Lambda getal te hoog??
Onze megane Coupe 1.6e moet zo weer gekeurd worden. hij is dus naar de dealer geweest maar hij komt niet door de keuring vanwege een te hoog lambda getal.
nu na veel vragen en door zeuren is mij dus duidelijk geworden dat
a) 2x meten 2X verschilende waarde (die dus te hoog zijn)
b) dat ze de computer niet kunen uitlezen, de uitlees computer zegt dat hij niet kan verbinden
is er een probleempje bekend met de k7m motor aangaande lambda problemen?
zou dit samen kunnen hangen met het niet kunnen uitlezen van de computer?
is lambda afhankelijk van de katalisator? (de sensor zit er voor)
Is er een manier om te zien of mijn sensor nog goed is? (cheken met een multimeter ofzo?)
wat kost een nieuwe sensor?
wat kost een nieuwe kat? voor de megane coupe 1.6?
nu na veel vragen en door zeuren is mij dus duidelijk geworden dat
a) 2x meten 2X verschilende waarde (die dus te hoog zijn)
b) dat ze de computer niet kunen uitlezen, de uitlees computer zegt dat hij niet kan verbinden
is er een probleempje bekend met de k7m motor aangaande lambda problemen?
zou dit samen kunnen hangen met het niet kunnen uitlezen van de computer?
is lambda afhankelijk van de katalisator? (de sensor zit er voor)
Is er een manier om te zien of mijn sensor nog goed is? (cheken met een multimeter ofzo?)
wat kost een nieuwe sensor?
wat kost een nieuwe kat? voor de megane coupe 1.6?
Je kat zit zoals je al zelf aangeeft ná de lambda-sonde. De kat kan alleen maar fatsoenlijk werken als lamba precies 1 is, vandaar dat de sensor er dus voor zit. Aan een vervanging van je kat hoef je dus niet te denken, of je CO zou ook al te hoog moeten zijn geweest.
Andere vragen laat ik over aan de experts
Andere vragen laat ik over aan de experts

Lambda sonde regelt zelf niks, het is een sensor, dus de naam zegt het al: deze registreert puur of de lambda waarde hoger danwel lager dan 1 is en koppelt dit terug, zodat de inspuiting daaraan afgestemd kan worden. Zo verspringt het signaal eigenlijk telkens van hoger dan 1 naar lager dan 1 etc...
Laatst gewijzigd door Ollie op ma 1 mar 2004 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb laatst gevraagd bij de dealer wat een nieuwe zou kosten voor mijn RSi, dat was dus 250 Euri....Abel schreef:wat kost een nieuwe sensor?

Reken dus daar ergens maar op....

(ik weet het niet meer helemaal 100% hoor, het blaadje waar het opstaat ligt thuis

Alleen nog maar VW!
Nou zo is het niet precies hoor. Er komt gewoon een analoog sinaal uit hoor, meestal 0-1V of 0-5V maar er zijn nog anderen mogenlijk heden.Ollie schreef:Lambda sonde regelt zelf niks, het is een sensor, dus de naam zegt het al: deze registreert puur of de lambda waarde hoger danwel lager dan 1 is en koppelt dit terug, zodat de inspuiting daaraan afgestemd kan worden. Zo verspringt het signaal eigenlijk telkens van hoger dan 1 naar lager dan 1 etc...
En je computer verwerkt dat signaal in zijn inspuit programma. (beetje rijker/ beetje armer)
gr s

-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
- Locatie: Noord-Brabant
Ik heb het niet zo op die dealer prijzen, vragen echt belachelijk veel voor de simpelste shit.R(ay)Si schreef:Heb laatst gevraagd bij de dealer wat een nieuwe zou kosten voor mijn RSi, dat was dus 250 Euri....Abel schreef:wat kost een nieuwe sensor?![]()
Reken dus daar ergens maar op....![]()
(ik weet het niet meer helemaal 100% hoor, het blaadje waar het opstaat ligt thuis)
Zo'n half jaar terug heb ik eens 12 8x6,8 moertjes besteld (voor spruitstuk montage). Ik heb hier de factuur nog liggen: 12 euro!!! 1 euro per moertje


