Ik heb al wat topics doorgezocht, maar ik heb geen antwoord kunnen vinden hoe het op te lossen. D'r is ook nog geen faq of stappenplan wat te doen...
Ik heb pas geleden mijn radiateur vervangen, en alles aangesloten en ontlucht enzo. De kachel was niet aan te zetten, dus die heb ik dus ook uitgelaten
Ik heb ontlucht door te blazen in dat koelvloeistofbakje, dat ging allemaal mooi, daarna met draaiende motor ontluchten, kwam geen lucht meer uit. Aangezien de kachel dus niet aan kan (dus ook niet op z'n warme stand), kon ik daar geen rekening mee houden.
Nu brand alleen wel elke keer het koelvloeistoflampje na enige tijd rijden. D'r gebeurt niks met de motor, ik heb de fan op handmatig staan en het temperatuurmetertje blijft ook netjes staan. Dat lampje geeft toch een te warme motor aan? Nou motor is nu juist kouder dan eerst (vanwege die nieuwe radiateur), dus wat betekent dat lanmpje nog meer? En wat is een normaal stappenplan als je een radiateur hebt ingebouwd?
Koelvloeistoflampje aan -> toeren zakken in
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door Joost (DoubleYou) op wo 3 mar 2004 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Het lampje wordt apart van de wijzer aangestuurd, misschien is je sensor kapot óf het wordt echt te heet ... controleer je thermostaat eens?
-
- Contacteer:
Testen in de trant van er uit halen en in kokend/warm water stoppen, of kan dat ook anders?
Zit die sensor aangesloten op de thermostaat of ergens ander?
Zit die sensor aangesloten op de thermostaat of ergens ander?
Heb ik een tijdje terug ook gehad. Ik dacht eerst dat een slecht contact niet kon omdat het lampje ook geleidelijk harder ging branden, maar het is toch zelf weggegaan. Gewoon sensor eens aanpakken zou voldoende moeten zijn denk ik.
-
- Contacteer:
^up^
Ik heb alleen morgen nog om te gaan sleutelen!
Ik heb alleen morgen nog om te gaan sleutelen!
Andere sensor scoren, je kan wel proberen in een pannetje water wat ie doet, maar ik ken de juiste waarde sniet...
-
- Contacteer:
En als ik zeg dat ik voor het vervangen van de radiator het probleem niet had? Die thermostaat gaat toch niet zomaar kapot, ik heb er niet eens aan gezeten!
Zeker dat 't goed ontlucht is?
-
- Contacteer:
Ja, ik heb nu ook de kachel aan de praat gekregen en nogmaals ontlucht, kwam alleen koelvloeistof uit en geen lucht.
Ik kan zelf eigenlijk nu ook niks bedenken als de thermostaat, maar is het erg om daarmee rond te rijden? Het metertje geeft niet aan dat de motor te warm is.
Ik kan zelf eigenlijk nu ook niks bedenken als de thermostaat, maar is het erg om daarmee rond te rijden? Het metertje geeft niet aan dat de motor te warm is.
-
Als je thermostaat kapot is dan kan het kwaad, of juist niet! Ligt eraan in welke stand hij blijft hangen. Als hij gesloten blijft dan krijgt het koelwater geen koeling meer via de radiateur en dan kan het kwaad! Zo wordt je motor te warm, met alle gevolgen van dien! Bij mijn Clio had ik het geluk dat de thermostaat open stond en constant koeling kreeg via de radiateur! Je koelwater komt dan met dit weer niet op volledige temp. en je blok wordt nooit te warm! Het is alleen binnen in de auto wel steenkoud! En dat is wel weer een nadeel, want ik heb een hekel aan kou!
Clio 1.4 S strak in de lak!
En 't is slecht voor de motor. Moet op bedrijfstemp, niet te koud.
-
Het is beter als de koelvloeistof op bedrijfstemp. is voor de motor! Maar de olie in het blok wordt warm, dus zo slecht is het niet! Motor kan hokken en gaan stoten omdat de olie nu iets beter gekoeld wordt en dus een paar graden kouder is dan normaal, maar dat levert geen schade op. Beter te koud dan te warm je olie in het blok!Riël schreef:En 't is slecht voor de motor. Moet op bedrijfstemp, niet te koud.
Clio 1.4 S strak in de lak!
thermostaat zit er niet voor nix, zeker niet met dit weer. Temperatuurverschillen zijn ook niet goed. Koelvloeistof moet ook zo'n 90 graden zijn!
-
- Contacteer:
Nope het is echt het lampje naast de temperatuurmeter, dus het koelvloeistoflampje.
-
- Contacteer:
Probleem is nog niet weg maar d'r is wel meer info.
Als het lampje aan gaat (ik stond eens voor een stoplicht toen ik het merkte) vallen de toeren ook compleet naar beneden en heeft de motor (ineens, plotsklaps) veel meer moeite met draaien.
Wat is het effect van de thermostaat open/dicht op de sensor en toeren van de motor? Ben ik echt toe aan een andere thermostaat, en is het rijden schadelijk als deze info bekend is?
Als het lampje aan gaat (ik stond eens voor een stoplicht toen ik het merkte) vallen de toeren ook compleet naar beneden en heeft de motor (ineens, plotsklaps) veel meer moeite met draaien.
Wat is het effect van de thermostaat open/dicht op de sensor en toeren van de motor? Ben ik echt toe aan een andere thermostaat, en is het rijden schadelijk als deze info bekend is?
Erg onlogisch. De toeren kunnen wat zakken als de fan aangaat. De thermostaat heeft verder geen inwerking op je toerental (ja heeeeel minimaal misschien).
-
Thermocontact dat in je radiateur zit gedraaid, heb je dit ook vernieuwd? of in ieder geval goed schoongemaakt ?
don't be a fool, wrap your tool
-
- Contacteer:
Als de fan aangaat, zakken de toeren heel iets in, klopt. Maar dat lampje gaat niet tegelijk met de fan aan, ik doe de fan handmatig.
Thermocontact is ook niet van invloed op toeren motor, ik zou graag willen weten wat het probleem is, en natuurlijk of het schadelijk is. Want ik rijd er nu gewoon mee door, en aanstaande zondag dus 400 kilometers...
Thermocontact is ook niet van invloed op toeren motor, ik zou graag willen weten wat het probleem is, en natuurlijk of het schadelijk is. Want ik rijd er nu gewoon mee door, en aanstaande zondag dus 400 kilometers...