[5GTE] Hoe vervang ik mijn aandrijfashoezen?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Nou ik heb zojuist mijn auto van de garage gehaald voor de keuring.

En er bleek een redelijke waslijst te zijn.

Punt 1: Voorruit is beplakt.

Dus mensen met de sunband vraag ik heb het nagevraagd. Er moet boven je stuur 20cm vrij zijn. En je ruitenwissers mogen waar een klein gedeelte over de band gaan

Punt 2: Verlichting achter is bespoten

Ik heb ze zwart gespoten en wist dat dit voor de apk niet mocht

Punt 3: Groot licht brand niet.
Deze kan ik op een special klik manier toch aanzetten dus dat is weggestreept

Punt 4: Koplampafstelling niet in orde

spreekt voor zich

Punt 5: Stoelbevestiging zit los Links en rechts.

Hij zegt dat het alleen de bouten zijn maar dat geloof ik niet echt.

Punt 6: Uitlaat lekt op diverse plaatsen.

Kwestie van wa lassen of gumgum.

Punt 7: 3x Remleidingen te ver geroest. (2 maal achter 1 maal voor)

Wat is te ver? is dit zelf te doen? wa kost het om te laten doen ongeveer?

Punt 8: Tank band doorgeroest.

De band die om de reservetank zit vertoond schijnbaar roest.

Punt 9: Voorwielen lopen aan bij uiterste stand

Zit voor 185-55-15 op dus kan wel kloppen.

Punt 10: Linker + Rechter aandrijfashoes lekken

Is allebij maar een klein gaatje is goed te lijmen

Punt 11: Linksvoor stuurkogel te vel ruimte.

Hoe duur zijn die dingen en is dat er zelf in te plaatsen?

Punt 12: Rechtsvoor fuseekogel te veel ruimte

Hoe duur zijn die dingen en is dat er zelf in te plaatsen?

Punt 13: Rechter/linker voorbanden aan de binnenkant iets te veel afgesleten ivm bovenstaande.

Dat was de Keuring :@

Wat adviseren jullie laten maken of dumpen. En wat is jullie schatting als ik dit zou willen laten maken. kijken of hun bedrag op hetzelfde komt.

Het zou dan eigenlijk alleen over punten 7,11,12 gaan.




Na de vele tips gaat hij toch gewoon gemaakt worden.
Ik zaal er zaterdag aan beginnen dus zal zaterdag hier nog wel een hoop vragen wegpleuren :D
Laatst gewijzigd door Ad van Haperen op di 30 mar 2004 15:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Kan iemand vn de mod's deze verzetten naar het niet leden gedeelte? (foutje sorry)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tjees allemaal simpele dingen op je uitlaat na :)

gewoon naar de sloop gaan en 2 koplampen halen en 2 achterlicht units.

haal ook gelijk ff zo'n schakelaan

die band los draaien en ontroesten ff spuiten en monteren fluitje van een cent!

stoelen ff checken misschien dikke ring er onder en goed vast draaien

remleidingen ff vervangen laten door een beun is ook niet het duurte probleem lijkt me
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Verplaatst naar nl.techniek
There will be plenty of time to rest when your dead
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Tering, ze hebben wel naar veel punten gekeken zeg... Ben blij dat we hier in Haarlem de waarder hebben :). Is met 5 minuutjes klaar
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Abel schreef:tjees allemaal simpele dingen op je uitlaat na :)

gewoon naar de sloop gaan en 2 koplampen halen en 2 achterlicht units.

haal ook gelijk ff zo'n schakelaan

die band los draaien en ontroesten ff spuiten en monteren fluitje van een cent!

stoelen ff checken misschien dikke ring er onder en goed vast draaien

remleidingen ff vervangen laten door een beun is ook niet het duurte probleem lijkt me
nee idd alles is goed zelf te doen en lampen en velgfen kank altijd wel ff lenen.

Alleen die remleidingen kan ik niet denk ik en die fusee en stuurkogel. Of is dat wel te doen?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Dit zijn geen schrikbarende dingen, en zoals je zelf al aangeeft is het meeste wel te fixen. Stuur en fusee kogeltje is ook niet zo vreemd...gewoon slijtagegevoelige onderdelen. Remleidingen lukt je ook wel, kan je zo laten maken bij de betere automaterialen zaak.

