Ik had al een tijdje dat auto wel erg veel water gebruikte, maar er lag nooit wat op de oprit. Nu reed ik vandaag op de snelweg, en kreeg kookmelding (rood lampje) en er knalde flinke witte rook uit de uitlaat. Auto gestopt en koelvloeistoftank was leeg.
turbo was al ral (smeerde olie in intercooler en rookte blauw met doortrekken). Motor is nieuw (september 2002). Turbo @ 0,9 bar. Kep al nieuwe turbo liggen omdat ik al dacht dat ie deze dagen een keer zou overlijden, maar is nu m'n turbo die dit veroorzaakte of id de koppaking eruit..hoe kan ik dit zien? Kan ik nog naar huis rijden als motor is afgekoeld en water is bijgevuld? (20 km).
[R5GTT] h20 leeg kooklampje+witte rook..koppaking blijkt nu.
Laatst gewijzigd door tyberium op di 9 mar 2004 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
witte rook is verdampt water.En als je water bijvult maar je ziet het nergens lekken samen met de andere beschreven klacht(kokende vloeistof) zou ik voor een koppakking gaan.
Als de turbo watergekoeld is zou het daar ook nog vandaan kunnen komen maar dat heb ik nooit vaak gezien.
En als er zoveel water uit geweest is hoef je hem dan niet te ontluchten?
als de koppakking lek is vindt ik dit best snel voor een jong blok...
Als de turbo watergekoeld is zou het daar ook nog vandaan kunnen komen maar dat heb ik nooit vaak gezien.
En als er zoveel water uit geweest is hoef je hem dan niet te ontluchten?
als de koppakking lek is vindt ik dit best snel voor een jong blok...
Is idd een watergekoelde turbo. Vind het ook vreemd..ik zie ook nergens water liggen. Het was wel een tijdje lichtelijk groen rond te turbo water toevoer, maar ik zag geen water lekken..misschien alleen onder belasting. Kan ik ook iets zien aan koppakking? Ik zit nu in Hengelo en moet nog terug naar Almelo ca. 25km. Lukt dat als ik water bijvul?
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
Ik heb ook nog een tijdje rondgereden met kapotte koppakking EN gescheurde cilinderkop.Het kan dus volgens mij wel zolang je het waterpeil maar in de gaten houdt.Maar het is natuurlijk niet bevorderlijk.
Hoe kan ik koppakking testen dan thuis? is er iets te zien?...olie wat knetterd ofzo als je het verhit?..Knetterd olie niet altijd bytheway? Niemand een fatsoenlijke Spezzo liggen toevallig in de buurt van Almelo? Als t de koppakking is, dan zuigen die renault pakkingen behoorlijk.
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:

FF kijken, als je je water helemaal bijvult
en je ontlucht m helemaal goed, start dan
even de motor en houd m op wat toeren en
kijk in je koelvloeistofvat, borreld ie of
bouwt ie veel druk op als je je hand erop
houd dan kun je het wel vergeten dan ligt
je koppakking er uit !!!
Dat wat betreft de koppakking dus ff wat je zelf
kan kijken, zullen ongetwijfeld wel andere
dingen zijn maar die schieten me 1.2.3. niet
zo tebinnen, is al laat

Rijdt iig niet door als je templampje brand want
dan kun je ervan uitgaan dat je kop krom trekt
of scheurd en dan ben je nog verder van huis
(of je rijdt gewoon door totaan huis dan ben je
natuurlijk dichter bij huis



Suc6
Grtzz Tony

Crappy..kep me maar even laten slepen en bij garage neer gezet. Toen ik m nogmaals probeerde te starten sloeg ie al vast (water op de zuigers) dus da's wel duidelijk de koppakking..en dat met nieuw blok door de Renault garage ingebouwd..ga dus echt nooit meer naar erkende garage voor #$^# 55 per uur..
Waarschijnlijk volgende week weer klaar.

