Dyno en G-tech Runs Discussie Topic

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Michel S.
Contacteer:

Dit topic is voor het discusiëren wat betreft de de resultaten in het "Algemeen Dyno en Gtech resultaten" Topic.

Dus gaat uw gang.

Let op: Elk topic heeft een Dyno Refference nummer. Misschien handig om dat erbij te zetten als je verwijst naar een gegeven.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Nou ik heb eens een vermogentest (op rollerbank) gedaan, maar voordat ik er maar iets neerzet wil ik even wat vragen.

Wat is "dyno" en wat is "gtech"?
Michel S.
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:Nou ik heb eens een vermogentest (op rollerbank) gedaan, maar voordat ik er maar iets neerzet wil ik even wat vragen.

Wat is "dyno" en wat is "gtech"?
Gtech is een bedrijf wat meetproducten hebben voor in de auto. Dus je hangt bv de gtech pro competition(deze heb ik zelf dan) in de auto, vult wat dingen in, calibreerd je toerental en gaan met de banaan. Je krijgt een koppel en vermogen kromme eruit. je acceleratie tijden(indien je een acceleratie run doet, deze methode verschilt van je vermogensrun) en je hebt je eigen rollerbank.

Dyno is afkorting voor Dynorun. Dit is een test op een rollerbank. Dus je auto staat stil zijn vermogen op de rollen te pompen.

Voordeel van Dynorun tov gtech, je hebt geen last van luchtweerstand.
Je kunt dingen makkelijk (lopend) aanpassen en meteen testen.
Je hebt bijna altijd dezelfde omgeving.

Nadelen: Je koeling laat vaak ten wensen over. Een Gtech run voer je uit op de weg, dus je koeling blijft gehandhaaft als bij het gewone sportwerk.
Kosten zijn vaak niet mis. Wil je hier en daar wat aanpassen moet je meerdere keren op een bank staan, betaal je dus ook meerdere keren.
Rollen schijnen niet al te goed te zijn voor je banden.

een gtech run is dus een dyno op de weg. Ook wel Road-dyno genoemd.

Hoop dat het duidelijk is.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Michel S.
Contacteer:

Dyno Reff 007

Dit is getest met onze nieuwe aanwinst. Clio 16V uit 1992. Auto is gekocht voor de hobby. Speciaal gezocht naar clio met wat eraan. Deze heeft de synchromes ringen versleten en de koppeling is gaar. Bak op zich zal ook wel niet meer fris zijn.

Ons viel bij het testrijden op dat de clio behoorlijk veel kabaal maakte en relatief weinig presteerde. Uiteraard zijn we beide wat gewend en rijden we al meer dan 4 jaar turbo. Dus een non-turbo valt even tegen.

met de G-tech is duidelijk te zien dat er iets mis is. Het koppel is hoog bij 2300 rpm, en begint dan te zakken, om vervolgens weer bij circa 4300 rpm te pieken. In vakterm. Koppel als een Kameel :lol:

Vermogen komen we ook te kort. UIteraard zullen de jaren wat vermogen en koppel snoepen, maar geen 25 nm en 25 PK. Er is dus iets fout met onze clio. De ECU reeds omgewisseld en zoals je ziet, helpt het voor geen meter. Ons vermoeden gaat uit naar het luchtfilter. Dit is zonder adapter of wat dan ook op het gasklep huis gemonteerd. Lijkt me niet de bedoeling.

Daarbij is het bij 4000 rpm net een turbo. Het ding begint dan behoorlijk te trekken. Is heel vreemd.
meetingen zijn in veelvoud uitgevoerd om fouten uit de weg te helpen. Ook is de hoogspanningsmodule al vervangen. Geen resultaat. Het gekke is dat bij elke run die kameel weer langs komt.
Lamdba sonde ook reeds vervangen, zonder succes.
Morgen hopelijk testen met ander luchtfilter en een multimeter op de lambda sonde.
Kijken wat die doet.

