuur meters wordt een carter dop meegeleverd, die komt op de plaats waar normaal de olie-afvoerbout zit. Deze stop je erin en dan ben je klaar. Die peilstok dingen zijn een stukje duurder!
En dan steekt dat ding 4 cm onder je carter uit. Mij een te groot risico....
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Martijn *Baccara* schreef:
olijnsma schreef:Bij de olietemperatuur meters wordt een carter dop meegeleverd, die komt op de plaats waar normaal de olie-afvoerbout zit. Deze stop je erin en dan ben je klaar. Die peilstok dingen zijn een stukje duurder!
En dan steekt dat ding 4 cm onder je carter uit. Mij een te groot risico....
Nog niet eens 1 cm, ik denk een halve
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Oh? De sensor bij mijn Equus-meter is inclusief aansluitpennetjes 2,5 cm. De adapterring is ook een centimeter en dan komen de kabelschoentjes er ook nog aan. Dat kan dus handiger :(
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

ja dus. Heb er geen digitaal plaatje van, maar het schoentje komt er horizontaal op, beste soldeer je hem even met een krimpkousje eromheen.

En ik denk dat ie dan rond een cm zit. Dus is alleszins acceptabel.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Allemaal zeer informatief, maar kan iemand mij vertellen waarom GTT klokken niet in een gewone 5 passen?? Deze wil ik er namelijk heeeeeeeeeeeeeeel maar dan ook heeeeeeel graag in hebben...don't tell me i can't!!! |:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

AREXSTYLE schreef:Allemaal zeer informatief, maar kan iemand mij vertellen waarom GTT klokken niet in een gewone 5 passen?? Deze wil ik er namelijk heeeeeeeeeeeeeeel maar dan ook heeeeeeel graag in hebben...don't tell me i can't!!! |:
Chris@R5 schreef:Ik heb een R5 tr en daar zit geen enkele meter in behalve een km teller en benzine meter :S.
Nu heb ik wel eens geprobeerd om een GTT teller en een GTE teller te monteren maar door de bezetting van de stekkers kan dat niet.
Daarom dus niet
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Juist.

Maar ik kan die kabelboom tog dusdanig verbouwen dat het wel past? Of gewoon een GTT kabelboom inbouwen zou tog ook in principe kunnen..?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

AREXSTYLE schreef:Juist.

Maar ik kan die kabelboom tog dusdanig verbouwen dat het wel past? Of gewoon een GTT kabelboom inbouwen zou tog ook in principe kunnen..?
GTT heeft een electronische km teller, de rest van de 5jes niet dus dat gaat zeker niet werken.

Gr.Frits
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Ach ja dan moet ik w88 tot ik die GTT blok erin zet, gelijk GTT kabelboom en instrumentarium. Gooi ik ook gelijk extra turbodrukmeter,voltmeter etc. in...maakt in principe niet zo verschrikkelijk veel uit, leek me wel leuk om dat nu alvast in te bouwen...
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Voltmeter? Waarvoor dat dan, spanning van je accu? :D
Maar er moet veel omgezet worden als je een gttblok in een gewone R5 gaat zetten.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

ik denk dat het beter te doen is, dan een digidash erin Joost! :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Ik heb zeer binnekort Equus meters te koop,

1-koelvloeistoftemp meter
2-olietemp meter
3-oliedrukmeter

ben nu een houder aant maken voor andere meters, waar later meer over volgt :wink:
Mrtn = Maarten
Edwin16v
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

En een GTT blok in een GTE bouwen???
Zou dat wel makkelijk kunnen >-)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Mrtn schreef: ben nu een houder aant maken voor andere meters, waar later meer over volgt :wink:
voor in een 5? Ben benieuwd, want ik ben zelf een beetje hopeloos, want ik heb niet echt veel meer ruimte over
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

tuurlijk wel, de A-stijl :D
Immer wieder die verdammte Holländer
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Daar zitten de Tweeters, twiet twiet :lol: :lol:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ja dan weet ik het ook niet, twiedeltwiedeltwiedeltwiet 8)
Immer wieder die verdammte Holländer
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Daarom ben ik dus benieuwd, !

En ik ben geen kanariepiet :lol:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

AREXSTYLE schreef:Juist.

Maar ik kan die kabelboom tog dusdanig verbouwen dat het wel past? Of gewoon een GTT kabelboom inbouwen zou tog ook in principe kunnen..?
Kan. Stekkertjes kun je even aanpassen.

Benodigdheden:

GTT teller met stekkers
Versnellingsbakopnameelement
25 kroonsteentjes
Schaar en kabelstrippertje
Klein schroevedraaiertje
en een schematje (meten, zoeken, maken, uitdokteren) wat welke kabel is.

En dan, knippen en strippen, schroeven en doorlinken ! Het is echt makkelijk. De sensorwaarden komen wel overeen, dat werkt wel. Alle lampjes enzo werkt ook. En volgens mij!! Kun je de versnellingsbakopnameelement van een gtt gewoon in elke bak drukken .. ? Anders koop je voor 75 euro een gtt-bak. Trekt ie ook beter dan een tr.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Riël schreef:
AREXSTYLE schreef:Juist.

Maar ik kan die kabelboom tog dusdanig verbouwen dat het wel past? Of gewoon een GTT kabelboom inbouwen zou tog ook in principe kunnen..?
Kan. Stekkertjes kun je even aanpassen.

Benodigdheden:

GTT teller met stekkers
Versnellingsbakopnameelement
25 kroonsteentjes
Schaar en kabelstrippertje
Klein schroevedraaiertje
en een schematje (meten, zoeken, maken, uitdokteren) wat welke kabel is.

En dan, knippen en strippen, schroeven en doorlinken ! Het is echt makkelijk. De sensorwaarden komen wel overeen, dat werkt wel. Alle lampjes enzo werkt ook. En volgens mij!! Kun je de versnellingsbakopnameelement van een gtt gewoon in elke bak drukken .. ? Anders koop je voor 75 euro een gtt-bak. Trekt ie ook beter dan een tr.
AREXSTYLE schreef:Ach ja dan moet ik w88 tot ik die GTT blok erin zet, gelijk GTT kabelboom en instrumentarium. Gooi ik ook gelijk extra turbodrukmeter,voltmeter etc. in...maakt in principe niet zo verschrikkelijk veel uit, leek me wel leuk om dat nu alvast in te bouwen...
Lijkt me idd wel handig om zowel de bak als de koppeling mee te nemen, anders draai je zo door de koppeling heen :p

Maar das dus niet heel moeilijk om die dash van een TR naar GTT te brengen?

Anders kan ik je wel ermee helpen Chris!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
iwi
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 16 feb 2003 12:43
Locatie: Noord Holland

Waarom koop je niet gewoon een GTT als je en de moter en het dash over ga zetten? Ik heb een paar keer een dashboard over gezet, maar da's nou niet bepaald een klusje wat je elk weekend wil gaan doen.

De laatste keer was ik een dag bezig om alles een beetje van en op z'n plek te krijgen :(

En als je toch al de kosten van een moter, bak, koppeling en interieur ga maken, waarom dan niet gewoon het chassis erbij, heb je achter schijven en hij is ff breder door de spatbord verbreders enzo :smoke:
Plaats reactie