hallo,
Ik heb een vraag over de versnellingsbak, bij mij maakt deze ineens de laatste tijd een soort van gierend geluid vooral in de tweede en derde versnelling, bij navraag heb ik te horen gekregen dat het de lagers van de versnellingsbak moet zijn en dat de enige oplossing reviseren is. nou is mijn vraag kan er onder de clio 16v ook een versnellingsbak van een 19 16V gezet worden oftewel gaat het hier om de zelfde versnellinsbak, het type nummer wat er bij mij onder zit is een JB3 053.
kan iemand mij wat goede tips geven hoe ik dit moet aanpakken want ik heb begrepen dat het een behoorlijke prijs is.
versnellingsbak clio 16v
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
bakken voor motoren met alu carterpan en voor motoren met stalen carterpan zijn NIET uitwisselbaar.
Dus een oud type bak van een 19 16v kan NIET onder een Clio 16v.
Dus een oud type bak van een 19 16v kan NIET onder een Clio 16v.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
En volgens mij heb ik al contact gehad met arradi via de mail.....staat me iets van bij.Ollie schreef:Verhoudingen van de bak van de Clio en de 19 zijn anders, maar passen doet het wel.
Stuur anders eens een PM naar Cannonballman (Reinier), dat is hier de bakkenexpert!
clio 16V 722 motor (C57D)
1ste 0.326
2se 0.543
3de 0.757
4de 1.034
5de 1.258
Eindoverbrengin 0.237
Snelheidmeter 1.105
19 16V B/C539/53D
1ste 0.326
2se 0.543
3de 0.757
4de 1.034
5de 1.258
Eindoverbrengin 0.246
Snelheidmeter 1.105
Dus alleen de eindoverbrenging is anders.Tenminste wat betreft de versnellingen. Dat is wat mijn werkplaats handboek ervan vind.
Woensdag gaat onze clio 16V bak uit elkaar. Ben benieuwd wat we aantreffen.
Wat mij opvalt is dat de Clio en 16V dezelfde overbrengingen hebben als de C405. Oftewel de GTT. Alleen de eindoverbrenging is anders. En uiteraard de snelheidsopname is bij een GTT electronisch.
Als je clio genoeg power heeft dan zou die met 195/50/15 en een GTT bak met 7800 rpm in de 5 een luttele 300KM/h lopen. Zou een standard clio dat trekken

1ste 0.326
2se 0.543
3de 0.757
4de 1.034
5de 1.258
Eindoverbrengin 0.237
Snelheidmeter 1.105
19 16V B/C539/53D
1ste 0.326
2se 0.543
3de 0.757
4de 1.034
5de 1.258
Eindoverbrengin 0.246
Snelheidmeter 1.105
Dus alleen de eindoverbrenging is anders.Tenminste wat betreft de versnellingen. Dat is wat mijn werkplaats handboek ervan vind.
Woensdag gaat onze clio 16V bak uit elkaar. Ben benieuwd wat we aantreffen.
Wat mij opvalt is dat de Clio en 16V dezelfde overbrengingen hebben als de C405. Oftewel de GTT. Alleen de eindoverbrenging is anders. En uiteraard de snelheidsopname is bij een GTT electronisch.
Als je clio genoeg power heeft dan zou die met 195/50/15 en een GTT bak met 7800 rpm in de 5 een luttele 300KM/h lopen. Zou een standard clio dat trekken



M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
ik heb een jb3 048 bak van een clio en wil deze in mijn 19 hangen,maar mijn vraag is of deze gaat passen,wie weet of dat past of niet past.
ik heb een 16v met stalen pan.
ik heb een 16v met stalen pan.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
-
- Berichten: 425
- Lid geworden op: wo 21 mei 2003 13:35
- Locatie: zierikzee/goes (zeeland)
Hoi
voor alle eerlijkheid dit zou om de bak van mij gaan waar Arradi het over heeft. Dus ben benieuwd hoe en wat.....
Misschien wat foto's is makelijk
[img]http://www.clubnet.nl/ClubsData/248577/ ... c-048f.jpg[/img]
[img]http://www.clubnet.nl/ClubsData/248577/ ... c-049f.jpg[/img]
voor alle eerlijkheid dit zou om de bak van mij gaan waar Arradi het over heeft. Dus ben benieuwd hoe en wat.....
Misschien wat foto's is makelijk
[img]http://www.clubnet.nl/ClubsData/248577/ ... c-048f.jpg[/img]
[img]http://www.clubnet.nl/ClubsData/248577/ ... c-049f.jpg[/img]
...::: RENO HEAVEN 'S OPEN :::...
....::: FOR 2004 TAX FREE :::....
....::: FOR 2004 TAX FREE :::....
-
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
- Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
- Contacteer:
Kan een motorblok van een clio dan wel weer in een 19 als de carterpan wordt overgezet?canonballman schreef:bakken voor motoren met alu carterpan en voor motoren met stalen carterpan zijn NIET uitwisselbaar.
Dus een oud type bak van een 19 16v kan NIET onder een Clio 16v.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Als ik zo een beetje rondkijk, zie ik vaker dat er een bak van een clio het begeeft dan van bevoorbeeld een 5.
Is daar een reden voor? Want de meeste GTT's duwen meer koppel eruit dan een goed gekietelde Clio.
Iemand?
Is daar een reden voor? Want de meeste GTT's duwen meer koppel eruit dan een goed gekietelde Clio.
Iemand?
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Ik weet niet wat je hierboven berekent maar zou je niet beter de tandwielverhouding zelf erbij zetten? Het bovenstaande kun je niets mee... Of draai ff de berekening om...Michel S. schreef:clio 16V 722 motor (C57D)
1ste 0.326
2se 0.543
3de 0.757
4de 1.034
5de 1.258
Eindoverbrengin 0.237
Snelheidmeter 1.105
19 16V B/C539/53D
1ste 0.326
2se 0.543
3de 0.757
4de 1.034
5de 1.258
Eindoverbrengin 0.246
Snelheidmeter 1.105
Dus alleen de eindoverbrenging is anders.Tenminste wat betreft de versnellingen. Dat is wat mijn werkplaats handboek ervan vind.
De 5e versnelling is langer van een gtt tov de Clio 16v/ 19 16v/ Williams en Megane 16v.Michel S. schreef:Woensdag gaat onze clio 16V bak uit elkaar. Ben benieuwd wat we aantreffen. Wat mij opvalt is dat de Clio en 16V dezelfde overbrengingen hebben als de C405. Oftewel de GTT. Alleen de eindoverbrenging is anders.
De eindoverbrenging van een gtt is een whopping 3.733:1 tegenover de 4.214:1 van de Clio 16v. Echt heel veel langer dus...
290.6km/h om precies te zijn met 7800min-1. Maar een Clio haalt zijn maximum power op 6500min-1. Als je daar voldoende power zou halen kun je daarmee 242.1km/h mee halen.Michel S. schreef:Als je clio genoeg power heeft dan zou die met 195/50/15 en een GTT bak met 7800 rpm in de 5 een luttele 300KM/h lopen.
Voor een bepaald persoon zijn turbo Clio had ik deze eindoverbrenging geselecteerd. Die auto gaat dus meer als 250km/h lopen met voldoende power... En laat de hoeveelheid power nu niet een probleem zijn...