Als iemand tips heeft, heel graag :D
antoine
Car: Renault Clio III RS

michel s schreef:Vermogen komen we ook te kort. UIteraard zullen de jaren wat vermogen en koppel snoepen, maar geen 25 nm en 25 PK. Er is dus iets fout met onze clio. De ECU reeds omgewisseld en zoals je ziet, helpt het voor geen meter. Ons vermoeden gaat uit naar het luchtfilter. Dit is zonder adapter of wat dan ook op het gasklep huis gemonteerd. Lijkt me niet de bedoeling.
Je ging er nu toch een normaal luchtfilter opzetten?Het is wel leuk om tezien hoeveel vermogen en koppel dat nu gaat schelen en misschien kom je weer in de buurt van de 130pk.Toen ik bij speedcentre was ,was voor mij een golf vr6 op de testbank geweest.Doordat hij een openluchtfilter had was zijn vermogen 25 pk minder dan orgineel.Ze zetten het orginele luchtfilter terug en hadden de 25 pk weer terug.rara raar he :p
Michel S.
Contacteer:

ant1 schreef:
Je ging er nu toch een normaal luchtfilter opzetten?Het is wel leuk om tezien hoeveel vermogen en koppel dat nu gaat schelen en misschien kom je weer in de buurt van de 130pk.Toen ik bij speedcentre was ,was voor mij een golf vr6 op de testbank geweest.Doordat hij een openluchtfilter had was zijn vermogen 25 pk minder dan orgineel.Ze zetten het orginele luchtfilter terug en hadden de 25 pk weer terug.rara raar he :p
Vandaag krijg ik een luchtfilter huissie van een clio en ik heb de ram air filter van Patrick L mogen lenen. Vandaag even testen hiermee. Meteen multimetertje aan de lambdasonde hangen en kijken of daar iets abnormaals mee is.

Straks weten we meer.

Tot nu toe. Ollie en Patrick. Heel veel dank :)
antoine
Car: Renault Clio III RS

en weet je al iets??
Michel S.
Contacteer:

OKee, net getest en terwijl ik nu ben aan het typen, ben ik de resultaten aan het bekijken.
We hebben getest en de resultaten liggen ver uit elkaar. Dit kan te maken hebben met een andere plaats van meten. We konden niet zo gauw een fatsoenlijk recht stuk vinden.

De auto is voelbaar sterker onderin geworden. Daarbij is het Brul geluid behoorlijk verminderd.

Nu ik de resultaten ben aan het bekijken, zie ik dat het vermogen en koppel zowiezo gestegen is.
Gemiddeld hebben we nu 9% meer koppel en meer vermogen(netto dan).

Getallen

Voorheen:

Max. Vermogen: 111.7 PK @ 5919 RPM
Max. Koppel: 133.4 NM @ 3499 RPM

Nu(gemiddelde waarde van 2 runs):

Max. Vermogen: 124.0 PK @ 6049 RPM
Max. Koppel: circa 146.6 NM @ 4700 RPM

Dus je kunt zien dat het op de maximale waarden al flink heeft geholpen.

Maar hoe is het verloop. De kamelen dip was circa 20 NM bij 3800 RPM. Nu zie je dat die net bij 3800 rpm een hoop koppel ter beschikking is. Dit is gestegen met 25%!!!!!. iets voor en achter de 3800 rpm zie je dat die iets lager is. Binnenkort een andere Clio testen om het koppel verloop daarbij is. Bij ons is die nog niet 100%. Maar het is al een heeeeeeeeeeeel stuk beter.

Zondag(als luc meegaat) even een Multimeter aan de lambda sonde hangen en even kijken hoe dat eruit ziet. Ik denk dat als we de benzine toevoer eens goed bekijken dat we misschien nog wat tegen komen. Een vervuild benzine filter ofzo. En daarna nog even een gechipte ecu erin hangen en nog eens testen.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Wat een leuk speelgoed is het dan toch zo'n G-tech. en als je weet wat je doet zal je er idd goeie resultaten mee kunnen halen.