Ik zou voor die sonde toch eens bij een automaterialenzaak gaan kijken. Facet (zie catalogus op http://www.facet.it ) levert namelijk ook lambdasondes en zijn vaak stukken goedkoper! O.a. Brezan is leverancier van Facet spullen.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Nou, veel meer als groter, gelijk of kleiner dan lambda=1 kan een standaard sonde ook niet aangeven. De sonde is té onnauwkeurig. Dicht bij lambda = 1 is hij wel redelijk nauwkeurig, maar het houdt snel op. de 0-5v zijn de wideband die zijn ervoor gemaakt nauwkeurige lambdaterugregeling te geven, maar die vind je normaal niet in een auto, ja, bij de hele nieuwe wagens wellicht.Sander schreef:Nou zo is het niet precies hoor. Er komt gewoon een analoog sinaal uit hoor, meestal 0-1V of 0-5V maar er zijn nog anderen mogenlijk heden.Ollie schreef:Lambda sonde regelt zelf niks, het is een sensor, dus de naam zegt het al: deze registreert puur of de lambda waarde hoger danwel lager dan 1 is en koppelt dit terug, zodat de inspuiting daaraan afgestemd kan worden. Zo verspringt het signaal eigenlijk telkens van hoger dan 1 naar lager dan 1 etc...
En je computer verwerkt dat signaal in zijn inspuit programma. (beetje rijker/ beetje armer)
gr snder
Hier heeft ollie dus een meer waarheidsgetrouwe uitleg.
de vraag is volgens mij nog steeds hoe je dit getal wel goed kunt krijgen zodat de auto wel door de apk komt.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Computer kan niet verbinden?
Het is een fout in de regeling van de injectoren. Is de computer niet kapot? Als ie al niet wil koppelen aan de uitleesapparatuur
Hij is dus te rijk. Misschien defecte temp sensor? Of lambdasonde zelf kapot OF draadbreuk (doormeten). Bedoel je dat je CO te hoog is?
Het is een fout in de regeling van de injectoren. Is de computer niet kapot? Als ie al niet wil koppelen aan de uitleesapparatuur

-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
En ze hebben neem ik aan toch ook
gewoon gemeten als de motor op
temperatuur was ??? (lijkt me wel)
Alsnog kan het zijn omdat de kat defect
is want de lambdasonde houd er wel rekening
mee dat de kat ook nog enigszins een
reinigende werking heeft..
Komt de computer van de dealer wel in de
rest v/d computers van de auto of enkel niet
in de benzineinspuiting ???
Je zou misschien ook even kunnen proberen om
toch een reiniger erin te gooien die je injectoren
e.d. schoonmaakt, als het vervuiling mocht zijn
kan het misschien iets helpen!!!
Grtzz Tony

gewoon gemeten als de motor op
temperatuur was ??? (lijkt me wel)
Alsnog kan het zijn omdat de kat defect
is want de lambdasonde houd er wel rekening
mee dat de kat ook nog enigszins een
reinigende werking heeft..
Komt de computer van de dealer wel in de
rest v/d computers van de auto of enkel niet
in de benzineinspuiting ???
Je zou misschien ook even kunnen proberen om
toch een reiniger erin te gooien die je injectoren
e.d. schoonmaakt, als het vervuiling mocht zijn
kan het misschien iets helpen!!!
Grtzz Tony

-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Ps. bij bijv golf weet ik dat als je
lambda hoog is je er een slangetje af
kunt halen zodat ie wat valse lucht zuigt
en zo de lambdawaarde omlaag kunt krijgen
maar ik weet niet of dat bij bijv een coupe
ook mogelijk is zonder dat de auto hoog
stationair gaat lopen...
lambda hoog is je er een slangetje af
kunt halen zodat ie wat valse lucht zuigt
en zo de lambdawaarde omlaag kunt krijgen
maar ik weet niet of dat bij bijv een coupe
ook mogelijk is zonder dat de auto hoog
stationair gaat lopen...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Stel, er zit een gat in je uitlaatspruitstuk, hierdoor wordt dus de lambda hoger ?? Wat heeft dit precies voor effect op het verbruik en vermogen ??Menno schreef:Lambda te hoog, das dus te arm, ff voor de goeie orde.
Weet je toevallig de waarde?
gangbare oorzaak is een lekje in je uitlaat.
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:

vaker tussendoor, dank je
Kan ik het goed maken als ik zeg dat ie
misschien valse lucht zuigt???
1) Dat slangetje vanaf de mapsensor naar het
inlaatspruitstuk wil bij die motoren ook
nog wel eens precies in een v/d bochtjes
scheuren !!
2) komt ook nog wel regelmatig voor dat
bij de 1.6 8v motoren het uitlaatspruitstuk
scheurt, dit even misschien ivm het lekke
uitlaat verhaal ???
Grtzz Tony

-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
1.6 16v's ook toevallig ??Thadarkraven schreef: 2) komt ook nog wel regelmatig voor dat
bij de 1.6 8v motoren het uitlaatspruitstuk
scheurt, dit even misschien ivm het lekke
uitlaat verhaal ???
van een lek mapslangetje wordt ie doorgaans rijker.
Van een lek in het spruitstuk (komt idd erg vaak voor bij een 1.6e) wordt ie ook rijker. Een lek in de uitlaat, na de sonde, heeft geen invloed meer op de lambdaregeling, maar vaak zuig je er zuurstof door aan, en de viergastester van de apk boer meet hogere lambda waarde.
Als je iets zinnigs wilt meten/concluderen zou ik altijd een lambdatester/voltmeter aan de originele lambdasonde hangen, dan kan je ontdekken wat er aan de hand is.
Erg flauw, maar een apkboer die z'n meetslurf niet goed in je uitlaat port, zal ook een hoge lambdawaarde meten.
Van een lek in het spruitstuk (komt idd erg vaak voor bij een 1.6e) wordt ie ook rijker. Een lek in de uitlaat, na de sonde, heeft geen invloed meer op de lambdaregeling, maar vaak zuig je er zuurstof door aan, en de viergastester van de apk boer meet hogere lambda waarde.
Als je iets zinnigs wilt meten/concluderen zou ik altijd een lambdatester/voltmeter aan de originele lambdasonde hangen, dan kan je ontdekken wat er aan de hand is.
Erg flauw, maar een apkboer die z'n meetslurf niet goed in je uitlaat port, zal ook een hoge lambdawaarde meten.
rev it like a rental
nee, is een kwaaltje van de k7m (1.6 8v)MartijnG schreef:1.6 16v's ook toevallig ??Thadarkraven schreef: 2) komt ook nog wel regelmatig voor dat
bij de 1.6 8v motoren het uitlaatspruitstuk
scheurt, dit even misschien ivm het lekke
uitlaat verhaal ???
rev it like a rental
dat te arm was mij ook al bekend.. dus ik heb de bougies bekeken en die waren wat versleten, maar heel mooi licht bruin.. dus daar aan kon ik niet echt zien dat de motor te arm liepMenno schreef:Lambda te hoog, das dus te arm, ff voor de goeie orde.
Weet je toevallig de waarde?
gangbare oorzaak is een lekje in je uitlaat.
Morgen vroeg ergens anders de auto uitlaat gassen meten.
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Gha yes, ik mag je verbeteren menno
het komt de laatste tijd steeds vaker
voor dat ook de mensen met een 1.6 16v
een sissend geluid en uitlaatgassen ruiken
bij koude motor en ik heb al heel wat keren
gehad dat de uitlaatspruitstukken van die
werden vervangen en daarmee probleem verholpen
dus die scheuren net zo hard mee helaas...
Is wel iets van de laatste paar maanden maar
dus ook die moeten eraan geloven !!!
Dan heb je dus gelijk een bovenste lambdasonde
die muurvast zit want die wil nooit los
K7M klopt nog steeds als een bus en mapsensor
zit wederom weer wat in
Grtzz Tony

het komt de laatste tijd steeds vaker
voor dat ook de mensen met een 1.6 16v
een sissend geluid en uitlaatgassen ruiken
bij koude motor en ik heb al heel wat keren
gehad dat de uitlaatspruitstukken van die
werden vervangen en daarmee probleem verholpen
dus die scheuren net zo hard mee helaas...
Is wel iets van de laatste paar maanden maar
dus ook die moeten eraan geloven !!!
Dan heb je dus gelijk een bovenste lambdasonde
die muurvast zit want die wil nooit los
K7M klopt nog steeds als een bus en mapsensor
zit wederom weer wat in

Grtzz Tony

ja morgenvroeg even lekker nameten bij een goeie garage. 