En hoezo dat?
na dat het blok is ingebouwd, ben je wel na 1000KM weer terug geweest om de kopbouten na te trekken??tyberium schreef:Crappy..kep me maar even laten slepen en bij garage neer gezet. Toen ik m nogmaals probeerde te starten sloeg ie al vast (water op de zuigers) dus da's wel duidelijk de koppakking..en dat met nieuw blok door de Renault garage ingebouwd..ga dus echt nooit meer naar erkende garage voor #$^# 55 per uur..Waarschijnlijk volgende week weer klaar.
jazeker..daarom is het ook zo triest, dat zelf met alles volgens het boekje er nog steeds vanalles verkeerd gaat. Kad er liever gelijk een Spesso pakking tussen gegooid, maar die heb ik net niet liggen. Iets voor de volgende keer.
Zo!? Als ie vastgeslagen is moet je in ieder geval controleren of er geen drijfstang krom is. Als dat zo is kan het complete spul uit elkaar en gecontroleerd worden. En of het een Renault dealer is of niet maakt niet echt uit. Verder moet het wel erg hard lekken om hydro-lock te krijgen!Abel schreef:na dat het blok is ingebouwd, ben je wel na 1000KM weer terug geweest om de kopbouten na te trekken??tyberium schreef:Crappy..kep me maar even laten slepen en bij garage neer gezet. Toen ik m nogmaals probeerde te starten sloeg ie al vast (water op de zuigers) dus da's wel duidelijk de koppakking..en dat met nieuw blok door de Renault garage ingebouwd..ga dus echt nooit meer naar erkende garage voor #$^# 55 per uur..Waarschijnlijk volgende week weer klaar.
Het falen van de koppakking of het weglekken van koelvloeistof kan meerdere oorzaken hebben.
Motorische oorzaken; ruwheid blok en cilinderkop te groot, kop krom (->ook weer meerdere oorzaken), blokdek krom (->ook weer meerdere oorzaken), scheur in blok, afdichting cilinderbus(sen), gescheurde cilinderkop, etcetera. Genoeg om ff na te lopen.
En dan de oorzaken van rijden met een te arm, te heet mengsel (carburateur voldoende rijk door andere sproeierbezetting met 0.9Bar?) en te zwaar belast en met te hoog toerental warmrijden nog. Verder knapt een motor waarin koelvloeistof in de cilinders lekt er niet echt van op. Het spoelt lekker je cilinder schoon maar of de zuigerveren er nou zo van opknappen valt te betwijfelen. Verder kun je ongewild last krijgen van koelvloeistofdetonatie/pingelen. Maar da's bijna uitgesloten met een zo lage basiscompressieverhouding. Tenzij je nog redelijk belast gereden hebt.
Het natrekken van de cilinderkop is niet zaligmakend. Het is meer een dubbelcheck.
En als je goede procedures en trekankers ("studs") van ARP gebruikt hoef je niet meer na te trekken na opbouw.
En aan de hand van vorige discussies dacht ik dat er geen wijsheid meer te halen viel?
Laatst gewijzigd door speedline op ma 8 mar 2004 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
En jij denkt dat ze bij Renault niet gekwalificeerd zijn. Ik ga vanmiddag even kijken hoe t met t blok staat. Bij een lekke koppakking gaat al vrij snel water op de zuiger staan als je er een paar meter mee doorrijd. Waterpompje blijft wel lekker doorklotsen in die tussentijd. Rond de bougies was het droog, dus er is blijkbaar nog niet zoveel kracht op komen te staan. Ben benieuwd naar de drijfstang. zuiger (*edit., sorry
)veertjes kosten een keer 80. Hopelijk is de kop nog heel. Anders heb ik er nog wel twee klaarliggen, dus dat valt weer mee. 