Dus dumpen.....ONZIN

Succes ermee
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

kijk geef toch weer een goed gevoel dit. De garage zei namelijk dat het niet verstandig was zelf te maken.

Ps. bedankt voor het verplaatsen
John B
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jul 2003 17:59
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Abel schreef: gewoon naar de sloop gaan en 2 koplampen halen en 2 achterlicht units.
Koplampen ???????? daar was toch alleen de afstelling niet goed van, das toch een kwestie van afstellen !!!!
eigenlijk heb je best wel een goed autootje zo te horen (Y) :D
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

John B schreef:
Abel schreef: gewoon naar de sloop gaan en 2 koplampen halen en 2 achterlicht units.
Koplampen ???????? daar was toch alleen de afstelling niet goed van, das toch een kwestie van afstellen !!!!
eigenlijk heb je best wel een goed autootje zo te horen (Y) :D
:lol: kopen?

En idd dat is alleen een kwestie van afstellen
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Maar ff de vraag opnieuw omdat ik er geen FLAUW benul van heb wat het kost.

Wat kosten de onderdelen:
stuurkogel,
fuseekogel,
2 lange en 1 korte remleidingen

(en wat zou een beun er voor vragen?)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Hooliead schreef:
Punt 11: Linksvoor stuurkogel te vel ruimte.

Hoe duur zijn die dingen en is dat er zelf in te plaatsen?

Punt 12: Rechtsvoor fuseekogel te veel ruimte

Hoe duur zijn die dingen en is dat er zelf in te plaatsen?
Vrij makkelijk zelf te plaatsen, echt niet moeilijk, spreek uit ervaring, heb het net gedaan bij mijn gtt. Kosten waren voor 2 fuseekogels en 2 stuurkogels 79 euro. Inclusief BTW, besteld via Koskamp.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
John B
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jul 2003 17:59
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

tis net geen clio he :p :wink: (Y)
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

:worship: Dank RTC jullie geven toch weer hoop in donkere dagen ;)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

John B schreef:tis net geen clio he :p :wink: (Y)
Voor mijn GTT hé! :wink:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Wat me trouwens wel opviel is dat hij OVERAL volgens de garage HARD is nu.

(op de linkerachterbumperophanging na)
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Voor de gevraagde punten (remleiding en stuur/fusee kogels, koplamp afstellen, uitlaat lassen) moest mijn garage 540 euro hebben (vandaar dat ik twijfelde)
John B
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jul 2003 17:59
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Hooliead schreef:Voor de gevraagde punten (remleiding en stuur/fusee kogels, koplamp afstellen, uitlaat lassen) moest mijn garage 540 euro hebben (vandaar dat ik twijfelde)
Voor 540,- heb je geen andere auto toch, bijv. een clio :worship: :D
Dus fixen en rijden maar.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

John B schreef:
Hooliead schreef:Voor de gevraagde punten (remleiding en stuur/fusee kogels, koplamp afstellen, uitlaat lassen) moest mijn garage 540 euro hebben (vandaar dat ik twijfelde)
Voor 540,- heb je geen andere auto toch, bijv. een clio :worship: :D
Dus fixen en rijden maar.
Het kan ook nog wel wat goedkoper hoor dan 540, ik vind het een boel geld. Ik zou toch eens rondvragen of iemand je ermee wilt hebben, het zijn echt geen moeilijke dingen.
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Nee ok maar zit ook nog steeds met een vreemde storing in de motor.

En heb een Clio gehad nou NOOIT meer :lol:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Hooliead schreef:Wat me trouwens wel opviel is dat hij OVERAL volgens de garage HARD is nu.

(op de linkerachterbumperophanging na)
zeker dan is het wel waard om weer op de weg te zetten!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Hmm het is een grote lijst maar het kan altijd erger. En 540 euro is wel belachelijk veel, ik heb ook wat problemen gehad met mijn eerste keuring met nieuwe motor, toen moest er dacht ik wel even wat meer gedaan worden.

