[5GTT] nieuwe remschijven nodig? welke?
Ik hou er ook niet zo van eerlijk gezegd. Iets remt voor me...?
En allebei van hetzelfde concern...Jeroen Lubking schreef:Textar is 1e montage mercedes,pagid origineel renault
http://www.tmdfriction.co.uk/index.html
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Daar heb je (deels in mijn ogen) gelijk in.speedline schreef:Al die vooroordelen over ABS zijn er in gestampt door mensen die geen reet van de materie snappen. Oudere systemen zijn nog te kloppen door menselijk handelen, de nieuwere systemen verslaan je altijd onder alle omstandigheden. Het is inderdaad meergewicht. Maar zo'n unit weegt tegenwoordig nog maar enkele kilo's, Verwaarloosbaar en dus onzin wat hier aan meningen gespuid wordt.
Zelfs bij het systeem wat op de Clio en 19 gemonteerd zit vraag ik mij sterk af of iemand hier in staat zou zijn het systeem qua remafstand te kloppen.
ABS is trouwens zeker niet voor mietjes. Het is nog zo lang geleden weer verboden in enkele takken van autosport waaronder de F1. Dus voor mieten? Dacht het niet. Da's meer mijn mening over figuren die zulke systemen bij voorbaat afschrijven...![]()
Maar zoals je zelf al zegt: je hebt ABS en je hebt ABS. Escort RS turbo had ook standaard ABS. Heb je daar wel eens mee gereden / geremd?
En ik ben persoonlijk ook niet kapot van het ABS op wat 'jongere' autos. De laatste jaren gebouwde autos hebben het inderdaad wat beter voor elkaar.
En ik ben wel van mening dat ik met een clio/19 zonder abs eerder stilsta als met een MET abs.
En vwb de F1: het daar gebruikte ABS greep denk ik wel een heel stuk later in als de gemiddelde jaren 80 en 90 autos.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Oo, ik dacht al. Ik kwam laatst een setje originele reno blokken tegen, en die waren van Textar.speedline schreef:En allebei van hetzelfde concern...Jeroen Lubking schreef:Textar is 1e montage mercedes,pagid origineel renault
http://www.tmdfriction.co.uk/index.html
-
- Berichten: 302
- Lid geworden op: wo 7 jan 2004 0:04
- Locatie: Soest
Het systeem remt niet voor je, het systeem zorgt ervoor dat je banden niet in een slip raken. De wielen blijven dus draaien en zo heb je een korte remweg bij een noodstop. Op het moment dat je band begint te slippen laat het ABS systeem heel even je remmen weer los en grijpt ze meteen weer aan. Dit geeft het gevoel van een kloppend rempedaal omdat dit vele malen per seconde gebeurt het los laten en weer remmen.Riël schreef:Ik hou er ook niet zo van eerlijk gezegd. Iets remt voor me...?
Zelf vind ik het ideaal bij nat en glad wegdek. Maar als je gewoon netjes afstand houdt en geen noodstop hoeft te maken, dan heb je geen ABS nodig omdat het dan toch niet in werking treedt.
Clio 1.4 S strak in de lak!
Riël weet heus wel wat ABS is hoor 
Tis wel relaxed systeem, alleen moet je het meer als een waarschuwing zien en het is wel handig voor de wat minder ervaren rijders...
Als ik het op me 16v zou hebben zou ik het zeker wel intact houden.

Tis wel relaxed systeem, alleen moet je het meer als een waarschuwing zien en het is wel handig voor de wat minder ervaren rijders...
Als ik het op me 16v zou hebben zou ik het zeker wel intact houden.
-
- Berichten: 302
- Lid geworden op: wo 7 jan 2004 0:04
- Locatie: Soest
Ok dat geloof ik graag, maar hij verwoordde het een beetje krom.Steven schreef:Riël weet heus wel wat ABS is hoor
Tis wel relaxed systeem, alleen moet je het meer als een waarschuwing zien en het is wel handig voor de wat minder ervaren rijders...
Als ik het op me 16v zou hebben zou ik het zeker wel intact houden.
Ik zelf zou het ook zeker intact laten. Hoop wel dat alle andere mensen het eraf slopen. Door dat ABS is er zeker een terugloop te zien in de schadewereld. En dat houdt in dus minder werk voor ons

Clio 1.4 S strak in de lak!
Voor dat geld heb ik alleen m'n achterblokken (bij de dealert dan)....Tijn schreef: 16V schijven kosten 90 euro de set voor, reken 60 ofzo achter, knal er voor mijn part ferrodo ds2000 onder (3000 is fijner, 2500 gaat ook en gaat wat langer mee) achterblokkies kosten 4 tientjes geloof ik en voor blokken kosten 85 euro. dan heb je remmen.
90+60+40+85 = 275
Heb ze gelukkig een heel stuk goedkoper kunnen krijgen.

