[R5GTT] Garrett T2 = Garrett GT-20 ?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Ik vroeg mij af of de Garrett T2 Turbo van de R5GTT het zelfde is als de Garrett GT-20. Op de site http://www.egarrett.com/products/gt_15_25.jsp van Garrett staat namelijk niets over een T2, en wel over een GT-20.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee, de GT is een veel nieuwere en geavanceerdere turbo, de exacte verschillen weet ik niet. Ik weet ook niet of de oude T2 nog gemaakt wordt. Daarbij is de GT20 toch hoogwaardiger als de T2, ik meen dat de GT15 al goed is voor de gtturbo?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

exacte verschillen kunnen speedline en JL-Tuning alles over vertellen.

maar dan moet je er natuurlijk wel eentje willen bestellen :D ;)
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

De Gt serie is zoals riel al zei veel geavanceerder.
Nieuw design schoepen. Hoger rendement. Nieuwe materialen.

De exacte nieuwigheden zijn uiteraard bij garrett zelf te vinden. Als men er iets over kwijt wil.

Derby
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

ik meen dat de nieuwe GT-20 qua presatie min of meer overeen komt met de oude T25. Dit is even kort door de bocht gezegd.

Uiteraard is de keus voor de nieuwe GT serie vele malen beter dan de oude serie gebaseerd op de techniek van de jaren '80.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Maik (WOOFER) schreef:exacte verschillen kunnen speedline en JL-Tuning alles over vertellen.
Dat klopt. Die verschillen kan ik wel nader toelichten. Maar ik heb momenteel een GT20 op de auto. En ik ben er bijzonder enthousiast over. JL deelt overigens mijn enthousiasme niet. Maar dat komt door de hoge kosten voor aanpassing voor montage op de C1J motor. Dit maakt de verkoopkansen er niet bepaald beter op. Dat deze GT serie turbo's de antieke T's volledig declasseert is vooralsnog alleen bekend binnen ingewijden.

N.b.: De Garrett GT serie wordt verhandeld door Garrett's Performance Products afdeling. Ze worden specifiek in de markt gezet voor tunings applicatie. En alle modellen zijn zogenaamde wide range turbo's. Turbo's die een flinke bandbreedte hebben qua slagvolume en vermogenslevering.

Garrett's New Generation Turbo in vogelvlucht;

* 45 tot 29% minder onderdelen en wat er niet is kan ook niet kapot
* rotorontwerp naar laatste aerodynamische en technische inzichten met zeer hoog rendement als gevolg
* 35% meer belasting mogelijk op lagering
* meer trims beschikbaar om turbo optimaal af te stemmen op applicatie
* 20% minder asspeling met hogere lagerlevensduur als gevolg
* zuigerveren van m2 gereedschapsstaal kunnen hogere temperaturen verdragen
Maik (WOOFER) schreef:maar dan moet je er natuurlijk wel eentje willen bestellen :D ;)
Da's ook overdreven. Al ben ik niet meer zo snel geneigd iedereen die daarom vraagt, van specifiek advies te dienen.
Laatst gewijzigd door speedline op za 28 feb 2004 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

tyberium schreef:Ik vroeg mij af of de Garrett T2 Turbo van de R5GTT het zelfde is als de Garrett GT-20.
Nee.
tyberium schreef:Op de site van Garrett staat namelijk niets over een T2, en wel over een GT-20.
Ken jij fabrikanten die produkten met een ontwerp daterend uit de jaren 70 op hun website zetten? T2 is history wat Garrett betreft en gelijk hebben ze. In de jaren sinds de lancering van Garrett's T-serie is er namelijk het nodige veranderd op turbo gebied.
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

quote speedline



JL deelt overigens mijn enthousiasme niet.

verbaast me dat nie,die eigewijze keeskop :smoke: :smile: :smoke: :lol: :lol:
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Dus als je toch een nieuwe turbo wilt, kun je beter een GT-20 kopen?

Nou heb ik al gehoord van JL dat er het een en ander aangepast zou moeten worden aan de GT-20.Maar gaat de prijs dan zo`n eind omhoog?