Dus keep up the good word :worship:

Gr.Frits
Jasper16v

Ik heb op zich wel interesse in zo'n G-tech, meer mensen interesse?? Groepskoop? :)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

lekker bezig.
Gelukkig al wat resultaten geboekt :)
speedline

Misschien is het verstandig om het merk en type rollenbank op te nemen in de vermeldingen. Ook de onderneming en plaatsnaam waarbij/-in de meting heeft plaatsgevonden lijkt mij een goed punt.
wouter 16v

Heb een ap-22 performance meter aangeschaft, maar ik zit nog een beetje te kloten met het afstellen, net effe een beetje uitgeprobeerd.

Kwam voor een Renault 5 gtt, kilometerstand stand 183000, Bijzonderheden: turbodruk 1,2 bar, elbow uitgefreest, grotere downpipe, openluchtfilter.
Weg was droog.

Kwam ik op deze resultaten uit:

1e meeting: 0 tot 100 in 8.06 sec
125 pk
2e meeting: 0 tot 100 in 7,72 sec
125 pk
3e meeting: 0 tot 100 in 6,83 sec
210 pk

Hoe kan dat de 3e meeting ineens zeveel verschil aan geeft, ik heb niks verandert, ook niet aan de meter
Michel S.
Contacteer:

Denk dat het aan het meten ligt.
Als ik een power run moet doen, gebeurd dit als volgt.
Ik trek even pittig op(dit om de g-tech aan het werk te zetten), schakel dan naar de 2, en meteen naar de 3. Zo kom ik in de 3 uit op 2000 rpm of lager, laat het gas voor minder dan een 0,5 sec los en ga dan vol op het gas en trek door tot de toerenbegrenzer.

Dan krijg ik een fatsoenlijke meeting van vermogen.
Als ik het vermogen uit een sprint haal, dan krijg ik non-realistische waarden.
Dan zou ik een R5 GTT hebben met 140 pk aan de wielen
en een suub die meer dan 300 PK zou hebben.

Heb je misschien een site van het apparaat. Kijken hoe die zijn werk doet. Misshcien moet je daar net als de G-tech in een bepaalde versnelling moeten doortrekken.
wouter 16v

Het vreemde is dat die 125 pk wel ongeveer kan kloppen.

Hier heb je de site:

http://www.apgracing.nl/index2.htm

http://www.race-technology.com/WebPage/ ... Intro.html
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Met 1,2 bar mag ik hopen dat je tussen de 140 a 150 pk hebt. Anders gaat het toch niet helemaal goed met de meeting.
Erik de Bruijn

Onderlaatst ook een gtech aangeschaft, erg leuk apparaatje :) Ik vroeg me alleen af wat de omrekenings faktoor is van een clio 16v van pk's aan de wielen naar pk's aan de krukas.
Menno

hoeveel heb je aan de wielen dan?

voor m'n 5ie hield ik altijd aan: 95kW aan de wielen ->155pk aan de krukas.
rev it like a rental
Erik de Bruijn

ik heb nog niet echt een goede pk meting gedaan, meer alleen gekeken tijdens de acceleraties zelf, variert tussen de 80 en de 90 kw.

0-100 tussen 7,5 en 7,8 seconden.

wel met devil uitlaat, openluchtfilter (welke binnenkort vervangen wordt door een standaard filter), spagetti spruitstuk, gechiped
Erik de Bruijn

ik dacht zelf aan 80kw * 1.36 = 108,8 pk*1.3 = 141,44 aan de krukas. Ik denk dat dat redelijk moet kloppen.
StevenK
Contacteer:

Erik de Bruijn schreef:ik dacht zelf aan 80kw * 1.36 = 108,8 pk*1.3 = 141,44 aan de krukas. Ik denk dat dat redelijk moet kloppen.
1.3 ? Dat is behoorlijk veel verlies (23%). Tenminste, als je niet met een 4x4 op pad bent.
Erik de Bruijn

ja, dacht ik ook maar al mijn acceleratie metingen welke ik uitgevoerd hebben gaven metingen aan rond de 7,6 seconden. Ik neem aan dat je met een clio 16v aardig moet trappen om uberhaupt de 8 te halen met 137 pk.

