1.8-->2.0 ombouwen??? ZUIGERS OP!!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
speedline

ARP bolts and studs... :worship:

http://www.arp-bolts.com/

De bouten voor de professional. Het is de norm in autosport en vliegerij. Gebruikte materialen zijn zeer hoogwaardig en sterk op allerlei vlakken.

Kan zelfs zo zijn dat ARP kapotte onderdelen bij een motorschade bij elkaar houdt en je zo voor hogere kosten behoed.

In principe hebben ARP bouten en draadeinden een fijnere draad en dienen deze bouten op rek vastgezet te worden. Niet op koppel! Dit om te voorkomen dat het vast te zetten onderdeel vervormt en er spanningen in het materiaal onstaan.

Verder bepalen materiaalkwaliteit van drijfstangen en zuigers het maximale toerental. Niet de bouten. Die zorgen er alleen voor dat de verbinding onder bijna alle omstandigheden behouden wordt.

Grtz,

Speedline @ super 2nr tv... :biertjuh:
PtrGte
Contacteer:

speedline schreef:ARP bolts and studs... :worship:

http://www.arp-bolts.com/

De bouten voor de professional. Het is de norm in autosport en vliegerij. Gebruikte materialen zijn zeer hoogwaardig en sterk op allerlei vlakken.

Kan zelfs zo zijn dat ARP kapotte onderdelen bij een motorschade bij elkaar houdt en je zo voor hogere kosten behoed.

In principe hebben ARP bouten en draadeinden een fijnere draad en dienen deze bouten op rek vastgezet te worden. Niet op koppel! Dit om te voorkomen dat het vast te zetten onderdeel vervormt en er spanningen in het materiaal onstaan.

Verder bepalen materiaalkwaliteit van drijfstangen en zuigers het maximale toerental. Niet de bouten. Die zorgen er alleen voor dat de verbinding onder bijna alle omstandigheden behouden wordt.

Grtz,

Speedline @ super 2nr tv... :biertjuh:
hier ben ik het niet helemaal mee eens...
De bouten zijn over het algemeen "de zwakste schakel" in het hele drijfwerk...de standaard williamszuigers kunnen echt wel draaien met bijvoorbeeld 8000 toeren/min, de drijfstangen kunnen dat ook echt wel hebben, maar de bouten begeven het gewoon door de rek die erop komt, ze breken of komen los te zitten door te weinig voorspanning...

dit is overigens "NAAR MIJN MENING" :wink:
Menno

speedline schreef:In principe hebben ARP bouten en draadeinden een fijnere draad en dienen deze bouten op rek vastgezet te worden. Niet op koppel! Dit om te voorkomen dat het vast te zetten onderdeel vervormt en er spanningen in het materiaal onstaan.
Vastzetten op hoekverdraaiings is omdat het te meten moment verneukt wordt door wrijving in de schroefdraad. Daarom zit er bij ARP bouten altijd een zakje vet voor de draad, en mag je ze wel op moment vastzetten.
rev it like a rental
PtrGte
Contacteer:

nu is alleen nog de vraag:

welk moment? :)

want dat staat er dus mooi niet bij he...
Rob.H

Mijn clio 1.8 16V is ook omgebouwd tot 2.0! (Heeft de vorige eigenaar gedaan). Nu is mijn probleem dat bij lange stukken rijden te olietemp oploopt tussen 120 en 140 graden. (Dit lijkt mij een beetje te warm). Na goed warm te hebben gereden en daarna eens doortrekken loopt de olietemp al redelijk snel en hoog op.
Zou ik nog iets moeten veranderen aan de koeling (radiateur of olie koeling)
jeroen.k

Rob.H schreef:Mijn clio 1.8 16V is ook omgebouwd tot 2.0! (Heeft de vorige eigenaar gedaan). Nu is mijn probleem dat bij lange stukken rijden te olietemp oploopt tussen 120 en 140 graden. (Dit lijkt mij een beetje te warm). Na goed warm te hebben gereden en daarna eens doortrekken loopt de olietemp al redelijk snel en hoog op.
Zou ik nog iets moeten veranderen aan de koeling (radiateur of olie koeling)
Je zou ook een anti-wrijvings additief toe kunnen voegen. Zijn vrij prijzig, maar scheelt zo 10 graden...ook zeker zijn dat er de juist olie inzit ;)
Rob.H

Ja juiste olie is zeker. Maar denk dat ik het probleem flik kan verminderen door het oliepijl op max te houden. Maar ik zal een anti-wrijvings additief proberen. De buiten temp. is nu nog niet giga. Maar ik denk dat ik in de zomer een probleem ga krijgen.
Ik ga volgende week naar oostenrijk met de clio kijken of bij rustig rijden maar wel dus een 800 km de temp. nog boven 120 uitkomt.
Steven
Car: M536

Watvoor olie zit erin en hoe oud issie? Lijkt me een veel belangrijkere vraag...
Rick D.