Laatst gewijzigd door tyberium op ma 8 mar 2004 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
tyberium schreef:En jij denkt dat ze bij Renault niet gekwalificeerd zijn.
Gekwalificeerd zijn ze wel. Gemotiveerd is de andere vraag. Er ontstaan niets voor niets dealers die een goede naam hebben met de snelle varianten omdat de werkplaatsbezetting er met hart en ziel in op gaat.
Kruithof in Strijen bijvoorbeeld was zo'n Renault agent volledig gespecialiseerd in de snelle varianten.
Er zijn maar weinig monteurs meer bij de Renault dealer organisatie die specifiek praktijkkennis hebben van deze turbomotoren. En als ze er zijn is het nog maar de vraag of ze er nog wat "extra's" aan willen doen.
Vind 't maar vreemd met een nieuw blok. Wtf met die klepveertjes, waterpomp en kracht op de drijfstang? Als de stang al een paar tiende mm krom is moet ie vervangen worden anders loopt je motor alsnog aan puin als ie hoog belast wordt. Waar heb je klepveertjes voor nodig? En dat er water op de zuiger staat kan kloppen. Al hoort de overmaat weg te lekken naar het carter (al eens naar de olie gekeken?) via de zuigerveer slotspeling. Als er zoveel water in de cilinder staat dat de motor vastslaat duidt dat op iets meer als een lekke koppakking.tyberium schreef:Ik ga vanmiddag even kijken hoe t met t blok staat. Bij een lekke koppakking gaat al vrij snel water op de zuiger staan als je er een paar meter mee doorrijd. Waterpompje blijft wel lekker doorklotsen in die tussentijd. Rond de bougies was het droog, dus er is blijkbaar nog niet zoveel kracht op komen te staan. Ben benieuwd naar de drijfstang. Klepveertjes kosten een keer 80. Hopelijk is de kop nog heel. Anders heb ik er nog wel twee klaarliggen, dus dat valt weer mee.
Al met al mooi k&t..Ik gok erop dat die drijfstangspeling wel meevalt en kijk even of de rest (kop/cilinderwanden) heel is en laat m dan maar weer in elkaar schroeven. Ik zal eventueel die zuigerveren waar je t over hebt kunnen vervangen als de handel er toch af ligt. Als ik het onderblok ook moet loshalen en drijfstang moet vervangen/fixen kost het me nog meer. Tis al sjit genoeg. Als ie dan nog weer uitmekaar rammeld zet ik er een ander blok in wat ik nog heb liggen. Laat ik die gelijk maar flowen denk ik
. Kunnen die standaard koppakkinkjes nog wat hebben (tot 1 bar zeg maar) of is dat dus ook knudde.

-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:

en voor je portomonaie

Suc6
[Update:]
Thanx Thadarkraven..heeft geholpen
. Drijfstang is nagemeten en heeft geen afwijking. De kop nog heel en de bussen hebben ook geen gaten. De koppakking is erg weird; hier even enkele foto's:
Ten eerste is de kop bij vorige reparatie slecht geschuurd:
[img]http://members.home.nl/tyberium/kop.jpg[/img]
Ten tweede zitten er rare deuken op de pakking bij alle cilinders:
[img]http://members.home.nl/tyberium/kop&pakk.jpg[/img]
Hier even een paar close:
[img]http://members.home.nl/tyberium/kp1.jpg[/img]
Hieronder zie je ook een fijn brandgat (1e cilinder), wat zou kunnen verklaren dat de 1e cilinder vol met water stond en de overige 3 maar een klein beetje water hadden.
[img]http://members.home.nl/tyberium/kp2.jpg[/img]
Waarschijnlijk is de kop niet goed nagetrokken of iets dergelijks en heefti lopen flapperen wat die deukjes op zou kunnen leveren. Ben benieuwd naar jullie theorieën.
Thanx Thadarkraven..heeft geholpen