En wat zijn de prijzen van een aangepaste Gt-20 en een T25 ??

Misschien meer een vraag voor JL maar misschien leest die wel mee.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

peter5GTTurbo schreef:Dus als je toch een nieuwe turbo wilt, kun je beter een GT-20 kopen?
In principe is de GT20 de betere keus. Maar een T25 is ook niet verkeerd.

Maar uit eigen ervaring tov een revisie unit T023. Motor voelt veel levendiger aan en reageert veel agressiever op gas. Turbo is in staat bij zeer lage toerentallen al laaddruk te genereren. (Binnenkort komen we met meetdata.) Met de juiste uitlaat zie je iets boven de 2000min-1 al 1Bar laaddruk op de meter!!! >-)

Ik ben zeer enthousiast! En da's een understatement.
peter5GTTurbo schreef:Nou heb ik al gehoord van JL dat er het een en ander aangepast zou moeten worden aan de GT-20.Maar gaat de prijs dan zo`n eind omhoog?
Ja, aanpassingen af Hoet zijn al meer als € 150,-. En dan heb ik het nog niet eens over de aansluitingen. Het benodigde hitteschild en andere benodigde mods die onder de term intellectueel eigendom vallen.
peter5GTTurbo schreef:En wat zijn de prijzen van een aangepaste Gt-20 en een T25 ??
* Onder voorbehoud -> T25 hybride rond de € 1100,-
* GT20 zijn we nog niet uit maar reken op € 1200,- en (veel) meer...

Jeroen wil 'm eigenlijk niet verkopen omdat er teveel werk aan is maar daar denk ik heel anders over. Maar wie ben ik... :D
peter5GTTurbo schreef:Misschien meer een vraag voor JL maar misschien leest die wel mee.
Dat zal ongetwijfeld.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

OK bedankt voor de snelle reactie.
Ik ga toch maar eerst voor injectie :P
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Zo'n GT20 op een carburateur auto komt pas goed tot zijn recht met een programmeerbare (hoog vermogen) ontsteking met mapsensor(+pingelsensor) en een GroepA carburateur met 28.5mm venturi om de inlaatrestrictie te verkleinen. Verder nog een lobster back om de restrictie van de inlaatbocht boven de carb te verminderen. En een bov/cbv om de turbo te sparen.

En als je dan het drukbereik wilt verkennen een tussenkoeler met hoge koelcapaciteit. Koudere bougies zijn ook geen verkeerd idee.

Wat de uitlaat betreft zijn een big bore downpipe en een 2.25 duims uitlaat verplichte kost. Een big bore elbow past niet. Hiervoor komt een smeed of gietstuk in de plaats.

Een separate oliekoeler met thermostaat en een olietemperatuurmeter horen ook bij het pakket.

En als je dan de druk op 1.5Bar of hoger zet weet je meteen waarom je je onderstel, motorsteunen en remmerij aan moet passen... >-)

Porsche 964 en 328i's voor het ontbijt in de tussenacceleratie! (Uit ervaring!)

En dan zijn er misschien mensen die zeggen dat je deze drukken ook met een andere turbo kunt halen. Maar niet al bij 4000min-1!!! :worship:
Laatst gewijzigd door speedline op za 28 feb 2004 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Er zijn nog genoeg dingen die aangepast kunnen worden zie ik.

Maar ja als je dan eenmaal een porsche zoek rijdt :P.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

peter5GTTurbo schreef:OK bedankt voor de snelle reactie. Ik ga toch maar eerst voor injectie :P
Goed plan... :wink: (Y)
peter5GTTurbo schreef:Er zijn nog genoeg dingen die aangepast kunnen worden zie ik. Maar ja als je dan eenmaal een porsche zoek rijdt :P.
:smoke: Ik was meteen "boostjunk"!!! :p
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Bij de eerste stap in m`n GTT was ik al boostjunk :p .
En dat was nog zonder dumpvalve.

Hoe staat het trouwens met het injectie gebeuren, of kan ik beter overschakelen naar dat topic?