De g- meter staat goed ingesteld.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Ik heb een paar vraagjes die te maken hebben met vermogentesten...misschien hoort het hier niet thuis maar goed;

Wat ik nou eigenlijk wilde weten is wat de luchtdruk (omgeving) en de luchtvochtigheid als invloed heeft op de vermogensmetingen...

Ik weet: luchtdruk hoger>vermogen hoger

Maar waarom ??

En vochtige lucht verhoogt compressie, te veel vocht is weer vermogensverlies

Maar waarom verhoogt de compressie door vocht??

Dit heb ik allemaal maar van een site hoor, dus ik weet niet of het klopt, maar toch wil ik graag weten hoe alles invloed heeft...
Daniël W.
Car: 5TL-T

Erik de Bruijn schreef:Onderlaatst ook een gtech aangeschaft, erg leuk apparaatje :) Ik vroeg me alleen af wat de omrekenings faktoor is van een clio 16v van pk's aan de wielen naar pk's aan de krukas.
waar heb je deze vandaan dan? en voor hoeveel €€? heb hier ook wel interesse voor...
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Daniël W.

ghehehe ff zoeken (duh) http://www.gtechpro.com

apparaatje kost $249,95, zeg maar 220 tot 230 euro. best prijzig, maaaaar wel een hele leuke apparaatje :worship:

dan komt ie ook uit amerika vandaan. heb zo ff geen nederlandse leverancier kunnen vinden...
Erik de Bruijn

ik hem uit amerika besteld, is wel vrij prijzig, kost 250 dollar. Maar daar heb je hem nog niet voor in nederland. Transportkosten zijn iets van 60 dollar daarnaast moet je over het totale bedrag, 310 dollar, nog 19% btw berekenen. Je komt op iets van 320 euro uit.

Wel erg leuk apparaat, vooral omdat je de data uit de gtech kan downloaden en dan bekijken met de bijgeleverde software. Vooral leuk om te zien wat de extra's aan je auto doet.
Erik de Bruijn

Heeft iemand toevallig de standaard koppel/pk grafiek van een clio 16v.
Ik heb hem mijn gtech bekeken en het valt mij op dat wanneer ik hem goed doortrek, 7200 -7400, toeren dan schakel ik in mijn twee en drie altijd over 95% van mijn maximale vermogen beschik.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Erik de Bruijn schreef:ik hem uit amerika besteld, is wel vrij prijzig, kost 250 dollar. Maar daar heb je hem nog niet voor in nederland. Transportkosten zijn iets van 60 dollar daarnaast moet je over het totale bedrag, 310 dollar, nog 19% btw berekenen. Je komt op iets van 320 euro uit.
Als je hem de volgende keer als kado-tje laat opsturen betaal je geen btw, is mij wel eens verteld. en de meeste bedrijven willen dit wel doen als het vriendelijk gevraagd wordt :wink:
Marco16V
Contacteer:

MartijnG schreef:Ik heb een paar vraagjes die te maken hebben met vermogentesten...misschien hoort het hier niet thuis maar goed;

Wat ik nou eigenlijk wilde weten is wat de luchtdruk (omgeving) en de luchtvochtigheid als invloed heeft op de vermogensmetingen...

Ik weet: luchtdruk hoger>vermogen hoger

Maar waarom ??

En vochtige lucht verhoogt compressie, te veel vocht is weer vermogensverlies

Dit heb ik allemaal maar van een site hoor, dus ik weet niet of het klopt, maar toch wil ik graag weten hoe alles invloed heeft...