Ben geen fan van abs. Puur en alleen het feit dat ABS dom is. Is geen inteligent systeem. Het kijkt niet naar de omstandigheden. Het zorgt ervoor dat je kunt blijven sturen zonder dat je wielen doorslippen. Lekker handig als je van de baan afgaat en je banden gaan door de kiezel/grind een beetje doorslaan. Grijpt je ABS in en ga je mooi rechtdoor. Kun je beter je wielen blokeren en in laten vreten in het grind.Dus voor mij liever geen ABS en van die toeters en bellen(555 style, you gotta love it)
Op de weg voor de normale weggebruiker is het een super systeem. In een schrikreactie ga je toch bonus op je rem staan. Als het sneeuwt, dan kun je mooi nog sturen. Degene die dat kan zonder ABS en ook nog dezelfde remafstand heeft, krijgt van mij een kratje bier.
Op gewoon droogwegdek, is het heel moeilijk om dezelfde remafstand te krijgen als een goed ABS systeem. Laatste getest met de G-tech en kwam met 2 stops van 160 naar 0 uit op een verschil van 10cm. Waarbij ik bij de laatste keer even iets blokeerde. Dus het remmen gaat me toch goed af zonder ABS. Maar het blijft een baanbrekend systeem, toch rij ik liever sportief zonder.
Wat betreft de remmen. Heb op de ring gereden met Mintex blokken en gewoon standard schijven. Volgens mij waren het Brembo schijven. Ging perfect. Heb ook eens de schijven rood geremd zonder dat ik last kreeg van faden.
Zelf ben ik van mening dat een goed remblokkie met de juiste compound goed genoeg is voor de meeste 5jes. Heb met die mintex blokken 11 keer van 120 terug naar 0 gedaan. Ze waren rood en bleven remmen.
Maar als je de keuze hebt, en je bent toch bezig kun je voor een nog beter resultaat(en ook betere looks) clio klauwen met een paar leuke schijven erop zetten en een fatsoenlijk setje remblokken. Wil je meer feeling hebben in je pedaal, misschien ook een 16V remcyllinder. is net iets groter als ik me niet vergis.
Op die Rally GTT zat dacht ik Pagid Blue. Dat kwam ook heel goed stop. Volgende week ga ik de 16V klauwen en schijven erop zetten. Heb gekozen voor Type-S schijven. Geboord en gegroevd en dit samen met de Mintex M1166. Dit zou het type zijn na de M1144. De laatste zijn zeer geschikt voor normaal verkeer en het sportief werk. De M1166 zijn nog iets meer naar het constant sportieve toe. Dus koud remt het minder goed.
Voor de schijven was ik 133 euro kwijt, Blokken voor 65 euro, en achter 54.
SChijven en klauwe zijn achter hetzelfde als van een Clio. De klauwen heb ik dacht ik iets van 40 euro voor betaald. Dus valt reuze mee en voor de prijs hoef je het niet te laten
Op de weg voor de normale weggebruiker is het een super systeem. In een schrikreactie ga je toch bonus op je rem staan. Als het sneeuwt, dan kun je mooi nog sturen. Degene die dat kan zonder ABS en ook nog dezelfde remafstand heeft, krijgt van mij een kratje bier.
Op gewoon droogwegdek, is het heel moeilijk om dezelfde remafstand te krijgen als een goed ABS systeem. Laatste getest met de G-tech en kwam met 2 stops van 160 naar 0 uit op een verschil van 10cm. Waarbij ik bij de laatste keer even iets blokeerde. Dus het remmen gaat me toch goed af zonder ABS. Maar het blijft een baanbrekend systeem, toch rij ik liever sportief zonder.
Wat betreft de remmen. Heb op de ring gereden met Mintex blokken en gewoon standard schijven. Volgens mij waren het Brembo schijven. Ging perfect. Heb ook eens de schijven rood geremd zonder dat ik last kreeg van faden.
Zelf ben ik van mening dat een goed remblokkie met de juiste compound goed genoeg is voor de meeste 5jes. Heb met die mintex blokken 11 keer van 120 terug naar 0 gedaan. Ze waren rood en bleven remmen.
Maar als je de keuze hebt, en je bent toch bezig kun je voor een nog beter resultaat(en ook betere looks) clio klauwen met een paar leuke schijven erop zetten en een fatsoenlijk setje remblokken. Wil je meer feeling hebben in je pedaal, misschien ook een 16V remcyllinder. is net iets groter als ik me niet vergis.
Op die Rally GTT zat dacht ik Pagid Blue. Dat kwam ook heel goed stop. Volgende week ga ik de 16V klauwen en schijven erop zetten. Heb gekozen voor Type-S schijven. Geboord en gegroevd en dit samen met de Mintex M1166. Dit zou het type zijn na de M1144. De laatste zijn zeer geschikt voor normaal verkeer en het sportief werk. De M1166 zijn nog iets meer naar het constant sportieve toe. Dus koud remt het minder goed.
Voor de schijven was ik 133 euro kwijt, Blokken voor 65 euro, en achter 54.
SChijven en klauwe zijn achter hetzelfde als van een Clio. De klauwen heb ik dacht ik iets van 40 euro voor betaald. Dus valt reuze mee en voor de prijs hoef je het niet te laten
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Ik weet dat ik nu ga vloeken maar , ik zou maar wat graag het remstysteem van een VW golf 4 onder mijn 5je hebben , het gaat me dan niet om de abs maar gewoon het enorme vermogen om te remmen .
ps ben wel bang dat de carros van me chasis zal afbreken
Is die mogelijk ?
ps ben wel bang dat de carros van me chasis zal afbreken