Maar ik zou inderdaad repareren, zeker als de auto helemaal strak en hard is. Onderdelen moet je van een sloop afhalen. Remleidingen bijvoorbeeld, zijn best lastig er af te halen, maar als je een auto op de sloop vind met goede leidingen (ik had er een met pas nieuwe leidingen), die er af halen en dan aan de garage geven en zeggen repareer maar. Is bij mij gelukt en de remleiding kostte me bij de sloop maar 2 euro. Dat is denk ik bij de garage wel ff duurder :D

Met te veel roest wordt denk ik bedoeld dat er kleine gaatjes in zitten, of gaan komen. Dus dat het niet te schuren en tectyleren is. Had ik met één leiding voor, en m'n achterleidingen konden wel getectyleerd worden, wat ik ook zelf heb gedaan. Een uur schuren en tectyleren liggend onder de auto, maar scheelt je toch weer kosten want uurloon is duur bij de garage.

Wie weet dat je die hoezen van de aandrijfas gewoon bij een onderdelenboer (of winkel zoals brezan) kan kopen, de dealer kan namelijk (raar) niet aan die hoezen los komen. Dan vervangen ze meteen de hele aandrijfas. Zo is mij verteld. Zo ook met fuseekogelhoes en andere hoezen, zijn universele hoesjes, en die fuseekogelhoes kostte me ook maar 2 euro. Eerste schatting van de garage was 1500 euro reparatiekosten, maar door die kleine dingetjes die ik zelf deed heeft het met toch "maar" 600 euro gekost.

Geen idee trouwens of het lijmen van de aandrijfashoes wel toegestaan is. En wie weet dat er zand in is gekomen (of korreltjes) wat betekent dat de aandrijfas gaat slijten. Dan is een nieuwe hoe (of tenminste het vervangen ervan) misschien wel handig, want dan maakt de garage het ook meteen schoon. Dacht ik.

Maar de kleine dingetjes kan je zelf wel neem ik aan, en punt 13, banden kosten redelijk wat. Ik denk dat die voor de apk vervangen moeten worden, of iig andere (niet aanlopende) banden plus velgen. Moet je gewoon naar de garage gaan met kleinere velgen en banden, kunnen ze daar niet meer om zeuren. Ik ben zelfs met mijn te grote (voor loopt bij sturen aan) naar de apk geweest, ik kwam er gewoon door. Ook op een aantal andere punten hebben ze me gematst hoorde ik later, dus da's wel mooi :D

Maar succes met reparaties enzo, korte samenvatting is doe wat je kan zelf, en zorg voor zo veel mogelijk onderdelen zelf kopen.
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Berichten: 1744
Lid geworden op: di 4 dec 2001 0:00
Locatie: N-Brabant
Contacteer:

Bart V schreef:Ik zou toch eens rondvragen of iemand je ermee wilt hebben, het zijn echt geen moeilijke dingen.
Ik meld me :p.
Had me gelijk effe gebeld, dan had ik je wel kunnen vertellen dat het makkelijk op te lossen is. :)
Ik denk dat je met niet te veel geld snel klaar kan zijn.
Bel me anders effe Ad, dan kijken we wanneer we er aan kunnen beginnen.
Maak je niet druk, komt allemaal goed. :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:fuseekogelhoes.
Joost, waar zit dat ding? heb nog nooit van een fuseekogelhoes gehoord of gezien bij een 5
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Die zit dus op je fuseekogel :)

Die hoes zorgt ervoor dat er geen vet tussen de kogel vandaan kan, en dat er geen zand e.d inkomen. Als dat hoesje kapot gaat is het vaak snel gedaan met de kogel (zelfde verhaal als ashoes)
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

Wij hadden ook losse hoesjes liggen voor de fuseekogels en de stuurkogels.

Dit zijn de kosten niet, maar bij Ad zit er speling op, dus dit los je niet op met hoesjes.

Het vervangen? Simpel, sleutel 14, 16 en 21 (uit mijn hoofd gezegd)

Ik heb al eens in een ander topic de volledige uitleg gegeven hoe een stuurhoe te vervangen, maar deze uitleg komt aardig overeen voor het vervangen van je stuurkogel.

Eventueel heb ik nog wel 2 achterlichten liggen mocht je die nodig hebben.

Als je nog meer over de montage wil weten moet je dat maar even melden, kan het je haarfijn uitleggen.