En zit je olie koeler niet verstopt misschien?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Rick D. schreef:En zit je olie koeler niet verstopt misschien?
In een clio 16v ?? Waar zou ie moeten zitten dan?
Arjen

Frits schreef:
Onder je oliefilter zit een warmtewisselaar (niet een echte oliekoeler dus).
Rick D.

Arjen schreef:
Frits schreef:
Onder je oliefilter zit een warmtewisselaar (niet een echte oliekoeler dus).
Ja beetje in de war. Ben de laatste tijd errug met 5-jes bezig geweest :lol:
Steven

Nou je bent totaal in de war, want de super 5-jes hebben dat ooknie standaard :p
Rob.H

Als het klopt wat de vorige eigennaar me vertelt heeft heb ik 10w40 er in geflikkert van Valvoline. Ik heb een maand geleden de olie en oliefilter vervangen. Maar voor dat ik de olie ververste werd ie ook al heet.
Robert dB.

hoe zag de olie eruit bij het vervangen? veel koelvloeistof erbij? - en anders om, hoe ziet het koelvloeistof reservoir eruit?
Rob.H

koelvloeistof ziet er best donker uit. denk bruin moet er eens een monster uit nemen. welke kleur is normaal?
Maar de koelvloeistof blijft op het zelfde pijl.
Tom
Moderator
Car: MB

normaal is afhankelijk van welk soort erin zit. Het moet iig een heldere kleur zijn. Gewoon effe vervangen anders, is niet zo gek veel moeite. En meteen even systeem reinigen kan ook nooit kwaad
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
~thijs~
Contacteer:

ghehehehehe, die van mij is mooi roestbruin :p
Steven

De schutkleur van Renault ;)
Rob.H

Ik heb net de kleur gecheckt(ff met een spuit wat eruit gehaald) de koelvoeistof is helder van kleur. Dat is dus goed?
Maar het pijl was 2 weken geleden nog op maximaal, had ik zelf bijgevuld. Maar hij zat nu precies tussen min en max in. Ik heb vandaag niet gereden!?!? :(
PtrGte
Contacteer:

robclio16V schreef:[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QQDYAp0T ... 1396057089[/img]

Omdat je nooit teveel vermogen hebt. :D 8)
ZO...voor de nieuwsgierigen onder ons...

de "grote kleppen"-motor heeft er nu 25 draai-minuten op zitten...

morgen ff een rondje rijden en donderdag op naar Dynojet Goes met Henk Dijkstra van Fastchip voor een chip aanpassing...

natuurlijk wordt de eventuele vermogensdraai hier gepubliceerd, met alle specificaties van de motor...

ik zeg "eventuele" vermogensuitdraai, omdat het nog niet zeker is dat alles "op de juiste plaats" blijft zitten tijdens een stevige middagsessie "bankdraaien" :wink:

zodra er meer nieuws is dan zie je het wel verschijnen hier...

groeten uit Made :)
Robert dB.

nice stuf! 8)

Wat zijn de verwachtingen?
Hoeveel diameter zijn deze nu tpv standaard?
Wordt 't in- en uitlaatspruitstuk nog aangepast?
Bart V

ben benieuwd :)
H8bal

Rob.H schreef:Ik heb net de kleur gecheckt(ff met een spuit wat eruit gehaald) de koelvoeistof is helder van kleur. Dat is dus goed?
Maar het pijl was 2 weken geleden nog op maximaal, had ik zelf bijgevuld. Maar hij zat nu precies tussen min en max in. Ik heb vandaag niet gereden!?!? :(
Verschil warm/koud toevallig ?
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

@ptrgte,

die motor die nu draait is dat "jouw" motor of die van rob?
PtrGte
Contacteer:

@ Robert: verwachtingen kunnen altijd tegenvallen dus daar doen we niet aan, het enige wat ik wel verwacht is dat de 170 pk die HobbyRob's "oude" motor leverde wel gepasseerd zal worden...
maar zeg nooit nooit...

de kleppen zijn een luttele 1,6 mm groter dan originele megane 2.0 16v kleppen, dus 33+ nou ja reken zelf maar uit...

@Frits: Dit is mijn eigen motor, aangezien ik toch wel wil weten wat het allemaal doet met een motorblokkie voordat iemand zijn zuur verdiende centen erin steekt voor Jan met de korte lul... :wink:

groeten

PS: woensdag avond heb ik enkele kilometers gereden (inrijden +- 20 km) voordat ie donderdag op de bank gaat... dat beviel goed, alles bleef netjes op temperatuur...alleen het was nat..dus weinig grip :wink:

er zit in ieder geval potentie in, aangezien ik met een standaard 1800 16v chippie rond heb gereden...

resultaten morgen na 17.00

tot Made! :D
Robke
Car: Lexus IS250

Het is al lang 17:00 geweest, waar blijven die resultaten nou?? :p
speedline

Omdat Patrick nog niet gereageerd heeft zal ik dat maar ff doen... :smoke:

Ik was vanmiddag met Henk Dijkstra (fastchip) meegekomen om te observeren bij het afstellen van Patrick's Clio 16v 2.0 op de Dynojet rollenbank bij Ruud Fredriks in Goes...