Is die mogelijk ?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Van een GTT is de hoofdremcilinder 19 mm, van de clio's 20 mm. Dus je hebt gelijk.Michel S. schreef: Wil je meer feeling hebben in je pedaal, misschien ook een 16V remcyllinder. is net iets groter als ik me niet vergis.
Project: GTT Blue Sport
en een willie 23 ontdekte ik vandeweek ...
there is no spoon.
same hereTom schreef:en dat remt toch wel lekker icm met een klauw met een grotere zuiger en 285mm schijfjes

there is no spoon.
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
straks ook hereTijn schreef:same hereTom schreef:en dat remt toch wel lekker icm met een klauw met een grotere zuiger en 285mm schijfjes

Nu jij nog Stevie...kan je ook lekker 'meepraten'

Moet eerst ff naar 15" en geld gaat niet zo hardRobert dB. schreef:straks ook hereTijn schreef:same hereTom schreef:en dat remt toch wel lekker icm met een klauw met een grotere zuiger en 285mm schijfjes![]()
Nu jij nog Stevie...kan je ook lekker 'meepraten'

Die hele auto is om te janken...canonballman schreef:Daar heb je (deels in mijn ogen) gelijk in. Maar zoals je zelf al zegt: je hebt ABS en je hebt ABS. Escort RS turbo had ook standaard ABS. Heb je daar wel eens mee gereden / geremd?Hoop het niet, want dat is om te janken.
Je spreekt jezelf toch tegen in dit stuk. En de remweg is op droog wegdek veel meer afhankelijk van frictiewaarden van het remsysteem en grip van banden. In perfect gelijke omstandigheden legt een non-ABS auto het af tegen de ABS auto. Zowel droog als nat. Maar dan ga ik uit van maximale frictiewaarden van het remsysteem en zeer goede banden.canonballman schreef:En ik ben persoonlijk ook niet kapot van het ABS op wat 'jongere' autos. De laatste jaren gebouwde autos hebben het inderdaad wat beter voor elkaar.
En ik ben wel van mening dat ik met een clio/19 zonder abs eerder stilsta als met een MET abs.
Een systeem wat je het beste als "competitie"-ABS kunt omschrijven. Geheel andere regeling en regelsnelheid.En vwb de F1: het daar gebruikte ABS greep denk ik wel een heel stuk later in als de gemiddelde jaren 80 en 90 autos.
ABS is net zo dom/intelligent als diegene die het voertuig bestuurt.Michel S. schreef:Ben geen fan van abs. Puur en alleen het feit dat ABS dom is. Is geen inteligent systeem. Het kijkt niet naar de omstandigheden. Het zorgt ervoor dat je kunt blijven sturen zonder dat je wielen doorslippen. Lekker handig als je van de baan afgaat en je banden gaan door de kiezel/grind een beetje doorslaan. Grijpt je ABS in en ga je mooi rechtdoor. Kun je beter je wielen blokeren en in laten vreten in het grind.Dus voor mij liever geen ABS en van die toeters en bellen(555 style, you gotta love it)
Je heet toch geen Jos Verstappen? Het is de bedoeling dat je op de weg blijft. Maar voor de off roaders is er uitschakelbaar ABS zoals present op de betere terreinwagen. Ingraven van de wielen in off road condities zorgt inderdaad voor de kortste remweg.
Wat bedoel je precies met toeters en bellen. En over 555 style gesproken. Dat was een uitermate kale versie van de Impreza GT die je ook zonder ABS kon krijgen. So what's the point?
Ik ken ook "normale" weggebruikers die schrikken van de terugkoppeling (trilling) in het rempedaal en remdruk terugnemen. Met als gevolg dat ze nog ergens bovenop kletteren. Maar voor de "hufters" hebben ze non-feedback systemen ontwikkeld.Michel S. schreef:Op de weg voor de normale weggebruiker is het een super systeem. In een schrikreactie ga je toch bonus op je rem staan. Als het sneeuwt, dan kun je mooi nog sturen. Degene die dat kan zonder ABS en ook nog dezelfde remafstand heeft, krijgt van mij een kratje bier.