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Klopt er komt 0,3 en 0,7 volt uit bij een lamda 1 ongeveer maar slaat zeer snel om van 0,2V naar 1/1,1V. Een beetje zenuwachtig.Riël schreef:Nou, veel meer als groter, gelijk of kleiner dan lambda=1 kan een standaard sonde ook niet aangeven. De sonde is té onnauwkeurig. Dicht bij lambda = 1 is hij wel redelijk nauwkeurig, maar het houdt snel op.
Oke de de wideband sondes geven meestal een na genoeg lineair sinaal af van 0-5V, maar je hebt ook narrowband sondes die 0-5V af geven. En ja in moderne wagens worden ze gebruikt, bij VW bijvoorbleed.Riël schreef:de 0-5v zijn de wideband die zijn ervoor gemaakt nauwkeurige lambdaterugregeling te geven, maar die vind je normaal niet in een auto, ja, bij de hele nieuwe wagens wellicht.
Nu wel denk ik.Riël schreef:Hier heeft ollie dus een meer waarheidsgetrouwe uitleg.

gr s

Na gemeten van ochtend.
Lambda ver boven 2
want de meter ging maar tot 2 en toen streepies
auto op de brug cat goed bekeken en beklopt, waarschijnlijk is de cat leeg
ff langs de sloop gereden en ik heb er al 1 die wel goed moet zijn.
andere cat met een labda sonde voor 90 euro. dus die gaat er binnen kort onder.
Lambda ver boven 2
want de meter ging maar tot 2 en toen streepies
auto op de brug cat goed bekeken en beklopt, waarschijnlijk is de cat leeg

ff langs de sloop gereden en ik heb er al 1 die wel goed moet zijn.
andere cat met een labda sonde voor 90 euro. dus die gaat er binnen kort onder.

Doe mij ook zo'n motor, die loopt op Lambda 2.
Dat kan dus niet.
Conclusies, choose one :
- je zit bij een garage die 't niet snapt
- z'n meter is lek of kapot
- toch een lek in je uitlaat, NA de lambdasonde.
van een volle of lege kat wordt je lambda niet anders, wel CO percentage.
Dat kan dus niet.
Conclusies, choose one :
- je zit bij een garage die 't niet snapt
- z'n meter is lek of kapot
- toch een lek in je uitlaat, NA de lambdasonde.
van een volle of lege kat wordt je lambda niet anders, wel CO percentage.
rev it like a rental
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
YepThadarkraven schreef:...het komt de laatste tijd steeds vaker
voor dat ook de mensen met een 1.6 16v
een sissend geluid en uitlaatgassen ruiken
bij koude motor en ik heb al heel wat keren
gehad dat de uitlaatspruitstukken van die
werden vervangen en daarmee probleem verholpen
dus die scheuren net zo hard mee helaas...

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Maar menno je kan het wel zo
bekijken dat de meetsonde en het
co apparaat zelf de waarde bepaald
v/d lambdasonda aan de hand van de
uitlaatgassen en deze gaat niet uit
van de werkelijke waarde die de lambda-
sonde weegeeft bij de input van de
regeleenheid !!!
Lambda is een signaal voor de motorregeling
alleen en past idd aan maar de lambdawaarde
die het co apparaat weergeeft meet hij zelf
dus kun je zien als een 2e meetlambdasonde.
Hij bepaald alles aan de hand v/d uitlaatgassen
die er achter uitkomen en heeft geen elekrische
verbinding met de werkelijke lambdasonde
dus op die manier zou de kat best kunnen !!!
Lekke uitlaat na sensor zou kunnen maar is zichtbaar
op de uitlaat zelf en daar is blijkbaar niets te zien
na alle controle's en dan blijft idd het spuitstuk
ook wel weer een minder toegankelijke verklaring
Of heb ik het nu mis ??
Grtzz Tony