Ten eerste is de kop bij vorige reparatie slecht geschuurd:
[img]http://members.home.nl/tyberium/kop.jpg[/img]
Ten tweede zitten er rare deuken op de pakking bij alle cilinders:
[img]http://members.home.nl/tyberium/kop&pakk.jpg[/img]
Hier even een paar close:
[img]http://members.home.nl/tyberium/kp1.jpg[/img]
Hieronder zie je ook een fijn brandgat (1e cilinder), wat zou kunnen verklaren dat de 1e cilinder vol met water stond en de overige 3 maar een klein beetje water hadden.
[img]http://members.home.nl/tyberium/kp2.jpg[/img]
Waarschijnlijk is de kop niet goed nagetrokken of iets dergelijks en heefti lopen flapperen wat die deukjes op zou kunnen leveren. Ben benieuwd naar jullie theorieën.
Laatst gewijzigd door tyberium op di 9 mar 2004 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
dit ziet er echt niet goed uit.Ik denk niet dat dit komt omdat het een renault koppakking is.Gezien dit op alle 4 de cilinders is heeft dit geen gewone oorzaak.
Zou dit misschien met pingelen te maken kunnen hebben?of inderdaad de koppakking niet goed aangedraaid/nagetrokken?
btw. krijg je op zo`n nieuw blok geen garantie?
Zou dit misschien met pingelen te maken kunnen hebben?of inderdaad de koppakking niet goed aangedraaid/nagetrokken?
btw. krijg je op zo`n nieuw blok geen garantie?
Garantie was uiteraard nét 2 weken verlopen. Kep zelfs Renault Nederland erbij gehad, maar die zeiden hetzelfde. Hoeren zijn het. Van dat pingelen daar zat ik ook een beetje mee (vooral dat zwarte plekkie). Maar das lastig, daar m'n ph1 niet standaard een pingelsensor heeft, en ik zo niet weet hoe je zo'n ding er op kunt knopen. Ik heb verder niets kunnen zien aan de zuigers. Die plekken liggen ook meer buiten of óp de bussen, dan moet ie er wel fokking scheef op hebben gelegen.
Die deukjes in je koppakking zijn allemaal aan de kant van het squishvlak. Dat betekent dat die deuken verbrandingsgerelateerd zijn. Maar dat laat legio oorzaken open en ik ga niet speculeren zonder de complete motor met mijn eigen ogen te zien.
Pingelsensor houdt het niet tegen, alleen een juiste afstelling kan dat doen. Pingelsensor is alleen als een extra veiligheidje.tyberium schreef:.... Van dat pingelen daar zat ik ook een beetje mee (vooral dat zwarte plekkie). Maar das lastig, daar m'n ph1 niet standaard een pingelsensor heeft, en ik zo niet weet hoe je zo'n ding er op kunt knopen. Ik heb verder niets kunnen zien aan de zuigers. Die plekken liggen ook meer buiten of óp de bussen, dan moet ie er wel fokking scheef op hebben gelegen.
lijkt me toch wat meerder oorzaken dan alleen slecht nagetrokken is,pingelen is er toch ook een oorzaak aan, als ook een slecht afstelling,onsteking benzine.speedline schreef:Die deukjes in je koppakking zijn allemaal aan de kant van het squishvlak. Dat betekent dat die deuken verbrandingsgerelateerd zijn. Maar dat laat legio oorzaken open en ik ga niet speculeren zonder de complete motor met mijn eigen ogen te zien.
maar ik hebook een vraag,op wat kracht is die aangetrokken ???
Afgezien van de oorzaak raad ik je aan voor opbouw de vlakheid van het onderblok en de ruwheid van het blok te controleren. Vooral de ruwheid is erg belangrijk.
De cilinderkop zou ik preventief laten vlakken. (Met een slijpsteen en niet met een beitelmachine! Check dit voor je dit laat doen! Oppervlak moet daarna zeer glad aanvoelen.) Al is het maar om het oppervlak goed schoon te maken. En ik zou een dikke 1.9mm koppakking steken om het pingelrisico iets te verminderen. Zeker omdat je met iets verhoogde druk rijdt.
Verder zou ik de verbrandingskamers blinkend schoon maken en een set verse bougies steken met een lagere warmtegraad.
En de carb uit elkaar en een rijkere sproeierbezetting monteren. Minimaal de coupe maten.
Tijdens het proefdraaien het basisontstekingstijdstip controleren en zonodig beter afstellen.
De cilinderkop zou ik preventief laten vlakken. (Met een slijpsteen en niet met een beitelmachine! Check dit voor je dit laat doen! Oppervlak moet daarna zeer glad aanvoelen.) Al is het maar om het oppervlak goed schoon te maken. En ik zou een dikke 1.9mm koppakking steken om het pingelrisico iets te verminderen. Zeker omdat je met iets verhoogde druk rijdt.
Verder zou ik de verbrandingskamers blinkend schoon maken en een set verse bougies steken met een lagere warmtegraad.
En de carb uit elkaar en een rijkere sproeierbezetting monteren. Minimaal de coupe maten.