In gladde omstandigheden is de bestuurbaarheid van de auto is zelfs met ABS nog grotendeels afhankelijk van de band(enmaatvoering).
Inderdaad. Maar laten we eerlijkl zijn, de meeste wat hier op het forum komen, zijn geen bejaarden waarvan 30 km/h de ultime snelheid is om de aambeien in bedwang te houden.speedline schreef:
ABS is net zo dom/intelligent als diegene die het voertuig bestuurt.
Meeste van ons wat zo nu en dan eens het circuit op gaan of wel eens flink gas geven, weten wel het 1 en ander over de situaties waar ze in terecht komen en wat ze moeten doen. Maar merendeels van de autobestuurders horen niet eens achter een stuur te zitten. Dat is mijn mening.
Nee, heet geen jos verstappen. En blijf uiteraard liever op de baan/weg. Maar er zijn situaties waar je in verzeild raakt en dan kan het wel eens zo zijn dat je een omweg maakt om het zo maar te zeggenJe heet toch geen Jos Verstappen? Het is de bedoeling dat je op de weg blijft. Maar voor de off roaders is er uitschakelbaar ABS zoals present op de betere terreinwagen. Ingraven van de wielen in off road condities zorgt inderdaad voor de kortste remweg.

Met toeters en bellen bedoel ik alle hulpmiddelen welke de bestuurder helpen een betere rijder te worden.Wat bedoel je precies met toeters en bellen. En over 555 style gesproken. Dat was een uitermate kale versie van de Impreza GT die je ook zonder ABS kon krijgen. So what's the point?
Traction control, ABS, stabiliteits regelingen enzo. Ja, je gaat er in de meeste gevallen wel snellere tijden door neerzetten, maar de auto wordt er gemakkelijker door te besturen. Tuurlijk ben ik voor deze systemen. Ik meen je kunt in de grootste knoei komen en de computers regelen de rest en je bent weer op je weg.
Maar de ultime rijderservaring blijft naar mijn mening toch zonder actieve hulp systemen. Stuurbekrachtiging en rembekrachtiging tel ik niet mee. Deze maken niet zoveel uit naar mijn mening. Alhoewel stuurbekrachting af en toe zelfs nadelig werkt. Maar dat is weer een hele andere discussie.
Maar ik hou dus van het kale gebeuren.
Ja, had het niet beter kunnen verwoorden. Hufters... Snappen niet bepaald de werking van hun Hulpsystemen. Je maximale rempower hangt af van meerdere factoren. . En dan zijn er van die Hufters die op banden rijden waar het canvas uit komt en het nog veilig vinden want ze hebben ABS, ESC, TC, ASS en weet ik wat voor systemen en denken dat daardoor veiliger is.Ik ken ook "normale" weggebruikers die schrikken van de terugkoppeling (trilling) in het rempedaal en remdruk terugnemen. Met als gevolg dat ze nog ergens bovenop kletteren. Maar voor de "hufters" hebben ze non-feedback systemen ontwikkeld.
In gladde omstandigheden is de bestuurbaarheid van de auto is zelfs met ABS nog grotendeels afhankelijk van de band(enmaatvoering).
Maar ja, daar kunnnen we ook nog een hele tijd over doorgaan.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Die hele auto is om te janken...canonballman schreef:Daar heb je (deels in mijn ogen) gelijk in. Maar zoals je zelf al zegt: je hebt ABS en je hebt ABS. Escort RS turbo had ook standaard ABS. Heb je daar wel eens mee gereden / geremd?Hoop het niet, want dat is om te janken.
Dat klopt