Laatst gewijzigd door speedline op zo 21 mar 2004 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Michel S. schreef:Als ik zo een beetje rondkijk, zie ik vaker dat er een bak van een clio het begeeft dan van bevoorbeeld een 5.
Is daar een reden voor? Want de meeste GTT's duwen meer koppel eruit dan een goed gekietelde Clio.
Iemand?
Klopt helemaal!!!Steven schreef:16v bak krijgt op de ingaande as toch meer toeren voor z'n kiezen. Ik denk dat je daar toch net ff wat meer warmte ontwikkeling door krijgt.

Een van de problemen van een versnellingsbak met schuine vertanding is dat je krachten krijgt in axiale richting. De assen willen dus in tegenovergestelde richting het bakhuis uit.
Om het verschil te zien was het makkelijker om gewoon even de getallen erbij te knallen dan de overbrengingen.speedline schreef:
Ik weet niet wat je hierboven berekent maar zou je niet beter de tandwielverhouding zelf erbij zetten? Het bovenstaande kun je niets mee... Of draai ff de berekening om...
Volgens mijn boekje is alleen de 5 anders(dus ik had me toch verkeken. Maar heb het even ingescand en dit zijn de overbrengingen.De 1e, 4e en 5e versnelling zijn langer van een gtt tov de Clio 16v/ 19 16v/ Williams en Megane 16v.
De eindoverbrenging van een gtt is whopping 3.73:1 tegenover de 4.22:1 van de Clio 16v. Echt heel veel langer dus...
048 is de Clio bak, en 014 die van de GTT.
Dat staat tenminste in mijn werkplaatshandboekie van Ome Reno
Laatst gewijzigd door Michel S. op zo 21 mar 2004 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Dan moet je wel de andere kant op rekenen. Die getallenreeks die jij neerzet is niet makkelijk te interpreteren.Michel S. schreef:Om het verschil te zien was het makkelijker om gewoon even de getallen erbij te knallen dan de overbrengingen.
Het hoort als volgt:
- 1 3.091
2 1.840:1
3 1.320:1
4 0.966:1
5 0.758:1
R 3.545:1
eind 3.733:1
[EDIT]Michel S. schreef:Volgens mijn boekje is alleen de 5 anders(dus ik had me toch verkeken. Maar heb het even ingescand en dit zijn de overbrengingen.
048 is de Clio bak, en 014 die van de GTT.
Je hebt helemaal gelijk. De gtt kent overigens 3 of zelfs 4 bakken. De 009/ 014 en 032 en nog 1 als ik het goed heb.
Inderdaad. Deze interpretatie was nog veel makkelijker geweest. Wilde het zo makkelijk mogelijk maken met vergelijken. Maar niet echt nagedacht.speedline schreef: Dan moet je wel de andere kant op rekenen. Die getallenreeks die jij neerzet is niet makkelijk te interpreteren.
Het hoort als volgt:
In mijn opinie kun je bovenstaande lijst makkelijker interpreteren. Simpelweg de deler en de noemer omdraaien in de berekening. De secundaire door de primaire as delen zogezegd.
- 1 3.091
2 1.840:1
3 1.320:1
4 0.966:1
5 0.758:1
R 3.545:1
eind 3.733:1
Mijn excuus:. Ik zat op mijn werk toen ik dit tikte. Dan denk ik nooit heel hard na

Inderdaad. Even het boek erbij gepakt. 009 en 032 staan hier ook vermeld alszijnde C405 met elektronische opnemer.
Je hebt helemaal gelijk. De gtt kent overigens 3 of zelfs 4 bakken. De 009/ 014 en 032 en nog 1 als ik het goed heb.
Maar volgens het boekje hier wijkt alleen de 032 af met een 5de versnelling van 41/31 in tegenstelling tot 33/25 van de 009 en 014 bak.
Al met al. We hebben een andere bak clio 16V eronder gehangen om de reparatie tijd kort te houden.
Straks even testen. Dat is nog altijd leuker dan al deze getallen bekijken

M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538