Clio RSi te warme lucht toevoer naar motor.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
jhu

Ik heb het volgende aangetroffen op een website over een Clio RSi:

"
There is also a small design problem with the RSi when it comes to both manifolds, because the intake manifold is located above the exhaust manifold therefor causing the intake manifold to heat up.

To ease on the temp of the manifold I decided to install a Renault 19 16V MK2 Bonnet Scoop."

Ik heb dit vanmiddag eens bekeken en gevoeld, inderdaad wordt de inkomende koude lucht opgewarmd door het uitlaatspruitstuk.

En volgens de thermodynamische cyclus is dat niet goed, de inkomende lucht moet zo koud mogelijk zijn.

Wat denken jullie hiervan, is dit al bekend en is het de moeite waard dit aan te pakken?

De website overigens is:
http://cliorsi.topcities.com/info/about_cloe.htm
Thadarkraven
Contacteer:

het grote probleem zou dan enkel
bij koud ontstaan met evt inhouden
van de motor.

Idd als de lucht koud is heeft het meer
volume en dat is wel goed bij warme motor
maar bij koud slaat de benzinedamp/mengsel
dan neer in je inlaatspruitstuk en zul je
een arm of te arm mengel krijgen naar mijn
idee dan...

Toch ???

Grtzz Tony
:smoke:
ChrisClio16V

Als ik het me goed kan herinneren heeft een hoeveelheid koude lucht(deeltjes) een kleiner volume dan dezelfde hoeveelheid warme lucht. De dichtheid van bv. 1 liter koude lucht tov 1 liter warme lucht is groter. Maw met koude lucht kan er dus p/sec (of per liter) meer zuurstof etc de motor in. Dit zorgt dan weer voor een betere verbranding.
Toch?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Als het echt zo'n groot probleem is als hij er hier van maakt, dan zou renault zelf er ook al wel wat aan gedaan hebben.

maar het klopt wel wat je zegt, je wil zo veel mogelijk, koude lucht naar je motor hebben voor een betere verbranding.

En verder is ie volgens mij gewoon geil op die scoop, helaas kan ik zijn mening niet delen, helemaal niet als ik zie hoe die op de kap is geprutst :( [img]http://cliorsi.topcities.com/info/2911.jpg[/img]

GR.Frits
speedline

jhu schreef:Ik heb het volgende aangetroffen op een website over een Clio RSi:

"
There is also a small design problem with the RSi when it comes to both manifolds, because the intake manifold is located above the exhaust manifold therefor causing the intake manifold to heat up.

To ease on the temp of the manifold I decided to install a Renault 19 16V MK2 Bonnet Scoop."

Ik heb dit vanmiddag eens bekeken en gevoeld, inderdaad wordt de inkomende koude lucht opgewarmd door het uitlaatspruitstuk.

En volgens de thermodynamische cyclus is dat niet goed, de inkomende lucht moet zo koud mogelijk zijn.

Wat denken jullie hiervan, is dit al bekend en is het de moeite waard dit aan te pakken?
Ja, maar verwacht geen denderende resultaten. Het zal wel tot gevolg hebben dat je langer over je maximale motorvermogen kunt beschikken zonder dat de ECU dit terugregeld door een te hoge inlaatluchttemperatuur! Een koude luchtinlaat in de vorm van een slang van de voorbumper naar het originele luchtfilterhuis (met daarin een vervangingsfilter) werkt wel optimaal. Het spruitstuk warmt overigens wel op maar onder vollast wanneer er grote hoeveelheden lucht doorheen stromen koelt het ook weer af. Dit systeem is in principe hetzelfde als de fabrikant monteert met al die kunststof pijpjes maar nu zonder al die knikken en smorende vernauwingen.

Je kunt namelijk wel een beetje voelen met je vingers onder de kap bij een stationair draaiende of niet lopende motor maar da's niet echt representatief voor echte draaiomstandigheden.
Thadarkraven schreef:het grote probleem zou dan enkel bij koud ontstaan met evt inhouden
van de motor.

Idd als de lucht koud is heeft het meer
volume en dat is wel goed bij warme motor
maar bij koud slaat de benzinedamp/mengsel
dan neer in je inlaatspruitstuk en zul je
een arm of te arm mengel krijgen naar mijn
idee dan...
Een RSi heeft multi-point injectie en er stroomt dus geen brandstofmengsel door het inlaatspruitstuk. Er kan dus ook geen brandstof neerslaan op een koude wand. Een RSi heeft dus een "droog" spruitstuk. Het inspuiten vlak voor de inlaatkleppen koelt de inlaatkleppen en door het verdampen op de hete inlaatklep is de menging met de inlaatlucht ook relatief goed.

Bij "natte" spruitstukken kennen we wel condensatie tegen de inlaatwand. De grens hiervoor ligt zo rond 16 graden inlaatluchttemperatuur. Dit is dus de grenstemperatuur tot waar je kan "interkoelen" op een gt turbo.
ChrisClio16V schreef:Als ik het me goed kan herinneren heeft een hoeveelheid koude lucht(deeltjes) een kleiner volume dan dezelfde hoeveelheid warme lucht. De dichtheid van bv. 1 liter koude lucht tov 1 liter warme lucht is groter. Maw met koude lucht kan er dus p/sec (of per liter) meer zuurstof etc de motor in. Dit zorgt dan weer voor een betere verbranding.
Toch?
Geen pertinent betere verbranding. Het Siemens inspuitsysteem heeft een inlaatluchttemperatuursensor. En de inlaatluchttemperatuur is een parameter voor de hoeveelheid in te spuiten brandstof. Hoe kouder de inlaatlucht des te meer brandstof wordt er ingespoten en des te meer koppel en vermogen er ontwikkeld wordt.

Vandaar dat ik figuren met een open luchtfilter op zo'n auto niet echt serieus kan nemen. Je gooit namelijk vermogen en koppel "weg.".

Dat betekent overigens niet dat zo'n motor meer vermogen kan produceren af fabriek door er alleen koude lucht in te pompen! Er is alleen maar sprake van een terugregeling. Dus mannen met een open luchtfilter hebben allemaal minder power!

En een zogenaamde koude lucht inlaat met een slang van de voorbumper/ parafaan/ motorkap/ grille naar het originele lichtfilter huis zorgt er alleen voor dat de luchttemperatuursensor ten allen tijde lucht ziet met de laagst mogelijke temperatuur (buitenlucht). Je kunt dus dan gedurende langere tijd over het maximum leverbare vermogen beschikken.

Dat betekent automatisch ook dat mensen in warme landen over minder vermogen & koppel beschikken. (Turbomotoren hebben hier minder last van mits geinterkoeld!)

In de vliegtuigindustrie hebben ze zelfs een vermogensmeting die ze aanduiden onder de term HOT&HIGH. Dus grotere hoogte als zeeniveau en warm. Dan levert zo'n motor minder power en kan je ook minder prestaties verwachten. Minder mensen of vracht aan boord en een langere landingsbaan nodig. Dit soort natuurkundige feiten gaat ook dubbel en dwars op voor ons.
ChrisClio16V

Is er ook iets dat jij niet weet??? :worship: (Y)
Misschien een idee: Speedline's vraag en antwoord rubriek :D
Thadarkraven
Contacteer:

Kijk dat zijn nog eens feiten waar
we wat aan hebben 8) 8)

Idd meer deeltjes in een liter lucht dat
was mijn benaming voor meer volume :wink:
Plaats reactie