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
canonballman wrote:
En ik ben persoonlijk ook niet kapot van het ABS op wat 'jongere' autos. De laatste jaren gebouwde autos hebben het inderdaad wat beter voor elkaar.
En ik ben wel van mening dat ik met een clio/19 zonder abs eerder stilsta als met een MET abs.
Je spreekt jezelf toch tegen in dit stuk.
Huh? doe ik wel eens, maar leg eens uit?
Voor de duidelijkheid: ik reken een clio of 19 niet tot 'autos van de laatste jaren'
O, wacht, ik denk dat ik al weet wat je bedoelt: Je bedoelt het verschil tussen 'jongere autos' en 'autos van de laatste jaren'
Met jongere autos bedoel ik: 1994 to pakweg 1998 (en dan heb ik het niet over de 'duurste prijsklasse' zoals Merc.BMW.Volvo etc.)
Laatste jaren: 1999/2000 tot heden.
Maar anyway: je hebt je 19 al verkocht neem ik aan? Anders zouden we in plaats van een sprintwedstrijd eens een remwedstrijd kunnen houden op een meeting.
Die van mij heeft geen ABS.
Moeten we alleen een 19 hebben MET ABS en vergelijkbare banden....
Of het moet zijn dat er 2 mensen hun Clio (1 met en 1 zonder ABS) beschikbaar stellen. Autos moeten wel standaard zijn.....Iemand?
Wat ik zeggen wil (ik draai er omheen
):
Ik ben nog steeds van mening dat ik met een 19 ZONDER ABS eerder stil sta als met 1 MET ABS. vergelijkbare autos, banden, remmen enz.
We zullen het alleen nooit weten of ik (on)gelijk heb.......
En ik ben persoonlijk ook niet kapot van het ABS op wat 'jongere' autos. De laatste jaren gebouwde autos hebben het inderdaad wat beter voor elkaar.
En ik ben wel van mening dat ik met een clio/19 zonder abs eerder stilsta als met een MET abs.
Je spreekt jezelf toch tegen in dit stuk.
Huh? doe ik wel eens, maar leg eens uit?
Voor de duidelijkheid: ik reken een clio of 19 niet tot 'autos van de laatste jaren'
O, wacht, ik denk dat ik al weet wat je bedoelt: Je bedoelt het verschil tussen 'jongere autos' en 'autos van de laatste jaren'
Met jongere autos bedoel ik: 1994 to pakweg 1998 (en dan heb ik het niet over de 'duurste prijsklasse' zoals Merc.BMW.Volvo etc.)
Laatste jaren: 1999/2000 tot heden.
Maar anyway: je hebt je 19 al verkocht neem ik aan? Anders zouden we in plaats van een sprintwedstrijd eens een remwedstrijd kunnen houden op een meeting.