De resultaten:

Wielvermogen tussen 150 en 160pk...

Wielkoppel van maximaal 172Nm...

Voor het krukasvermogen en koppel kun je er 10-15% bij optellen.

Toerentallen weet ik niet meer. Die moet Patrick zelf maar ff posten. Ik zal morgen foto's online zetten na overleg met Patrick. Patrick heeft een vermogens en koppelkromme.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Dat valt tegen of niet??
150-160 +15% =172.5-184 PK uitgegaan van het gunstigste geval zou het dus 184 pk zijn. En niet richting de 200 wat gehoopt/verwacht was.
*Stephan_RSI*

Frits schreef:Dat valt tegen of niet??
150-160 +15% =172.5-184 PK uitgegaan van het gunstigste geval zou het dus 184 pk zijn. En niet richting de 200 wat gehoopt/verwacht was.
Maar deze uitkomsten is zeker met een standaard chippie? Dus met een andere chip zou die naar de 190 kunnen gaan??

Ik heb deze hele topic ff doorgenomen en vind het wel vet waar jullie mee bezig zijn, maar er was ook iemand die zei om er een turbo op te schroeven.
Maar dat kon niet omdat er meerdere aanpassingen aan moet gebeuren dan. Maar wat als je een turbo met een lage compressie erop schroeft, zoals die turbo's van een VW TD ofzo en dat je hem dan op 0.3 bar zet. Dan hoef je toch ook niet in het blok te ploeteren ofzo?

Ik ben maar een leek op dit gebied hoor, en ik vang maar wat op soms, dus correct me if i'm wrong :).

En zou die conversie van 1.8 16V naar 2.0 16V ook kunnen met een 1.8 8V naar 2.0 8V. Zoja doe jij dat dan ook?

Groeten Stephan
Robke
Car: Lexus IS250

Dat valt reuze mee zelfs. Ik heb met het "standaard" 2.0 blok 127,1 pk aan de wielen het koppel weet ik niet., dus dat is 25 pk meer aan de wielen. Dat vind ik toch nogal een verbetering.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

*Stephan_RSI* schreef: En zou die conversie van 1.8 16V naar 2.0 16V ook kunnen met een 1.8 8V naar 2.0 8V. Zoja doe jij dat dan ook?

Groeten Stephan
Moet je niet doen stephan, je kan dan beter een F3R blok uit een megane pakken. maar je schiet er maar 5kp mee op.

Voor ombouw project kijk maar naar dat topic van cannonballman.

GR.Frits
speedline

De motor stond te hoog gecomprimeerd. Hij pingelde als Henk over een bepaalde voorontstekingswaarde heen ging. Er had zeker nog een 10 wielpk in gezeten. En dan zit je wel richting 100pk/ liter. Een brandstof met een hoger octaangetal had hier ook zijn verdienste gehad maar was niet voorhanden.

En 160pk aan de wielen ipv 147pk fabrieksopgave aan de krukas valt echt niet tegen. Maar dat schijnt hier echt niemand te snappen... :(

Een Clio met zoveel vermogen en koppel is echt een stuk sneller dan een standaard versie.

En het is al meer wielvermogen dan een Clio 2 RS!!! En dat weten we uit ervaring.
*Stephan_RSI* schreef:
Maar deze uitkomsten is zeker met een standaard chippie? Dus met een andere chip zou die naar de 190 kunnen gaan??
Nee snugger. Dat rollen en afstellen is gedaan voor een chip op maat. Een snelle chip zogezegd.

*Stephan_RSI* schreef:Ik heb deze hele topic ff doorgenomen en vind het wel vet waar jullie mee bezig zijn, maar er was ook iemand die zei om er een turbo op te schroeven.
Maar dat kon niet omdat er meerdere aanpassingen aan moet gebeuren dan. Maar wat als je een turbo met een lage compressie erop schroeft, zoals die turbo's van een VW TD ofzo en dat je hem dan op 0.3 bar zet. Dan hoef je toch ook niet in het blok te ploeteren ofzo?
Ik ben maar een leek op dit gebied hoor, en ik vang maar wat op soms, dus correct me if i'm wrong :).
Inderdaad. Dus gelieve dat wat je opvangt niet te spuien zonder te weten waar je het over hebt. Staat nogal belachelijk. No offence...
Arjen

Nou, nou, iets minder kan ook wel :)
No offence.............
Donleben
Contacteer:

Wat is het telefoonnummer van PtrGte?

Graag reply of PM
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Plaats reactie