bekijken dat de meetsonde en het
co apparaat zelf de waarde bepaald
v/d lambdasonda aan de hand van de
uitlaatgassen en deze gaat niet uit
van de werkelijke waarde die de lambda-
sonde weegeeft bij de input van de
regeleenheid !!!
Lambda is een signaal voor de motorregeling
alleen en past idd aan maar de lambdawaarde
die het co apparaat weergeeft meet hij zelf
dus kun je zien als een 2e meetlambdasonde.
Hij bepaald alles aan de hand v/d uitlaatgassen
die er achter uitkomen en heeft geen elekrische
verbinding met de werkelijke lambdasonde
dus op die manier zou de kat best kunnen !!!
Lekke uitlaat na sensor zou kunnen maar is zichtbaar
op de uitlaat zelf en daar is blijkbaar niets te zien
na alle controle's en dan blijft idd het spuitstuk
ook wel weer een minder toegankelijke verklaring
Of heb ik het nu mis ??
Grtzz Tony

kun je dit eens beter uitleggen?Menno schreef:Doe mij ook zo'n motor, die loopt op Lambda 2.
Dat kan dus niet.
Conclusies, choose one :
- je zit bij een garage die 't niet snapt
- z'n meter is lek of kapot
- toch een lek in je uitlaat, NA de lambdasonde.
van een volle of lege kat wordt je lambda niet anders, wel CO percentage.
toen de motor 4000 toeren draaide ging hij pas richting lambda 1
we hebben de katalisator eens goed beklopt en die klonk echt hol.. morgen zie ik het wel

-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:

de garage er echt helemaal geen ene
drol van...
Lambdawaarde wordt altijd al gemeten bij
warme motor en dan op toeren, juist op
toeren tussen geloof de 2000 en de 4000
moet hij op lambda 1 zitten dan ist toch
gewoon goed ?????
DIT FF M.B.T. DE GEWONE APK VIERGASTEST !!!
Grtzz tony

Die viergastester meet nogal wat buitenlucht mee. Hierdoor meet je zo'n hoge lambdawaarde. Pas bij een voldoende hoge uitlaatgasstroom (lees: hoog toerental) begint die buitenlucht verwaarloosbaar te worden, en meet je een fatsoenlijke lambdawaarde.Abel schreef:kun je dit eens beter uitleggen?Menno schreef:Doe mij ook zo'n motor, die loopt op Lambda 2.
Dat kan dus niet.
Conclusies, choose one :
- je zit bij een garage die 't niet snapt
- z'n meter is lek of kapot
- toch een lek in je uitlaat, NA de lambdasonde.
van een volle of lege kat wordt je lambda niet anders, wel CO percentage.
toen de motor 4000 toeren draaide ging hij pas richting lambda 1
we hebben de katalisator eens goed beklopt en die klonk echt hol.. morgen zie ik het wel
Dan nogmaals de oorzaak van die slechte meting:
lekke meter, probe die er niet goed in zit, of een lek in je uitlaat.
En nogmaals: het aanwezig zijn van wel of geen kat heeft geen invloed op Lambda!
Als de kat leeg is zal ie uit de boot vallen vanwege CO, HC, NOX, maar niet vanwege Lambda. Echt een kansloze garagist als ie dat niet weet.
rev it like a rental
Andere Kat eronder en nu komt hij wel door de apk!
dus ik heb nu 90 euro uitgegeven voor een andere kat en lambda sonde ik moet er niet aan denken dat de dealer dit voor mij had meten uitzoeken.. ik heb helaas nog geen geld over...
dus ik heb nu 90 euro uitgegeven voor een andere kat en lambda sonde ik moet er niet aan denken dat de dealer dit voor mij had meten uitzoeken.. ik heb helaas nog geen geld over...
ik vrees toch dat de kat de boos doener was.. er kwam de laatste tijd nog al wat gerammel uit het voor onder en ik kon het al niet vinden.. maar nu is dat ook over..
dus misschien wel een combinatie van bijde
dus misschien wel een combinatie van bijde