Moeten we alleen een 19 hebben MET ABS en vergelijkbare banden....
Of het moet zijn dat er 2 mensen hun Clio (1 met en 1 zonder ABS) beschikbaar stellen. Autos moeten wel standaard zijn.....Iemand?
Wat ik zeggen wil (ik draai er omheen
Ik ben nog steeds van mening dat ik met een 19 ZONDER ABS eerder stil sta als met 1 MET ABS. vergelijkbare autos, banden, remmen enz.
We zullen het alleen nooit weten of ik (on)gelijk heb.......
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Hmm, volgens mij heeft speedline grotendeels gelijk, maar ook ik betwijfel of je een wagen met abs er niet uit kan remmen. Ooit een slipcursus ergens gekregen, heel suf, maar wel grappig om te remmen met en zonder abs. In het huidige model opel astra was dat. Die hadden de abs gewoon op een aan/uit knop gezet. Eerst een paar keer remmen met abs voluit en dan kijken hoe lang de remweg is (staat een meetlat langs de hele baan). Vervolgens met abs maar niet voluit remmen, gewoon zoals je normaal zou doen. Als je dan goed remde greep het abs niet in en als je dus teveel remt grijpt hij wel in. Als laatste nog voluit zonder abs. Conclusie bij alle deelnemers (en ook de ervaring van de instructeurs):
- Voluit zonder abs in de ankers, langste remweg
- Voluit met abs in de ankers, al een duidelijk kortere remweg
- Netjes remmen, wel ingrijpen abs, nog korter
- Netjes remmen zonder ingrijpen abs, kortste remweg
Nou goed, alle discussie natuurlijk mogelijk. In de basis zeg ik alleen dat iemand die goed kan remmen een abs altijd bij kan benen, wellicht kan verslaan. Bij het ingrijpe neemt de abs toch altijd de remdruk weg wat weer enig verlies veroorzaakt. Een goede chauffeur kan dit verlies door goed remmen evenaren en dus het abs in mijn ogen en ervaring bijbenen. We hebben ook de nodige tests gedaan met onze rally clio. Daar hadden wij als enige team de abs in tact gelaten! (dus speedline, wij zijn wel degelijk abs-gelovers
). We hadden hem ook op een schakelaar gezet. Blijkt dat we zowel droog als nat met het remmen toch korter uitkwamen zonder abs. We gebruikten het echter vaak toch in het nat omdat het in de bochten af en toe best mee helpt. Best grappig om dat te zien. Maar ik geloof graag dat er systemen komen die wel beter kunnen remmen, ik heb daar verder weinig verstand van, dit zijn alleen enkele ervaring, misschien leuk discussie voer
Gijs
- Voluit zonder abs in de ankers, langste remweg
- Voluit met abs in de ankers, al een duidelijk kortere remweg
- Netjes remmen, wel ingrijpen abs, nog korter
- Netjes remmen zonder ingrijpen abs, kortste remweg
Nou goed, alle discussie natuurlijk mogelijk. In de basis zeg ik alleen dat iemand die goed kan remmen een abs altijd bij kan benen, wellicht kan verslaan. Bij het ingrijpe neemt de abs toch altijd de remdruk weg wat weer enig verlies veroorzaakt. Een goede chauffeur kan dit verlies door goed remmen evenaren en dus het abs in mijn ogen en ervaring bijbenen. We hebben ook de nodige tests gedaan met onze rally clio. Daar hadden wij als enige team de abs in tact gelaten! (dus speedline, wij zijn wel degelijk abs-gelovers


Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
jullie gaan voor die remtestjes allemaal uit van een verkeerder situatie, namelijk een soort van start/stopstreep waar je begint met remmen. Je komt dan aardig in de buurt van 't ABS.
Als je wat realistischer wilt testen, kan je bijvoorbeeld 2 auto's laten rijden, en op een willekeurig moment een startschot geven. Ga nou eens kijken welke auto, vanaf dat tijdstip, het eerst stil staat.....
Maar ff ontopic: waar kan je brembo schijven kopen?
Als je wat realistischer wilt testen, kan je bijvoorbeeld 2 auto's laten rijden, en op een willekeurig moment een startschot geven. Ga nou eens kijken welke auto, vanaf dat tijdstip, het eerst stil staat.....
Maar ff ontopic: waar kan je brembo schijven kopen?
rev it like a rental
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Als je gaat schieten geef ik extra gas hoorMenno schreef:Als je wat realistischer wilt testen, kan je bijvoorbeeld 2 auto's laten rijden, en op een willekeurig moment een schot geven. Ga nou eens kijken welke auto, vanaf dat tijdstip, het eerst stil staat.....