Met de rally heb ik bergen van die dingen vervangen, omdat de hoesjes altijd smolten door de temp. van de remmen.
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

Vervangen stuurkogel:

Benodigdheden:
* 1 x dop of ringsleutel 16
* (dacht) 1x sleutel 14 of 15 en sleutel 17
* Kunstofhamer
* Bus WD40
* Eventueel een brander

Werkwijze:

* Met centimeter lengte stuurarm opmeten en opschrijven
* Koppeling stuurkogel met stuur"arm" inspuiten met WD40 en even inlaten werken
* Met sleutel 16 moer van stuurkogel (in fusee) loshalen.
* Dan met of special tool of een paar voorzichtige klappen of de brander je kogel uit fusee halen.
(dit gaat vaak lastig omdat de bout konisch is.
* met sleutel 14 en 17 borgmoer losdraaien.
* Stuurkogel uit de arm draaien
* Nieuwe stuurkogel terug monteren
* Op de juiste lengte indraaien
* Borgring vast zetten
* Bout terug in het fusee
* Moer vastdraaien
* Wielmonteren

Klaar!!

Succes ermee
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

al die puntjes lekker zelf doen zou ik zeggen. Allemaal goed te doen en ben je in een dagje zeker mee klaar
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

:worship: Top Bedankt allemaal voor de tips (Y)(kben op zulke momenten toch echt blij dat ik bij een club hoor als de RTC)


En Edje ik was al lang van plan om je te bellen :D Heb jij toevalllig voor 1 dag 2 originele velgen(met banden) en twee achterlichten te leen :lol:

Ik denk idd dat het meeste zelf wet te doen is zo te horen dus ga zaterdag eens lekker onder de 5 liggen. (genieten van mijn HARDE bodem ;))

Het enigste waar ik een beetje mee zit is de remleidigen. Daar zoek ik liever een beun voor die er nieuwe opzet IPV van de sloop.

Vind dat je op dingen als remmen echt niet moet uitsparen eigenlijk. (Is het belangrijkste van de auto na mijn mening)

Dus mocht iemand zich geroepen voeelen of iemand kennen in de buurt van Breda (wil best en stukje rijden) dan houd ik me aanbevolen.
Martijnberk
Berichten: 830
Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
Locatie: Lutjewinkel !
Contacteer:

Remleidinge zou ik persoonlijk NOOIT op de sloop halen, ook al ziet ie er goed uit kan er altijd een knikje inkomen (of al zitten). wil je het goed doen dan haal je bij brezan 2 pakken remleiding en het aantal "boutjes" (waarmee je hem vastbout aan de remdrukverdeler) Ik heb het met mijn cabrio ook vervangen en het is goed zelf te doen, zor er alleen voor dat je zo'n apparaat hebt om de remleidingen op te "krullen" (leen deze bij een garage ofzo)

Remleidingen buig je zo onder je auto met geen enkele moeite en je hoeft er nooit meer onder te komen!

Ik ga binnen een paar weken zelf mijn achterbrug aanpakken en die remleidingen vervangen, de rest van mijn auto is al gedaan, is zal wel een paar foto's maken om het te laten zien
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Klein vraagje wara ik eigenlijk het antwoord al op weet. stuurkogel en fuseekogel zijn voor een GTE hetzelfde als voor een GTT neem ik aan?

En eeh klink nu waarschijnlijk heel dom maar heeft iemand een pic waarop hij kan aangeven wat de fusee en wat de stuurkogel is.

Ik ken altijd alles wel maar de benamingen haal ik altijd door elkaar
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

Geen foto, maar:

* Fusee kogel zit aan de draagarm onder je fusee stuk(dus zeg maar "onder" je wiel)

* Stuurkogel zit aan het fuseestuk en je stuurstang.
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

Toch nog een foto gevonden.

Hier ontbreekt het fusee stuk.

(en het is de rechterzijde)

[img]http://www.alfa90.net/5gtt/280603/DSCF0143.JPG[/img][/img]

Wat je links ziet hangen is de stuurkogel.
En midden net bij de aandrijfas (daarvoor) is de fuseekogel.
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

:worship:

Dan had ik het dus wel goed datik niet het verkeerde eraf sta te draaien :D

Maar GTE=GTT?
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

Ja, volgens mij zijn de stuur- en fuseekogels gelijk.
Plaats reactie