Vochtige lucht kan meer zuurstof moleculen bevatten. meer zuurstof = betere verbranding = meer vermogen
Geldt ook voor hogere luchtdruk.
Clio Grand Prix 16V (404)
Riël
Über-Spammer

Vocht (water!) is niet comprimeerbaar. het neemt dus ruimte in beslag boven je zuiger. De verbrandingskamer wordt dus kleiner --> hogere compressie.
Vocht kan ook verdampen in je cilinder. De uitzetting waarmee dat gepaart gaat geeft ook extra compressie. Maar dan moet het eveneens min of meer in vloeibare vorm binnenkomen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik de Bruijn

Zover ik weet hoef je bij bestelling onder de 20 euro geen btw te betalen. Boven de 20 euro wel. Bij kado's ligt dit bedrag iets hoger maar niet veel. Bij 250 dollar in iedergeval wel.

Ik heb gevraagd of dat ze op de verzendfaktuur een lager bedrag wilden aangeven, dus bijvoorbeeld 20 euro, en op hun faktuur het normale bedrag maar dit deden ze ook niet.
Donleben
Contacteer:

Marco16V schreef: Vochtige lucht kan meer zuurstof moleculen bevatten. meer zuurstof = betere verbranding = meer vermogen
Geldt ook voor hogere luchtdruk.
Dat verschil merk je echtwel! Vandaar dat ik gister het niet kon laten om even lekker met de clio te spelen 8).

Dat is echt ideaal op een zomeravond als het heeft geregend, lekker benauwd is en kans op onweer. Dan gaat ie echt goed!

Is het niet wat om een soort injectie in je luchttoevoer te kunnen creeren welke vocht inspuit?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Michel S.
Contacteer:

Erik de Bruijn schreef:ik dacht zelf aan 80kw * 1.36 = 108,8 pk*1.3 = 141,44 aan de krukas. Ik denk dat dat redelijk moet kloppen.
De G-tech meet echt het vermogen wat aan je wielen loskomt. Dus hier moet je de bak verliezen bij tellen(hiervoor pak ik voor een 2wd tussen de 18 en 20 %, suub ligt op circa 26%). En daarbij moet je ook nog je luchtweerstand bij rekenen. Ik doe het als volgt. Ik kijk bij welk toerental het maximaal vermogen ligt. Kijk op welk tijdstip dit zich voordoet en kijk dan welke snelheid daarbij hoort. Alles invoeren in een rekenscriptje en dan krijg je je aerodrag eruit. Dat moet je er nog bijtellen.

Ik wil het wel eens voor je uitrekenen, moet je me je gtp bestand even mailen. Kan ik het naast onze clio houden.
Daniël W.

Erik de Bruijn schreef:ik hem uit amerika besteld, is wel vrij prijzig, kost 250 dollar. Maar daar heb je hem nog niet voor in nederland. Transportkosten zijn iets van 60 dollar daarnaast moet je over het totale bedrag, 310 dollar, nog 19% btw berekenen. Je komt op iets van 320 euro uit.

Wel erg leuk apparaat, vooral omdat je de data uit de gtech kan downloaden en dan bekijken met de bijgeleverde software. Vooral leuk om te zien wat de extra's aan je auto doet.
gnagnagna...dan is t dus wel ff leuk om amerikaanse familie te hebben...doe ik ook met auto audio. nix invoeren, gwoon naar mn tante laten toesturen, dan naar nederland sturen over de post. nix aant handje. heb ik dat ding voor nog geen 250 euro.

waarom moeilijk doen, als t makkelijk kan? (Y) >-)
Erik de Bruijn

Ik neem aan dat je tante dan nog wel de amerikaanse btw moet betalen en de verzendkosten vanaf californie naar haar.

Ook zou zij het daarna nog moeten versturen naar Nederland. Dat kost ook nog wel aardig wat.
Plaats reactie