cup uitvoering, aanpassingen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Gesloten
slash

ik hoor veel mensen over de 'cup' afstelling, of aanpassingen, wat zijn dat???
Tom
Moderator
Car: MB

hier komt het op neer:

(quote Riël)
Haal alle slangetjes tussen turboactuator en zwarte elleboog op carb en carb los (ook die achter de turbo die stang). Sluit je de bovenste 2 op de elleboog af (slang in u vorm erop ofzo). Achterop de turbo sluit je af (een bout in dat slangetje na het stangetje). Dan een slang van onder carb naar actuator (achterste pinnetje, kant van de radiateur). Die slang kan ook je bleedvalve weer op met t-stuk.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Michel S.
Contacteer:

Je turbo systeem is geregeld met 2 slangen op je actuator. Heeft het voordeel dat het iets meer fail safe is wanneer er een probleem is met 1 van de slangen.
Nadeel. Er zit meer op wat kapot kan gaan, en je kunt je turbodruk niet aanpassen zoals je wilt.

Na de ombouw moet je de turbodruk opnieuw afstellen(valt een 0.2-0.3 Bar) en je turbo geeft een veel betere punch. En door een simpele bleedvalve kun je het hele gevalletje regelen.
schemas en plaatjes heb ik hier ergens staan. Indien gewenst zet ik ze straks online.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
speedline

Hier zie je duidelijk het nut van een F.A.Q. en een techniek database. Ik ben niet op de hoogte maar hoe zijn de vorderingen?
Matijs
Contacteer:

Allereerst: let op de spraakverwarring tussen Cup en Coupe. Coupe is een speciale uitvoering van de GT Turbo die is uitgebracht om als basis te dienen voor de Cup auto's. De Cup auto's zijn de circuit auto's die gebruikt werden in de diverse nationale Renault merkenraces.
Hier is wat ik zo ff uit mijn bolle hoofd weet: De coupe heeft een slingerschot in het carter, de pomp van de extra benzinetank zit op een andere plek (tegen de dorpel), en een mooi coupe embleempje op de achterkant natuurlijk. Bovendien is de coupe versie kaler dan kaal, uitrustingscode 100. Alleen een getinte voorruit, en verder niks.
De Cup auto's werden voorzien van DeCarbon Coupe dempers (oranje letters), en een Matter of Devil rolkooi, verder werd natuurlijk het interieur gestript en voorzien van een mooie OMP kuipstoel, verder nog zaken als een OMP veerpootbrug, en motorische aanpassingen zoals het verwijderen van de waterkoeling van de turbo en het minimaliseren van het actuatorcircuit van de turbo (vanwegen het feit dat het dan voor detechnische keurig makkelijker is om de instelling van de turbdruk te toetsen aan het regelement).
Dit laatste is wat in "de volksmond" doorgaat voor cup aanpassing... Dus het verwijderen van alle slangetjes van het actuatorcircuit, tot er nog maar 1 slang van de carburateur naar de turbo overblijft. De evt. voor- en nadelen hiervan zijn al meedere topic uitvoerig besproken.
Riël
Über-Spammer

hetzelfde verhaaltje als de andere topics :) Slotjuh:)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gesloten