Hou ik die ook nog even hoog :P.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

speedline schreef:met een programmeerbare (hoog vermogen) ontsteking
in welke gebieden valt er leuk winst te halen met een gtt?
rev it like a rental
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Menno schreef: in welke gebieden valt er leuk winst te halen met een gtt?
Lekker tweaken/optimaliseren aan opspoelgebied met vergrote voorontsteking, optimalisatie van EGT onder hoge druk, fun stuff met gas los voor sneller oppakken en ga zo maar door. Maar misschien is het wel een stap te ver voor de meesten.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Jummie jummie jummie. Klinkt een partijtje leuk.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is het vermogen met deze turbo. Dus geen schatting, maar echt het vermogen en koppel. Liefst natuurlijk een grafiek.
Heb je dat toevallig van jou auto met deze setup?
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Michel S. schreef:Jummie jummie jummie. Klinkt een partijtje leuk.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is het vermogen met deze turbo. Dus geen schatting, maar echt het vermogen en koppel. Liefst natuurlijk een grafiek.
Heb je dat toevallig van jou auto met deze setup?
Het is zeker leuk.

Maar volgens mij begrijp je het toch niet helemaal. Het geleverde vermogen is puur afhankelijk van hoeveel druk je erin stopt. En daar draait deze vergelijking helemaal niet om naar mijn idee. Ik wil meer trekkracht onderin en in het middentoerengebied. Ik wil dus eerder en meer laaddruk (tot het maximum ingesteld niveau uiteraard) en dat kan de originele T023 niet. De GT20 kan dit wel. Die levert dus duidelijk meer trekkracht over het gehele toerenbereik.

(Top) vermogen is in principe niet afhankelijk van de turbo. Ongeacht welke turbo je gebruikt op dezelfde motor leveren deze met gelijke laaddruk het zelfde vermogen. Alleen het koppel over het toerengebied kan veel varieren alnaar het opspoelgedrag en de mogelijke luchtlevering van de turbo.

Dus C1J + T023 + 1.5Bar = 180pk. Dan is C1J + T25 + 1.5Bar ook 180pk.

Hier ga ik overigens uit van een paar randvoorwaarden zoals een gelijk compressor en turbine-rendement van de verschillende turbo's. Er kunnen uiteraard als gevolg van ontwerp en specificatieverschillen wel vermogens en koppelverschillen optreden maar de vuistregel gaat wel op.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

speedline schreef:
Heel verhaal :)
Nee, klopt. Of ik nu 1.3 bar bij 5000 RPM erin stop met een T2, of met een haardroger. Als ze beide dezelfde druk leveren, en de temp hetzelfde is enz enz, dan maakt het geen ruk uit. Maar ik denk niet dat dit op gaat als ik de T2 en de GT20 vergelijk.

Vandaar dat ik vroeg of je een koppel/vermogenskromme had met deze setup. Beetje vergelijkings materiaal aan het zoeken wat betreft andere setups dan de mijne. En uiteraard leuke info met betrekking tot de verschillen van de T2/GT20
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
KennyGTT
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 13 jan 2003 21:08
Locatie: Belgium

De prijzen in Belgie voor een hybride turbo zijn blijkbaar een stuk goedkoper dan die in Nederland. :)
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

KennyGTT schreef:De prijzen in Belgie voor een hybride turbo zijn blijkbaar een stuk goedkoper dan die in Nederland. :)
Feiten, merken, typen en cijfers graag. Geen schoten in de ruimte.
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

speedline schreef:
KennyGTT schreef:De prijzen in Belgie voor een hybride turbo zijn blijkbaar een stuk goedkoper dan die in Nederland. :)
Feiten, merken, typen en cijfers graag. Geen schoten in de ruimte.
standaard T3 (21Turbo) rond de 500 euro,bij een gekende limburgse Turbospecialist :worship: :worship:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

En de T2 en T25? weet je dat toevallig?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

olijnsma schreef:En de T2 en T25? weet je dat toevallig?
Turbo Service Belgie
industrieweg 1014.daelemveld.3540 Herk-de-Stad
0032/13554950
Plaats reactie