Tijdens het proefdraaien het basisontstekingstijdstip controleren en zonodig beter afstellen.
zouden die onderblokken durven krom trekken Gerrit???speedline schreef:Afgezien van de oorzaak raad ik je aan voor opbouw de vlakheid van het onderblok en de ruwheid van het blok te controleren. Vooral de ruwheid is erg belangrijk.
De cilinderkop zou ik preventief laten vlakken. (Met een slijpsteen en niet met een beitelmachine! Check dit voor je dit laat doen! Oppervlak moet daarna zeer glad aanvoelen.) Al is het maar om het oppervlak goed schoon te maken. En ik zou een dikke 1.9mm koppakking steken om het pingelrisico iets te verminderen. Zeker omdat je met iets verhoogde druk rijdt.
Verder zou ik de verbrandingskamers blinkend schoon maken en een set verse bougies steken met een lagere warmtegraad.
En de carb uit elkaar en een rijkere sproeierbezetting monteren. Minimaal de coupe maten.
Tijdens het proefdraaien het basisontstekingstijdstip controleren en zonodig beter afstellen.
Ja.gille schreef: zouden die onderblokken durven krom trekken Gerrit???
Maar niet zoveel als een motor met vaste cilinderbussen. Maar aangezien ik graag streef naar perfectie (lekker voor de levensduur) en het toch uit elkaar ligt is het een kleine moeite om ff te checken. Wel ff meten met en zonder bussen (op hoogte gesteld!).
Grtz,
Gerrit.
het onderblok was slecht afgeschuurd en de kop kon ook beter. Uiteraard worden beiden bijgewerkt en de kop licht gevlakt (1/4mm). Hij was niet krom verder. Zou je geen detonatie kunnen krijgen door dat de pakking los zat dan? Met dat 'squishvlak' bedoel je de compressieruimte? Ik rijd ook al met 98 dus dat ook al een pluspuntje wat dat betreft. Compressie kan ik wel eens meten. Kun je die cupmaten eens noemen voor carb?
tyberium schreef:het onderblok was slecht afgeschuurd en de kop kon ook beter. Uiteraard worden beiden bijgewerkt en de kop licht gevlakt (1/4mm). Hij was niet krom verder. Zou je geen detonatie kunnen krijgen door dat de pakking los zat dan?
Ai, da's eigenlijk een doodzonde. De koppakking moet vrij kunnen bewegen. Als er onregelmatigheden zijn op het afdichtingsvlak wordt de pakking uit elkaar getrokken of komt de positionering in het geding.
tyberium schreef:Met dat 'squishvlak' bedoel je de compressieruimte?
Ja de platte vlakken in de verbrandingskamer/ cilinderruimte. Die maffe deuken zouden best veroorzaakt kunnen worden door de hoge gassnelheid en gasdruk en/of pingelen in dat kleine gebied. Het is giswerk. Kan die deukjes niet echt plaatsen namelijk.
tyberium schreef:Ik rijd ook al met 98 dus dat ook al een pluspuntje wat dat betreft.
Deed je dat niet dan? Als je op 95 reed is dat vragen om problemen namelijk. De ontsteking kan maar enkele graden verlaten en das in principe alleen goed voor slechte kwaliteit brandstoffen. Niet voor rijden met een lager octaangetal.
Een hoofdsproeier van 122.5 (normaal 120). Maar mag nog groter. Richting 135 afhankelijk van het drukniveau. Verrijkingssproeier mag ook wel naar 105 of zelfs 110. Stationair sproeier 3 punten rijker. Leuk tot 1Bar. En dat is vanuit het Renault coupe handboek. Binnenkort gaan we dat (voor JL en pour moi) eens zelf verifieren met de wideband en een EGT sonde. Meten is weten zogezegd.tyberium schreef:Compressie kan ik wel eens meten. Kun je die cupmaten eens noemen voor carb?
Speedline wrote:
Dat lijkt me ook een goede oorzaak van dat eventuele klapperen wat ie heeft gedaan. Ze waren gewoon te lui om onderblok af te schuren. Uiteraard rijd ik altijd met 98. Ik ga s even navragen wat herbezetten van carb kost. Ik zal binnenkort eens een filmpje plaatsen van het blok hoe ie erbij lag. Misschien wel interresant. Andere garage waar ik m nu heb staan vond het wel vreemd die putjes en kende ze niet. Revisiebedrijf van die garage gooide het hoogstwaarschijnlijk op een flapperende koppakking. Die carb. heeft in elk geval ook niet veel goeds gedaan als mengsel te arm was. Wel een beetje vreemd bij 0,9bar op manometer in de auto. Je hebt natuurlijk wel bij gas los 0,1 tot 0,2 overdruk die hij kwijtmoet (tenminste dat zag ik wel eens op metertje). Misschien dat dit de doorslag was.Ai, da's eigenlijk een doodzonde. De koppakking moet vrij kunnen bewegen. Als er onregelmatigheden zijn op het afdichtingsvlak wordt de pakking uit elkaar getrokken of komt de positionering in het geding.