Project: GTT Blue Sport
De KLPD heeft daar een leuke testmethode voor. Moet je achter een collega aanrijden die op een willekeurig moment vol in de ankers gaat. Dan leer je namelijk dat je afstand moet houden. Maar ook een leuke methode om te kijken wie er harder kan remmen. Moet de achterligger uiteraard wel om de voorligger heen sturen indien die het niet haalt...Menno schreef:jullie gaan voor die remtestjes allemaal uit van een verkeerder situatie, namelijk een soort van start/stopstreep waar je begint met remmen. Je komt dan aardig in de buurt van 't ABS.
Als je wat realistischer wilt testen, kan je bijvoorbeeld 2 auto's laten rijden, en op een willekeurig moment een startschot geven. Ga nou eens kijken welke auto, vanaf dat tijdstip, het eerst stil staat.....
Je kunt frictiemateriaal uit hun catalogus bestellen bij je lokale automaterialenzaak. Tenminste dat doen wij hier bij de lokale Brezan (met Brembo!).Menno schreef:Maar ff ontopic: waar kan je brembo schijven kopen?
Kun je hier misschien wat verder op ingaan. Waarom die achterste moet sturenspeedline schreef:
...Moet de achterligger uiteraard wel om de voorligger heen sturen indien die het niet haalt...![]()

Oke, heb nog wat leuks om te bekijken.
[img]http://members.home.nl/gt.turbo/gtech/remweg1.jpg[/img]
Eerst grafiekje. Hier gaat het om Subaru My98 Vs Clio 16V My92.
Grote verschil is dat bij de suub ik een iets hogere snelheid erop had en ik iets harder rem met de suub in het begin dan met de clio. Maar het ligt wel heel erg kort bij elkaar.
Remkracht ligt bij beide tegen de 1.00-1.04 G aan.
[img]http://members.home.nl/gt.turbo/gtech/remweg2.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/gt.turbo/gtech/remweg3.jpg[/img]
Hier gaat het om suub tegen suub(zowel een brake plot, als een G-uitdraai). Gewoon van een snelheid terug naar nul. Bij het volledige grafiekje zie je weinig spannends, totdat we bij een 85 KM/h komen. Bij de 2de run begin ik merkbaar harder te remmen. Je ziet dat de vertraging nog iets hoger wordt gelegd, tot een 35km/h, en daar is de pret voorbij. Daar blokkeerd de voorkant een tikkeltje. Je ziet meteen dat de vertraging minder wordt. Zeker goed te zien bij de G-uitdraai bij 24.45 sec. Daar begint die te blokeren(niet 100% blokeren, maar het aan/uit blokeren als je dus net over de grens zit. Bij 24.85 Sec pas ik mijn remdruk aan(laat even rem losser) om vervolgens bij 25.15 Sec weer tot de grens te gaan met remmen welke ik niet helemaal bereik, maar aardig in de buurt.
Is wel leuk om te bekijken en te bestuderen. Als je deze data bekijkt, zou het misschinen niet eens nodig zijn geweest om mijn remdruk aan te passen. Want ik pas mijn remdruk aan bij 25.1 sec en daar heb ik nog maar iets van 23 km/h erop. En het is geen volledige blokering geweest, maar het af en toe doorslippen van de wielen.
Al met al, remmen is leuk.

P.S. let niet op het gewicht van de suub, Was bij beide runs circa 1325. Dus is geen verschil in het gewicht, alleen een andere instelling aan het proberen.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Even een vraagje; je koopt 16V schijven hop er, maar dan? 16V remklauwen kopen en die passen er dan zo op de wielnaaf? Of moet je de wielnaven van een 16V plaatsen en passen de org. klauwen dan? En heeft de 16V meer zuiger oppervlakte als die van de GTT?Als je toch je remmen gaat vervangen zou ik zeker niet de originele gtt schijven terug plaatsen.
Neem dan op zijn minst 16v schijven en remzadels,
schijven kosten hetzelfde en zadels haal je voor paar tientjes op de sloop of op het forum.
gr s

-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
welke steek maat Menno?Menno schreef:Menno schreef:Maar ff ontopic: waar kan je brembo schijven kopen?
Scoobysport verkoop namelijk setjes voor de Impreza, geen idee overeen komt met degene die jij zoekt.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ja, hier in Tilburg weet ik wel een zaak, maar daar heb je niks aan lijkt me......
Dat kan ik even niet volgen. Wat is een remzadeltje? Bedoel je zo'n plaatje zo als hier op de foto=paars?Steven schreef:Je hebt alleen het remzadeltje nodig, dat is dus waar de klauw inzit. De klauw zelf was gelijk aan de GTT dacht ik.
[img]http://www.k-tecracing.com/products/r5/ ... ce_kit.jpg[/img]
gr s
